Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha en magisk kraft, og jeg vil det skal være denne: tumblr_nhcocnCbMP1swv2poo1_400.gif

Dårlig gif. Her ser man jo tydelig at sjokoladen blir mindre.

Anonymous poster hash: a76ca...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan bare svare for meg, men det er ikke vanlig at man bare skriver bacheloroppgåve et helt semester uten andre obligasjoner, slik man gjør med masteroppgave. Det hadde væt fint da. (Vet godt at BA og MA-oppgave ikke kan sammenlignes altså....)

Faget jeg tok bacheloroppgave i (15 stp) hadde 4 t forelesing i uka med forberedelser, i tillegg skulle det også gjennomføres obligatoriske aktiviteter som en skriftlig oppgave og en muntlig framføring det semesteret. Faget var delt i to tema der man valgte å skrive BA-oppgave innenfor det ene temaet. Min bacheloroppgave krevde en del forarbeid med å kartlegge og "forske" på problemstillingen min. Vår veileder var så grei at han bare foreslo problemstillinger for oss og gav oss nødvendig sekunderkjelder å jobbe med ganske tidlig, i februar. Denne kartleggingen tok tid, la oss bare si at det innebar å etterhvert måtte føre funna inn i en kolonner som ble ganske mange sider til slutt (førti wordsider). Underveis gikk også jeg og veilleder gjennom dette materialet for å luke ut det som var irrelevant. Så kunne jeg begynne å skrive, og det innebar jo også å lese seg opp på teorien og skrive den også skrive noe fornuftig ut av funna mine. Ting fortonet seg heldigvis ganske klart etter kartleggingen, så selve skriveprosessen gikk fort. Jeg husker ikke helt prosessen rundt det, men rundt femtusen ord ble produsert i løpet av 2-3 uker (men da hadde jeg dårlig tid også). Halvparten ila. den siste uken tror jeg...

Dette var et av to fag. Og forresten ble vi testa i resten av pensum ved en muntlig eksamen i det faget, så det var ikke bare å la pensum ligge i mellomtida heller, den måtte leses og lærest. I grunn og bunn et ganske tidkrevende fag, men dette varierer nok fra studie til studie.

Interessant! Takk for utfyllende svar!

Anonymous poster hash: a76ca...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamensangst! Denne ganger føler jeg at jeg kan ting, men da er fallhøyden desto større. Hva om jeg "blacker ut" og fucker opp alt? Da blir jeg knust. Hva om jeg tror jeg kan ting men så kan jeg egentlig ingenting? Ser over oppgaver nå, og plutselig får jeg følelsen av at jeg ikke har kontroll i det hele tatt. :(

Eksamen i morgen... :sur:

Masse lykke til!

Anonymous poster hash: a76ca...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måned til eksamen, er egentlig en god stund, men ting virker så uoverkommelig nå. Hatt ferie nå en uke, så har mer motivasjon, men føler virkelig ikke det er nok.

Det verste er jo at jeg føler jeg har god kontroll, men samtidig føler jeg ikke jeg har forutsetningene til å ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jaja... Seks dager til eksamen og jeg har begynt å få panikkanfall. Det begynte i går og er av og på, men alltid såpass stressa at jeg ikke greier å lese. Eksamen er laaangt unna prioritering når man føler man er i ferd med å dø -.-

Og har bare ventet på psykologtime gjennom SiO i tre og en halv måned. Man må vel tåle såpass. Regner ikke med at jeg får time nå i eksamenstiden i hvert fall. Lurer på om jeg skal kontakte fastlegen.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en eksamen idag som gikk så elendig, at jeg ikke har ord til å beskrive det. At det går an. Min egen feil, undervurderte faget og tenkte at jeg ikke trengte å lese hele pensum. "Tar det på sparket". Så dum går det an å bli.



Anonymous poster hash: a3d51...bb9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det frekt av meg å drite i studiegruppa frem til eksamen nå og lese på et annet bord på biblioteket?

De gidder ikke jobbe med skole, de skal bare sitte og skravle om helt andre ting. Og da klarer jeg selvfølgelig ikke å konsentrere meg.

Vi har jo egentlig avtalt å arbeide sammen med oppgaver, diskutere og sånn, men jeg føler ikke jeg kan tvinge de til det.

Føler meg bare dum om jeg liksom setter meg på et bord på andre siden av rommet, De kommer jo garantert til å syntes jeg er kjip og usosial.



Anonymous poster hash: 9db0a...9b7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det frekt av meg å drite i studiegruppa frem til eksamen nå og lese på et annet bord på biblioteket?

De gidder ikke jobbe med skole, de skal bare sitte og skravle om helt andre ting. Og da klarer jeg selvfølgelig ikke å konsentrere meg.

Vi har jo egentlig avtalt å arbeide sammen med oppgaver, diskutere og sånn, men jeg føler ikke jeg kan tvinge de til det.

Føler meg bare dum om jeg liksom setter meg på et bord på andre siden av rommet, De kommer jo garantert til å syntes jeg er kjip og usosial.

Anonymous poster hash: 9db0a...9b7

Ikke frekt i det hele tatt. Jeg vet akkurat hvor irriterende det der er. Si det rett ut til dem, at det blir for mye prat og at du vil prioritere å bruke tida bedre. Når det gjelder eksamen så må man faktisk være litt frekk og egoistisk (selv om du ikke er det, men det kan jo oppfattes slik):

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!! :danse:

Tusen takk! Det er over nå og jeg kan endelig puste ut. I tillegg så føler jeg at det faktisk gikk ganske så bra! :bolledeig:

Lykke til til alle andre som har eksamen snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det frekt av meg å drite i studiegruppa frem til eksamen nå og lese på et annet bord på biblioteket?

De gidder ikke jobbe med skole, de skal bare sitte og skravle om helt andre ting. Og da klarer jeg selvfølgelig ikke å konsentrere meg.

Vi har jo egentlig avtalt å arbeide sammen med oppgaver, diskutere og sånn, men jeg føler ikke jeg kan tvinge de til det.

Føler meg bare dum om jeg liksom setter meg på et bord på andre siden av rommet, De kommer jo garantert til å syntes jeg er kjip og usosial.

Anonymous poster hash: 9db0a...9b7

Det får du bare være. I eksamensperioden synes jeg det er helt OK å isolere seg litt sosialt sett og ha en litt ensidig fokusering på eksamen. Dersom du ikke får noe ut av disse gruppene bør du ikke kaste bort tiden din på det.

Anonymous poster hash: a76ca...407

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har offisielt begynt å skulke unna alle prøver. Jeg orker ikke gjøre en innsats for å øve engang, det er nesten litt ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ta opp geografi eksamen fra vgs. har 2 i faget fra før (tok det som privatist) og jeg har hatt så lite motivasjon nå at jeg er redd jeg ender opp med stryk eller samme karakter igjen.

hjelpe meg, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. vet er min egen skyld så det er jo greit nok det. har et stort problem når det gjelder selvdissiplin! Eksamen er i morgen og jeg vet ikke hvordan jeg skal bruke resten av tiden på mest effektiv måte! jeg har i hvertfall litt notater under hvert kompetanesmål, men likevel. føler jeg kan veldig lite, syns det er vanskelig og gruer meg i hjeeel til å møte opp der i mårra! hater dette!!



Anonymous poster hash: 87daf...02f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får du bare være. I eksamensperioden synes jeg det er helt OK å isolere seg litt sosialt sett og ha en litt ensidig fokusering på eksamen. Dersom du ikke får noe ut av disse gruppene bør du ikke kaste bort tiden din på det.

Anonymous poster hash: a76ca...407

Ja jeg får bare si det til de...

Jeg skjønner ikke hvordan de orker det der heller. Det virker som om mange får god samvittighet av å bare dra til skolen, gjøre 1 oppgave også skravle resten av tida, også dra hjem. Bare de møtte opp på skolen så teller vel det som pugging og lesing??

Jeg syns det er litt utrolig. Men jeg skal ikke bry meg noe om hva andre holder på med. :P

Anonymous poster hash: 9db0a...9b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg får bare si det til de...

Jeg skjønner ikke hvordan de orker det der heller. Det virker som om mange får god samvittighet av å bare dra til skolen, gjøre 1 oppgave også skravle resten av tida, også dra hjem. Bare de møtte opp på skolen så teller vel det som pugging og lesing??

Jeg syns det er litt utrolig. Men jeg skal ikke bry meg noe om hva andre holder på med. :P

Anonymous poster hash: 9db0a...9b7

De lurer seg selv:) Noen av oss rydder huset, andre henger på KG, andre drar på skolen og "jobber"... Hvor lite som faktisk gjøres vises ikke så godt hvis man er sosiale, tror jeg.

Ville helt klart satt meg alene:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jaja... Sette i gang å lese. Jeg synes ikke exphil virker SÅ vanskelig egentlig. Når jeg leser det, forstår jeg alt, men når jeg ser på gamle eksamensoppgaver og prøver å se for meg hva jeg ville svart, stopper det helt opp.

