Gå til innhold

Hvorfor er det ingen som gidder?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er SÅ få mennesker som gidder å reise seg opp for meg på t-bane og liknende. Jeg skjønner ikke hva folk tenker med? Har Norges befolkning blitt så egoistisk? Friske, spreke, unge mennesker som sitter på ræva mens jenta på krykker må stå flere holdeplasser så hun nesten detter.

Hvordan vet du at alle de menneskene som sitter selv ikke har problemer? Beinskjørhet, leddgikt og ME er sykdommer som kan være ganske usynlige.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en av dem som reiser seg for personer som ser ut som de trenger å sitte mer enn meg.

Men jeg tror ikke folk generelt er så egoistiske som du tror. Noen reiser seg ikke fordi de ikke har sett deg. Noen er redd for å fornærme deg. Noen er så sjenerte at de prøver å forsvinne i ett med inventaret. Noen har en skjult lidelse som gjør at de ikke klarer å stå selv og håper inderlig noen andre reiser seg osv.

Noen er egoistiske og gidder bare ikke bry seg, men jeg tror ikke det er så mange som det kan se ut som ved første øyekast.

:takke:

Det er ikke umulig for meg å gå, eller så hadde jeg selvsagt brukt rullestol. Men jeg er veldig redusert, så det er bedre for meg å ta buss enn å gå. Allikevel er jeg ikke så redusert at jeg er avhengig av rullestol i hverdagen. Hvis jeg bruker rullestol risikerer jeg å forverre min egen situasjon, fordi skjelettet mitt stivner hvis jeg aldri bruker det.

Det er ikke et mareritt, men det er veldig ubehagelig å stå når jeg har problemer med skjelettet. Det er derfor bedre for meg å sitte. Jeg dør jo ikke av å stå, men er det behagelig når jeg har skjelettet til en gjennomsnittlig 100-åring? Nei.

Jeg bruker rullestol av og til, for eksempel på utenlandsferier og liknende der det blir veldig mye gåing, og det ikke er mulighet for å ta buss. Jeg har også alltid rullestol med meg på f.eks. Tusenfryd fordi det er for slitsomt å gå mellom alle attraksjonene hele dagen.

Jeg syns ikke det burde være nødvendig å spørre om noe som folk burde gjøre av ren refleks. Jeg føler meg sleip, jeg vil heller at folk skal gi meg plassen sin av egen vilje. Jeg er veldig sjenert, så jeg har problemer med å spørre om sånne ting.

det kan det hende de som ikke tilbyr deg palssen sin også er. :sjenert:

• Liker 7
Gjest Bomullsdott
Skrevet

Hvordan vet du at alle de menneskene som sitter selv ikke har problemer? Beinskjørhet, leddgikt og ME er sykdommer som kan være ganske usynlige.

Jeg tror du vet like godt som meg at ikke alle som sitter har slike problemer. Forstår ikke hvorfor du drar inn det i diskusjonen bare for å få meg til å virke usympatisk, jeg forstår selvsagt at disse menneskene også trenger å sitte. Men det er ikke de menneskene jeg spurte om i første post.

Gjest Bomullsdott
Skrevet

:takke:

det kan det hende de som ikke tilbyr deg palssen sin også er. :sjenert:

Jeg er ett menneske, det er mer enn ett menneske som sitter. Syns det er rart at alle disse er like sjenerte som meg.

Allikevel tror jeg det er mere flaut å spørre om hjelp, enn å tilby hjelp. Jeg spør om en handling som får meg til å føle at jeg er til bry, de spør om noe som er til hjelp. Ser du forskjellen?

Skrevet

Jeg er ett menneske, det er mer enn ett menneske som sitter. Syns det er rart at alle disse er like sjenerte som meg.

Allikevel tror jeg det er mere flaut å spørre om hjelp, enn å tilby hjelp. Jeg spør om en handling som får meg til å føle at jeg er til bry, de spør om noe som er til hjelp. Ser du forskjellen?

Jeg ser forskjellen, men jeg tenker at man kanskje har lett for å sette seg selv litt i offerrollen. Det noen kanskje reagerer litt på her er at du stempler omtrent alle som egoistiske fordi de ikke reiser seg for deg. En del er nok egoistiske, men langt fra så mange som du antyder i startinnlegget, tror jeg. Det kan som nevnt være mange grunner til at folk ikke reiser seg, det trenger ikke være sånn at de fleste er for egoistiske til å ville hjelpe deg.

• Liker 3
Gjest Bomullsdott
Skrevet

Jeg ser forskjellen, men jeg tenker at man kanskje har lett for å sette seg selv litt i offerrollen. Det noen kanskje reagerer litt på her er at du stempler omtrent alle som egoistiske fordi de ikke reiser seg for deg. En del er nok egoistiske, men langt fra så mange som du antyder i startinnlegget, tror jeg. Det kan som nevnt være mange grunner til at folk ikke reiser seg, det trenger ikke være sånn at de fleste er for egoistiske til å ville hjelpe deg.

Jeg syns man er egoistisk om man er helt frisk og ikke reiser seg, ja, og det skammer jeg meg ikke over å mene.

Jeg har aldri sagt at alle som sitter er egoistiske, men er man frisk, så syns jeg faktisk man er det. Alle som sitter har ikke problemer, hverken fysiske eller psykiske.

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet

Jeg flytter meg ikke for noen (okey, kanskje gamle folk) fordi jeg haater å stå i buss. Så er nok egoistisk på den fronten, ja.

Gjest Bomullsdott
Skrevet

Jeg flytter meg ikke for noen (okey, kanskje gamle folk) fordi jeg haater å stå i buss. Så er nok egoistisk på den fronten, ja.

:snurt:

Skrevet

Reiser meg heller ikke, men har stått mange ganger også. Har en "usynlig sykdom" som gjør at jeg plages av å stå på bussen, så når jeg sitter, da sitter jeg godt

Men litt dumt å dømme noen for at man ikke reiser seg for noen man ser bruker hjelpemidler, for hva vet vi egentlig om de som blir sittende?

• Liker 3
Skrevet

Reiser meg heller ikke, men har stått mange ganger også. Har en "usynlig sykdom" som gjør at jeg plages av å stå på bussen, så når jeg sitter, da sitter jeg godt

Men litt dumt å dømme noen for at man ikke reiser seg for noen man ser bruker hjelpemidler, for hva vet vi egentlig om de som blir sittende?

Ja, stakkars dem :gråte:

:ironi:

Gjest Thessie!
Skrevet

Det er ikke umulig for meg å gå, eller så hadde jeg selvsagt brukt rullestol. Men jeg er veldig redusert, så det er bedre for meg å ta buss enn å gå. Allikevel er jeg ikke så redusert at jeg er avhengig av rullestol i hverdagen. Hvis jeg bruker rullestol risikerer jeg å forverre min egen situasjon, fordi skjelettet mitt stivner hvis jeg aldri bruker det.

Det er ikke et mareritt, men det er veldig ubehagelig å stå når jeg har problemer med skjelettet. Det er derfor bedre for meg å sitte. Jeg dør jo ikke av å stå, men er det behagelig når jeg har skjelettet til en gjennomsnittlig 100-åring? Nei.

Jeg bruker rullestol av og til, for eksempel på utenlandsferier og liknende der det blir veldig mye gåing, og det ikke er mulighet for å ta buss. Jeg har også alltid rullestol med meg på f.eks. Tusenfryd fordi det er for slitsomt å gå mellom alle attraksjonene hele dagen.

Jeg skjønner at du ikke skal bruke rullestolen hele tiden og at du trenger å bruke kroppen også. Men jeg må si at jeg ikke skjønner hvorfor du ikke kan bruke rullestolen når du vet du skal på bussen. Du ville jo sitte på bussen uansett.

Jeg skjønner at dette kan oppfattes feil, men jeg mener virkelig at det hadde vært lettere enn å irritere seg over at ingen flytter seg, slik at du selv må stå.

Men bare for å ha det klart: jeg reiser meg for de som ser ut til å trenge det, dersom jeg sitter i nærheten av denne personen.

Skrevet

Jeg innrømmer gjerne at jeg er egoistisk når det kommer til buss/tog. Jeg har betalt i dyre dommer for billetten og får jeg en sitteplass så tar jeg den. Kanskje man heller burde reservert enkelte plasser for personer som er dårlig til beins så slipper man problemet( mulig det eksisterer allerede).

• Liker 2
Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg innrømmer gjerne at jeg er egoistisk når det kommer til buss/tog. Jeg har betalt i dyre dommer for billetten og får jeg en sitteplass så tar jeg den. Kanskje man heller burde reservert enkelte plasser for personer som er dårlig til beins så slipper man problemet( mulig det eksisterer allerede).

