Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Har 3 eksamener igjen før sommeren 😬

Hva studerer du?

Anonymkode: 49dea...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er så mentalt tilbakestående at selvom de leser godt, får du karakteren du vil ha "akkurat" ...

Mens andre leser og består med glans, selvom du sitter og du må lese mye mye mer. Alltid vært sånn og jeg forstår ikke... jeg er bare så frustrert.

Anonymkode: f0c58...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du er så mentalt tilbakestående at selvom de leser godt, får du karakteren du vil ha "akkurat" ...

Mens andre leser og består med glans, selvom du sitter og du må lese mye mye mer. Alltid vært sånn og jeg forstår ikke... jeg er bare så frustrert.

Anonymkode: f0c58...64e

Åh, jeg kjenner følelsen! ❤️  Det tok LANG TID før jeg knakk den studiegåten (og fire drop outs, for å si det SÅNN!)

Ta kontakt med studieveileder om du har det der du går, og spør etter en samtale om studieteknikker. Det er ikke nødvendigvis mengden man leser, men hvordan man gjør det, som er avgjørende for forståelse og karakterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du er så mentalt tilbakestående at selvom de leser godt, får du karakteren du vil ha "akkurat" ...

Mens andre leser og består med glans, selvom du sitter og du må lese mye mye mer. Alltid vært sånn og jeg forstår ikke... jeg er bare så frustrert.

Anonymkode: f0c58...64e

Sånn holdt jeg på også, på min første bachelor. Kunne lese 8-12 timer om dagen og ikke få bedre enn C. Nå som jeg er litt eldre, har lært meg studieteknikk og studerer noe annet (lignende studie da) leser jeg gjerne 2-4 timer og får bare A og B. 

Vet at mange roper ut om studieteknikk hele tiden, men det som virker for meg er å luke ut det viktigste og de store linjene. Å lese alle bøker fra perm til perm tar bare for mye tid og er helt bortkastet om du ikke ser sammenhengen i det du leser/kan knytte det sammen og huske. 

Anonymkode: 6bfbc...8a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sånn holdt jeg på også, på min første bachelor. Kunne lese 8-12 timer om dagen og ikke få bedre enn C. Nå som jeg er litt eldre, har lært meg studieteknikk og studerer noe annet (lignende studie da) leser jeg gjerne 2-4 timer og får bare A og B. 

Vet at mange roper ut om studieteknikk hele tiden, men det som virker for meg er å luke ut det viktigste og de store linjene. Å lese alle bøker fra perm til perm tar bare for mye tid og er helt bortkastet om du ikke ser sammenhengen i det du leser/kan knytte det sammen og huske. 

Anonymkode: 6bfbc...8a5

Dette er jo en form for studieteknikk :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

Dette er jo en form for studieteknikk :fnise: 

Hehe, formulerte meg kanskje litt feil :P Mente at mange kommer med MANGE ulike forslag til studieteknikker hele tiden, og det er ikke sånn at det som funker for meg funker for andre 😅 Vet om de som leser bøker fra perm til perm og får A også. 

Anonymkode: 6bfbc...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hehe, formulerte meg kanskje litt feil :P Mente at mange kommer med MANGE ulike forslag til studieteknikker hele tiden, og det er ikke sånn at det som funker for meg funker for andre 😅 Vet om de som leser bøker fra perm til perm og får A også. 

Anonymkode: 6bfbc...8a5

Hvordan leser du deg opp på pensum og husker alt? 😊

Anonymkode: 10ee8...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan leser du deg opp på pensum og husker alt? 😊

Anonymkode: 10ee8...482

Finner ut hva som er viktig/de store linjene/hovedoverskrifter eller lignende, dette varierer jo litt etter hvilket fag det er. Også jobber jeg ut fra det, først med stikkord/underoverskrifter/notater fra forelesning og så til slutt putter jeg inn stoff i dybden der det trengs. Når jeg er ferdig med de store temaene tar jeg for meg de små og mindre viktige, men der går jeg sjelden i dybden om jeg ikke har veldig god tid før eksamen :P Passer på å være ferdig med gode notater/oversiktskart et par dager før eksamen, slik at jeg bare kan lese på disse. 

