Gjest Bomullsdott Skrevet 12. november 2011 #1 Skrevet 12. november 2011 (endret) Jeg har en medfødt fysisk funksjonshemning, som går veldig utover skjelettet mitt. Det går ikke så hardt utover skjelettet at jeg er avhengig av rullestol, men jeg bruker krykker i hverdagen for å støtte meg på fordi jeg er så dårlig til beins. Det er SÅ få mennesker som gidder å reise seg opp for meg på t-bane og liknende. Jeg skjønner ikke hva folk tenker med? Har Norges befolkning blitt så egoistisk? Friske, spreke, unge mennesker som sitter på ræva mens jenta på krykker må stå flere holdeplasser så hun nesten detter. Dette har skjedd MANGE ganger, tro det eller ei, jeg opplever dette svært ofte. Hvis du er en av de som ikke reiser seg opp for meg - hvorfor? Jeg blir helt lamslått over at ikke en eneste sjel reise seg opp for meg. Av og til skjer det, og det er skikkelig hyggelig, men jeg trodde dette var vanlig folkeskikk? Endret 12. november 2011 av Bomullsdott 3
Chelmon Skrevet 12. november 2011 #2 Skrevet 12. november 2011 Jeg reiser meg ikke fordi de 2 gangene jeg har gjort det har jeg fått kjeft og spørsmål om den andre personen ser gammel/syk etc ut i en fornærmet tone Tar heldigvis buss/tog svært sjeldent. 5
UnderCover Skrevet 12. november 2011 #3 Skrevet 12. november 2011 Jeg reiser meg opp for deg Har lært fra jeg var liten at det er vanlig høflighet, for dem med ditt handicap og andre handicap, eldre mennesker osv. og jeg som deg, kan ikke skjønne alle dem som ikke gjør det. 4
carinamaria Skrevet 12. november 2011 #4 Skrevet 12. november 2011 Helt forferdfelig! Da jeg hadde brukket beinet, merket jeg dette ofte. At jeg måtte stå i en buss proppfull av mennesker å holde ballansen på krykker med et brukket ben, uten at noen gjorde en mine til¨å reise seg! Huff, blir nesten kvalm av å tenke på det 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #5 Skrevet 12. november 2011 Jeg har en medfødt fysisk funksjonshemning, som går veldig utover skjelettet mitt. Det går ikke så hardt utover skjelettet at jeg er avhengig av rullestol, men jeg bruker krykker i hverdagen for å støtte meg på fordi jeg er så dårlig til beins. Det er SÅ få mennesker som gidder å reise seg opp for meg på t-bane og liknende. Jeg skjønner ikke hva folk tenker med? Har Norges befolkning blitt så egoistisk? Friske, spreke, unge mennesker som sitter på ræva mens jenta på krykker må stå flere holdeplasser så hun nesten detter. Dette har skjedd MANGE ganger, tro det eller ei, jeg opplever dette svært ofte. Hvis du er en av de som ikke reiser seg opp for meg - hvorfor? Jeg blir helt lamslått over at ikke en eneste sjel reise seg opp for meg. Av og til skjer det, og det er skikkelig hyggelig, men jeg trodde dette var vanlig folkeskikk? Jeg har veldig sympati med deg, jeg har selv en kronisk sykdom med høyt smertenivå - men jeg ser helt frisk ut. Jeg har en teori om at problemet ligger i at man aldri vet hva folk ønsker seg. Det blir som problemstilingen med damer i 60 - sent 60-åra, de ser kanskje litt ustø ut, men de er ikke "gamle" heller, skal man tilby seg eller er man frekk om man gjør det? Tror det blir det samme med funksjonshemminger også, man er redd for å si "hei, jeg ser at du er funksjonshemmet" fordi det liksom er skambelagt å legge merke til andres skavanker. Vi som har dem er jo avslappet i forhold til det, men det er ikke alle andre. 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #6 Skrevet 12. november 2011 Jeg har veldig sympati med deg, jeg har selv en kronisk sykdom med høyt smertenivå - men jeg ser helt frisk ut. Jeg har en teori om at problemet ligger i at man aldri vet hva folk ønsker seg. Det blir som problemstilingen med damer i 60 - sent 60-åra, de ser kanskje litt ustø ut, men de er ikke "gamle" heller, skal man tilby seg eller er man frekk om man gjør det? Tror det blir det samme med funksjonshemminger også, man er redd for å si "hei, jeg ser at du er funksjonshemmet" fordi det liksom er skambelagt å legge merke til andres skavanker. Vi som har dem er jo avslappet i forhold til det, men det er ikke alle andre. Jo, men det er en forskjell her. Om man SER at en person har bedre av å sitte, da reiser man seg! 4
