Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

JÆVLA DRITTEKSAMEN!!! AAARGHHH!!!!

Hvorfor skulle den være så syyykt vanskelig?

I tillegg var det et spørsmål jeg var sånn 50% sikker på at jeg hadde svar på, men så var jeg 50% sikker på at jeg egentlig tenkte på noe helt annet (bare at navna ligna). Så jeg bare ga et helt enkelt, ekstremt lite utfyllende svar. Også sjekka jeg etterpå og jeg HADDE RETT!! Det jeg var litt sikker på at var riktig svar, var riktig svar! Jeg kom ikke på noe annet man kunne kalle det heller, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke skrev det! BLÆÆÆÆ

Jeg hadde ikke pugga noe på AKKURAT det, vi hadde bare om det på forelesning EN gang, så jeg tenkte at da får vi det ikke!



Anonymous poster hash: 9db0a...9b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Linaria

JÆVLA DRITTEKSAMEN!!! AAARGHHH!!!!

Hvorfor skulle den være så syyykt vanskelig?

I tillegg var det et spørsmål jeg var sånn 50% sikker på at jeg hadde svar på, men så var jeg 50% sikker på at jeg egentlig tenkte på noe helt annet (bare at navna ligna). Så jeg bare ga et helt enkelt, ekstremt lite utfyllende svar. Også sjekka jeg etterpå og jeg HADDE RETT!! Det jeg var litt sikker på at var riktig svar, var riktig svar! Jeg kom ikke på noe annet man kunne kalle det heller, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke skrev det! BLÆÆÆÆ

Jeg hadde ikke pugga noe på AKKURAT det, vi hadde bare om det på forelesning EN gang, så jeg tenkte at da får vi det ikke!

Anonymous poster hash: 9db0a...9b7

Uff, jeg skjønner veldig godt den følelsen etter eksamen. Når man sjekker notatene og innser hva man skulle gjort annerledes. Fryktelig irriterende, spesielt når du egentlig hadde rett, men du kan jo trøste deg med at selv om du ikke skrev så omfattende som du kunne gjort, så hadde du i hvert fall riktig svar!

Hva var det eksamen i? :)

Selv sitter jeg og prøver å roe ned med en kopp te og Doctor Who, og jeg analyserer ubevisst alle dilemmaer i serien i forhold til ulike typer etikk. Hva ville en utilitarist gjort i den situasjonen? Hva ville Kant sagt?

Edit: Enda en ting å sutre over. Har enda ikke fått tilbud om plass på universitetet jeg skal utveksle på. Har ringt et par ganger, og tør ikke mase mer. Viste seg at mitt universitet ikke hadde nominert meg for et helt år, kun et semester, og det måtte rettes opp i. Hater å vente på noe som betyr så mye for meg.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, takk for tips! Det skal jeg gjøre neste søndag jeg trenger å lese!

Svigerinne med sønn dro ikke før 20.30, og da måtte jeg vaske badet. Krysser fingrene for at jeg får lest de 3 siste EMD dommene før eksamen, eller at jeg ikke får de temaene

Hei!

Hvis det er 1.2 jus på uio du går, som jeg har fått inntrykk av, så tror jeg mest sannsynlig at menneskerettigheter ikke kommer på eksamen nå til våren. Dette er fordi det kom nå til jul. Av det jeg har sett av oppgavetendensene, så kommer aldri samme emner med få studiepoeng etter hverandre. Familie og arverett kommer alltid. Tror det er sannsynlig at fast eiendom eller rettskildelære kommer. Det er selvfølgelig ikke noe man bør gå utrykkelig etter, kan jo forekomme avvik. Men av det jeg har erfart kommer ikke de samme emnene(foruten de store) om igjen. :)

Anonymous poster hash: 03233...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er SÅ enig. Jeg føler hele tiden jeg må forsvare at jeg sitter hjemme og leser. Det virker ikke som om de tror jeg gjør noe når jeg er hjemme. Antakeligvis på grunn av at de ikke får til å lese når de er hjemme. Realiteten er jo at jeg får mer ut av å sitte hjemme å lese enn å være på skolen. Nå skal det sies at de aller fleste medstudentene mine er svært flinke og strukturerte (høye karakterkrav for å komme inn), men det er fortsatt litt irriterende.

Anonymous poster hash: a76ca...407

HELT HELT ENIG.

Har bevisst boikottet lesesalen nå i eksamensperioden. Hvorfor? Den gjengen jeg er med har faste lunsjpauser, og det er jo hyggelig det. Problemer er vel bare at de lunsjpausene varer i som oftest 2 timer. Det tar mye tid.

Har sånn gruppe på face, der det hver kveld er en som spør: ''Hei, noen som skal på lesesalen i morgen?.''

''Møtes utenfor bygget, så går vi på samme lesesal''.

Noen ganger handler det om å være litt selvstendig. Jeg er i hvert fall ikke en person som trenger å sitte ved siden av min faste gjeng inne på samme lesesal. Synes det er så merkelig at noen personer har så ufattelig stort behov for nettopp dette, at det er helt umulig å kunne dra alene på lesesalen for å lese.

Anonymous poster hash: 03233...2a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis det er 1.2 jus på uio du går, som jeg har fått inntrykk av, så tror jeg mest sannsynlig at menneskerettigheter ikke kommer på eksamen nå til våren. Dette er fordi det kom nå til jul. Av det jeg har sett av oppgavetendensene, så kommer aldri samme emner med få studiepoeng etter hverandre. Familie og arverett kommer alltid. Tror det er sannsynlig at fast eiendom eller rettskildelære kommer. Det er selvfølgelig ikke noe man bør gå utrykkelig etter, kan jo forekomme avvik. Men av det jeg har erfart kommer ikke de samme emnene(foruten de store) om igjen. :)

Anonymous poster hash: 03233...2a9

Hei. Tusen takk for svar, og ja det er jus 1.2 jeg går.

Har også merket meg det, jeg er bare redd for at de kommer til å ha menneskerettigher igjen fordi det er så nytt å ha 1. Året.

Men jeg prøver å roe ned og ikke tenke så mye på det, har jo noe fornuftig å si om det uansett.

Jeg kan be på mine knær for å få familie og arverett +fast eiendom. Drømmeeksamen er 3 timer praktikum med hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Har nå ligget og prøvd å sove i fem timer. Jeg la meg i god tid så jeg skulle få masse søvn får eksamen i morgen tidlig, men det går jo bare ikke når jeg ikke får sove. Hadde tatt alle forhåndsregler. Sto opp grytidlig i dag. Likevel er jeg lys våken nå :(

Jaja. Prøve å sove igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nå ligget og prøvd å sove i fem timer. Jeg la meg i god tid så jeg skulle få masse søvn får eksamen i morgen tidlig, men det går jo bare ikke når jeg ikke får sove. Hadde tatt alle forhåndsregler. Sto opp grytidlig i dag. Likevel er jeg lys våken nå :(

Jaja. Prøve å sove igjen...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis siste eksamen noen gang i dag! Må virkelig krysse fingrene for at jeg har lest på riktige tema og at jeg slipper å konte den.

Åh, for et hardt semester det har vært med dårlig motivasjon , men nå ser jeg enden! Om ti dager er jeg ferdig på skolen - for godt! (Selv om man aldri skal si aldri..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Lykke til!

Takk takk!

Sovna til slutt. Rundt klokks tre. Fire timer søvn er da noe, og om noen timer er alt over! Jeg føler meg temmelig sikker i faget, men har så sykt eksamensnerver! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og innarbeider arveloven, og må innrømme at det føles litt waste. :glare:

En ny arvelov er sånn rett rundt hjørne, og da føles det litt bortkasta å bruke masse tid på denne når jeg ikke kommer til å få brukt den. Men jaja, sånn er livet med jus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Aaah. Det var absolutt den tøffeste eksamen jeg noen gang har hatt. Ikke på grunn av selve oppgaven, men jeg har ikke hatt eksamen på et år nå pga psykiske problemer (vet at et år ikke er veldig lenge, men det er tøf å ha eksamen igjen likevel), sov nesten ikke i natt, var så nervøs at jeg trodde jeg skulle besvime på lesesalen og da jeg så oppgaven hadde jeg bare lyst til å begynne å gråte, rive den i stykker og gi opp hele bachelorgraden.

Men jeg holdt ut. Tre timer og ni sider. Jeg skrapet hjernen min for alt av kunnskap og kroppen for alt av energi, og jeg tror den var grei nok til å få bestått, selv om jeg vet at den kunne vært bedre. Nå skal jeg ikke åpne en exphil-bok igjen. Jeg skal IKKE sjekke det jeg ikke husket på eksamen og gå rundt og tenke på det konstant som jeg vanligvis gjør. Jeg er bare så lettet over å være ferdig.

I morgen har jeg bursdag, så jeg skal spise masse kake og ikke lese noe som helst. På fredag kommer kjæresten min, og jeg har ikke eksamen igjen før om to og en halv uke, og det er i et fag jeg faktisk synes er interessant.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah. Det var absolutt den tøffeste eksamen jeg noen gang har hatt. Ikke på grunn av selve oppgaven, men jeg har ikke hatt eksamen på et år nå pga psykiske problemer (vet at et år ikke er veldig lenge, men det er tøf å ha eksamen igjen likevel), sov nesten ikke i natt, var så nervøs at jeg trodde jeg skulle besvime på lesesalen og da jeg så oppgaven hadde jeg bare lyst til å begynne å gråte, rive den i stykker og gi opp hele bachelorgraden.

Men jeg holdt ut. Tre timer og ni sider. Jeg skrapet hjernen min for alt av kunnskap og kroppen for alt av energi, og jeg tror den var grei nok til å få bestått, selv om jeg vet at den kunne vært bedre. Nå skal jeg ikke åpne en exphil-bok igjen. Jeg skal IKKE sjekke det jeg ikke husket på eksamen og gå rundt og tenke på det konstant som jeg vanligvis gjør. Jeg er bare så lettet over å være ferdig.

I morgen har jeg bursdag, så jeg skal spise masse kake og ikke lese noe som helst. På fredag kommer kjæresten min, og jeg har ikke eksamen igjen før om to og en halv uke, og det er i et fag jeg faktisk synes er interessant.

Nå er det hvertfall over og du har gjort ditt beste! Gikk sikkert bare bra :) Gratulerer med dagen imorgen!

Uansett, skulle egentlig spørre om noen vet hva det betyr når det står at man ikke har adgang på kontinuasjonseksamen? Står det i emnebeskrivelsen på to fag....

Anonymous poster hash: a3d51...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som er gode i excel? Sliter med noe som sikkert er kjempeenkelt, men jeg er helt fersk i excel og finner ikke ut av hva jeg gjør feil.

Jobber med en semesteroppgave og begynner å bli frustrert!

Jeg skal lage en alderspyramide av befolkningen i et gitt år, men må først gå gjennom råmaterialet og gruppere etter kjønn + alder (dette er ikke hentet fra SSB og derfor er det ikke allerede gruppert - dessverre...)

Aldersgrupperingene går fra 0-4 år, 5-9 år osv.

Jeg har en lang liste på over 2000 personer og dette er altfor mye til at jeg klarer å gjøre det manuelt. Er det =Contifs jeg må bruke for å hente ut informasjonen fra tabellen?

Tabellen kan typisk se slik ut;
Kjønn Alder
M 29
K 0
M 14
M 23
K 89
K 13
K 44

Jeg vil gjerne finne en måte i Excel hvor jeg kan legge inn en formel/søke slik at alle kvinner i aldersgruppen 21-26 år (f.eks) blir lagt sammen slik at jeg får antall kvinner i dette aldersspennet.

Jeg har googlet litt rundt og funnet denne formelen: =SUM(COUNTIFS(A1:A21,{"Apples","Oranges"},B1:B21,">0")) men når jeg omgjør denne til å tilpasse regnearket mitt blir det feil.

Er det noen her som skjønner hva jeg mener og som kan belyse dette litt? Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blæh. Jeg vil lese i fred og ro idag... Men det er så bråkete på den delen av biblioteket der jeg sitter. Er ei jeg pleier å lese med som også er på biblioteket idag, og har funnet plass på et mer rolig sted. Og hu har spurt meg nå hver gang jeg har møtt på hu (har gått forbi hu og sånn noen ganger) om jeg vil sitte med hu.. Spess fordi jeg klagde over at det er så bråkete der jeg sitter. Men jeg orker ikke!! For hu skal bare skravle!!! Men jeg kan ikke si det til hu!

Så jeg har bare mumla ett eller anna og gått... Føler meg så dust.

Og nå gidder jeg ikke sitte her på biblioteket mer.. Masse folk som bråker. På lesesalen har de ikke stikkontakter og jeg må bruke laptop... Faen ass.

Anonymous poster hash: 9db0a...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saxofon

Har selvfølgelig klart å bli syk igjen rett før eksamen. Igjen. Hver gang skjer dette. Drittkropp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæh. Jeg vil lese i fred og ro idag... Men det er så bråkete på den delen av biblioteket der jeg sitter. Er ei jeg pleier å lese med som også er på biblioteket idag, og har funnet plass på et mer rolig sted. Og hu har spurt meg nå hver gang jeg har møtt på hu (har gått forbi hu og sånn noen ganger) om jeg vil sitte med hu.. Spess fordi jeg klagde over at det er så bråkete der jeg sitter. Men jeg orker ikke!! For hu skal bare skravle!!! Men jeg kan ikke si det til hu!

Så jeg har bare mumla ett eller anna og gått... Føler meg så dust.

Og nå gidder jeg ikke sitte her på biblioteket mer.. Masse folk som bråker. På lesesalen har de ikke stikkontakter og jeg må bruke laptop... Faen ass.

Anonymous poster hash: 9db0a...9b7

Finnes det lesesaler uten stikkontakter? Sjekket under pultene, kanskje de er gjemt der?

Anonymous poster hash: 49f12...c8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Finnes det lesesaler uten stikkontakter? Sjekket under pultene, kanskje de er gjemt der?

Anonymous poster hash: 49f12...c8a

Jeg sjekka :P sto som en idiot og kikka under borda. De har masse pc-er der da. De tror vel at vi heller vil låne skolens pc-er..

Anonymous poster hash: 9db0a...9b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to eksamener nå, og aner ikke om jeg har stått på noen av dem. Forferdelig følelse! Leste sensurveiledningen på den ene i går og fikk et sug i magen da jeg innså at jeg hadde bomma skikkelig på den ene deloppgaven, samt delvis på en annen. Disse var tatt rett fra en forelesninger og ikke pensumbok, og jeg har ikke fått med meg mange forelesninger fordi jeg jobber så mye... :sur: (Ja, vet at forelesninger er pensum også.)

Har fire eksamener, og er avhengig av å stå på tre av dem for å kunne fortsette til høsten... Føler meg kvalm.

Neste eksamen er håpløs. Faget er så vanskelig og krevende at jeg nesten føler for å gi opp. Men jeg har fem hele dager å lese på, så jeg får vel bare gi jernet.

Ellers er jeg enig med dere at mange på lesesalen bare driver og bråker! Her jeg studerer er det folk alle dager i uka, og jeg tenker mitt når studenter på en lørdag kveld sitter der og skravler, roper og ler i timesvis som om det skulle vært vors! Hva er poenget?! Jeg vil bare sitte og lese. :/

Endret av Ambivalent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vanligvis en tålmodig sjel, men mennesker på bibliotek og lesesal har jeg særdeles lite til overs for. Det skal ekstremt lite til før jeg blir irritert!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med jeg ikke er alene om å skrive bacheloroppgave. Jeg må bare spørre til dere andre som også skriver bacheloroppgave: hvordan er veilederen deres? Hvor mange timer veiledning har dere krav på? Studerer på UiO, oppgaven er 20 stp. og vi har krav på fire timer veiledning - men, får kun to, fordi veileder mener det tar en time å forberede seg til hver veiledning. Jeg har nå hatt mine to veiledninger (ble lagt til midt oppi den andre eksamenen jeg hadde, uten at han hadde noen videre forståelse for at det passet dårlig), og det har vært så tydelig at han ikke har brukt en time på forberedelser - her snakker vi skumme i gjennom på et kvarter, da jeg har begynt å spørre om mer spesifikke ting har han ikke hatt anelse om hva jeg snakker om...

På siste veiledning sa han "ja, det er jo mye jobb igjen fra denne veiledningen til du er ferdig, så jeg har ikke så alt for mange kommentarer å komme med". Herreguuuuud, jeg blir gal... Vi får heller ikke lov å sende mail (hvis jeg gjør det svarer han ikke), og kontortid utenom veiledning er utelukket. Trøsten oppi det hele er at alle jeg vurderes mot har samme form for veileder-opplegg, jeg synes det er helt forferdelig dårlig og skal sende klage til både studentombud og institutt når oppgaven er levert. Jo mer jeg sitter med oppgaven jo dårligere føler jeg den er, skremmende at den skal leveres i løpet av kort tid og at ingen kan gi meg noe tilbakemelding eller kommentar på om det er holdbart i det hele tatt :(



Anonymous poster hash: f1826...ae9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...