Gå til innhold

Hvorfor er det ingen som gidder?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når man betaler i dyre dommer for billett på buss/tog/t-bane/trikk o.l., synes jeg man bør ha rett til å SITTE, uten å bli kalt egoistisk. Så ufordragelig av deg. Hvis det er så ille kan du vel bare ta rullestolen, da får du jo sittet uansett.

Enig!

Her i Oslo viker jeg ikke en tomme. Betaler mer enn nok for å reise kollektivt, og alt en får ta til takke med er ståplass på en fullstendig overfyllt trikk eller buss. Så når jeg en sjelden gang får "kapret" til meg en sitteplass viker jeg absolutt ikke.

Ikke slik det bør være. Men når tilbudet er så mangelfult blir oppførselen til kundene deretter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reiser meg for gamle folk og de med synlige plager (krykker og lignende) og noen gravide. Gravide syns jeg egentlig er vanskelig: tilbyr plassen min til de som er høygravide (eller de jeg tror er det), men når de bare er noen måneder på vei har jeg ikke gjort det. Ikke har jeg blitt spurt om det heller. Jeg har aldri vært gravid selv, så jeg aner egentlig hvor slitsomt det er. Når har de behov for å sitte? Og hvor stor skal magen være for at de trenger plassen? Hehe. Håper de som trenger en plass spør, jeg!

• Liker 2
Skrevet

Gravide syns jeg egentlig er vanskelig: tilbyr plassen min til de som er høygravide (eller de jeg tror er det), men når de bare er noen måneder på vei har jeg ikke gjort det. Ikke har jeg blitt spurt om det heller.

Men med dagens overvektproblem, kan man jo fort reise seg for noen som egentlig bare er feite.....og det er jo litt pinlig...

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor er det så få som tilbyr plassene sine til eldre, syke, gravide her i Norge ... Jeg tenker at det er bare forskjellig oppdragelse hjemme. Foreldrene mine lærte meg da jeg var liten at når man ser eldre mennesker, gravide eller syke, skal man tilby plassen sin. Jeg vurderer personen og spør: "Vil du sitte på plassen min?" Av og til sier de ja, av og til er det nei. Det gjør meg veldig glad når en gammel person smiler glad og lettet tilbake til meg og setter seg. Jeg pleier å sitte foran i bussen og da har jeg oversikt over hvem som kommer på bussen og kan tilby plassen min til de som trenger det. Dessverre ser jeg at det er det samme med folk i rullestol som vil på bussen og så er det ingen som åpner rampen på gulvet så at de kan komme inn på bussen. Jeg pleier å gjøre det og passer på når de skal gå av og går å åpne rampen igjen. Av og til tenker jeg at mange i Norge er rett og slett egoistiske og passer på sine egne saker litt for mye. Det er lov å hjelpe de som trenger hjelp!

Skrevet

Når man betaler i dyre dommer for billett på buss/tog/t-bane/trikk o.l., synes jeg man bør ha rett til å SITTE, uten å bli kalt egoistisk. Så ufordragelig av deg. Hvis det er så ille kan du vel bare ta rullestolen, da får du jo sittet uansett.

Enig!

Her i Oslo viker jeg ikke en tomme. Betaler mer enn nok for å reise kollektivt, og alt en får ta til takke med er ståplass på en fullstendig overfyllt trikk eller buss. Så når jeg en sjelden gang får "kapret" til meg en sitteplass viker jeg absolutt ikke.

Ikke slik det bør være. Men når tilbudet er så mangelfult blir oppførselen til kundene deretter.

Jeg må si meg enig med dere to. Kollektivt er forferdelig dyrt, og jeg betaler ikke en så stor sum hver gang for å stå, slik at jeg risikerer å tryne i hver sving(på bussen).

Bomullsdott, du sier at du ikke trenger rullestol, derfor bruker du krykker. Hvorfor krever du da at folk skal reise seg, hvis du faktisk klarer å gå? Lukter dobbeltmoral, og attention seeking...

• Liker 3
Skrevet

Jeg må si meg enig med dere to. Kollektivt er forferdelig dyrt, og jeg betaler ikke en så stor sum hver gang for å stå, slik at jeg risikerer å tryne i hver sving(på bussen).

Bomullsdott, du sier at du ikke trenger rullestol, derfor bruker du krykker. Hvorfor krever du da at folk skal reise seg, hvis du faktisk klarer å gå? Lukter dobbeltmoral, og attention seeking...