Gjest Bomullsdott Skrevet 12. november 2011 #7 Skrevet 12. november 2011 Jeg reiser meg ikke fordi de 2 gangene jeg har gjort det har jeg fått kjeft og spørsmål om den andre personen ser gammel/syk etc ut i en fornærmet tone Tar heldigvis buss/tog svært sjeldent. Du har reist deg opp to ganger? Det er ikke mye. Jeg blir veldig glad om noen reiser seg for meg, og de fleste som man SER har synlig skade, tror jeg blir glad for det. Det skader ikke å prøve, da har du i alle fall gjort en god gjerning. Om personen blir sur, er det han/hennes problem. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #8 Skrevet 12. november 2011 Jeg reiser meg ikke fordi de 2 gangene jeg har gjort det har jeg fått kjeft og spørsmål om den andre personen ser gammel/syk etc ut i en fornærmet tone Tar heldigvis buss/tog svært sjeldent. mitt tilfelle også.... langt oftere man får kjeft enn at folk takker ja. jeg er ikke altid like bra selv(men ser sprek frisk og ung ut), og de dagene jeg ikke orker å få kjeft blir jeg sittenede. men jeg kan gjerne reise meg for noen som spør, også de dagene jeg er så dårlig selv at jeg vet jeg blir sengeliggende i noen dager av å stå.
Gjest Consensio Skrevet 12. november 2011 #9 Skrevet 12. november 2011 Jeg reiser meg sjeldent for folk...av den enkle grunn at jeg selv har store problemer med å stå oppreist selv om det andre ukke kan se det. Om noen med krykker hadde kommet så hadde jeg derimot reist meg tvert og heller klamret meg fast til noe eller satt meg ned på gulvet. Har selv brukt krykker i perioder og vet at det kan være vanskelig å holde på krykkene samtidig som at man prøver å holde seg fast for å ikke falle om i svinger. Skulle gjerne ønske at jeg kunne reise meg for alle, men dessverre er jeg altså en slik person som kun reiser meg når jeg ser andre slite veldig 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #10 Skrevet 12. november 2011 Jeg reiser meg! For de med krykker er det jo helt innlysende at de trenger mere å sitte enn meg! Men jeg reiser meg selvfølgelig for eldre, gravide ( har dog blemmet grovt der; hun så veldig gravid ut, type seriøst-høygravid-har-termin-i-dag...dama ble rasende på meg... ), småbarnsforeldre med to små på slep( og om det bare er en også...); ) Syntes selv at busturer som gravid var ganske hyggelige; var alltids noen som reiste seg; komenterte magen( ok, litt slitsom med de som absolutt måtte ta på magen...), men stort sett veldig greit.¨ Jeg humper jevnlig rundt på krykker pga skader , bruker faktisk i nødens rullestole også; og opplever mye hjelpsomhet; mitt inntrykk er at folk gjerne vil hjelpe eller bistå.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #11 Skrevet 12. november 2011 Jeg har en medfødt fysisk funksjonshemning, som går veldig utover skjelettet mitt. Det går ikke så hardt utover skjelettet at jeg er avhengig av rullestol, men jeg bruker krykker i hverdagen for å støtte meg på fordi jeg er så dårlig til beins. Det er SÅ få mennesker som gidder å reise seg opp for meg på t-bane og liknende. Jeg skjønner ikke hva folk tenker med? Har Norges befolkning blitt så egoistisk? Friske, spreke, unge mennesker som sitter på ræva mens jenta på krykker må stå flere holdeplasser så hun nesten detter. Dette har skjedd MANGE ganger, tro det eller ei, jeg opplever dette svært ofte. Hvis du er en av de som ikke reiser seg opp for meg - hvorfor? Jeg blir helt lamslått over at ikke en eneste sjel reise seg opp for meg. Av og til skjer det, og det er skikkelig hyggelig, men jeg trodde dette var vanlig folkeskikk? Ikke vurdert å GÅ i stedet da, ettersom det er så hardt og tøft å stå på bussen? Og at du i tillegg skriver et innlegg om hvor synd det er på deg, og hvor grusomme mennesker som ikke reiser seg opp er, er bare ekkelt. På bussen sitter jeg som oftest i mine egne tanker, og det tror jeg gjelder mange andre også. Har aldri sittet på en fullstappet buss før, med unntak av skolebuss(hvor halvparten står), og da har jeg ikke vært i denne situasjonen. Men sannsynligvis synes ikke folk synd på deg fordi du ser nogenlunde ok ut. 2
Gjest Bomullsdott Skrevet 12. november 2011 #12 Skrevet 12. november 2011 Ikke vurdert å GÅ i stedet da, ettersom det er så hardt og tøft å stå på bussen? Og at du i tillegg skriver et innlegg om hvor synd det er på deg, og hvor grusomme mennesker som ikke reiser seg opp er, er bare ekkelt. På bussen sitter jeg som oftest i mine egne tanker, og det tror jeg gjelder mange andre også. Har aldri sittet på en fullstappet buss før, med unntak av skolebuss(hvor halvparten står), og da har jeg ikke vært i denne situasjonen. Men sannsynligvis synes ikke folk synd på deg fordi du ser nogenlunde ok ut. Tøff du er som er anonymbruker a. Nei, når jeg er funksjonshemmet er jeg faktisk avhengig av kollektivtransport. Jeg kjenner min diagnose bedre enn deg, så jeg kan ikke gå. Hadde du likt å gå 10 holdeplasser med helt ødelagt og rustent skjelett? Jeg er ikke kvalm, det er det de som ikke reiser seg opp som er. Det er vanlig høflighet. Jeg lager ikke tråden for å få sympati, jeg spør her, fordi jeg lurer på hva som går i hodet på de som ikke reiser seg. Du er rimelig fjern hvis ikke du ser at en på bussen bruker krykker. Jeg sitter også i mine egne tanker, men jeg registrer de som kommer på likevel. 7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #13 Skrevet 12. november 2011 Tøff du er som er anonymbruker a. Nei, når jeg er funksjonshemmet er jeg faktisk avhengig av kollektivtransport. Jeg kjenner min diagnose bedre enn deg, så jeg kan ikke gå. Hadde du likt å gå 10 holdeplasser med helt ødelagt og rustent skjelett? Jeg er ikke kvalm, det er det de som ikke reiser seg opp som er. Det er vanlig høflighet. Jeg lager ikke tråden for å få sympati, jeg spør her, fordi jeg lurer på hva som går i hodet på de som ikke reiser seg. Du er rimelig fjern hvis ikke du ser at en på bussen bruker krykker. Jeg sitter også i mine egne tanker, men jeg registrer de som kommer på likevel. Jeg pleier stort sett å høre på musikk og se ut av vinduet. Fjern? Haha, nei, overhodet ikke. Ingen kan se om jeg har det vondt heller..? Etter trening er jeg ofte dødssliten, fordi jeg trener så hardt, og når jeg da setter meg på bussen hjemover, vil jeg helst ikke måtte stå, da beinamine skjelver. Men er det noen som kan se det? Nei. Hvis jeg har et åpent gnagsår på tåa, vil jeg helst slippe å måtte stå, fordi det presser på såret. Er det noen som kan se såret inni skoen min, kanskje? Nei, så kanskje hele bussen har masse småplager som du ikke kan se? Tenk litt lenger enn nesa di rekker. 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #14 Skrevet 12. november 2011 Du har reist deg opp to ganger? Det er ikke mye. Personen du siterer skrev jo at h*n ikke reiser mye på tog/buss. Da er det ikke sikkert h*n har vært i så mye mer enn to situasjoner hvor det har vært aktuelt å reise seg. Selv har jeg aldri opplevd full buss, så dette har ikke vært noe jeg har vært nødt til å ta stilling til enda. Har en "usynlig sykdom", som gjør at jeg ser frisk ut uten at jeg er det. Hadde neppe klart å stå særlig lenge på en buss. Ikke at jeg tror at alle de du har møtt på som har sett friske ut, og ikke reist seg for deg, er syke, men bare vit at det er en mulighet for at de trenger å sitte minst like mye som du gjør. Men sånn generelt ser jeg på det som en selvfølgelighet å reise meg hvis jeg anslår at noen trenger plassen min mer enn meg, har bare aldri opplevd en situasjon hvor jeg har trengt å gjøre det.
