Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Det er kjipt når det føles sånn, men det ordner seg helt sikkert. Dobbelsjekk emnesider og informasjon du har fått, ta en titt i studentweb (om det er der du skal melde opp), og ellers pust godt. Rådgiver tar helt sikkert telefonen om ikke så lenge, men de har ofte mye å gjøre nå pga. eksamner. Og opptaket starter 2. juni, det betyr absolutt ikke at du må ha alt klart og vite alt før det :klem:

Anonymous poster hash: ab3fd...4c8

Takk! Er bare utrolig fortvilet over hele situasjonen. Hjernen koblet helt ut dette semesteret, og nå må jeg tilbake på universitetet til høsten... Kjenner ingen der, det gjør egentlig hele studietiden ganske så døll og tung og mørk. Har prøvd å bli kjent, men er ikke så lett gitt. Ved nye semester er det jo ofte de samme studentene som tar emnene også, så får ikke "nye sjanser" hvert semester heller. Elsker faget mitt, men HATER universitetet. Jeg har aldri hatt vansker for å få venner noen steder... *sutre sutre*

Vil gjerne vite hva jeg skal melde meg opp til før 2. juni for ikke å gå glipp av studieplassene på emnene jeg skal ta...

Det ordner seg etter hvert, jeg vet det. Det bare føles ikke sånn. Jeg sliter med så mye depresjoner at jeg ikke klarer å fullføre normert, har allerede "annerledes" løp enn de andre. Og nå er jeg så ute å kjøre at jeg ikke en gang vet hvor jeg skal begynne!

Dritt. I det minste har jeg søkt på studierelevant jobb, og håper jeg kan få et lite faglig løft om jeg får den. Kanskje studiet blir lettere om jeg får jobbe med det jeg ønsker aller mest. *hjertesukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk! Er bare utrolig fortvilet over hele situasjonen. Hjernen koblet helt ut dette semesteret, og nå må jeg tilbake på universitetet til høsten... Kjenner ingen der, det gjør egentlig hele studietiden ganske så døll og tung og mørk. Har prøvd å bli kjent, men er ikke så lett gitt. Ved nye semester er det jo ofte de samme studentene som tar emnene også, så får ikke "nye sjanser" hvert semester heller. Elsker faget mitt, men HATER universitetet. Jeg har aldri hatt vansker for å få venner noen steder... *sutre sutre*

Vil gjerne vite hva jeg skal melde meg opp til før 2. juni for ikke å gå glipp av studieplassene på emnene jeg skal ta...

Det ordner seg etter hvert, jeg vet det. Det bare føles ikke sånn. Jeg sliter med så mye depresjoner at jeg ikke klarer å fullføre normert, har allerede "annerledes" løp enn de andre. Og nå er jeg så ute å kjøre at jeg ikke en gang vet hvor jeg skal begynne!

Dritt. I det minste har jeg søkt på studierelevant jobb, og håper jeg kan få et lite faglig løft om jeg får den. Kanskje studiet blir lettere om jeg får jobbe med det jeg ønsker aller mest. *hjertesukk*

Hvor studerer du? Hvis du vil si det da.

Jeg har langt fra et ordinært studieløp, så jeg kjenner godt til dette med at det kan føles ensomt og frustrerende når man prøver å få venner, finne ut av ting og lignende.

Håper det ordner seg med jobb også :)

Anonymous poster hash: ab3fd...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Nå ble jeg utrolig fristet til å dra :) Skal sjekke ut alt om psykologistudier der. Du går lingvistikkstudier ved UiO? Ender du opp som lektor? Kan du tenke deg å bo i Edinburgh etter utdannelsen siden du sier du er lei Norge?

Jeg skjønner absolutt at du ikke ønsker relasjoner når du endelig får et nytt sted. Da er det forståelig at man ønsker at alt skal være åpent og at man blir kjent med nye på egenhånd i stedet for å alltid måtte forholde seg til noen.

Anonymous poster hash: e7f27...dcc

Ja, du bør absolutt dra om du får muligheten! Jeg studerer nordisk og drar til Edinburgh gjennom Erasmus-avtale. Lingvistikk er 40-gruppa mi :) Jeg ender ikke opp som lektor, og har ikke helt spesifike planer for hva jeg skal bli, men noen drømmer og idéer og back-up-planer :)

Vet ikke om jeg kommer til å bli der. Jeg må tilbake hit for å fullføre graden. Etter det... Hvem vet. Jeg håper jeg finner mer ut av mulighetene mine når jeg er der borte. Jeg blir jo et helt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til hvordan jeg skal forberede meg til eksamen i hovedmål og sidemål? Foreløpig har jeg kun terpa nynorsk ved å lage en liste med nei-ord og lest litteratur Frode Grytten. Hvordan øver man egentlig effektivt til skriftlige norskeksamener?

Hjelp? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor studerer du? Hvis du vil si det da.

Jeg har langt fra et ordinært studieløp, så jeg kjenner godt til dette med at det kan føles ensomt og frustrerende når man prøver å få venner, finne ut av ting og lignende.

Håper det ordner seg med jobb også :)

Anonymous poster hash: ab3fd...4c8

Går bachelor i litteraturvitenskap på UiO :) Jeg er fra Oslo, så har både kjæreste, familie og "gamle venner" her jeg bor, så er ikke ensom. Unntatt på universitetet.... Da jeg begynte på UiO begynte jeg "rett i andre klasse", så var ingen fadderopplegg, og ingen måte å bli kjent på. Så det har vært litt kjipt! :( Har rett og slett gitt litt opp å få venner der nå, og det er egentlig greit for min del. Savner kollokvie, men shit au. Problemet oppstår når depresjonen kommer inn, for da ryker skolen og konsentrasjonen tvert... Og ingen som legger merke til om jeg blir borte, om du skjønner?

Håper det blir bedre nå til høsten, hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til hvordan jeg skal forberede meg til eksamen i hovedmål og sidemål? Foreløpig har jeg kun terpa nynorsk ved å lage en liste med nei-ord og lest litteratur Frode Grytten. Hvordan øver man egentlig effektivt til skriftlige norskeksamener?

Hjelp? :sjenert:

Det beste er å øve seg på skrive sidemål fra og med nå. Jeg har sett flere som har gjort det i sosiale medier og til venner o.s.v. for å øve seg, og det har fungert veldig bra for de. Det er en klisjé, men den beste øvinga for å bli bedre i nynorsk, er å skrive nynorsk. Lese er også bra, så fortsett med det. Kan forresten anbefale Anna Gavalda - Saman er ein mindre aleine. Jeg liker veldig godt Ragnar Hovland også, han er humoristisk. Les nynorske aviser/sider. Anbefaler framtida.no blant annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går sikkert bedre enn du hadde trodd :) Tror ikke du må ha 50 % riktig, 2eren begynner vel på 25 %? Hvilken matte hadde du? Og hvilken eksamen har du i morgen?

Anonymous poster hash: e7f27...dcc

Jeg hadde privatisteksamen i 1P i dag.. Sto på en eller annen side at jeg måtte ha 50% rett for å få ståkarakter som privatist, men 20% riktig for å få ståkarakter som vanlig vgs student..

Jeg gjorde ingenting på pc (geogebra, excel osv) fordi jeg aldri rakk og komme meg igjennom.. Måtte hoppe over 3 oppgaver på del 1 og nærmest gjette meg til resten.. På del 2 klarte jeg nesten ingenting..

Har 2P eksamen i morgen :( uff er såå lei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Noen tips til hvordan jeg skal forberede meg til eksamen i hovedmål og sidemål? Foreløpig har jeg kun terpa nynorsk ved å lage en liste med nei-ord og lest litteratur Frode Grytten. Hvordan øver man egentlig effektivt til skriftlige norskeksamener?

Hjelp? :sjenert:

Nynorsk for dumskallar reddet min universitetseksamen på nynorsk. Veldig grei bok til å forstå nynorsk! Søstera mi har eksamane i hovedmål og sidemål denne uka også, og hun bruker den og elsker den :)

OG skriv ALT på nynorsk fra NÅ. Facebookoppdateringer og -chat, SMS-er, forumposter, ALT. La nynorsken bli en del av deg! Bli glad i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Går bachelor i litteraturvitenskap på UiO :) Jeg er fra Oslo, så har både kjæreste, familie og "gamle venner" her jeg bor, så er ikke ensom. Unntatt på universitetet.... Da jeg begynte på UiO begynte jeg "rett i andre klasse", så var ingen fadderopplegg, og ingen måte å bli kjent på. Så det har vært litt kjipt! :( Har rett og slett gitt litt opp å få venner der nå, og det er egentlig greit for min del. Savner kollokvie, men shit au. Problemet oppstår når depresjonen kommer inn, for da ryker skolen og konsentrasjonen tvert... Og ingen som legger merke til om jeg blir borte, om du skjønner?

Håper det blir bedre nå til høsten, hvert fall.

Jeg har det likt som deg. Har familie nær Oslo, hadde kjæreste da jeg begynte å studere, og har noen gamle venner her også, men ble aldri kjent med noen nye på studiet. Ja, en og annen jobbet jeg med i gruppearbeid, leste til og med til eksamen med noen en gang, men utenom det har jeg ingen venner. Fryktelig vanskelig å bli kjent med folk, spesielt når man ikke var med på fadderopplegger.

Skulle ønske jeg hadde noen tips til deg, men jeg skjønner deg i hvert fall godt. Tror det er flere som har det sånn på Blindern. Er litt surt akkurat det... Og om man ikke ar lyst til å dra på masse fester på Chateau Neuf, virker det nesten umulig å få seg venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det likt som deg. Har familie nær Oslo, hadde kjæreste da jeg begynte å studere, og har noen gamle venner her også, men ble aldri kjent med noen nye på studiet. Ja, en og annen jobbet jeg med i gruppearbeid, leste til og med til eksamen med noen en gang, men utenom det har jeg ingen venner. Fryktelig vanskelig å bli kjent med folk, spesielt når man ikke var med på fadderopplegger.

Skulle ønske jeg hadde noen tips til deg, men jeg skjønner deg i hvert fall godt. Tror det er flere som har det sånn på Blindern. Er litt surt akkurat det... Og om man ikke ar lyst til å dra på masse fester på Chateau Neuf, virker det nesten umulig å få seg venner.

Ikke sant! Håpløst... Jeg var med i en studentforening også, jeg. Folk snakker så varmt om det, at man får masse venner og hele pakka... Fikk ingen venner der heller og syns oppgavene mine var for vanskelig, og jeg fikk ingen god opplæring. Siden jeg ikke ble kjent med noen turte jeg ikke engang si fra at jeg mistrivdes, så jeg endte opp med å slutte, selv om jeg hadde sagt jeg skulle fortsette. Ble bare så sykt skuffet :( Kan si jeg har elendige opplevelser til studentperioden. Syns det på INGEN måte er "den beste tiden i mitt liv". Vil bare bli ferdig med bachelorgraden min nå, og evt ta en master. Dritt. :(

Endret av Sugar&Spice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en god følelse da jeg leverte eksamenen (og jeg var så dårlig i magen at jeg leverte 1 time før jeg måtte), men nå føler jeg at det gikk rett vest. :( Vet ikke helt hvorfor jeg føler dette, men føler kanskje etter å ha pratet med andre at jeg har gitt en litt annen besvarelse enn et par andre. Samtidig kan det jo være at både min besvarelse og deres er riktig.



Anonymous poster hash: 05194...c17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bachelor i litteraturvitenskap på UiO :) Jeg er fra Oslo, så har både kjæreste, familie og "gamle venner" her jeg bor, så er ikke ensom. Unntatt på universitetet.... Da jeg begynte på UiO begynte jeg "rett i andre klasse", så var ingen fadderopplegg, og ingen måte å bli kjent på. Så det har vært litt kjipt! :( Har rett og slett gitt litt opp å få venner der nå, og det er egentlig greit for min del. Savner kollokvie, men shit au. Problemet oppstår når depresjonen kommer inn, for da ryker skolen og konsentrasjonen tvert... Og ingen som legger merke til om jeg blir borte, om du skjønner?

Håper det blir bedre nå til høsten, hvert fall.

Jeg har det likt som deg. Har familie nær Oslo, hadde kjæreste da jeg begynte å studere, og har noen gamle venner her også, men ble aldri kjent med noen nye på studiet. Ja, en og annen jobbet jeg med i gruppearbeid, leste til og med til eksamen med noen en gang, men utenom det har jeg ingen venner. Fryktelig vanskelig å bli kjent med folk, spesielt når man ikke var med på fadderopplegger.

Skulle ønske jeg hadde noen tips til deg, men jeg skjønner deg i hvert fall godt. Tror det er flere som har det sånn på Blindern. Er litt surt akkurat det... Og om man ikke ar lyst til å dra på masse fester på Chateau Neuf, virker det nesten umulig å få seg venner.

Jeg har det også tildels litt sånn på Blindern, rett og slett fordi jeg har hoppet en del fra studie til studie. Det siste året har jeg blitt godt kjent i et lite klassemiljø, men nesteår er jeg tilbake på ... eh .. 3. året eller noe, av en bachelor jeg begynte på for mange år siden. Dere får si fra om dere vil ha noen å spise lunsj med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde privatisteksamen i 1P i dag.. Sto på en eller annen side at jeg måtte ha 50% rett for å få ståkarakter som privatist, men 20% riktig for å få ståkarakter som vanlig vgs student..

Jeg gjorde ingenting på pc (geogebra, excel osv) fordi jeg aldri rakk og komme meg igjennom.. Måtte hoppe over 3 oppgaver på del 1 og nærmest gjette meg til resten.. På del 2 klarte jeg nesten ingenting..

Har 2P eksamen i morgen :( uff er såå lei!

Haha, hadde 2P eksamen som elev jeg, og jeg bare rota meg gjennom eksamenen. Fikk 2, men skjønner ikke at jeg ikke strøk. Jeg hadde i tillegg influensa og fikk kjeft av eksamensvakt om at jeg snufset... Hva skulle jeg gjøre liksom. Så tror egentlig ikke det er så veldig vanskelig å bestå når jeg tenker på min erfaring med dette her. Hehe.