Dette er så tullete at det ikke er noe poeng i å ta det alvorlig :roll:

• Liker 3
Skrevet

Jeg har da vært veldig heldig, når jeg var gravid og kom på tbane eller trikk i Oslo, så spratt folk nærmest opp for å gi meg plassen. Jeg takket pent.

I mange tilfeller da jeg sitter selv på tbane buss eller trikk innerst ved vinduet og ser andre som kommer på og kunne trengt plassen har jeg lyst å reise meg, men da må jeg engasjere alle som sitter rundt meg også, for det blir så kronglete å komme seg innerst ved vinduet. Derfor har jeg ikke gjort det.

Da har du virkelig vært heldig.. Jeg tok 3 forskjellige busser og trikker (hver vei, til og fra jobb) hver dag hele svangerskapet (til jeg gikk i permisjon da), og jeg ble ikke tilbudt å sitte en eneste gang. Og jeg var høygravid i juni, og hadde STOR mage. Det var ikke noen tvil der, med vår/sommerklær.

Dere som er så bastante på at man ikke gidder å reise seg for gravide eller de med krykker, siden "de klarer jo fint å stå". Det faller dere ikke inn at det kan være ganske farlig om de detter f.eks? Selv om de klarer å stå, så kan det få store konsekvenser om en med dårlig skjellett eller en høygravid dame skulle falle ved en bråbrems.

• Liker 4
Gjest Bomullsdott
Skrevet

Jeg blir så pinlig berørt av at dere tenker på de pengene dere har betalt av de fattige lommebøkene deres.

Funksjonshemmede, høygravide, gamle menn med stokk, folk med brekt bein osv har betalt akkurat like mye som dere. De fortjener plassen mer.

Og alt dere tenker på er pengene dere har betalt for å sitte der. Nei, empati hva er det? Medmenneskelighet, hva er det? Nestekjærlighet, hva er det? Bare dere får sitte, så er det jo greit.

Jeg blir så oppgitt. Dette skjer ingen andre steder i Norge. I Frankrike reiste omtrent hele bussen seg opp for meg, mye høfligere kultur.

• Liker 2
Skrevet

Dette skjer ingen andre steder i Norge.

Det tror jeg egentlig ingenting på. Tror for øvrig dette varierer veldig også innad i landet.

• Liker 1
Skrevet

Det tror jeg egentlig ingenting på. Tror for øvrig dette varierer veldig også innad i landet.

(jeg skrev det jeg siterer)

glemte å si at jeg er enig i resten av innlegget ditt, Bomullsdott.

Gjest Bomullsdott
Skrevet

Skulle skrive dette skjer ingen andre steder ENN i Norge ;) Glemte et ord, så betydningen ble en annen :gjeiper:

På utenlandsferier når jeg har tatt buss, er utlendinger mye bedre på dette området.

Skrevet

Jeg blir så pinlig berørt av at dere tenker på de pengene dere har betalt av de fattige lommebøkene deres.

Funksjonshemmede, høygravide, gamle menn med stokk, folk med brekt bein osv har betalt akkurat like mye som dere. De fortjener plassen mer.

Og alt dere tenker på er pengene dere har betalt for å sitte der. Nei, empati hva er det? Medmenneskelighet, hva er det? Nestekjærlighet, hva er det? Bare dere får sitte, så er det jo greit.

Jeg blir så oppgitt. Dette skjer ingen andre steder i Norge. I Frankrike reiste omtrent hele bussen seg opp for meg, mye høfligere kultur.

1. Her snakker du vel i mot deg selv? Hvis jeg faktisk hadde vært fattig, ville jeg vel ha fått mest for pengene?

2. Hva har egentlig fattigdom med dette å gjøre?

3. Og nei, jeg har faktisk millionlønn - og for ikke å glemme at jeg faktisk har jobbet hardt for pengene. Vil gjerne nyte av dem selv.

• Liker 1
Skrevet

Skulle skrive dette skjer ingen andre steder ENN i Norge ;) Glemte et ord, så betydningen ble en annen :gjeiper:

På utenlandsferier når jeg har tatt buss, er utlendinger mye bedre på dette området.

Ja, det er vi. :popcorn: Men jeg hører fra eldre mennesker her at det var ikke sånt før. I gamle dager reiste folk seg opp.

