Fibonacci Skrevet 6. september 2004 Forfatter #161 Skrevet 6. september 2004 Snart 34 uker! Du verden, nå er det ikke lenge igjen! Om tre uker går jeg ut i permisjon, og så er det bare å vente på at noe skal skje... Synes jeg merker at ting begynner å forandre seg, bl.a. har jeg av og til skikkelige stikkinger i underlivet, oppover i skjeden, dette tyder på modning har jeg hørt? Men hodet er nok ikke festet ennå, han ligger riktignok med hodet ned, men litt på skeive, slik at han alltid sparker rett i høyre ribbein :-) :o Forrige uke hadde jeg også brunlig utflod og det kom litt blod også, ble litt engstelig først men det ga seg og det gjorde ikke vondt eller noe. Så det var kanskje begynnelsen på slimproppen? Aner ikke hvor mye som egentlig skal komme, jeg trodde kanskje det ville komme mer hvis det var den. Muligens bare såre slimhinner som brister fordi hodet hans jobber seg nedover? Jeg har vondt i halebeinet mitt for tiden, derfor er det litt slitsomt å sitte på jobben en hel dag. Prøver å ta pauser og gå litt, men jeg må ha en del ting ferdig før permisjonen starter, og da er jeg pent nødt til å sitte på denne vonde rompa store deler av dagen.. :-( Det er så mye jeg ikke har fått kjøpt inn ennå.. men jeg føler at jeg fortsatt har tid til det. Lista er noenlunde klar, så jeg får ta meg noen effektive handleturer når permisjonen starter. Klær har jeg en del av, som jeg har tenkt å vaske og ha klart i skapet. Mest i str. 50 og 56, og litt i 62. Svigerfar snekrer vogge, og moren min strikker babyteppe, så alle er i sving :-) Lillegutt er svært aktiv i dag, og magen hopper og danser skikkelig! Jeg lurer på om andre på jobben kan se det (tjihi...)? Og akkurat nå er den helt skeiv, lurer på hva han egentlig driver med der inne? Han har i hvert fall bestemte meninger om hvordan jeg skal ligge om natta; hvis jeg ligger på den ene siden sparker han vilt og protesterer, så da er det bare å snu seg over på den andre siden da... Og mor får ikke så mye fred når hun er sliten etter jobb nei! Da er det full fest inni der! Må jo smile av den lille krabaten, han og pappaen har ofte full kontakt gjennom magen så jeg føler meg rent overflødig! Det er veldig fint å se at pappaen koser seg med magen også, og får respons når han "trommer" i vei og snakker med magen. Nå er rompa mi veldig sliten, og arbeidsdagen nærmer seg slutten, så det er på tide å avslutte. Men det er en veldig fin tid dette, og jeg gleder meg så sinnsykt til han kommer..
Fibonacci Skrevet 10. september 2004 Forfatter #162 Skrevet 10. september 2004 Nå er det helg! Deilig det, etter en uke på jobben med stoor mage og begynnende bekkenløsning (tror jeg). Også har jeg fått lønning, så fikk handla en ny mammabukse (ikke lett å finne noe som passer! Magen er så sinnsykt svær) og noen gensere, pluss supermann-pyjamas til lillegutt :-) Kjøpte også noen rangler, smokker, helseteppe, vaskekluter og badetermometer. BabyShop tar seg jammen godt betalt for varene sine, det lønner seg ikke å kjøpe "vanlige" ting der tror jeg. Har også vaska en porsjon babytøy, litt rart i grunnen å vaske klær til en person jeg ikke har sett ennå :-) I helga skal vi besøke svigers, og mannen min og svigerfar skal i skogen og hogge ved, så har vi noe å fyre med utover høsten! Selv om jeg fortsatt går med T-skjorter og singletter, merker jeg jo at det blir kaldere luft ute. Det går mot høst.. Jeg kommer sikkert til å fryse som et uvær etter fødselen, når den lille varmeovnen min kommer ut! 2 uker til permisjonen starter! 40 dager igjen til UL-termin! Snart får jeg møte min lille 34+3
