Gjest Delphina Skrevet 20. februar 2012 #241 Del Skrevet 20. februar 2012 Du skal være så glad du får muligheten til å fjerne den nå. Jeg har vært plaget med anfall, og det var helt fantastisk å bli kvitt den galleblæra..! Men, til gjengjeld har jeg ofte løs mage, og da særlig etter måltider. Har ikke funnet noe mønster, men antar hyppigheten øker med bl.a. fettrik mat. Det må også sies at de lot gallegangen være igjen. Den produserer galle, og også små steiner. Så jeg merker fortsatt til det. Men på langt nær som før, jeg trenger ikke smertestillende, det er bare ganske ubehagelig. Det er på langt nær sikkert du kommer til å oppleve det samme, men det er i alle fall ett potensielt utfall. =) Men ja, jeg er utrolig glad for å ha blitt kvitt den, småplagene jeg har i ettertid er absolutt verdt det, selv om det kan være irriterende til tider. Jeg vil jo helst beholde den lille galleblæra, men det kan være typen gallestein som avgjør hvorfor jeg bør fjerne det. Jeg har hatt et nogenlunde sunt kosthold, så jeg og modern antar det er svangerskapsrelatert. Jeg er takknemlig jeg gikk til legen og fikk sjekket blodet, jeg er glad jeg slipper unna vonde anfall. Jeg gir meg selv et lite klapp på skulderen (selv om jeg bare trodde det var lave jernverdier eller b12-mangel). Høres virkelig ikke greit ut med anfall, men det virker som det å leve uten galleblære er langt bedre enn å ha muligheten for å få anfall. Skal snakke med legen og veie tungt på hvilket valg jeg tar. Jeg er klar over at jeg kan leve uten galleblæra, men.. Hvis det ikke er så nødvendig å fjerne det, så prøver jeg alt annet. Takk for at du skrev noe om det å ha gallesteinanfall og det å leve uten galleblære. Det er jo noe jeg kan oppleve, så.. Ja.. Det er jo greit å lese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 20. februar 2012 #242 Del Skrevet 20. februar 2012 Jeg vil jo helst beholde den lille galleblæra, men det kan være typen gallestein som avgjør hvorfor jeg bør fjerne det. Jeg har hatt et nogenlunde sunt kosthold, så jeg og modern antar det er svangerskapsrelatert. Jeg er takknemlig jeg gikk til legen og fikk sjekket blodet, jeg er glad jeg slipper unna vonde anfall. Jeg gir meg selv et lite klapp på skulderen (selv om jeg bare trodde det var lave jernverdier eller b12-mangel). Høres virkelig ikke greit ut med anfall, men det virker som det å leve uten galleblære er langt bedre enn å ha muligheten for å få anfall. Skal snakke med legen og veie tungt på hvilket valg jeg tar. Jeg er klar over at jeg kan leve uten galleblæra, men.. Hvis det ikke er så nødvendig å fjerne det, så prøver jeg alt annet. Takk for at du skrev noe om det å ha gallesteinanfall og det å leve uten galleblære. Det er jo noe jeg kan oppleve, så.. Ja.. Det er jo greit å lese. Du kan minske sannsynligheten for anfall ved å leve på "diett", med fettfattig mat, lite rødt kjøtt, og så videre. For meg hjalp ikke det stort, da jeg mot slutten fikk anfall uansett hva jeg spiste. Men det er jo klart; kan du leve fint med galleblæra, er jo det uansett bedre enn å leve greit uten. Det er jo bare en fordel å slippe å fjerne friske organer fra kroppen, uansett. Det vil jo stort sett alltid ha en konsekvens, selv om den er liten. Unntaket er vel blindtarmen. Og en galleblære som produserer stein, er jo ikke syk. Tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 20. februar 2012 #243 Del Skrevet 20. februar 2012 Du kan minske sannsynligheten for anfall ved å leve på "diett", med fettfattig mat, lite rødt kjøtt, og så videre. For meg hjalp ikke det stort, da jeg mot slutten fikk anfall uansett hva jeg spiste. Men det er jo klart; kan du leve fint med galleblæra, er jo det uansett bedre enn å leve greit uten. Det er jo bare en fordel å slippe å fjerne friske organer fra kroppen, uansett. Det vil jo stort sett alltid ha en konsekvens, selv om den er liten. Unntaket er vel blindtarmen. Og en galleblære som produserer stein, er jo ikke syk. Tror jeg. Ser dårlig ut for meg, for jeg spiser veldig lite fettrik mat, her går det i blomkål, witlof, andijvie, salater, hvitt kjøtt, fisk, pasta, poteter.. Ja, sånn type mat. Fettrik mat spiser vi en gang i blant, en gang i måneden. Jeg kan ikke spise for mye av