Anonymkode: 6bfbc...8a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått en oppgave nå som jeg synes er helt håpløs. Forstår rett og slett ikke hvor vi skal finne informasjonen vi trenger. Har googlet meg ihjæl. Vi skal liksom skrive om utslipp på to selvvalgte gårder. De andre skriver om gårdene de kommer fra og jobber på, jeg har ingen gårdserfaring. Ingen av de andre har begynt, så får ikke noe hjelp derfra. Spurte foreleseren, og fikk ikke mye hjelp der heller. "Les foilene, dette skal du kunne", jeg har lest foilene og finner ikke det jeg trenger. Jeg har til og med lest gjennom de rapportene som står som valgfritt lesestoff. Finner bare diffuse tall på en global skala.. Har jeg missforstått oppgaven? Har han misforstått hva jeg mente? Kan jeg liksom skrive diffust fordi jeg ikke klarer å finne ut hvor mange dyr jeg har plass til i mitt fiktive fjøs? Faen altså, jeg blir så oppgitt. Tenkte liksom å jobbe effektivt med den oppgaven i morgen siden vi har fri, men får ikke begynt på den engang.

Anonymkode: 53506...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Finner ut hva som er viktig/de store linjene/hovedoverskrifter eller lignende, dette varierer jo litt etter hvilket fag det er. Også jobber jeg ut fra det, først med stikkord/underoverskrifter/notater fra forelesning og så til slutt putter jeg inn stoff i dybden der det trengs. Når jeg er ferdig med de store temaene tar jeg for meg de små og mindre viktige, men der går jeg sjelden i dybden om jeg ikke har veldig god tid før eksamen :P Passer på å være ferdig med gode notater/oversiktskart et par dager før eksamen, slik at jeg bare kan lese på disse. 

Anonymkode: 6bfbc...8a5

Takk for svar :) Hjelper ofte med andre innspill, og det virker som du har funnet din måte å jobbe på. Er vel litt på samme måte jeg også jobber, men jeg har i tillegg post-it lapper hengende på kjøleskapet. Ofte repeter jeg med quiz også :) 

Anonymkode: 10ee8...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2019 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Vi har fått en oppgave nå som jeg synes er helt håpløs. Forstår rett og slett ikke hvor vi skal finne informasjonen vi trenger. Har googlet meg ihjæl. Vi skal liksom skrive om utslipp på to selvvalgte gårder. De andre skriver om gårdene de kommer fra og jobber på, jeg har ingen gårdserfaring. Ingen av de andre har begynt, så får ikke noe hjelp derfra. Spurte foreleseren, og fikk ikke mye hjelp der heller. "Les foilene, dette skal du kunne", jeg har lest foilene og finner ikke det jeg trenger. Jeg har til og med lest gjennom de rapportene som står som valgfritt lesestoff. Finner bare diffuse tall på en global skala.. Har jeg missforstått oppgaven? Har han misforstått hva jeg mente? Kan jeg liksom skrive diffust fordi jeg ikke klarer å finne ut hvor mange dyr jeg har plass til i mitt fiktive fjøs? Faen altså, jeg blir så oppgitt. Tenkte liksom å jobbe effektivt med den oppgaven i morgen siden vi har fri, men får ikke begynt på den engang.

