Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Dette er tydeligvis ikke min uke.

Satte opp en plan for uka på mandag. Meen jeg har ikke klart å holde planen, så nå er jeg ikke ferdig med de emnet allikavel. EMD-dommene er laaaange, selv om jeg ikke leser alt. I tillegg er det på engelsk, så tar lenger tid å lese og bearbeide.

Og på toppen er det andre forhold:

- Kjæresten sa ja til at nevøen hans på 16 kunne være her på lørdag. Ok det. Tenkte det kom til å være noen timer på dagen, og da kom de sikkert til å game sammen.

Nå har plutselig kjæresten sagt at han kan overnatte fra fredag, og når jeg snakket med moren til nevøen (søsteren til kjæresten min), fikk jeg inntrykk av at de skulle på fest lørdag kveld. Og jeg fikk inntrykk av at han skal da overnatte til søndag.

Og det er jo koselig at de får mer tid sammen. Men jeg er faktisk inne i eksamens-fase, og er sliten og trøtt. Da hjelper det ikke at det skal være en 16 åring her som kommer til å ta opp mesteparten av sofaen, og dermed også stua for å game. Og det bråker så mye også, så jeg må sikkert flytte meg til soverommet. I tillegg er det helt sikkert jeg som må lage middag osv osv fordi de gamer og koser seg.

- Og i dag morges, mens jeg fortsatt ligger i senga og såvidt har våkna spør kjærsten om jeg kan rydde og sette på robotstøvsugeren. Jeg sier ja, men at jeg eeeegentlig ikke har tid. Jeg jobbet i går kveld, ergo et kortere studiedag og var hjemme 1 i natt. Da må jeg sove litt lenger på morgenen i dag, og skal på jobb i dag også.

Han blir sur, vil ikke snakke om det når jeg sier unnskyld og drar.

Så nå sitter jeg her med en kjip følelse av at ikke alt er greit, og det fører til at jeg jobber enda mindre effektivt

Dette er hver uke for meg. Det er nok en blanding av litt for optimistiske leseplaner samt litt latskap. Jeg blir så sliten av å ha full forelesningsdag (fra 8-16), lese på pensum fra dagens forelesninger og repetere tidligere pensum fra hele året. Utrolig stressende og demotiverende, og det er som regel det sistnevnte jeg ikke rekker. Derfor blir jeg megastresset og tenker at jeg aldri når gjennom pensum. HELDIGVIS er det kun én forelesning igjen som tar opp nytt stoff. Ellers er det litt case, lab, gruppeoppgaver og påfølgende gjennomgang og repetisjonstime igjen. Da skal jeg nok få tid til repetisjon.

Høres ikke bra ut med det siste. Jeg synes at det egentlig er litt hårreisende at han legger opp til overnatting i eksamensperioden din. I tillegg at han krever så mye og lager mye styr. Merkelig at denne 16-åringen i det hele tatt har tid til dette. Nå er det jo tiden for eksamener og siste vurderinger før standpunktfastsettelse for han også.

Anonymous poster hash: a76ca...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette skjønner ikke jeg heller! Dette er første året mitt på universitet og har etter mye "om og men" kommet fram til at jeg leser best hjemme. Det som skjedde da er at folk har begynt å spørre hvor jeg er (forelesningene er over, så jeg er bare hjemme for tiden) og hvorfor jeg ikke er på skolen. Og at de sier det er lurt å komme på skolen for da kan man konsentrere seg og at jeg kan diskutere stoffet med dem. MEN når jeg gjør det, er jo det eneste de gjør å sitte på biblioteket og se på instagram. Og etterpå når de skal diskutere stoffet, sitter de å snakker om hva de skal gjøre til helgen. Det irriterer med så grenseløst. Her har jeg møtt opp på skolen for å diskutere fagstoffet med dem også vil de heller snakke om planene de har. Har ikke noe imot at de gjør det sånn, men det at jeg bruker min tid på å sitte å se på at de liker instagrambilder på mobilen ved et bord i biblioteket gjør meg litt irritert. Da tenker jeg at jeg heller kunne brukt tiden til å sitte hjemme og lese. Sorry, veldig langt og uoversiktlig sutreinnlegg...

Anonymous poster hash: a3d51...bb9

Jeg er SÅ enig. Jeg føler hele tiden jeg må forsvare at jeg sitter hjemme og leser. Det virker ikke som om de tror jeg gjør noe når jeg er hjemme. Antakeligvis på grunn av at de ikke får til å lese når de er hjemme. Realiteten er jo at jeg får mer ut av å sitte hjemme å lese enn å være på skolen. Nå skal det sies at de aller fleste medstudentene mine er svært flinke og strukturerte (høye karakterkrav for å komme inn), men det er fortsatt litt irriterende.

Anonymous poster hash: a76ca...407

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hver uke for meg. Det er nok en blanding av litt for optimistiske leseplaner samt litt latskap. Jeg blir så sliten av å ha full forelesningsdag (fra 8-16), lese på pensum fra dagens forelesninger og repetere tidligere pensum fra hele året. Utrolig stressende og demotiverende, og det er som regel det sistnevnte jeg ikke rekker. Derfor blir jeg megastresset og tenker at jeg aldri når gjennom pensum. HELDIGVIS er det kun én forelesning igjen som tar opp nytt stoff. Ellers er det litt case, lab, gruppeoppgaver og påfølgende gjennomgang og repetisjonstime igjen. Da skal jeg nok få tid til repetisjon.

Høres ikke bra ut med det siste. Jeg synes at det egentlig er litt hårreisende at han legger opp til overnatting i eksamensperioden din. I tillegg at han krever så mye og lager mye styr. Merkelig at denne 16-åringen i det hele tatt har tid til dette. Nå er det jo tiden for eksamener og siste vurderinger før standpunktfastsettelse for han også.

Anonymous poster hash: a76ca...407

Utrolig frustrerende og ikke klare målene/ oppgavene for dagen ja. Kanskje mest fordi jeg ikke vet når jeg skal få tid til å få det gjort..

16- åringen hadde ikke så mye valg når foreldrene skulle på fest (30 eller 40 årslag), og de ikke ville at han skulle være alene hjemme..

Han har et snitt på ca 2, og sikter heller ikke noe høyere, så tror ikke han hadfe gjort noe uansett. Dessuten er jeg blitt hans private mattelærer han kommer til når han trenger hjelp før store matteprøver, så sånn sett er det jo lurt å komme til oss ;)

Kjæresten min har ikke studert ett vgs (gikk yrkesfag), og "fløyt" mer eller mindre hele ungdomsskolen og videregående. Jeg tror rett og slett ikke han klarer å forstå hvor sliten og stressa jeg er nå i eksamensperioden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Får ikke sove! Eksamen på tirsdag, og jeg må ikke ødelegge døgnrytmen nå, men jeg sliter sånn med søvn -.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tydeligvis ikke min uke.

Satte opp en plan for uka på mandag. Meen jeg har ikke klart å holde planen, så nå er jeg ikke ferdig med de emnet allikavel. EMD-dommene er laaaange, selv om jeg ikke leser alt. I tillegg er det på engelsk, så tar lenger tid å lese og bearbeide.

Slenger meg med på EMD-dommer hat. De er veldig nyttige men åååå, sååå lange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er voksen student som jobber, men tar fag, enkeltemner på høyskole. Har markedsføring om ca 1,5 uke. Klarer ikke knekke den fagkoden, så begyner å få panikk... Har ikke vært flink til å lese tidligere heller! Lurer på om det går an å lære seg markedsføring på 1,5 uke😳

Anonymous poster hash: 6ff32...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

E holder;) Er bare "fyllfag". Tar økonomi og regnskapsfag, og i rene regnskapsfag henger jeg med😊

Anonymous poster hash: 6ff32...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger konstant på etterskudd. Dette er ille. Skal prøve å bli helt ferdig med 3 delemner innen onsdag, men det ser ikke særlig bra ut. Mangler fire forelesninger til det siste delemne, så å si alt i et annet delemne og har det vanskeligste igjen i det tredje. Jeg har i tillegg to andre delemner jeg tenkte å fokusere på etter onsdag. Livredd for å stryke. Skal prøve å være veldig effektiv i dag.



Anonymous poster hash: a76ca...407
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen. Så j***** sliten at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Jobbet+ var på skole 14 timer i går. får ikke sove skikkelig pga. nerver, så blir aldri utvilt. Har eksamen i morgen i noe jeg ikke har kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga opp i går, og dro en tur til mamma og så til morfar.

Og nå klikker jeg faktisk snart. De hoier og roper og holder på.

Og jeg forstår jo det, de gamer med hverandre.

Men KAN JEG BARE FÅ 2-3 TIMER TIL Å JOBBE I LITT RO?!?

Skal prøve å gjøre en eksamensoppgave, men det er pokker ikke enkelt med en 16 åring (når jeg tenker meg om, er han nok bare 15 enda) som sitter og hoier og skriker under 1 meter fra stolen min.

Og biblioteket er stengt, så må eventuelt kjøre bil i 20 min for å komme meg på et bibliotet. Er det verdt det?

Edit: Jeg bestemte meg for å dra til bibliteket, men også det var stengt.

Hvorfor er ikke bibliotek åpent på søndager? :(:grine:

Endret av Pottah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før hver sommer bruker jeg alltid å spise litt sunnere slik at jeg ikke føler jeg skal dø av å ha på meg en bikini, men det er jo helt forbanna umulig når man leser til eksamen.. JEG SPISER ALT JEG SER

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hvem som fant på at man skulle ha så innmari få tegn på hver fagtekst... Er ikke fire sider per tekst, engang... Herregud.



Anonymous poster hash: 2e362...2df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kom panikken jeg har ventet på at skulle ankomme. En uke til masteroppgaven skal leveres, og det er så mye igjen som skal gjøres :cry3: Ut fra KG og tilbake til faenskapen :pisk:



Anonymous poster hash: 5cf40...ca8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga opp i går, og dro en tur til mamma og så til morfar.