Det eksisterer reserverte plasser til eldre og til folk med funksjonshemning, men det er det jo ingen som gidder å bry seg om..

Gjest Bomullsdott
Skrevet

Jeg skjønner at du ikke skal bruke rullestolen hele tiden og at du trenger å bruke kroppen også. Men jeg må si at jeg ikke skjønner hvorfor du ikke kan bruke rullestolen når du vet du skal på bussen. Du ville jo sitte på bussen uansett.

Jeg skjønner at dette kan oppfattes feil, men jeg mener virkelig at det hadde vært lettere enn å irritere seg over at ingen flytter seg, slik at du selv må stå.

Men bare for å ha det klart: jeg reiser meg for de som ser ut til å trenge det, dersom jeg sitter i nærheten av denne personen.

Fordi jeg tar buss hver eneste dag, og jeg vil ikke og trenger ikke å bruke rullestol hver eneste dag.

Gjest Thessie!
Skrevet

Fordi jeg tar buss hver eneste dag, og jeg vil ikke og trenger ikke å bruke rullestol hver eneste dag.

Ok, greit det. Men det er jo faktisk ditt valg.

Gjest Consensio
Skrevet

Det eksisterer reserverte plasser til eldre og til folk med funksjonshemning, men det er det jo ingen som gidder å bry seg om..

Eller de som bruker plassene faktisk har en funksjonshemning?

Var ei på bussen som fikk huden full av kjeft av en eldre mann fordi hun så ung og frisk ut, men brukte en av disse reserverte plassene. Det hele endte med at hun begynte å gråte og så fort hun reiste seg opp så så man jo hvorfor hun trengte plassen ( hadde tydeligvis cp eller noe lignende ) og hun falt 2 ganger mens hun prøvde å stå oppreist under resten av turen.

• Liker 2
Gjest Thessie!
Skrevet

Eller de som bruker plassene faktisk har en funksjonshemning?

Var ei på bussen som fikk huden full av kjeft av en eldre mann fordi hun så ung og frisk ut, men brukte en av disse reserverte plassene. Det hele endte med at hun begynte å gråte og så fort hun reiste seg opp så så man jo hvorfor hun trengte plassen ( hadde tydeligvis cp eller noe lignende ) og hun falt 2 ganger mens hun prøvde å stå oppreist under resten av turen.

Selvfølgelig er det noen av dem og. Men jeg har sett veldig mange jeg VET at ikke har noen slik funksjonshemning sitte der. Jeg har også fått inntrykk av andre at de sitter seg ned på disse plassene fordi de ofte er nærmest utgangen..

Skrevet

Siden du nevner T-bane, så regner jeg med at du bor i Oslo eller nærliggende områder? I så tilfelle skjønner jeg godt at du foretrekker å ikke bruke rullestol hvis du kan la være, spesielt på buss. Om det hadde vært meg som måtte brukt rullestol så hadde jeg skydd kollektivtransport som pesten, for det er virkelig ikke enkelt. T-bane går for så vidt greit, men buss? Glem det.

Jeg reiser meg for deg. Jeg reiser meg også når folk spør, selv om de ikke har synlige handicap. Ellers er det vanskelig å vite hvor grensa går, så jeg tilbyr meg ikke med mindre det gamle mennesket helt åpenbart har problemer med å stå, eller med mindre den gravide spør selv. Siden risikoen for å få syrlige kommentarer og å bli utskjelt er så stor. Graviditet er ingen sykdom, må vite.

• Liker 1
Skrevet

Når man betaler i dyre dommer for billett på buss/tog/t-bane/trikk o.l., synes jeg man bør ha rett til å SITTE, uten å bli kalt egoistisk. Så ufordragelig av deg. Hvis det er så ille kan du vel bare ta rullestolen, da får du jo sittet uansett.

Gjest Bomullsdott
Skrevet

Når man betaler i dyre dommer for billett på buss/tog/t-bane/trikk o.l., synes jeg man bør ha rett til å SITTE, uten å bli kalt egoistisk. Så ufordragelig av deg. Hvis det er så ille kan du vel bare ta rullestolen, da får du jo sittet uansett.

Nei, å tenke på andre... Fysj, så ufordragelig! :nei:

Du har jo betalt i dyre dommer du, stakkar. Ikke lov å utvise litt empati når man kan betale seg fri fra det. Skjønner deg godt, jeg. :hug:

:ironi:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...