• Liker 1
Gjest Bomullsdott
Skrevet

1. Her snakker du vel i mot deg selv? Hvis jeg faktisk hadde vært fattig, ville jeg vel ha fått mest for pengene?

3. Og nei, jeg har faktisk millionlønn - og for ikke å glemme at jeg faktisk har jobbet hardt for pengene. Vil gjerne nyte av dem selv.

Jeg orker ikke å argumentere med deg lenger.

Du er egoistisk, uansett hvordan du vrir og vender på det. Du bryr deg ikke fordi det ikke er du som har det vondt. Du har absolutt ingen empati.

Man reiser seg opp for mennesker man ser trenger plassen, det burde skje uten å nøle. Alle syns det er deilig å sitte, men enkelte trenger det faktisk, i motsetning til deg.

• Liker 2
Gjest Bomullsdott
Skrevet

Du spurte hva fattigdom hadde med dette å gjøre. Det er dere som sutrer over hvor dyrt det er å kjøre kollektivt.

Skrevet

3. Og nei, jeg har faktisk millionlønn -og for ikke å glemme at jeg faktisk har jobbet hardt for pengene. Vil gjerne nyte av dem selv.

:kvalm:

• Liker 7
Skrevet

Du spurte hva fattigdom hadde med dette å gjøre. Det er dere som sutrer over hvor dyrt det er å kjøre kollektivt.

Man kan da synes at noe er dyrt, selv om man har godt med penger? Jeg er ikke vedkommende som skrev innlegget du "retter på", men kollektiv trafikk ER jo faktisk dyrt. Du får ikke det du betaler for engang.

• Liker 1
Skrevet

Jeg orker ikke å argumentere med deg lenger.

Du er egoistisk, uansett hvordan du vrir og vender på det. Du bryr deg ikke fordi det ikke er du som har det vondt. Du har absolutt ingen empati.

Man reiser seg opp for mennesker man ser trenger plassen, det burde skje uten å nøle. Alle syns det er deilig å sitte, men enkelte trenger det faktisk, i motsetning til deg.

Hva vet egentlig du om jeg har det bra eller ikke? Hva om jeg faktisk har en sykdom selv, som jeg sliter med? Hva om jeg har mye å tenke på om dagen? Hva om jeg er utbrent, og føler at alt er et slit? Hva om jeg har alvorlige syke barn? Hva om jeg har en mann med kreft? Altså, hva i alle dager vet vel du om jeg har det bra? Lurer på hvem som EGENTLIG er egoistisk her. I din funksjonshemmede verden er det ingen andre enn deg som sliter og har vondt, det skjønner jo jeg også. Du tror at det kun er du som har problemer, og ikke minst at DIN diagnose er så mye mer verre enn alle andres. Gud hvor kvalm jeg blir. Det er DU som er egoistisk, ditt troll.

• Liker 1
Gjest Bomullsdott
Skrevet

Man kan da synes at noe er dyrt, selv om man har godt med penger? Jeg er ikke vedkommende som skrev innlegget du "retter på", men kollektiv trafikk ER jo faktisk dyrt. Du får ikke det du betaler for engang.

Har man veldig mye penger, burde ikke det spille særlig stor rolle at det er dyrt?

Uansett hvor dyrt det er, eller hvor lyst du har til å sitte, er det lov å vise litt omtanke for de rundt seg. Jada, du er har lyst til å sitte, for det er deilig - jeg ser den! Men av og til går det an å tenke på andre enn bare seg selv.

Skrevet

Hvis det er et stort problem å ikke få sitte, så får du spørre om noen kan reise seg da!?

Værre er det ikke.

Hvis du vil at vi som er funksjonsfriske skal resie oss opp i godvilje, så foreslår jeg at du forteller de man reiser seg for, at de ikke skal kjefte på oss fordi vi prøver å være snille. Som noen sa tidligere i tråden (har bare lest 1.side) så får man faktisk ofte kjeft når man reiser seg. Ikke alle liker det tydeligvis. Om det er fordi at det blir tydelig for dem at folk ser på dem som hjelpetrengende eller hva, det aner jeg ikke, men fy faen å stygge funksjonshemmede eller skal jeg si tilsynelatende funskjonshemmede folk kan være!

Jeg sliter psykisk, det er det ingen som ser, men nettopp derfor tørr jeg ikke å reise meg. Fordi de funksjonssyke folka er så slemme. Tenk på det. Dette er ikke bare vanskelig for dere! Selvfølgelig vet jeg at ikke alle blir kjeftete, men jeg vet ikke hvem som tar seg nær av at jeg reiser meg, og derfor reiser jeg meg aldri.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...