Noen som har hatt eksamen i exphil selvstudium? Det er drøftingen jeg tenker litt på. Hvis vi for eksempel skal drøfte bruk av utilitarisme, kan man finne på egne eksempler for å vise hvordan man kommer fram til løsninger gjennom denne typen etikk, eller skal man helst kun bruke eksempler fra pensum?

Æsj... Sutre sutre. Eksamen er aldri gøy. Spesielt ikke når man er avhengig av å bestå, ellers må man komme tilbake fra utvekslig i et par dager for å ta eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen om et par dager, kan ikke en dritt!!! Er så lite motivert nå at jeg ikke får gjort noen ting og blir nesten deprimert av å tenke på den dårlige karakteren jeg blir å få. Puhh..godt å sutre litt!



Anonymous poster hash: 02f44...e4a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er tydeligvis ikke min uke.

Satte opp en plan for uka på mandag. Meen jeg har ikke klart å holde planen, så nå er jeg ikke ferdig med de emnet allikavel. EMD-dommene er laaaange, selv om jeg ikke leser alt. I tillegg er det på engelsk, så tar lenger tid å lese og bearbeide.

Og på toppen er det andre forhold:

- Kjæresten sa ja til at nevøen hans på 16 kunne være her på lørdag. Ok det. Tenkte det kom til å være noen timer på dagen, og da kom de sikkert til å game sammen.
Nå har plutselig kjæresten sagt at han kan overnatte fra fredag, og når jeg snakket med moren til nevøen (søsteren til kjæresten min), fikk jeg inntrykk av at de skulle på fest lørdag kveld. Og jeg fikk inntrykk av at han skal da overnatte til søndag.

Og det er jo koselig at de får mer tid sammen. Men jeg er faktisk inne i eksamens-fase, og er sliten og trøtt. Da hjelper det ikke at det skal være en 16 åring her som kommer til å ta opp mesteparten av sofaen, og dermed også stua for å game. Og det bråker så mye også, så jeg må sikkert flytte meg til soverommet. I tillegg er det helt sikkert jeg som må lage middag osv osv fordi de gamer og koser seg.

- Og i dag morges, mens jeg fortsatt ligger i senga og såvidt har våkna spør kjærsten om jeg kan rydde og sette på robotstøvsugeren. Jeg sier ja, men at jeg eeeegentlig ikke har tid. Jeg jobbet i går kveld, ergo et kortere studiedag og var hjemme 1 i natt. Da må jeg sove litt lenger på morgenen i dag, og skal på jobb i dag også.

Han blir sur, vil ikke snakke om det når jeg sier unnskyld og drar.

Så nå sitter jeg her med en kjip følelse av at ikke alt er greit, og det fører til at jeg jobber enda mindre effektivt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan de orker det der heller. Det virker som om mange får god samvittighet av å bare dra til skolen, gjøre 1 oppgave også skravle resten av tida, også dra hjem. Bare de møtte opp på skolen så teller vel det som pugging og lesing??

Jeg syns det er litt utrolig. Men jeg skal ikke bry meg noe om hva andre holder på med. :P

Anonymous poster hash: 9db0a...9b7

Dette skjønner ikke jeg heller! Dette er første året mitt på universitet og har etter mye "om og men" kommet fram til at jeg leser best hjemme. Det som skjedde da er at folk har begynt å spørre hvor jeg er (forelesningene er over, så jeg er bare hjemme for tiden) og hvorfor jeg ikke er på skolen. Og at de sier det er lurt å komme på skolen for da kan man konsentrere seg og at jeg kan diskutere stoffet med dem. MEN når jeg gjør det, er jo det eneste de gjør å sitte på biblioteket og se på instagram. Og etterpå når de skal diskutere stoffet, sitter de å snakker om hva de skal gjøre til helgen. Det irriterer med så grenseløst. Her har jeg møtt opp på skolen for å diskutere fagstoffet med dem også vil de heller snakke om planene de har. Har ikke noe imot at de gjør det sånn, men det at jeg bruker min tid på å sitte å se på at de liker instagrambilder på mobilen ved et bord i biblioteket gjør meg litt irritert. Da tenker jeg at jeg heller kunne brukt tiden til å sitte hjemme og lese. Sorry, veldig langt og uoversiktlig sutreinnlegg...

Anonymous poster hash: a3d51...bb9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en uke må bacheloroppgaven være levert... Gleder meg så til å være ferdig, men trenger så sårt motivasjon for å gjøre oppgaven ferdig. Jeg vil ha sommer, og fri og aldri gå på skole mer :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg, er de som tar opp bord på biblioteket, for å skravle og flire og tulle bare. På bibliotek skal det være stille og ro. Da kan de sitte i kantina istedet. Useriøse og barnslige folk.

Anonymous poster hash: 2e362...2df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...