Anonymous poster hash: 05194...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, hadde 2P eksamen som elev jeg, og jeg bare rota meg gjennom eksamenen. Fikk 2, men skjønner ikke at jeg ikke strøk. Jeg hadde i tillegg influensa og fikk kjeft av eksamensvakt om at jeg snufset... Hva skulle jeg gjøre liksom. Så tror egentlig ikke det er så veldig vanskelig å bestå når jeg tenker på min erfaring med dette her. Hehe.

Anonymous poster hash: 05194...c17

Haha uff... Heldig som fikk ståkarakter da! Jeg fikk akkutt mageproblemer og feber under eksamen i dag og turte ikke å gå på do, fordi jeg var redd for at jeg aldri ville klart å komme meg vekk fra doskåla igjen(hvis du skjønner hva jeg mener)...😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun holdt på med anatomi i dag. Dette går tregt. Tenker å sitte oppe hele natten i dag for å jobbe med fysiologi, men jeg har ikke klart å snu døgnrytmen helt. Jeg er mest effektiv på nattestid, men jeg blir stuptrøtt når klokken er rundt 3-4. Ikke lett å snu døgnrytmen når det er så lyst ute...



Anonymous poster hash: a76ca...407
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk for dumskallar reddet min universitetseksamen på nynorsk. Veldig grei bok til å forstå nynorsk! Søstera mi har eksamane i hovedmål og sidemål denne uka også, og hun bruker den og elsker den :)

OG skriv ALT på nynorsk fra NÅ. Facebookoppdateringer og -chat, SMS-er, forumposter, ALT. La nynorsken bli en del av deg! Bli glad i den.

Det beste er å øve seg på skrive sidemål fra og med nå. Jeg har sett flere som har gjort det i sosiale medier og til venner o.s.v. for å øve seg, og det har fungert veldig bra for de. Det er en klisjé, men den beste øvinga for å bli bedre i nynorsk, er å skrive nynorsk. Lese er også bra, så fortsett med det. Kan forresten anbefale Anna Gavalda - Saman er ein mindre aleine. Jeg liker veldig godt Ragnar Hovland også, han er humoristisk. Les nynorske aviser/sider. Anbefaler framtida.no blant annet :)

Takk for gode tips! Då byrjar eg no. :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er egentlig ikke så redd for selve eksamensoppgaven - men er redd for magen! Redd for å måtte drite, redd for å måtte prompe, at magen skal lage lyd... ja alt. Redd for å vises i mengden.

Er det psykisk, eller? Normalt å ha det sånn? Verste jeg vet er sånne stille rom. ...



Anonymous poster hash: 45686...93d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke så redd for selve eksamensoppgaven - men er redd for magen! Redd for å måtte drite, redd for å måtte prompe, at magen skal lage lyd... ja alt. Redd for å vises i mengden.

Er det psykisk, eller? Normalt å ha det sånn? Verste jeg vet er sånne stille rom. ...

Anonymous poster hash: 45686...93d

Jepp, sånn har jeg det hver dag... Litt leit på lesesalen og på eksamen når det er så stille. Men jeg synes faktisk forelesninger er det verste, for da kan man liksom ikke gå på toalettet når man vil.. Det blir ihvertfall lagt mye mer merke til om noen går på toalettet midt i forelesning mange ganger. Så dette semesteret har jeg ikke vært i noen forelesninger :(

Anonymous poster hash: 16f68...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, sånn har jeg det hver dag... Litt leit på lesesalen og på eksamen når det er så stille. Men jeg synes faktisk forelesninger er det verste, for da kan man liksom ikke gå på toalettet når man vil.. Det blir ihvertfall lagt mye mer merke til om noen går på toalettet midt i forelesning mange ganger. Så dette semesteret har jeg ikke vært i noen forelesninger :(

Anonymous poster hash: 16f68...52c

Det er bare å slutte å bry seg om hva andre mener. Jeg fikk latterkrampen midt i en forelesning og alle stirret på meg. Jeg nøt oppmerksomheten

Anonymous poster hash: e6a42...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde privatisteksamen i 1P i dag.. Sto på en eller annen side at jeg måtte ha 50% rett for å få ståkarakter som privatist, men 20% riktig for å få ståkarakter som vanlig vgs student..

Jeg gjorde ingenting på pc (geogebra, excel osv) fordi jeg aldri rakk og komme meg igjennom.. Måtte hoppe over 3 oppgaver på del 1 og nærmest gjette meg til resten.. På del 2 klarte jeg nesten ingenting..

Har 2P eksamen i morgen :( uff er såå lei!

Det er ikke sant, det er 20-25 % som må være riktig for å få 2er. Det var sånn det var da jeg tok privatisteksamen i R1 i fjor.

Anonymous poster hash: 18b75...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...