Sandra Skrevet 10. september 2004 #163 Skrevet 10. september 2004 Nå er det ikke lenge igjen La Triviata! Jeg har termin bare 10 dager før deg, lurer på hvem som får baby først? Kanskje vi møtes på sykehuset, jeg er på Ullevål. Har du lyst til å røpe hvor du skal føde? Så fint at du fikk deg mammabukse, det er ikke så lett å finne noe som passer synes jeg Skal bli deilig å snart kunne gå med "normale" klær igjen! Gled deg masse til permisjonen begynner, jeg begynte i forrige uke og kjenner at det var nødvendig. Nå på slutten var det tungt. (jobbet i butikk, og ble litt yungt å bøye seg og bære og sånn.) Håper du får en fin helg
Fibonacci Skrevet 13. september 2004 Forfatter #164 Skrevet 13. september 2004 Takk for hyggelig hilsen, Sandra! Har vært en del innom dagboka di i det siste, uten å skrive noe dessverre, men nå får jeg nok bedre tid til å være på KG, for nå har jeg blitt sykmeldt ut resten av tida til permisjonen starter. Har nemlig fått bekkenløsning... :-( Det var ille å være på jobb forrige uke, det var skikkelig vondt å sitte og jeg begynte å kjenne det oppover i ryggen og nedover i beina. Nå i helga er det blitt enda verre, nå er det vondt å gå også. Fikk henvisning til fysioterapi, så jeg håper det kan hjelpe. Ellers fikk jeg beskjed om å ligge mest mulig, så jeg får prøve å finne noen gode bøker eller noe sånt. Det kan bli noen kjedelige uker hvis jeg ikke finner på noe å gjøre (som helst ikke innebærer å sitte eller gå!). Spennende å se hvem av oss som føder først, men jeg tror nok det blir deg, jeg har en følelse for 21. oktober, mens svigermor hadde tro på den 12. Jeg bor ikke i Oslo lenger (Oops, på tide å oppdatere profilen min!), har flytta til Drøbak og skal føde på Sykehuset Østfold Fredrikstad - skal på omvisning der den 7. oktober (hvis jeg rekker det!) Jeg har merka at ting har forandra seg i det siste - tror hodet er i ferd med å feste seg, men magen har ikke sunket ennå. Lillegutt er fortsatt like aktiv, selv om han har mindre plass; han gir seg ikke så lett! :-) Han liker spesielt godt å sparke/dytte mot høyre ribbein samtidig som en hånd eller albue tester hvor mye mammas høyre hoftebein tåler - føles som han prøver å skaffe seg mer plass ved å dytte meg bort! Gleder meg til magen synker, da når han ikke fullt så høyt opp lenger. Den nye mammabuksa er helt super - litt lang på beina bare. Har begynt å tenke på om jeg skal begynne å pakke bagen snart - men det er vel for tidlig? Dessuten trenger jeg jo kosebuksa, morgenkåpa og tøflene fortsatt. Kan jo pakke hentesett til babyen, da, og legge nedi ammeinnlegg og bind og sånt. Gleder meg også til å kunne gå med vanlige klær igjen - men jeg tror ikke magen forsvinner før ca. en uke etter fødselen, så jeg må nok holde ut litt til før jeg finner fram min gamle favorittbukse! :-) 34 + 6
Fibonacci Skrevet 15. september 2004 Forfatter #165 Skrevet 15. september 2004 Har hatt noen rolige dager hjemme og synes det har vært delilg. Kan bestemme selv når jeg vil slappe av, og har fått gjort en del i huset innimellom. Rydda litt mer i skuffer og skap, strikka litt. Var hos fysioterapeut i dag, og fikk en del tips om hvordan det er best å bevege seg, sitte, gå osv. Hun sa jeg var veldig overstrekt i beina, sikkert pga vekta fra babyen, og det blir slitsomt for bekkenet og rumpa. Så skal prøve å følge rådene så får jeg kanskje mindre vondt. Hun anbefalte også silkelaken og silkepyjamas for å gjøre det lettere å snu seg i senga og komme ut om morgenen! Jeg har store vansker med å snu meg uten masse stønning og vondt, så det må jeg prøve. Stakk innom Princess på veien hjem, men der hadde de ikke riktig størrelse på lakenet, men de skulle bestille til meg :-) Kjøpte også litt småtteri til babyen, kluter og håndklær Det er så fint å handle til lillegutt, for hver ting jeg skaffer meg faller jeg litt til ro - ting begynner å falle litt på plass. Til helga skal vi kjøpe stellekommode (har endelig funnet ut hvilken vi vil ha!), vippestol, skinnpose og babygym. Og jeg skal ha brystpumpe, ammepute og lanolinsalve. Lurer litt på om jeg skal prøve sånn gravidbelte også, for å avlaste ryggen, har mye vondt der for tiden. Nå får jeg snart besøk av en venninne som også har dagene "fri" - hun er student og tar kurs hjemmefra, så hun kommer for å låne en kjole og holde meg litt med selskap :-) Tenkte å bake noen scones til hun kommer - nam nam! Lille mannen i magen er like aktiv som før - og når han holder på som verst kjenner jeg det stikker nedover i skjeden. Legen mente det kunne være noen nerver som kom i klem ettersom det presser sånn på nedi der. Har også hatt mer brun utflod og litt mer blod, liker det ikke helt, men det gjør ikke vondt og stopper opp etter 1 dag. Slimproppen har jeg ikke sett noe til ennå, men hadde mye kynnere i går. Hvor mange dager er det igjen nå tro? Telle, telle... 34 dager til UL-termin! Jej! 35 + 1
Fibonacci Skrevet 16. september 2004 Forfatter #166 Skrevet 16. september 2004 Status ved jordmorsjekk: BT: 120/60 HB: 11,8 Hjertefrekvens: 120 Ligger i hodeleie, men fortsatt bevegelig. Urinprøve OK! Ikke noe ødem. Alt var bra! :-) Tok en Rhesus-test også, jeg er nemlig Rh minus. Gleder meg så fælt til han kommer Litt slim i trusa i dag, og masse kynnere i går kveld. Bekkenet er plagsomt, men det går ganske greit nå når jeg er sykmeldt. Har begynt å smøre underlivet med fødselsforberedende olje (dvs. det er mannen som gjør det, ganske koselig egentlig :-) ) 35 + 2
Moonchild Skrevet 16. september 2004 #167 Skrevet 16. september 2004 Kjære dagboknabo! Vi er mange som skriver nesten hver dag, men vi fyker likevel over på side 2 temmelig kjapt. Jeg har dessuten observert at dette er det flere av oss som syns er litt dumt. Derfor prøver jeg meg på et lite opprop på ”ris og ros” for å se om moderatorene vurderer å revurdere litt – og i det minste dele ”oss” i to. (Som vel egentlig er tilstrekkelig?) Er du enig med meg, skriv gjerne under på mitt lille innlegg, som du finner her --> http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=96556 Ha en fin dag! fra Månebarnet
Sandra Skrevet 16. september 2004 #168 Skrevet 16. september 2004 Hei La Triviata! Nå nærmer det seg! Tenk at om bare en måned sitter vi kanskje med de små babyene våre i armene Nå gleder jeg meg veldig, så det gjør sikkert du også. Takk for hilsen i boken min
Sandra Skrevet 18. september 2004 #169 Skrevet 18. september 2004 Du er vel ikke inne og føder vel :o ?? Ønsker deg en god helg! :blosmt:
Fibonacci Skrevet 18. september 2004 Forfatter #170 Skrevet 18. september 2004 Føde, jeg? :o Trodde faktisk det var noe på gang i går, da hadde jeg kraftige kynnere som ikke ville gi seg, og holdt meg våken en stund utover natta. Det verket skikkelig i ryggen og murret nederst i magen. Men det gikk over, kanskje det er litt vondt hvis han driver og fester seg? Magen har ikke sunket ennå, han plager fortsatt ribbeina mine (au-au...). To netter på rad nå har jeg drømt om fødselen, første natta var det en helt syk drøm om en slags blekksprut i magen, men i natt drømte jeg bare at jeg lå i senga mi hjemme og hadde en del vondt, og så sa det plopp, og der lå det en baby mellom bena mine, en nydelig gutt med mørkt hår! Og så fikk jeg ham ikke til å skrike, han bare sov, og jeg prøvde å vekke ham og ropte på hjelp.... Og så våkna jeg :o Håper jeg kan drømme litt mer normale ting framover... I dag var vi en tur i Sverige og handla babyutstyr. Vippestol, babygym, ammepute og annet småtteri. Sparte en del, men det stellebordet vi hadde tenkt på måtte bestilles, så lillegutt får nok vente et par uker før han kommer ut!! Det er mine foreldre som skal spandere stellebordet, så de skulle hente det når det kom. Greit å slippe enda en Sverige-tur, nå på slutten. Jeg er rimelig sliten nå... 35+4
Sandra Skrevet 18. september 2004 #171 Skrevet 18. september 2004 Blekksprut..merkelig hva man skal drømme i svangerskapet! Heldigvis er det ikke så lenge igjen for oss nå La Triviata!
Fibonacci Skrevet 20. september 2004 Forfatter #172 Skrevet 20. september 2004 Nå er det 29 dager igjen til UL-termin! Men jeg merker at jeg er innstilt på at det kan skje når som helst - driver og pakker sykehusbag, vasker babytøy og bygger rede som bare det :-) Har meldt oss på svangerskapskurs nå, men jeg vet ikke om vi rekker å være med på det - det er nemlig ikke før 14. + 16. oktober! Det er betaling ved oppmøte, så det var like greit å bare melde seg på. Det er en veldig flink jordmor som skal holde kurset, hun har blitt kåret til årets jordmor og driver vanligvis med hjemmefødsler. Har tenkt en del på smertelindring og fødestillinger i det siste - tror jeg vil ha akupunktur og lystgass, og ikke epidural (men jeg vet jo ikke hvordan det blir, så det er kanskje greit å ha muligheten åpen?). Pga bekkenløsningen er det kanskje best å føde liggende på siden eller i saccosekk, har snakket med fysioterapeuten om det. Prøvde å finne amme-BH på Lindex i dag, men de jeg prøvde var så dumme i fasongen, passa ikke i det hele tatt nå i hvert fall. Endte i stedet opp med å kjøpe en stor, god joggebukse og en stor trøye til å ha på sykehuset. Orker ikke gå i gravid-klærne mine et minutt lenger enn jeg må Det er bare noen få mammaklær som passer nå for tiden, jeg gidder ikke kjøpe nytt, og er bare lut lei av dem! Hadde besøk av svigerinne + mann og barn i går, det var kjempekoselig. Fint vær var det også! Var innom julenissens hus i Drøbak, ungene syntes det var gøy, og så fant vi lekeplassen i Badeparken, noe minstemann ikke ville hjem fra nei! De er veldig søte, niesa og nevøen vår, selv om de er tette i alder og krangler rimelig mye! Nevøen min er så glad i tanta si, og skulle leie meg overalt. Snart får de en liten fetter :-) Åh, jeg gleder meg sånn! Har ikke drømt noe mer rare ting i det siste, heldigvis! 35+6
hanni Skrevet 22. september 2004 #174 Skrevet 22. september 2004 Jeg er også skitlei av gravideklærne mine. Jeg tenkte da jeg våkna i dag, at fy søren - så snart ungen er ute - skal jeg stappe alle klærne jeg har brukt de siste månedene i en pose og hive dem opp på loftet. og VIPS har jeg ledige hyller i skapet og MÅ nok nesten kjøpe nye klær..... Det var utrolig motiverende å tenke på faktisk Kjedelig når graviklærne blir for trange - og selvsagt er det de klærne som ser OK ut - sånn som gravid-olabukser som ikke passer lenger. Så man ser litt kjip ut i klesveien for tida, ja. Skjønner godt at du kjøpte jobbegukse. Jeg går MYE i det for tida Ser skikkelig lekker ut. Men snart er vi lekre og smekre og har kroppene våre tilbake, Traviata. Jeg har satt av penger i et hannifond til å kjøpe nye kule klær etter svangerskapet. Anbefales! Lykke til med innspurt så lenge.
Fibonacci Skrevet 22. september 2004 Forfatter #175 Skrevet 22. september 2004 Takk for hilsen, Kipa og Hanni! Koselig at dere stikker innom :-) Var på ny kontroll hos jordmor i går, da var hodet fortsatt ikke festet, pluss at jeg antagelig har pådratt meg en soppinfeksjon :-( Har tatt Canesten-pille og håper det tok knekken på uhumskhetene! Ellers var alt OK, har gått opp enda en kilo da, men det er ikke det jeg tenker mest på akkurat nå. Håper sånn på at han har festet seg til neste kontroll! I går kveld kjente jeg at det gjorde kjempevondt i symfysen - kom et par ganger og så gikk det over. Nevnte det for fysioterapeuten min i dag, og hun mente ganske sikkert at det kom av at hodet har begynt å feste seg og trykker på symfysen. I så fall er det helt greit! Kom igjen, lille venn, bare trykk så mye du vil på bekkenet mitt, hvis det betyr at du snart vil ut? :enig_animasjon: Hadde veldig mye mensmurringer og verking i korsryggen i går og i forgårs, litt bedre i dag. I går fikk jeg skikkelig "ånden over meg" og pakka sykehusbagen ferdig, vaska sengetøy til minsten og rydda en del i huset Det har kanskje endelig gått opp for meg at han kommer snart og at jeg bør ordne ting og tang? På tide, vil noen kanskje si... :fy: Uansett; 27 dager igjen til termin nå! 36 + 1
Fibonacci Skrevet 24. september 2004 Forfatter #177 Skrevet 24. september 2004 Symfysen er de beina på forsida av bekkenet (skambeina), der de måler SF-mål fra. Den består av to bein som er føyd sammen av en bruskring eller noe sånt, og mange får bekkenløsning her har jeg skjønt. Jeg har hittil hatt det på baksida, men begynner å merke det litt foran nå. Var innom jobben i dag for å rydde pulten og lab.plassen min, ble kjempesliten. Og heisen sto selvfølgelig bom fast da jeg skulle ut med tingene mine! Heldigvis fikk jeg hjelp. Nå er jeg ute i permisjon, det er deilig å tenke på. Og det er 25 dager igjen til UL-termin! 36 + 3
Fibonacci Skrevet 27. september 2004 Forfatter #179 Skrevet 27. september 2004 Formen er fortsatt bra, bortsett fra bekkenet da... Hadde så store forhåpninger om at lillegutt skulle ha festa seg litt mer nå den siste uka, men nei da... Var hos legen i dag, og hodet var fortsatt like bevegelig. Har han ikke skjønt at han skal ut snart? Trives han så godt der inne? Jeg vil møte han snart! Men det bør jo ikke skje noe før han er klar, selvfølgelig. Spurte moren min litt mer ut om hennes fødsler, og jeg kom 9 dager før termin uten at hun kunne huske store smerter.. Og jeg veide bare 2900 gram. Broren min var 3300 gram, og der husket hun at det var veldig vondt... han kom også før termin, ca en uke. Lillesøster kom veldig fort, på bare noen timer, litt før termin. Så hvis jeg ligner på henne, kommer han kanskje før tida likevel? Har kynnere innimellom nå, men de er ikke så vonde, varer i hvert fall ikke så lenge. Og jeg tror jeg er kvitt soppen også, det er i hvert fall mindre utflod for tiden, og urinprøven min var helt fin hos legen i dag. Men jeg har hovna opp mer i hender og føtter, hendene føles så numne og tunge, en litt uvant følelse. Føttene føles som bly av og til... Nå er stellekommoden endelig på plass! :-) Den ble henta nå i helga og montert i går kveld! Kjempefin var den, skal bli en fryd å skifte bæsjebleier nå sa mannen mens han skrudde og ordna inne på badet Fint, da kan jo du ta de verste tenkte jeg da.. Etterpå skal jeg bake eplemuffins, nam nam! Så nemlig på Go´morgen Norge i morges, og på Wenches kjøkken lagde de så spennende muffins med mørk sirup og eplebiter oppi... må bare prøves! Vi får besøk i morgen kveld, så da får gjestene være forsøkskaniner! Nå er jeg snart over i uke 38! Dette går unna.. Snart får jeg møte han lille sprellemannen i magen min! 36 + 6
hanni Skrevet 29. september 2004 #180 Skrevet 29. september 2004 Jeg er ogsa nummen i fingrene. Rart egentlig. takk for symfyseforklaring. TRodde symfyse var det samme som lysken jeg :oops: Jeg håper ikke jeg likner på min mor som gikk en uke over med sine. Men mye i svangerskapet ellers har vært ulikt hennes så... Uansett har vi ikke lenge igjen nå, La Traviata. Følger spent med deg. Klem fra hanni
Fremhevede innlegg