det, ellers fiser jeg verre enn C og far hennes til sammen (og det er to gassprodusenter). Det er jo sånn at man kan få problemer med gallestein etter fødsel, så.. Kan hende jeg bare var litt uheldig der. Hehe, ja, det er jo konsekvenser for å fjerne noe, og galleblæren er ikke syk i seg selv (tror jeg), men du kan få betennelser i den, noe som også visstnok skal være vondt eller ubehagelig. Jaja, vi får bare se hvordan det går. *Han er snill han legen, så jeg skal bare snakke med han om ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 20. februar 2012 #244 Del Skrevet 20. februar 2012 Lykke til, i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 20. februar 2012 #245 Del Skrevet 20. februar 2012 Så bra du har fått svar! Og veldig lurt av deg å gå til legen for en sjekk Høres ut som en god ide å snakke med legen, han vet nok hva som er best Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 20. februar 2012 #246 Del Skrevet 20. februar 2012 Lykke til, i alle fall. Takker og bukker! Så bra du har fått svar! Og veldig lurt av deg å gå til legen for en sjekk Høres ut som en god ide å snakke med legen, han vet nok hva som er best Lykke til! Det er alltid lurt, selv om man føler seg relativt frisk. Jeg sjekker meg en gang i året uavhengig om jeg føler meg bra eller dårlig, nå gjorde jeg det siden jeg følte meg sliten og svimmel (noe som kunne ha vært mangel på søvn, men jeg følte meg faktisk verre etter 8 timer søvn enn 6). Jeg er glad legen tok forespørselen min seriøs, for som jeg har skrevet, nå vil jeg mest trolig slippe unna skikkelig anfall. Jeg vil helst unngå operasjon, hvertfall nå siden jeg fremdeles ammer. C går foran meg, dette er noe som kan være vondt og ubehagelig, men jeg kan til en viss grad (forhåpentligvis) unngå de verste anfallene. Tusen hjertelig takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silverdoe Skrevet 21. februar 2012 #247 Del Skrevet 21. februar 2012 Bra de fann ut kva det var og at det er mogeleg å gjere noko med det Skjønner at du setter C foran deg sjølv, men du må ikkje gløyme deg sjølv heller no da! Håper du klarer å begrense dei verste anfalla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teita Skrevet 21. februar 2012 #248 Del Skrevet 21. februar 2012 Håper det går bra med deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 21. februar 2012 #249 Del Skrevet 21. februar 2012 Bra de fann ut kva det var og at det er mogeleg å gjere noko med det Skjønner at du setter C foran deg sjølv, men du må ikkje gløyme deg sjølv heller no da! Håper du klarer å begrense dei verste anfalla Det var ikke akkurat det største problemet, det er mer et vondt problem egentlig. Det kunne ha vært ingenting, men det var gallestein, slik er det nå bare. Jeg er så og si upåvirket av nyheten. Jeg sitter heller og tenker på hva jeg skal gjøre for tiden, mattekunnskapene mine er rustne og jeg tror jeg heller fokuserer på de istedetfor det ene av fagene jeg tar. Forhåpentligvis. Om jeg skulle gå gjennom en operasjon vil jeg helst at C kan spise litt fruktmos eller noe. Banan gikk det bedre med, hun spyttet ut en del, men hun spiste litt også. Det gikk bedre med banan enn med pære. Håper det går bra med deg Det går bra med meg, er bare litt trøtt siden C har begynt å stå opp tidlig på morningen. --- Jeg prøvde å gi C banan, det gikk sånn nogenlunde greit, men hun lukter nå godt av banan. Hun tar tak i skjeen og leder det mot munnen og så spiser hun litt mens hun spytter ut resten. Så, i morgen før jeg skal på kurs, skal C, pappaen hennes og jeg prøve igjen i morgen. Det at jeg har gallestein plager meg ikke, for vi fant det ut tidlig og da slipper jeg mest trolig unna de verste anfallene. Jeg føler meg i fin form, bare at jeg sliter litt med enkelte mattyper (men det har jeg alltid slitt med). Håper dere alle har en fin dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 21. februar 2012 #250 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Millimeter for millimeter, det går ikke fort, men frøkna beveger seg forover når hun ligger på magen. Vet ikke om jeg skal skrive at hun åler, for hun legger bena på bakken og dytter, mens armene trekker henne.. Kan hende det bare er tilfeldigheter. Endret 21. februar 2012 av Delphina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 21. februar 2012 #251 Del Skrevet 21. februar 2012 Bra de oppdaget det tidlig! Og bra at du vet hva det er, dersom du skulle få anfall. Vil tro det ville vært noe mer skremmende om du ble tatt helt på sengen. Så artig at hun begynner å komme seg litt framover! I så fall er hun tidlig ute! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 21. februar 2012 #252 Del Skrevet 21. februar 2012 Bra de oppdaget det tidlig! Og bra at du vet hva det er, dersom du skulle få anfall. Vil tro det ville vært noe mer skremmende om du ble tatt helt på sengen. Så artig at hun begynner å komme seg litt framover! I så fall er hun tidlig ute! Ser bare fordeler med at vi oppdaget det tidlig. Selv om det var tilfeldigheter, så var det jo ganske så smart av meg å faktisk gå til legen. Nettopp, om jeg skulle få anfall, så vet jeg hva det er, da er det ikke nyrestein eller lignende. Hun overrasker oss litt egentlig. Hun viser ikke tegn til å rulle fra mage til rygg, og hun ruller for tiden bare over på siden. Så, det at hun driver å prøver på å bevege seg fremover (noe hun greier, selv om det bare er snakk om noen centimeter) er jo morsomt, men det tyder definitivt på at C ikke lenger er lille babyen vår, men ei lita frøken som lærer nye ting hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teita Skrevet 22. februar 2012 #253 Del Skrevet 22. februar 2012 De utvikler seg og lærer seg nye ting hele tiden Det er så koselig å følge meg på utviklingen, syntes jeg. De som en gang (for ikke så veldig lenge siden), bare var en liten reke. Nå ligger de på gulvet, nesten en meter lang, og beveger seg fremover og lager masse lyder. Det er fantastisk. Tenk at vi har klart å lage et annet, lite, menneske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 22. februar 2012 #254 Del Skrevet 22. februar 2012 (endret) De utvikler seg og lærer seg nye ting hele tiden Det er så koselig å følge meg på utviklingen, syntes jeg. De som en gang (for ikke så veldig lenge siden), bare var en liten reke. Nå ligger de på gulvet, nesten en meter lang, og beveger seg fremover og lager masse lyder. Det er fantastisk. Tenk at vi har klart å lage et annet, lite, menneske. Hehe, det er noe spesielt med barn.. Vemodig, men morsomt å se dem vokse. De er også bre til låns. C spiste bananmos uten problemer med pappa, men når mamma kom hjem var det å spytte ut igjen.. Utspekulert liten frøken... Var og tok test i nederlandsk (hvor godt jeg forstår det) i dag. Må tilbake neste onsdag.. Årsaken er at jeg hadde et høyere lesenivå enn de hadde forventet. fikk beskjed før jeg startet at hvis det var for vanskelig, måtte jeg bare si ifra og så skulle jeg få en lettere test... Viste seg å være det motsatte.. Ikke verst for ei som har bodd i Nederland i snart et år.. Skikkelig selvtillitsboost. Endret 22. februar 2012 av Delphina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 22. februar 2012 #255 Del Skrevet 22. februar 2012 Flink du er! Mestringsfølelse er deilig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 22. februar 2012 #256 Del Skrevet 22. februar 2012 Flink du er! Mestringsfølelse er deilig! Takk.. Var litt overrasket da hun sa at hun ville ha meg der lengre, for jeg hadde bare trodd jeg var nogenlunde der man skulle være etter et år i Nederland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teita Skrevet 22. februar 2012 #257 Del Skrevet 22. februar 2012 Veldig bra!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neala Skrevet 22. februar 2012 #258 Del Skrevet 22. februar 2012 Så flink du er!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 22. februar 2012 #259 Del Skrevet 22. februar 2012 Veldig bra!! Så flink du er!! Takk! Var en overraskelse, men det var en lett test også. Ene tror jeg var en læreevnetest. Gikk gjennom den raskt også. Satt til og med og ventet på at den skulle leveres. Føler meg litt stolt at jeg faktisk kan mer enn jeg tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 23. februar 2012 #260 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg har cholelithiasis og skal gjennom en cholecystektomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå