Gå til innhold

så lei av at så mange skal rette


postkassen

Anbefalte innlegg

Gjest Raindrops

Jeg mente bare at måten det ble skrevet på var vennlig. TS har jo vært veldig opptatt av at de fleste retter på andre for å være frekke, derfor tolket jeg dette svaret som at dette var en frekk måte å rette på.

Det er da uansett tydelig at vedkommende ikke mente det på en hyggelig måte. Om det så hadde vært et smilefjes der så hadde det ikke vært hyggelig når man ser det i sammenheng med hva resten av tråden handler om. Jeg regner med det var det TS mente med "Dette er ikke for å være vennlig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Fordi det er slitsomt å lese skrivefeil, og om ingen kan forklare forskjellen på og/å ham/han osv, så vannes språket ut, og blir mindre presist og dermed dårligere. Skriftspråket vårt er viktig

Ja, det kan være slitsomt å lese tekster med mange skrivefeil. Men det er også slitsomt å lese innlegg hvor brukere retter på språket til andre brukere, ettersom det avsporer tråden, og dessuten bidrar til et negativt diskusjonsklima.'

Jeg er for øvrig enig i at skriftspråket vårt er viktig. Jeg er allikevel uenig i at språket blir mindre presist dersom man bruker "han" i stedet for "ham" (noe som for øvrig er tillatt i henhold til Bokmålsordboka, sånn at det dermed per definisjon er 100% korrekt). Og når det gjelder og/å, så kommer nok denne distinksjonen til å bestå til evig tid, så du trenger ikke å bekymre deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...