Gå til innhold

så lei av at så mange skal rette


postkassen

Anbefalte innlegg

Jeg har sett retting brukt som hersketeknikk og frekkhet, men jeg er allikevel uenig med deg. Jeg tror de fleste retter for å hjelpe, mens noen få gjør det for å være frekke.

De fleste gjør det pga fritidsproblemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste gjør det pga fritidsproblemer.

Er du en av de som gjør det, siden du vet det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det handler ikke om at folk uansett skjønner hva du skriver! Det handler om å holde på det norske språk og den rettskrivingen vi har.

Enig i dette (selv om jeg er uenig i resten av innlegget). Jeg synes at alle burde bestrebe seg på å ha et så godt språk som mulig. Ikke bare for å bevare det norske språket, men også av hensyn til dem som skal lese det man skriver. Det kan være svært irriterende å lese en tekst som er dårlig skrevet. For øvrig er det også viktig av hensyn til en selv, ettersom man fremstår som mer seriøs dersom man har få skrivefeil. Jeg vil for øvrig tippe at jobbsøknader som er dårlig skrevet mange ganger havner rett i papirkurven.

Jeg synes man bør tilstrebe å utvikle forståelse og empati for at noen faktisk har lese-og skrivevansker.

Dette er noe som henger ved hele livet. De fleste blir bevisst sine svakheter jo eldre de blir og blir mer bevisst på å rette de, men jeg har en bestemor på 86 som fortsatt sliter med dysleksien sin selv om hun har fått ørtogførti rettelser opp gjennom livet.

Jeg tror virkelig ikke du som skriver noe slikt som dette, har den minste anelse om hvor vanskelig det kan være for noen å skrive rett.

100 % enig i dette innlegget. Jeg er forresten forbauset over at mange her sier at de retter på andre brukere for å hjelpe dem. En sak er om en bruker generelt har et forholdsvis godt språk, men har et par konsekvente feil; da vil det å bli gjort oppmerksom på disse feilene sikkert "hjelpe dem". Når det gjelder mennesker med skrivevansker derimot, er det da ingen som helst hjelp i å få påpekt alle feilene man gjør på et forum. Det er ikke sånn man lærer å skrive bedre. Jeg er faktisk veldig forbauset av at enkelte ser ut til å tro det. Det må for øvrig være utrolig frustrerende å oppleve slikt, så trådstarter har min fulle sympati.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en av de som gjør det, siden du vet det?

Sitter ikke å retter på andre jeg. Men når 90% av innleggene til personene er rettskrivnings poster, så trenger man ikke være rakettforsker for å forstå vedkommende har fritidsproblemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter ikke å retter på andre jeg. Men når 90% av innleggene til personene er rettskrivnings poster, så trenger man ikke være rakettforsker for å forstå vedkommende har fritidsproblemer.

I motsetning til mange andre på Kvinneguiden, som har det kjempetravelt men likevel klarer å presse inn ørten ultraviktige innlegg på Ordleker hver dag?

Hvilke brukere er det du tenker på forresten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel ikke vanskelig å forstå at det føles latterliggjørende om noen kommenterer skrivefeilene dine, om du har skriveproblemer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke vanskelig å forstå at det føles latterliggjørende om noen kommenterer skrivefeilene dine, om du har skriveproblemer?

Spesielt når de lager vitser av skrivefeil og dårlige formuleringer, og deretter stiller seg fullstendig uforstående til at ikke alle finner det like morsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter ikke å retter på andre jeg. Men når 90% av innleggene til personene er rettskrivnings poster, så trenger man ikke være rakettforsker for å forstå vedkommende har fritidsproblemer.

Det er bare én bruker som holder på sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser hvor stor innvirkning et par skrivefeil kan ha for personen som leser det. F.eks det å søke på en jobb eller skrive formelle e-poster. Jeg synes vi bør ha såpass respekt for vårt eget lille språk at vi bryr oss om å skrive det riktig.

Jeg snakker selvfølgelig ikke om de med dysleksi eller skrivevansker. De færreste som skriver feil har hverken skrivevansker eller dysleksi. De vet bare ikke hvordan ordet skrives riktig. Det er to ord som går igjen gang på gang. Blandt og Sundt. De blir brukt mye men hvorfor er det ingen som lærer at det er feil?

Vi lærer så lenge vi lever. Jeg vil gjerne vite hvis jeg skriver noe på en feil måte. Det er selvfølgelig også forskjell på det hvis man bommer på tastaturet og får nådvendigvis hvis man egentlig skulle skrive nødvendigvis, eller som TS selv nevnte, ike eller ikke. Det er jo opplagt at man har bommet og da er det vel ikke mange som påpeker det. Andre småtterier som folk ikke har fått med seg av basisgrammatikk synes jeg er rett og slett latskap. Jeg leste også om ei som skulle til Grand Canaria. Det har jo ikke noe med vårt norske språk å gjøre, men jeg ble likevel litt irritert.

Tror de færreste forstår at det gjøres ikke bare for å pirke på personen, men fordi vi synes vi har opplysningsplikt.

Nå gleder jeg meg til noen kommenterer mine skrivefeil i innlegget mitt.

Mitt spørsmål: Hvorfor vil dere ikke lære? Skal vi gå rundt vel vitende om at vi skriver feil eller opplyser feil uten å forbedre oss?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spørsmål: Hvorfor vil dere ikke lære? Skal vi gå rundt vel vitende om at vi skriver feil eller opplyser feil uten å forbedre oss?

For dette er ett forum, ikke en skole!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg kan bare svare for meg selv, og jeg vil gjerne lære.

Er det et ord jeg er usikker på så slår jeg det opp før jeg poster innlegget, hvis jeg har tid/gidder. Folk kan gjerne rette på meg, men da kan de gjøre det på PM :)

Når det kommer til dysleksi så tror jeg ikke det er så enkelt som at man skjønner det bare man får det påpekt nok ganger. Min kjære bestemor klarer ikke å skrive navnet til sønnen sin riktig hver gang, og det er ikke fordi hun ikke gidder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dette er ett forum, ikke en skole!

Så du tar ikke til deg lærdom fra andre overhodet, bortsett fra i en skolesituasjon?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du tar ikke til deg lærdom fra andre overhodet, bortsett fra i en skolesituasjon?

Overhoder? Vil ikke si folk på dette forumet er noen overhoder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dette er ett forum, ikke en skole!

Ok, så du sluttet å utvikle deg og lære ting etter du gikk ut av 10.klasse?

Skjønner ikke denne motviljen til å lære... Gjør jeg noe feil, f.eks når jeg kjører bil eller lager mat, vil jeg gjerne lære det riktige.

"Jeg skriver dårlig og sånn er det bare. Ikke våg å rett på meg". Da må man trene seg på å bli bedre.

Dessuten er det mange lærere her inne, blant annet jeg. Pleier sjeldent gidde rette på folk, men når sånne holdninger popper fram blir jeg litt forundret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhoder? Vil ikke si folk på dette forumet er noen overhoder.

:eeeh:

Derfor trenger du bedre skrive- og leseferdigheter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For dette er ett forum, ikke en skole!

Ok, så det betyr at hvis man er på jobb så skal man nekte å ta imot råd og ikke lære noe av kurs som blir satt opp siden det ikke er skole?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det betyr at hvis man er på jobb så skal man nekte å ta imot råd og ikke lære noe av kurs som blir satt opp siden det ikke er skole?

Ingen på jobben som går rundt å retter på det jeg skriver(som denne tråden handler om)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 % enig i dette innlegget. Jeg er forresten forbauset over at mange her sier at de retter på andre brukere for å hjelpe dem. En sak er om en bruker generelt har et forholdsvis godt språk, men har et par konsekvente feil; da vil det å bli gjort oppmerksom på disse feilene sikkert "hjelpe dem". Når det gjelder mennesker med skrivevansker derimot, er det da ingen som helst hjelp i å få påpekt alle feilene man gjør på et forum. Det er ikke sånn man lærer å skrive bedre. Jeg er faktisk veldig forbauset av at enkelte ser ut til å tro det. Det må for øvrig være utrolig frustrerende å oppleve slikt, så trådstarter har min fulle sympati.

Og her er jeg 100 (eller var det 110?) % enig med deg!

(Og det var visst mitt bidrag til debatten.. :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...