Og nå klikker jeg faktisk snart. De hoier og roper og holder på.

Og jeg forstår jo det, de gamer med hverandre.

Men KAN JEG BARE FÅ 2-3 TIMER TIL Å JOBBE I LITT RO?!?

Skal prøve å gjøre en eksamensoppgave, men det er pokker ikke enkelt med en 16 åring (når jeg tenker meg om, er han nok bare 15 enda) som sitter og hoier og skriker under 1 meter fra stolen min.

Og biblioteket er stengt, så må eventuelt kjøre bil i 20 min for å komme meg på et bibliotet. Er det verdt det?

Edit: Jeg bestemte meg for å dra til bibliteket, men også det var stengt.

Hvorfor er ikke bibliotek åpent på søndager? :(:grine:

Seriøst? Verken biblioteket eller universitetet her er stengt på søndager. Synes synd på deg. Er det fint vær der du bor da? Kan du kanskje sitte ute? Selv hadde jeg nok ikke klart det, men det er vel bedre enn hvordan du har det hjemme.

Anonymous poster hash: a76ca...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Seriøst? Verken biblioteket eller universitetet her er stengt på søndager. Synes synd på deg. Er det fint vær der du bor da? Kan du kanskje sitte ute? Selv hadde jeg nok ikke klart det, men det er vel bedre enn hvordan du har det hjemme.

Anonymous poster hash: a76ca...407

Jeg bor i Ås, så det er en times reisetid herfra til Universitet. bibliotekene i ås, ski og Kolbotn er stengt.

Og har ikke tilgang til universitet i ås, siden jeg studerer ved uio.

Det er såppas kaldt ute at det blir kjipt tror jeg.

Nå kom moren til 15 åringen. Håper de drar snart så jeg får lest litt. Er veldig glad i svigerinnen, men hun har en tendens til å bli i mange tider og det har jeg ikke tid til nå

Men tusen takk for medfølelsen :)

Endret av Pottah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Ås, så det er en times reisetid herfra til Universitet. bibliotekene i ås, ski og Kolbotn er stengt.

Og har ikke tilgang til universitet i ås, siden jeg studerer ved uio.

Det er såppas kaldt ute at det blir kjipt tror jeg.

Nå kom moren til 15 åringen. Håper de drar snart så jeg får lest litt. Er veldig glad i svigerinnen, men hun har en tendens til å bli i mange tider og det har jeg ikke tid til nå

Men tusen takk for medfølelsen :)

Jeg pleier å sitte på Ås og lese på søndager! Er student på Ås da. Var mange der i dag, du hadde lett kommet deg inn ved å bare spørre de som satt ute om de kunne åpnet for deg. Burde sett dette her i går, så kunne jeg lett ha åpnet for deg i dag!

Endret av teit1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å sitte på Ås og lese på søndager! Er student på Ås da. Var mange der i dag, du hadde lett kommet deg inn ved å bare spørre de som satt ute om de kunne åpnet for deg. Burde sett dette her i går, så kunne jeg lett ha åpnet for deg i dag!

Åhh, takk for tips! Det skal jeg gjøre neste søndag jeg trenger å lese!

Svigerinne med sønn dro ikke før 20.30, og da måtte jeg vaske badet. Krysser fingrene for at jeg får lest de 3 siste EMD dommene før eksamen, eller at jeg ikke får de temaene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Sov forferdelig dårlig i natt, og er så utrolig trøtt nå. Greier nesten ikke lese, og vil bare sove hele tiden, men jeg vet at hvis jeg sover nå, så får jeg ikke sove i kveld og da er jeg stuptrøtt til eksameen i morgen, så jeg må bare holde ut.

Føler jeg meg klar til eksamen? Tja... Når jeg leser gamle exphileksamener fra 2006 - 2012, synes jeg spørsmålene er litt vanskelig formulert, men de fra 2013 og 2014 er ganske enkle, og jeg skal greie å svare godt på de fleste av oppgavene der.
Jeg liker mye bedre når de gir oss en tenkt situasjon og ber oss drøfte dilemmaet på bakgrunn av ulike etiske teorier, enn når vi kun skal redegjøre for en etisk teori og kritikken mot denne. Synes det er vanskelig å skulle skrive lang nok oppgave når det kun står "Redegjør for Smarts versjon av utilitarismen og kritikken mot denne", og jeg synes heller ikke at de oppgavene krever at vi viser faktisk forståelse, kun pugging.

Så jeg håper oppgavene blir slik de har vært de siste par årene.


Og jeg bruker denne tråden til å snakke med meg selv :laugh:

Så trøtt og sulten! Skulle ønske det bare var kvelden nå, så jeg kunne sove. Trenger ikke flere timer med dårlig samvittighet over at jeg ikke gjør 100% og leser så godt jeg kan hele tiden.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...