Gå til innhold

så lei av at så mange skal rette


postkassen

Anbefalte innlegg

Catch-22, much?

TS får ikke diskutert det at noen hele tiden skal rette skrivefeil/slurvefeil, fordi noen hele tiden skal rette skrivefeil/slurvefeil.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Catch-22, mutch?

TS får ikke diskutert det at noen hele tiden skal rette skrivefeil/slurvefeil, fordi noen hele tiden skal rette skrivefeil/slurvefeil.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, hvor er feilen om jeg tør spørre?

Er du ikke interessert i å lære og skrive riktig?

Ingen og/å-feil her...

Er så typisk å granske svarene til de som retter i tilfelle de har en feil! Javel, men det er stooor forskjell på 50 feil i et innlegg og 2...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er sinnsykt irriterende med voksne folk uten dysleksi, som ikke evner å skrive rett.

Få ting irriterer meg mer faktisk, og sånn er det. Jeg klarer ikke ta innlegg med en haug med skrivefeil seriøst (og nei, snakker ikke om tastefeil og småfeil) og tar meg selv i å tenke at de er mindre intelligente.

DERFOR retter jeg på folk.

Jeg lurer på hvor de har vært hele barne- og ungdomsskolen.

Jeg kjenner folk med dysleksi som skriver tilnærmet feilfritt fordi de har jobbet med problemet. Når da folk uten diagnose ikke evner å lære seg at det heter de og ikke di blir jeg litt irritert.

Enda mere irriterende med mennesker som har så lite å skrive på ett forum at de kun sitter å retter andres feil, rett og slett for de ikke har en dritt å bidra med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda mere irriterende med mennesker som har så lite å skrive på ett forum at de kun sitter å retter andres feil, rett og slett for de ikke har en dritt å bidra med.

Jeg irriterer meg over skrivefeil, samtidig som jeg bidrar med mye annet. Jeg har masse å skrive om på forumet, selv om jeg av og til påpeker skrivefeil. Tro det eller ei, men kan faktisk gjøre to ting her inne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda mere irriterende med mennesker som har så lite å skrive på ett forum at de kun sitter å retter andres feil, rett og slett for de ikke har en dritt å bidra med.

:5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det ikke alle som sliter med skrive feil heller.

Når det er så mange som er flinke på å skrive rett, hva er det som er så farlig om noen få skriver litt feil?

Hva er det som er så ille med å bli rettet på, så lenge det blir gjort i en grei tone og ikke som et ledd i barnslig hersketeknikk? Du får muligheten til forbedring, noe som uansett gagner deg senere (f.eks i formelle brev/søknader). Jeg forstår ikke hvorfor det er en slik hårsår greie for en god del kvinner? Jeg overser også at folk (inkludert meg selv), skriver "ikek", "myye", "forstatt", da det er tastefeil og ikke dårlige norskkunnskaper. Skjønner heller ikke hvorfor man må skrive perfekt selv for å kunne påpeke andres feil? Igjen, så lenge det blir gjort på en kurant måte, så blir "vetrinær", og/å-feil og "værre" akkurat like galt uavhengig om jeg har kommafeil eller ei i mitt svarinnlegg.

Blir feilene påpekt bare for tråkke vedkommende ned, og fordi argumentene er tynnere enn fotballfruas fysiologikunnskaper (unnskyld, måtte bare), så bruker jeg ikke en halv kilojoule på dem.

Endret av bergans
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, hvor er feilen om jeg tør spørre?

Er du ikke interessert i å lære og skrive riktig?

Ingen og/å-feil her...

Er så typisk å granske svarene til de som retter i tilfelle de har en feil! Javel, men det er stooor forskjell på 50 feil i et innlegg og 2...

Å lære å skrive.... for man skal vel lære å skrive?? ikke lære OG skrive, som da er to ting, mens du lærer å skrive, som er en ting???? eks. lese og skrive, da skal det være OG for da gjør man to ting.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så ENIG med deg!!

Man er jo nesten uvelkommen her om man driter seg ut med en skrivefeil. Virker som de perfekte skribentene tror de er mer intelligente enn de som er uheldige med en skrivefeil eller to. Skjønner heller ikke hvorfor de blir så forbanna på det, de kan ikke ha mye annet å irritere seg over her i livet.

Takk postkasse for at du belyser dette j***** irriterende fenomenet!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, hvor er feilen om jeg tør spørre?

Er du ikke interessert i å lære og skrive riktig?

Ingen og/å-feil her...

Er så typisk å granske svarene til de som retter i tilfelle de har en feil! Javel, men det er stooor forskjell på 50 feil i et innlegg og 2...

Det er ingen feil i setningen, men setningen uttrykker ikke det forfatteren trolig mente (pga. en skrivefeil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, hvor er feilen om jeg tør spørre?

Er du ikke interessert i å lære og skrive riktig?

Ingen og/å-feil her...

Er så typisk å granske svarene til de som retter i tilfelle de har en feil! Javel, men det er stooor forskjell på 50 feil i et innlegg og 2...

Både ja og nei, det kommer an på kontekst og hva man legger i setningen.

Man kan også skrive "..å lære å skrive riktig", selv om setningen da i seg selv er veldig dårlig norsk. "Vil du ikke lære å skrive riktig?" ville vært bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch-22, mutch?

TS får ikke diskutert det at noen hele tiden skal rette skrivefeil/slurvefeil, fordi noen hele tiden skal rette skrivefeil/slurvefeil.

Vel, det er ikke helt rett det heller. TS svarer mer på innleggene som påpeker skrivefeil, enn de som er rettet mot problemstillingen og hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både ja og nei, det kommer an på kontekst og hva man legger i setningen.

Man kan også skrive "..å lære å skrive riktig", selv om setningen da i seg selv er veldig dårlig norsk. "Vil du ikke lære å skrive riktig?" ville vært bedre.

Du gjør meg varm innerst i hjerterota.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del setter jeg pris på at noen retter på meg. Helst på en hyggelig måte selvfølgelig, og etter at de har svart på tema i tråden.

Har ikke mange feil, dog. Man har da retteprogram. :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del setter jeg pris på at noen retter på meg. Helst på en hyggelig måte selvfølgelig, og etter at de har svart på tema i tråden.

Har ikke mange feil, dog. Man har da retteprogram. :jepp:

Du har for vane å være skeiv? Skal passa på at jeg får rettet på deg når anledningen byr seg. På en hyggelig måte, selvfølgelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har for vane å være skeiv? Skal passa på at jeg får rettet på deg når anledningen byr seg. På en hyggelig måte, selvfølgelig.

Skeiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor de som blir rettet på mener at en bare skal overse feilene deres, mens de selv ikke klarer å overse rettelsene. :sjenert:

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har for vane å være skeiv? Skal passa på at jeg får rettet på deg når anledningen byr seg. På en hyggelig måte, selvfølgelig.

Det var meg du svarte men jeg forstår ikke svaret ditt. :klo:

Jeg skrev at for meg er det ok å bli rettet på. Da lærer jeg nemlig noe.

Hva mener du med; - "Du har for vane å være skeiv"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...