Chelmon Skrevet 12. november 2011 #15 Skrevet 12. november 2011 Du har reist deg opp to ganger? Det er ikke mye. Jeg blir veldig glad om noen reiser seg for meg, og de fleste som man SER har synlig skade, tror jeg blir glad for det. Det skader ikke å prøve, da har du i alle fall gjort en god gjerning. Om personen blir sur, er det han/hennes problem. Jo det skader å prøve, jeg blir faktisk lei meg når jeg blir kjefta på for å prøve å være snill. Dersom noen hadde spurt om de kan få plassen min blir det selvfølgelig noe helt annet og jeg hadde sagt ja. Er enig i at 2 ganger ikke er mye, men som sagt tar jeg buss/tog svært sjeldent (4-5 ganger i året) og det er jo ikke alltid man er på kollektivtransport og noen ser ut til å trenge å sitte når det ikke finnes ledige plasser. Vil også ta med at de jeg har spurt om "har du lyst til å sitte her?" med et smil så begge ut til å være skadet. En med krykker, ei med stokk - så det er dessverre ikke slik at alle som ser ut til å være skadet setter pris på dette. 4
Gjest Bomullsdott Skrevet 12. november 2011 #16 Skrevet 12. november 2011 Hvis jeg har et åpent gnagsår på tåa, vil jeg helst slippe å måtte stå, fordi det presser på såret. Er det noen som kan se såret inni skoen min, kanskje? Nei, så kanskje hele bussen har masse småplager som du ikke kan se? Tenk litt lenger enn nesa di rekker. Det der kan du ikke sammenlikne med å være funksjonshemmet. Vet du i det hele tatt hva det vil si å være funksjonshemmet? Jeg forstår at andre også trenger å sitte, men ikke alle sittende på bussen trenger det. Jeg har hatt gnagsår selv, og hadde det bare vært det som var problemet hadde jeg fint klart å stå. Skjønner ikke hvordan du kan sammenlikne med å være sliten fra trening med å ha skjelettfeil Herregud. 7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #17 Skrevet 12. november 2011 Det der kan du ikke sammenlikne med å være funksjonshemmet. Vet du i det hele tatt hva det vil si å være funksjonshemmet? Jeg forstår at andre også trenger å sitte, men ikke alle sittende på bussen trenger det. Jeg har hatt gnagsår selv, og hadde det bare vært det som var problemet hadde jeg fint klart å stå. Skjønner ikke hvordan du kan sammenlikne med å være sliten fra trening med å ha skjelettfeil Herregud. Hvorfor tar du ikke bare rullestolen? 3
Gjest Bomullsdott Skrevet 12. november 2011 #18 Skrevet 12. november 2011 (endret) Hvorfor tar du ikke bare rullestolen? Fordi jeg ikke trenger det. Hvorfor skal jeg gjøre meg mer funksjonshemmet enn jeg er? edit: skriveleif Endret 12. november 2011 av Bomullsdott 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #19 Skrevet 12. november 2011 Det der kan du ikke sammenlikne med å være funksjonshemmet. Vet du i det hele tatt hva det vil si å være funksjonshemmet? Jeg forstår at andre også trenger å sitte, men ikke alle sittende på bussen trenger det. Jeg har hatt gnagsår selv, og hadde det bare vært det som var problemet hadde jeg fint klart å stå. Skjønner ikke hvordan du kan sammenlikne med å være sliten fra trening med å ha skjelettfeil Herregud. for noen som ikke er funksjonshemmet er det ikke mulig å vurdere hvordan funksjonshemmede har det. fult mulig de tenker at sitt eget gnagsår er verre. det tror jeg kommer av uvitenhet, ikke av onskap. 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2011 #20 Skrevet 12. november 2011 Jeg tør ikke. Hvis jeg turte hadde jeg så klart gjort det, men jeg tør bare ikke... 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå