Florence Skrevet 13. mai 2015 #6861 Skrevet 13. mai 2015 Jeg regner med jeg ikke er alene om å skrive bacheloroppgave. Jeg må bare spørre til dere andre som også skriver bacheloroppgave: hvordan er veilederen deres? Hvor mange timer veiledning har dere krav på? Studerer på UiO, oppgaven er 20 stp. og vi har krav på fire timer veiledning - men, får kun to, fordi veileder mener det tar en time å forberede seg til hver veiledning. Jeg har nå hatt mine to veiledninger (ble lagt til midt oppi den andre eksamenen jeg hadde, uten at han hadde noen videre forståelse for at det passet dårlig), og det har vært så tydelig at han ikke har brukt en time på forberedelser - her snakker vi skumme i gjennom på et kvarter, da jeg har begynt å spørre om mer spesifikke ting har han ikke hatt anelse om hva jeg snakker om... På siste veiledning sa han "ja, det er jo mye jobb igjen fra denne veiledningen til du er ferdig, så jeg har ikke så alt for mange kommentarer å komme med". Herreguuuuud, jeg blir gal... Vi får heller ikke lov å sende mail (hvis jeg gjør det svarer han ikke), og kontortid utenom veiledning er utelukket. Trøsten oppi det hele er at alle jeg vurderes mot har samme form for veileder-opplegg, jeg synes det er helt forferdelig dårlig og skal sende klage til både studentombud og institutt når oppgaven er levert. Jo mer jeg sitter med oppgaven jo dårligere føler jeg den er, skremmende at den skal leveres i løpet av kort tid og at ingen kan gi meg noe tilbakemelding eller kommentar på om det er holdbart i det hele tatt Anonymous poster hash: f1826...ae9 Jeg hadde veldig lite veiledning på mine to bacheloroppgaver. Jeg fikk godkjent problemstillingen min, skrev nesten hele oppgaven, som jeg så sendte til veileder for kommentarer. Jobbet med kommentarene, leverte oppgaven, og fikk B på begge. I ettertid ser jeg at det jo var vel lite veiledning, kanskje jeg hadde fått A hvis jeg fikk mer? Har du kanskje en seminarleder eller noe som kunne lest igjennom og gitt deg tips?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #6862 Skrevet 13. mai 2015 Har hatt to eksamener nå, og aner ikke om jeg har stått på noen av dem. Forferdelig følelse! Leste sensurveiledningen på den ene i går og fikk et sug i magen da jeg innså at jeg hadde bomma skikkelig på den ene deloppgaven, samt delvis på en annen. Disse var tatt rett fra en forelesninger og ikke pensumbok, og jeg har ikke fått med meg mange forelesninger fordi jeg jobber så mye... (Ja, vet at forelesninger er pensum også.) Har fire eksamener, og er avhengig av å stå på tre av dem for å kunne fortsette til høsten... Føler meg kvalm. Neste eksamen er håpløs. Faget er så vanskelig og krevende at jeg nesten føler for å gi opp. Men jeg har fem hele dager å lese på, så jeg får vel bare gi jernet. Ellers er jeg enig med dere at mange på lesesalen bare driver og bråker! Her jeg studerer er det folk alle dager i uka, og jeg tenker mitt når studenter på en lørdag kveld sitter der og skravler, roper og ler i timesvis som om det skulle vært vors! Hva er poenget?! Jeg vil bare sitte og lese. :/ Uff da, får håpe det går! Anonymous poster hash: a76ca...407
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #6863 Skrevet 13. mai 2015 Jeg hadde veldig lite veiledning på mine to bacheloroppgaver. Jeg fikk godkjent problemstillingen min, skrev nesten hele oppgaven, som jeg så sendte til veileder for kommentarer. Jobbet med kommentarene, leverte oppgaven, og fikk B på begge. I ettertid ser jeg at det jo var vel lite veiledning, kanskje jeg hadde fått A hvis jeg fikk mer? Har du kanskje en seminarleder eller noe som kunne lest igjennom og gitt deg tips? Har jo fått noen kommentarer, men for å være ærlig ikke så veldig mye mer enn hva jeg faktisk klarer å tenke meg til selv. Seminarleder er dessverre den samme som veileder, så ikke så mye hjelp å hente der. Håper det går ok, men føler meg nesten litt snytt når jeg hører om andre som får kjempegod oppfølging, mail-korrespondanse er greit, også videre.. Jeg er avhengig av å gjøre det helt greit på bacheloroppgaven for å komme inn på master, sikkert derfor jeg blir litt ekstra stressa når det nærmer seg levering. Anonymous poster hash: f1826...ae9
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #6864 Skrevet 14. mai 2015 20 dager igjen til eksamen. Er dette mye eller lite? Dette er et emne som tilsvarer 50 studiepoeng (muligens ned til 40 ettersom vi har et delemne inkorporert her som ikke er særlig relevant for eksamen/er veldig lett). Jeg har ikke fått gått gjennom hele pensum enda. Jeg tar selvskrevne notater, så det tar en god del tid. Jeg tenker å prøve å bli ferdig med å skrive notater til pensum i løpet av disse 10 første dagene. Tror dere det går bra dersom jeg vier de siste 10 dagene kun til lesing av notater og eksamensoppgaveløsing?Jeg stresser helt enormt nå siden jeg føler jeg ligger så langt etter, så det kan være litt nyttig å høre hva dere andre mener. Grensen for å bestå er lagt til omtrent 60% (selv om det ikke er en definert grense). Målet er å bestå. Ettersom eksamen tar for seg et så stort pensum vil det jo si at de fleste eksamensspørsmålene ikke er veldig detaljnære. Det er jo selvsagt noen detaljspørsmål, men etter hva jeg har sett på tidligere eksamener er det selve hovedtrekkene i hvert delemne de fokuserer på. Det er som skrevet pensum gjennom hele år og eksamen er på 6 timer. Dette roer meg litt ned, men det kan jo hende jeg bommer her. Har så mye nerver og vil bare bli ferdig med den og bestå slik at jeg kan gå videre. Anonymous poster hash: a76ca...407
Tuppelina Skrevet 14. mai 2015 #6865 Skrevet 14. mai 2015 Siste eksamen overstått, det skal mye til for at jeg må ta den opp igjen! Utrolig deilig! Men. Det er 8 dager igjen til innlevering av bacheloroppgava, og jeg har skrevet 1/3 av oppgava. Ikke særlig gjennomtenkt, jeg vet.. Det verste er at huset er fylt med familie siden det er langhelg og 17.mai, og dermed begrenset med muligheter for å skrive. Det blir noen lange dager den neste uka....
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #6866 Skrevet 14. mai 2015 Æsj.. Har eksamen 27, 28 og 29 mai.. Jeg som er helt skutt etter en eksamen!!! wææ gruer meg så mye. Har en langt ute i juni også, så har heldigvis litt tid til å forberede meg til den. Men å lese på tre eksamener samtidig blir bare styr i mitt hode.. Anonymous poster hash: 7806d...c47
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #6867 Skrevet 14. mai 2015 Uff, har eksamen noen dager etter 17.mai, så må lese (henger langt bak). Kunne ønske jeg kunne dra hjem for å feire med familien, men det går ikke nå. Samtidig så gjør det ikke så mye at jeg må lese. Har ikke hørt noe fra studievennene mine om hvilke planer de har, så regner med at jeg sikkert ikke er bedt. Jaja, en eksamen igjen så er jeg ferdig her! Anonymous poster hash: a3d51...bb9 1
Pottah Skrevet 15. mai 2015 #6868 Skrevet 15. mai 2015 Ååh, klarer ikke konse i dag! Skulle liksom gjør en eksamensoppgave på eksamensvilkår. Først forsov jeg meg litt, så har jeg ikke fått spist noen ordentlig frokost. Blir jo sikkert ferdig med en 4-timers oppgave iløpet av dagen, skulle bare ønske jeg klarte å konse mer. Og jeg bestilte akkurat en legetime hos fastlegen min på SiO. Fikk legetime 3. juni... Pokker heller altså, det er for lenge. Har mest lyst til å ta med dyna til sofaen, gråte litt og spise sjokoladeis.
Gjest BonBon Skrevet 15. mai 2015 #6869 Skrevet 15. mai 2015 Og jeg bestilte akkurat en legetime hos fastlegen min på SiO. Fikk legetime 3. juni... Pokker heller altså, det er for lenge. Har mest lyst til å ta med dyna til sofaen, gråte litt og spise sjokoladeis. Huh? Jeg sendte sms i dag og fikk time 5 timer etterpå. Kan du møte noen andre enn fastlegen din?
Pottah Skrevet 15. mai 2015 #6870 Skrevet 15. mai 2015 Huh? Jeg sendte sms i dag og fikk time 5 timer etterpå. Kan du møte noen andre enn fastlegen din? What? Hvor har du lege? Jeg skrev bare "trenger en legetime for sjekk av...." Og fikk svar at jeg fikk første ledige legetime hos fastlegen min 03.06 Det er forsåvidt ikke akutt som i at jeg er syk og ligger hjemme. Men fortsatt ganske plagsomt.
Gjest BonBon Skrevet 15. mai 2015 #6871 Skrevet 15. mai 2015 What? Hvor har du lege? Jeg skrev bare "trenger en legetime for sjekk av...." Og fikk svar at jeg fikk første ledige legetime hos fastlegen min 03.06 Det er forsåvidt ikke akutt som i at jeg er syk og ligger hjemme. Men fortsatt ganske plagsomt. BI gjennom SiO. Jeg ligger syk nå, skrev bare "er forkjølet, vondt hoste. Ønsker resept på hostesaft". Men legen sa de har mye folk for tiden som prøver å skaffe seg sykemelding..
Pottah Skrevet 15. mai 2015 #6872 Skrevet 15. mai 2015 BI gjennom SiO. Jeg ligger syk nå, skrev bare "er forkjølet, vondt hoste. Ønsker resept på hostesaft". Men legen sa de har mye folk for tiden som prøver å skaffe seg sykemelding.. Jeg har i sentrum, kanskje det er derfor. Usj, synd at så mange prøver å sykemelde seg akkurat når jeg trenger en legetime. Jeg mistenker at jeg har skjedekatarr, og da trenger jeg en resept for å få antibiotika for det.
Gjest BonBon Skrevet 15. mai 2015 #6873 Skrevet 15. mai 2015 Jeg har i sentrum, kanskje det er derfor. Usj, synd at så mange prøver å sykemelde seg akkurat når jeg trenger en legetime. Jeg mistenker at jeg har skjedekatarr, og da trenger jeg en resept for å få antibiotika for det. Ai, den er kjip! Du må ha god bedring hvertfall!
Pottah Skrevet 15. mai 2015 #6874 Skrevet 15. mai 2015 Ai, den er kjip! Du må ha god bedring hvertfall! Takk Det kan visst også være sopp, så da prøver jeg å kjøpe noe på apoteket for det og ser om det hjelper.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #6875 Skrevet 15. mai 2015 Altså, nå skal jeg ikke bry meg så mye om hvordan andre folk studerer... Men jeg har en studiegruppe, og vi lagde en facebookgruppe der vi avtalte at vi også kunne diskutere inni. Om noen lurer på noe, kan de poste det der også kan vi diskutere over nett. Fordi, plutselig kommer vi jo på noe vi lurer på når vi er hjemme og leser og ikke kan møtes. Jeg syns diskutering og å forklare med egne ord er en god måte å lære seg ting på, og jeg ønsker gjerne å se hva slags syn andre har på ting. Derfor liker jeg å stille spørsmål til andre, om vi diskuterer noe: gjerne spørsmål som: ja saken er sånn, men hvordan vil det være om vi ser det fra den andre siden? for å starte litt diskusjon ikke sant.. Reflektere litt og sånn. Hva får jeg som svar? 1. Folk blir fornærma fordi jeg utfordret påstanden deres. (Jeg holder meg selvfølgelig til det faglige da. Men vi har fks litteratur, og da kan tekster tolkes forskjellig, jeg syns det bare er sunt med en diskusjon om det, det lønner seg også på eksamen) 2. "Sorry, har ikke lest meg opp på det." Ok.....? 3. "De snakker om det på den YouTube videoen her *link*" 4. Ingen svarer. Argghhh! Og selvfølgelig, når vi møtes fysisk blir også folk sure om jeg utfordrer påstanden deres. Det morsomme er noen ganger at når jeg har fått med noen til å diskutere en tekst FØR vi går gjennom den på forelesning, så kan jeg komme med påstander de blir fornærma av fordi de mener at teksten handler jo BARE om det de har funnet ut at den handler om! Også kommer foreleser med tilnærmet lik påstand som jeg gjorde... Hah! Også har vi den typiske: Meg: blablabla, hva mener du om det *kari*? Kari: ja jeg er enig med deg jeg! Og noen ganger gir jeg de LEKSER til og med. Jeg kan legge ut på face god tid i forveien: For de som ønsker å være med å diskutere xxx neste torsdag, så bli gjerne med! Jeg foreslår at vi tar for oss temaene xxxx, så de som vil kan forberede seg til det hvis det ikke er noen andre ønsker:) Får som regel svar fra flere: ja, det høres bra ut! Jeg kommer! Så møtes vi, jeg drar frem notatene og: skal vi diskutere xxx først? Ja det er greit. Meg: blablabla, men syns dere at xx er sånn eller er det mer sånn?? En dust i gruppa: uff jeg vet ikke asså, fikk liksom ikke forberedt meg i går for jeg måtte se på game of thrones/ jeg sovna/ mora mi ringte/ satt på dass. Jgdruilvddipåplljbbbn!!!!!Anonymous poster hash: 9db0a...9b7 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #6876 Skrevet 15. mai 2015 Så de som vil være med kan forberede seg til det* Hehe. Jeg prøver aldri å insinuere at det er frivillig å forberede seg Anonymous poster hash: 9db0a...9b7 1
