Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria

Æsj, utveksling er vanskelig. Jeg har ikke fullført to år av bacheloren enda, og får derfor ikke ta honours-fag i Storbritannia. I skandinavisk! Jeg får altså ikke lov å studere Ibsen en gang... på norsk. Fordi jeg har færre undervisningstimer på universitetet i norsk enn de britene som begynte å studere norsk språk for to år siden. At det er mitt førstespråk og at jeg kanskje lærte litt mer om Ibsen på videregående enn de britiske studentene har absolutt ingenting å si.

Derfor ender jeg opp med å måtte ta introduksjonsfag til skandinavisk språk og kultur. Har sett på noen gamle eksamener i de fagene, og det er sånt en over middels god norsk videregåendeelev kunne greid. Jeg nailer de eksamenene i blinde etter min tid på nordisk. Men men... blir de forhåndsgodkjent får det bare bli et avslappende år med en sånn eksamen: "oversett denne teksten fra engelsk til norsk" og "Hvem skrev Et Dukkehjem?"

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ååh, jeg driver å stresser meg selv. :(

Jeg stresser over at jeg glemte ikke bare en, men to manduksjoner. Jeg hadde riktignok brukt endel tid på å komme meg til og fra manduksjonen, og det er ikke sikkert at jeg hadde fått noe særlig utbytte uansett.
Ikke får jeg gjort noe emd det nå heller, så det er jo ikke vits å stresse over det nå :vetikke:

I tillegg driver jeg og tenker at jeg burde hatt lengre arbeidsdager dette semesteret. Har hatt 5-7 timers dager stort sett, og føler at det er alt for lite. Burde jobbet 8, det var jo det jeg hadde tenkt til.

Jeg kunne alltid gjort mer, lest flere Høyesterettsdommer, lest mer forarbeider, gjort flere kursoppgaver osv osv,. Men egentlig føler jeg jo selv at jeg har ganske kontroll over pensum og med mindre jeg ahr skikkelig uflaks med eksamensoppgave så tror jeg jo at det kommer til å gå bra, håper på en B.

Men jeg kalrer ikke slutte å tenke at jeg ikke har hatt lange nok lesedager.

Noen andre som har hatt det sånn? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et og et halvt år. Flytter til hjemlandet hans for utveksling til høsten. Han prøver å være en god kjæreste, men jeg innser at det ikke passer helt. Jeg behøver å være selvstendig. Nå har han dratt og jeg skal sette i gang lesinga for alvor. Endelig!

Eksamen på fredag. Har gått gjennom pensum to ganger, men det er fortsatt mye jeg sliter med. Den ene boka er så fryktelig tungvinn, og forelesningene var like ille. Jeg tror egentlig faget er relativt enkelt, men jeg trenger bare å få det forklart på en ordentlig måte!

Et lysounkt er i hvert fall at jeg endelig fikk unconditional offer fra utvekslingsinstitusjonen forrige uke... Nå må jeg søke forhåndsgodkjenning. Veileder skulle hjelpe meg med det, men jeg har jo ikke hørt noe, og bør helst søke før 1. juni. Sååå mye styr med utveksling.

Uansett, til fredag blir det sommerferie, og ikke mer studier før jeg bor i Edinburgh :D

Det høres utrolig koselig ut med utvekskling i hans land! Hvordan møttes dere? Var du på ferie i Edinburgh og da du kom hjem hadde du både kjæreste og utveksklingsplaner? :fnise:

Anonymous poster hash: e7f27...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Det høres utrolig koselig ut med utvekskling i hans land! Hvordan møttes dere? Var du på ferie i Edinburgh og da du kom hjem hadde du både kjæreste og utveksklingsplaner? :fnise:

Anonymous poster hash: e7f27...dcc

Han kom etter utvekslingsplanene. Det var lettere å treffe noen der når jeg visste jeg skulle flytte dit.

Dessverre føler jeg litt nå at det kanskje ikke passer å være så knyttet til noen der. Jeg har lyst til å reise for meg selv. Jeg har lyst til å ha ansvar for alt, og da han snakket om at han skulle møte meg på flyplassen i september og hjelpe meg å flytte inn i hybelen og sånn, kjente jeg at det ble feil. Dette er noe jeg trenger å gjøre selv. Jeg har jo reist til det landet mange, mange ganger helt alene og det har vært fantastisk. Nå vil jeg flytte dit alene også.

Æsj, føler meg vanskelig nå. Tilbake til eksamenslesing. Fikk nettopp gode nyheter angående forhåndsgodkjenningen i hvert fall, og den skal ordnes i løpet av uka.

Utveksling i et helt år er STYR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4000 ord igjen. 2 døgn igjen.

Høres egentlig ikke så ille ut når jeg setter det opp den måten.

Back to work.



Anonymous poster hash: 5b10c...43c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kom etter utvekslingsplanene. Det var lettere å treffe noen der når jeg visste jeg skulle flytte dit.

Dessverre føler jeg litt nå at det kanskje ikke passer å være så knyttet til noen der. Jeg har lyst til å reise for meg selv. Jeg har lyst til å ha ansvar for alt, og da han snakket om at han skulle møte meg på flyplassen i september og hjelpe meg å flytte inn i hybelen og sånn, kjente jeg at det ble feil. Dette er noe jeg trenger å gjøre selv. Jeg har jo reist til det landet mange, mange ganger helt alene og det har vært fantastisk. Nå vil jeg flytte dit alene også.

Æsj, føler meg vanskelig nå. Tilbake til eksamenslesing. Fikk nettopp gode nyheter angående forhåndsgodkjenningen i hvert fall, og den skal ordnes i løpet av uka.

Utveksling i et helt år er STYR!

Jeg forstår, det blir en annen opplevelse om man er der helt fri og må finne sine egne steder og bolig. Blir mer din opplevelse, på en måte.

Så du var på ferie flere ganger der og møtte ham på en bar eller noe? Eller hva legger du i at det ble lettere å treffe noen når du hadde bestemt deg for å studere? :P Jeg synes Edinburgh virker fristende selv, vurderer å studere psykologi der :) Er det lett å komme i kontakt med folk på gaten, barer, etc?

Anonymous poster hash: e7f27...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Jeg forstår, det blir en annen opplevelse om man er der helt fri og må finne sine egne steder og bolig. Blir mer din opplevelse, på en måte.

Så du var på ferie flere ganger der og møtte ham på en bar eller noe? Eller hva legger du i at det ble lettere å treffe noen når du hadde bestemt deg for å studere? :P Jeg synes Edinburgh virker fristende selv, vurderer å studere psykologi der :) Er det lett å komme i kontakt med folk på gaten, barer, etc?

Anonymous poster hash: e7f27...dcc

Vi møttes på internett faktisk :P Også dro jeg dit i tre uker i mars/april. Det var en flott tur, og avstanden har egentlig vært helt grei også... Det er vel bare jeg som har innsett at dette er MIN greie, og jeg vil begynne på nytt der borte. Jeg ønsker ikke å ha relasjoner til noen der når jeg ankommer. Sikkert fryktelig kynisk.

Det er en fantastisk by. Veldig lett å komme i kontakt med folk, synes jeg, og alle er utrolig hyggelige. Har hatt masse kontakt med universitetet der og de har alltid vært utrolig hjelpsomme. Jeg elsker den byen. Etter en rundreise i Skottland i desember 2014, ble jeg forelsket i landet og bestemte meg tre dager før fristen å søke utveksling for å se hvordan det gikk, og nå sitter jeg her med unconditional offer. Det er vel de spontane valgene som ofte betyr mest, eller noe sånt. Jeg så egentlig ganske mørkt på mine neste år på universitetet, da jeg er lei av Oslo og Norge og alt som er, men nå er gnisten tilbake :)

Nå har jeg nettopp greid å analysere en eksamenssetning feilfritt med X'-teori, så nå har hjernen min fått for seg at jeg ikke trenger å lese mer. Åååh.... Vil ha ferie!

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 2 på mattetentamen, faen!!



Anonymous poster hash: 31ae1...823
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saxofon

Fikk 2 på mattetentamen, faen!!

Anonymous poster hash: 31ae1...823

:trøster: Endret av Saxofon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Flere som sjekker studentweb hver dag? :laugh:

Løste enda en eksamensoppgave. Den var mye verre. Gjorde én feil. Teite spørreord.

Ja, jeg henger på KG i hele dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga sykdom droppet jeg ut av dette semesteret, og tror jeg er klar for neste semester. Men nå føles alt så fremmed. Hvilke fag skal jeg ta? Når må jeg melde meg opp? Kommer jeg til å klare 100% studier?

Har "ferie", men stresser så mye... Vurderer å begynne på pensum allerede nå, men tror ikke hjernen min er helt klar for det enda :(

HATER depresjon, HATER depresjon som går utover konsentrasjonen, HATER at det ødelegger så mye. :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eksamen i matte i dag. Er 100% sikker på at jeg strøk og det er helt forferdelig... Oppgavene var ikke noe lik de eksamensoppgavene jeg har jobbet med og alt gikk rett til helvete...

Har så lyst til å grave meg ned, men har eksamen igjen i morgen...

Fyyyyfaen jeg har så lyst til å grine!!!!!!!!!!!!!!!!!! Og jeg vet såååå godt at det er min egen feil at jeg stryker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi møttes på internett faktisk :P Også dro jeg dit i tre uker i mars/april. Det var en flott tur, og avstanden har egentlig vært helt grei også... Det er vel bare jeg som har innsett at dette er MIN greie, og jeg vil begynne på nytt der borte. Jeg ønsker ikke å ha relasjoner til noen der når jeg ankommer. Sikkert fryktelig kynisk.

Det er en fantastisk by. Veldig lett å komme i kontakt med folk, synes jeg, og alle er utrolig hyggelige. Har hatt masse kontakt med universitetet der og de har alltid vært utrolig hjelpsomme. Jeg elsker den byen. Etter en rundreise i Skottland i desember 2014, ble jeg forelsket i landet og bestemte meg tre dager før fristen å søke utveksling for å se hvordan det gikk, og nå sitter jeg her med unconditional offer. Det er vel de spontane valgene som ofte betyr mest, eller noe sånt. Jeg så egentlig ganske mørkt på mine neste år på universitetet, da jeg er lei av Oslo og Norge og alt som er, men nå er gnisten tilbake :)

Nå har jeg nettopp greid å analysere en eksamenssetning feilfritt med X'-teori, så nå har hjernen min fått for seg at jeg ikke trenger å lese mer. Åååh.... Vil ha ferie!

Nå ble jeg utrolig fristet til å dra :) Skal sjekke ut alt om psykologistudier der. Du går lingvistikkstudier ved UiO? Ender du opp som lektor? Kan du tenke deg å bo i Edinburgh etter utdannelsen siden du sier du er lei Norge?

Jeg skjønner absolutt at du ikke ønsker relasjoner når du endelig får et nytt sted. Da er det forståelig at man ønsker at alt skal være åpent og at man blir kjent med nye på egenhånd i stedet for å alltid måtte forholde seg til noen.

Anonymous poster hash: e7f27...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eksamen i matte i dag. Er 100% sikker på at jeg strøk og det er helt forferdelig... Oppgavene var ikke noe lik de eksamensoppgavene jeg har jobbet med og alt gikk rett til helvete...

Har så lyst til å grave meg ned, men har eksamen igjen i morgen...

Fyyyyfaen jeg har så lyst til å grine!!!!!!!!!!!!!!!!!! Og jeg vet såååå godt at det er min egen feil at jeg stryker!!

Det går sikkert bedre enn du hadde trodd :) Tror ikke du må ha 50 % riktig, 2eren begynner vel på 25 %? Hvilken matte hadde du? Og hvilken eksamen har du i morgen?

Anonymous poster hash: e7f27...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eksamen i matte i dag. Er 100% sikker på at jeg strøk og det er helt forferdelig... Oppgavene var ikke noe lik de eksamensoppgavene jeg har jobbet med og alt gikk rett til helvete...

Har så lyst til å grave meg ned, men har eksamen igjen i morgen...

Fyyyyfaen jeg har så lyst til å grine!!!!!!!!!!!!!!!!!! Og jeg vet såååå godt at det er min egen feil at jeg stryker!!

:blomst:

Anonymous poster hash: a76ca...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner ikke hva jeg må ta og hva jeg skal melde meg opp til neste semester. Opptaket starter 2. juni og jeg vil gjerne vite nøyaktig hva jeg skal ta, for å være raskt ute og ha litt kontroll :( Kan jeg få ta noen av de samme emnene jeg skulle ta dette semesteret? Er det noe annet jeg må ta?

Kjenner ingen på studiet mitt, rådgiveren tar ikke telefonen, alt føles skikkelig dritt. :sur::pirat::murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust med magen, ta deg en joggetur og finn noe godt å spise.

Man må bare gjøre oppgaver helt til man knekker koden. Lykke til!

Takk for gode ord :-) Det er virkelig den delen av organisk kjemi jeg sliter mest med. Jaja, har håp om å ihvertfall stå på eksamen, det hadde jeg ikke for et par uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva jeg må ta og hva jeg skal melde meg opp til neste semester. Opptaket starter 2. juni og jeg vil gjerne vite nøyaktig hva jeg skal ta, for å være raskt ute og ha litt kontroll :( Kan jeg få ta noen av de samme emnene jeg skulle ta dette semesteret? Er det noe annet jeg må ta?

Kjenner ingen på studiet mitt, rådgiveren tar ikke telefonen, alt føles skikkelig dritt. :sur::pirat::murvegg:

Det er kjipt når det føles sånn, men det ordner seg helt sikkert. Dobbelsjekk emnesider og informasjon du har fått, ta en titt i studentweb (om det er der du skal melde opp), og ellers pust godt. Rådgiver tar helt sikkert telefonen om ikke så lenge, men de har ofte mye å gjøre nå pga. eksamner. Og opptaket starter 2. juni, det betyr absolutt ikke at du må ha alt klart og vite alt før det :klem:

Anonymous poster hash: ab3fd...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som det er vors på biblioteket her. STIKK HJEM HVIS DERE SKAL SITTE OG PRATE PISS

Anonymous poster hash: 9db0a...9b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...