Anonymkode: 53506...9de

Har du noen gårder i nærheten som du kan stikke innom, forklare bonden at du driver med en oppgave og det ville vært til stor hjelp om han hjalp deg med litt svar på oppgaven? :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Chizue skrev:

Har du noen gårder i nærheten som du kan stikke innom, forklare bonden at du driver med en oppgave og det ville vært til stor hjelp om han hjalp deg med litt svar på oppgaven? 🙂

Det kunne kanskje gått. Vet om flere gårder i området. Fikk høre fra noen andre som har spurt foreleseren om hvor store gårdene skal være at det egentlig ikke spiller noen rolle så lenge vi forholdt oss til de samme tallene gjennom hele oppgaven, men at han ville anbefale minst 300 mål. Da har jeg i alle fall litt å begynne med. Vi har hatt et fag om mekanisering av fjøs og da var vi innom konstruksjon. Da burde jeg ha noe i notatene fra det faget liggende et sted :). Fortsatt en veldig tungvinn oppgave, men tror det skal ordne seg

Anonymkode: 53506...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.5.2019 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Vi har fått en oppgave nå som jeg synes er helt håpløs. Forstår rett og slett ikke hvor vi skal finne informasjonen vi trenger. Har googlet meg ihjæl. Vi skal liksom skrive om utslipp på to selvvalgte gårder. De andre skriver om gårdene de kommer fra og jobber på, jeg har ingen gårdserfaring. Ingen av de andre har begynt, så får ikke noe hjelp derfra. Spurte foreleseren, og fikk ikke mye hjelp der heller. "Les foilene, dette skal du kunne", jeg har lest foilene og finner ikke det jeg trenger. Jeg har til og med lest gjennom de rapportene som står som valgfritt lesestoff. Finner bare diffuse tall på en global skala.. Har jeg missforstått oppgaven? Har han misforstått hva jeg mente? Kan jeg liksom skrive diffust fordi jeg ikke klarer å finne ut hvor mange dyr jeg har plass til i mitt fiktive fjøs? Faen altså, jeg blir så oppgitt. Tenkte liksom å jobbe effektivt med den oppgaven i morgen siden vi har fri, men får ikke begynt på den engang.

Anonymkode: 53506...9de

Meld deg inn på venner av norsk landbruk å spør om det er noen gårdbrukere i nærheten du kan besøke eller om du kan få opplysningene over nett fra noen dersom det kun er fakta du skal samle.

Anonymkode: 6c5ca...a78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhhh det er så godt jobba å få senebetennelse i armen en uke før den første skriftlige eksamenen. Dritbra. Studentkontoret sier de kan prøve å gi meg tilrettelagte eksamener (altså, på pc fremfor penn og papir), for søknaden for å søke tilrettelagt eksamen var nemlig 15. februar! 

Jeg spurte hva jeg bør gjøre dersom jeg ikke får innvilget det, og dama svarte "Tja, du kan jo konte?".

Altså alvorlig talt.

Jaja, jeg får gjøre det jeg kan. Har forklart situasjon for lærerne i de aktuelle fagene, og de har sagt at jeg godt kan svare med stikkord dersom jeg må ha eksamen for hånd. Så det er jo hvertfall bra. Men jeg er dritnervøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bippo skrev:

Åhhhh det er så godt jobba å få senebetennelse i armen en uke før den første skriftlige eksamenen. Dritbra. Studentkontoret sier de kan prøve å gi meg tilrettelagte eksamener (altså, på pc fremfor penn og papir), for søknaden for å søke tilrettelagt eksamen var nemlig 15. februar! 

Jeg spurte hva jeg bør gjøre dersom jeg ikke får innvilget det, og dama svarte "Tja, du kan jo konte?".

Altså alvorlig talt.

Jaja, jeg får gjøre det jeg kan. Har forklart situasjon for lærerne i de aktuelle fagene, og de har sagt at jeg godt kan svare med stikkord dersom jeg må ha eksamen for hånd. Så det er jo hvertfall bra. Men jeg er dritnervøs.

Dette er ikke det samme, men under forrige eksamen ble jeg akutt dårlig og sa ifra til eksamensvakten om at jeg måtte avbryte eksamen grunnet sykdom og måtte vite rutinene rundt det slik at det ikke ble tellende forsøk. Han slengte også til meg: "Er det så farlig at du bare stryker da?" Eh JA. Jeg kan nevne titalls grunner til hvorfor det er viktig med denne forskjellen, men akkurat der og da hadde jeg bare lyst til å kaste han opp i ansiktet. Jeg holdt meg for god til det og ga han heller tidenes mest ondsinnede blikk. 

Håper det løser seg i din situasjon, og det var ikke meningen å få ditt innlegg til å dreie seg om meg. Men av og til blir man bare så irritert over folk som åpenbart ikke tenker. 

Anonymkode: 4fe35...712

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke det samme, men under forrige eksamen ble jeg akutt dårlig og sa ifra til eksamensvakten om at jeg måtte avbryte eksamen grunnet sykdom og måtte vite rutinene rundt det slik at det ikke ble tellende forsøk. Han slengte også til meg: "Er det så farlig at du bare stryker da?" Eh JA. Jeg kan nevne titalls grunner til hvorfor det er viktig med denne forskjellen, men akkurat der og da hadde jeg bare lyst til å kaste han opp i ansiktet. Jeg holdt meg for god til det og ga han heller tidenes mest ondsinnede blikk. 

Håper det løser seg i din situasjon, og det var ikke meningen å få ditt innlegg til å dreie seg om meg. Men av og til blir man bare så irritert over folk som åpenbart ikke tenker. 

Anonymkode: 4fe35...712

Fy søren, da hadde jeg også reagert! Hvordan gikk det til slutt da?

Ja, krysser fingrene (på venstrehånda, høyre funker jo ikke lololol) for at det løser seg. Skal til legen i morgen, så da får jeg nok en legeerklæring hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bippo skrev:

Fy søren, da hadde jeg også reagert! Hvordan gikk det til slutt da?

Ja, krysser fingrene (på venstrehånda, høyre funker jo ikke lololol) for at det løser seg. Skal til legen i morgen, så da får jeg nok en legeerklæring hvertfall.

Jeg var i samme situasjon forrige semester! Fikk utskrevet Voltaren igjennom Kry-appen (vet ikke helt forskjellen på Voltaren og Voltarol, men til Voltaren trenger du resept på). Dette hjalp veldig på smertene under eksamen, så jeg ihvertfall klarte å fullføre. Utrolig kjedelig situasjon, krysser fingrene for deg. 

Anonymkode: c6b39...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bippo skrev:

Fy søren, da hadde jeg også reagert! Hvordan gikk det til slutt da?

Ja, krysser fingrene (på venstrehånda, høyre funker jo ikke lololol) for at det løser seg. Skal til legen i morgen, så da får jeg nok en legeerklæring hvertfall.

Eksamensvakten godtok det etter hvert når jeg viste til reglene, men han krøllet det selvfølgelig helt til. Det endte opp med at jeg ble oppringt hele dagen om at jeg måtte logge meg inn igjen på inspera og registrere det riktig samtidig som jeg stresset med å få akuttime hos lege. 

Uansett, da jeg ringte eksamenskontoret i forkant av eksamen sa de at de måtte ha 5 dager på seg til å tilrettelegge for akutt oppstått sykdom etter at fristen for å søke om tiltrettelegging hadde utløpt. Så jeg ville fortsatt ha nedringt kontoret siden det enda er en uke til du skal ha eksamen. 

Anonymkode: 4fe35...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakk av fra forelesningen så fort læreren nevnte gruppearbeid, og nå kjenner jeg at det bobler over av tanker her.

Jeg har ingen å jobbe sammen med. Jeg har ingen venner. Folk registrerer vel at jeg reiste hjem. Hva tenker de nå da? Må jo se veldig dumt ut. Hadde jeg blitt værende uten å jobbe med noen så hadde jeg måtte presentere mine tanker alene (vi skulle lese en artikkel og diskutere den i grupper) og det er heller ikke noe stas.. føler meg så dum.

Har andre problemer også som sikkert bidrar til dette tankekaoset som jeg ikke gidder å brette ut om.. skulle bare hatt noen å snakke med her og nå :(

Anonymkode: 53506...9de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...