Munter Skrevet 15. mai 2015 #6877 Skrevet 15. mai 2015 Mulig du har andre ambisjonar enn dei andre. Er det mulig for deg å komma med på ei anna studiegruppe?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #6878 Skrevet 16. mai 2015 Altså, nå skal jeg ikke bry meg så mye om hvordan andre folk studerer... Men jeg har en studiegruppe, og vi lagde en facebookgruppe der vi avtalte at vi også kunne diskutere inni. Om noen lurer på noe, kan de poste det der også kan vi diskutere over nett. Fordi, plutselig kommer vi jo på noe vi lurer på når vi er hjemme og leser og ikke kan møtes.Anonymous poster hash: 9db0a...9b7 Jeg tok vekk mesteparten av innlegget ditt da det ble så langt å sitere. Dette høres veldig slitsomt ut, og jeg forstår ikke helt hva du vil få ut av dette. Er dette obligatorisk? Er det egendefinerte grupper eller har dere blitt satt sammen slik? Poenget med slike grupper, etter min mening, er å diskutere og få nye innfallsvinkler. Alle tenker ikke forskjellig, og å diskutere med andre kan bidra til å øke totalforståelsen og refleksjonsevnen. Åpenbart er ikke gruppen din noe særlig åpne for refleksjon og se litt bredere enn de selv klarer, så jeg ser ikke helt hva slags nytte du har av dette her. Anonymous poster hash: a76ca...407
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #6879 Skrevet 16. mai 2015 Jeg tok vekk mesteparten av innlegget ditt da det ble så langt å sitere. Dette høres veldig slitsomt ut, og jeg forstår ikke helt hva du vil få ut av dette. Er dette obligatorisk? Er det egendefinerte grupper eller har dere blitt satt sammen slik? Poenget med slike grupper, etter min mening, er å diskutere og få nye innfallsvinkler. Alle tenker ikke forskjellig, og å diskutere med andre kan bidra til å øke totalforståelsen og refleksjonsevnen. Åpenbart er ikke gruppen din noe særlig åpne for refleksjon og se litt bredere enn de selv klarer, så jeg ser ikke helt hva slags nytte du har av dette her. Anonymous poster hash: a76ca...407 Nei, men jeg syns det er synd når vi faktisk har avtalt ting. Og for å svare den over deg: Nei dette er helt frivillig, ikke noe obligatorisk. Men når jeg fks foreslår å diskutere et tema, og folk "melder seg på" så forventer jeg at de har forberedt seg. Jeg har egentlig ingen andre å jobbe med, det her er liksom de eneste jeg kjenner på studiet, og jeg føler det blir for sent å drive å prøve og bli kjent med andre i klassen og finne noen som gidder. Jeg er hjemme hos foreldrene mine en stund nå, og tenkte jeg skulle bruke facebook aktivt, men det er ingen som gidder å hverken svare eller legge ut noe, selv om vi avtalte for lenge siden at vi skulle bruke gruppen som et "diskusjonsforum" når vi ikke kunne møtes. Jeg tvinger ingen, selvfølgelig. Men jeg syns det er synd. Jeg skal ikke tvinge noen til å diskutere med meg hvis de heller vil lese seg opp på ting alene, men det virker ikke som de har gjort det en gang. Jeg skal spørre de uken før siste eksamen om vi skal diskutere. Jeg får bare være litt strengere, og si at jeg ikke gidder å jobbe med folk som ikke har forberedt seg. Vi kan ikke diskutere fks politikk (som er et annet emne vi har) om de ikke vet hva som definerer et demokrati liksom. Da ender det bare opp med at en av oss forklarer til de som ikke har lest, og de som ikke har lest stort sett bare vil snakke om hvor drita de var forrige helg. Ja, jeg er ganske irritert xD Må bare få ut litt dritt!!!!! Anonymous poster hash: 9db0a...9b7 2
J_9 Skrevet 16. mai 2015 #6880 Skrevet 16. mai 2015 Har eksamen om en og en halv uke i matematikk... Har mistet helt motivasjonen de siste 2ukene, så har nesten ikke fått noe gjort... Kjenner jeg er lei, sliten og trenger ferie..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå