Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Gjest mainbitch

Slipper eksamen? Går du på VGS da eller?

Bare å glede seg til høyskole/ universitet. Her er alt obligatorisk :( Har matteeksamen selv om knappe en uke og greier absolutt ingenting, føles det ut som. :( Må ha C på den også om jeg skal få dratt på utveksling.

Går vgs ja. Gruer meg!! :bond:

Lykke til på matteeksamen da, you can do it! :ball::opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Linaria

Aha.

Jeg vil tro det er litt forskjellig fra studie til studie, men så lenge du tar alle fagene så vil jeg anta at det gå bra. Men sjekk med en studieveileder. Det kan tenkes at du må ta de fagene du ikke har hatt eksamen i iløpet av f.eks. et år.

Takk for svar :)

Jeg kommer til å rekke det om jeg får ett semester til.

Jeg har en tendens til å bekymre meg for mye -.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Går vgs ja. Gruer meg!! :bond:

Lykke til på matteeksamen da, you can do it! :ball::opplyser:

Jeg kom selv opp i matteeksamen både første og andre året på VGS. Ikke gi opp dersom du kommer opp i det! Det er ikke så ille som man er redd for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få ut litt frustrasjon:

hater, hater, hater gruppeeksamen!

Holder på med gruppeeksamen nå, og det fungerer ikke helt som det burde. Jeg innser selv at jeg er den som trekker ned gruppa. I forhold til de to andre gruppemedlemmene er jeg veldig dårlig med å bruke faglig språk, og skrive ordentlig. Dette innså de andre tidlig, og nå føler jeg at uansett hva jeg skriver, så går de andre over og retter, skriver om og endrer mye på ting - noe som er svært demotiverende. Jeg føler jeg ikke er bra nok, og jeg vet jeg trekker ned gruppa.

Vi nærmer oss også slutten, og en god del er skrevet. Dessverre klarer jeg ikke å se hva mer som burde gjøres i forhold til oppgaven. Personlig synes jeg oppgaven begynner å bli bra, og at det mest er bare småpjusk igjen. "Lederen" i gruppa derimot er svært stresset for at vi ikke har gjort enkelte ting. Om jeg spørr hva jeg kan gjøre, lyder svaret at "vi er på universitetsnivå, du må da klare å se selv hva som burde gjøres. Jeg kan ikke sitte å delegere oppgaver hele tiden". Jeg skjønner den veldig godt, men om man er en gruppe, hadde det faktisk vært litt fint med hjelp - for jeg vet faktisk ikke.

:vetikke:

Nærmer oss heldigvis slutten, og jeg gleder meg veldig til dette er overstått.



Anonymous poster hash: dff37...5de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger faktisk litt godt ann akkurat nå, så har tatt meg litt fri for å senke skuldrene litt! Sikkert tatt meg litt for mye fri... Men følelsen er bare så deilig! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herreguuud som jeg spiser under oppgaveskriving, dytter jo i meg dobbelt så mye som jeg gjør til vanlig xD Så mye vaffel og sjokkis fra kantina :P Gleder meg til driten er ferdig, jeg skal feire med å sykle meg en laaaaaaaaaaaang tur og nyte at jeg ikke skal levere sånn drit mer før neste semester ;D

Anonymous poster hash: b600d...510

Dette er SÅ sant. Herre min hatt. Her sitter jeg med en colaboks ved siden av meg.

Anonymous poster hash: a76ca...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger helt jæææævlig dårlig an! *PANIC MODE* :bond::bond:

b7a78fd1f104b5faf0e4b2109e294276eae665ac

Samme her. Håper du får kommet deg på banen igjen. Jeg tenker å sitte hele natten (og har full forelesningsdag i morgen, 6 timer) for å ta notater fra de siste forelesningene. Helgen må brukes på det forrige delemne. :( Uansett hvor langt bak du synes du ligger, så ligger jeg nok enda litt lenger bak. Lykke til med lesingen!

Anonymous poster hash: a76ca...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Håper du får kommet deg på banen igjen. Jeg tenker å sitte hele natten (og har full forelesningsdag i morgen, 6 timer) for å ta notater fra de siste forelesningene. Helgen må brukes på det forrige delemne. :( Uansett hvor langt bak du synes du ligger, så ligger jeg nok enda litt lenger bak. Lykke til med lesingen!

Anonymous poster hash: a76ca...407

Takk for oppmuntrende ord :) Håper det ordner seg for deg, og at eksamenene går bra!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jus er det iallefall meningen at man skal ta 30 stp per semester, altså halvår.

Så i løpet av to hele år skal man ha tatt 120 stp.

Dersom det er sånn på alle studieretningene, ligger du nok 40 stp bak. Tror ikke det er noe problem, bare pass på at du ikke havner mer enn 60 stp bak, for da er det vel slik at man ikke får stipend.

Det er ikke helt riktig :). På jus ved UIO er kravet at du fullfører 30 studiepoeng på ett år. Det vil si at du kan bruke dobbelt så lang tid. Det er riktig at normal studieprogresjon, eller slik det disponeres, er at en skal ta 30 poeng hvert halvår. En er altså innenfor om en tar 30 poeng på ett år. Man må huske på at det ofte er slik at en kan bli syk på eksamen eller eventuelt stryker... Ved jus på uio der en kun har én eksamen i halvåret, vil frafall ved eksamen føre til at en fort vil ligge 30 studiepoeng bak, noe som fort kan skje om man er syk en gang, trekker seg fra eksamen eller stryker.

Dette vet jeg selv, da jeg går jus ved uio selv. Går nå 2 avdeling, 2. semester og har mildt sagt vært uheldig i mitt studieløp. Da jeg begynte høsten 2013, hadde jeg kyssesyken og var sengeliggende i 2 måneder, noe som gjorde at jeg valgt å melde meg av eksamen til jul. (Jeg tok exphil riktignok). Til sommeren skulle jeg da ta eksamenen jeg manglet til jul, pluss eksamenen til sommeren. Det gikk ganske greit å kombinere dette, helt til jeg i mai måned ble veldig dårlig igjen. Fikk dermed tatt den eksamenen jeg skulle tatt til jul, men måtte IGJEN(!!!) utsette eksamenen jeg skulle ha til sommeren. Dette var heldigvis siste ulykke for meg, og nå til jul tok jeg den siste eksamenen fra 1.avdeling + første eksamen på 2.avdeling samt exfac. Klarte å hente meg inn igjen til slutt! :)

Så man kan si at jeg i 1 og et halvt år, lå ''30'' poeng bak der jeg skulle være. Men det skjedde aldri noe. Fikk meldt meg opp til undervisning, selv om jeg lå 30 poeng bak.

Hvis en ikke overholder kravet om progresjon, er det mulig å søke om å få denne utvidet. :)

Anonymous poster hash: 03233...2a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt riktig :). På jus ved UIO er kravet at du fullfører 30 studiepoeng på ett år. Det vil si at du kan bruke dobbelt så lang tid. Det er riktig at normal studieprogresjon, eller slik det disponeres, er at en skal ta 30 poeng hvert halvår. En er altså innenfor om en tar 30 poeng på ett år. Man må huske på at det ofte er slik at en kan bli syk på eksamen eller eventuelt stryker... Ved jus på uio der en kun har én eksamen i halvåret, vil frafall ved eksamen føre til at en fort vil ligge 30 studiepoeng bak, noe som fort kan skje om man er syk en gang, trekker seg fra eksamen eller stryker.

Dette vet jeg selv, da jeg går jus ved uio selv. Går nå 2 avdeling, 2. semester og har mildt sagt vært uheldig i mitt studieløp. Da jeg begynte høsten 2013, hadde jeg kyssesyken og var sengeliggende i 2 måneder, noe som gjorde at jeg valgt å melde meg av eksamen til jul. (Jeg tok exphil riktignok). Til sommeren skulle jeg da ta eksamenen jeg manglet til jul, pluss eksamenen til sommeren. Det gikk ganske greit å kombinere dette, helt til jeg i mai måned ble veldig dårlig igjen. Fikk dermed tatt den eksamenen jeg skulle tatt til jul, men måtte IGJEN(!!!) utsette eksamenen jeg skulle ha til sommeren. Dette var heldigvis siste ulykke for meg, og nå til jul tok jeg den siste eksamenen fra 1.avdeling + første eksamen på 2.avdeling samt exfac. Klarte å hente meg inn igjen til slutt! :)

Så man kan si at jeg i 1 og et halvt år, lå ''30'' poeng bak der jeg skulle være. Men det skjedde aldri noe. Fikk meldt meg opp til undervisning, selv om jeg lå 30 poeng bak.

Hvis en ikke overholder kravet om progresjon, er det mulig å søke om å få denne utvidet. :)

Anonymous poster hash: 03233...2a9

Det er derfor jeg sa "meningen", altså det er lagt opp til :)

Men supert at du vet hvordan det er! Jeg har heldigvis ikke hatt behov for å melde meg av eksamen enda, og har derfor ikke satt meg så godt inn i hva som skjer om jeg skulle bli syk.

Så bra at du endelig er ajour, det er jo dne beste følelsen :danse: Håper du slipper mer sykdom nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om å ligge bak. Det føles som om jeg har våknet etter startskuddet og alle andre snart har løpt hele runden.

Du vet, du ser på kalenderen og

scared.gif

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Det er ikke helt riktig :). På jus ved UIO er kravet at du fullfører 30 studiepoeng på ett år. Det vil si at du kan bruke dobbelt så lang tid. Det er riktig at normal studieprogresjon, eller slik det disponeres, er at en skal ta 30 poeng hvert halvår. En er altså innenfor om en tar 30 poeng på ett år. Man må huske på at det ofte er slik at en kan bli syk på eksamen eller eventuelt stryker... Ved jus på uio der en kun har én eksamen i halvåret, vil frafall ved eksamen føre til at en fort vil ligge 30 studiepoeng bak, noe som fort kan skje om man er syk en gang, trekker seg fra eksamen eller stryker.

Dette vet jeg selv, da jeg går jus ved uio selv. Går nå 2 avdeling, 2. semester og har mildt sagt vært uheldig i mitt studieløp. Da jeg begynte høsten 2013, hadde jeg kyssesyken og var sengeliggende i 2 måneder, noe som gjorde at jeg valgt å melde meg av eksamen til jul. (Jeg tok exphil riktignok). Til sommeren skulle jeg da ta eksamenen jeg manglet til jul, pluss eksamenen til sommeren. Det gikk ganske greit å kombinere dette, helt til jeg i mai måned ble veldig dårlig igjen. Fikk dermed tatt den eksamenen jeg skulle tatt til jul, men måtte IGJEN(!!!) utsette eksamenen jeg skulle ha til sommeren. Dette var heldigvis siste ulykke for meg, og nå til jul tok jeg den siste eksamenen fra 1.avdeling + første eksamen på 2.avdeling samt exfac. Klarte å hente meg inn igjen til slutt! :)

Så man kan si at jeg i 1 og et halvt år, lå ''30'' poeng bak der jeg skulle være. Men det skjedde aldri noe. Fikk meldt meg opp til undervisning, selv om jeg lå 30 poeng bak.

Hvis en ikke overholder kravet om progresjon, er det mulig å søke om å få denne utvidet. :)

Anonymous poster hash: 03233...2a9

Takk for svar :)

Det som er... Jeg tar jo kun 20 poeng dette året, så tar jo ikke 30 som er kravet, likevel har jeg tatt 80 i løpet av to år, og tenkte at dette holder. Denne siden er for et annet fakultet, men jeg regner ikke med at det er så mye strengere på HF, der jeg studerer:

http://www.uio.no/studier/program/fam/regelverk/studieprogresjon.html

Det står at hvis man har minst 60 poeng etter to år, går det bra, og det har jeg jo, selv om flesteparten av poengene ble tatt i fjor.

Æsj, jeg får ringe og spørre...

Edit: Ringte dem og de sa progresjonen min er i orden så lenge jeg ikke er borte et semester til. Det var en lettelse. Var litt bekymret der.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er allerede ferdig med 2/3 eksamener, og eksamensperioden har så vidt begynt. UiO har ikke engang hatt eksamensboost... Det er litt bittersweet. Minst like mye pensum som alle andre, men 1,5 mnd mindre tid. Blir ferdig med semstered i mai, riktignok, men jeg hadde ikke takket nei til mer tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allerede ferdig med 2/3 eksamener, og eksamensperioden har så vidt begynt. UiO har ikke engang hatt eksamensboost... Det er litt bittersweet. Minst like mye pensum som alle andre, men 1,5 mnd mindre tid. Blir ferdig med semstered i mai, riktignok, men jeg hadde ikke takket nei til mer tid...

Eksamensboost? Huh?

Jeg er heldig nok til at vi kun har ett fag om gangen, slik at jeg ikke har en "stor eksamenstid" som så mange andre, men til gjengjeld et ekstremt stort karakterpress og mange mindre eksamensperioder gjennom hele året... er ikke ferdig før i midten av juni.

Anonymous poster hash: 32cc3...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamensboost? Huh?

Jeg er heldig nok til at vi kun har ett fag om gangen, slik at jeg ikke har en "stor eksamenstid" som så mange andre, men til gjengjeld et ekstremt stort karakterpress og mange mindre eksamensperioder gjennom hele året... er ikke ferdig før i midten av juni.

Anonymous poster hash: 32cc3...211

Jaa, de pleier å ha en sånn forelesning man kan komme på hvor de kommer med tips og råd (og gratis mat) til hvordan man kan takle eksamen. Syns bare det var ironisk når jeg uansett nesten er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er derfor jeg sa "meningen", altså det er lagt opp til :)

Men supert at du vet hvordan det er! Jeg har heldigvis ikke hatt behov for å melde meg av eksamen enda, og har derfor ikke satt meg så godt inn i hva som skjer om jeg skulle bli syk.

Så bra at du endelig er ajour, det er jo dne beste følelsen :danse: Håper du slipper mer sykdom nå

Men slik er det jo på alle studier.

Anonymous poster hash: a76ca...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slik er det jo på alle studier.

Anonymous poster hash: a76ca...407

Det kan godt tenkes. Jeg har bare studert det jeg studerer nå, og har ikke planer om å studere noe annet.

Jeg har derfor ikke satt meg inn i "alle" studier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger helt jæææævlig dårlig an! *PANIC MODE* :bond::bond:

b7a78fd1f104b5faf0e4b2109e294276eae665ac

AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAA WALLAHI BRUSJAN JEG LO MEG I HJEL DA JEG SÅ DET BILDET. DRITBRA ASS OMG :P HEHEHEHEHEHE

Anonymous poster hash: ff456...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som "kommentar" til hu ovenfor som føler at hun trekker ned på gruppa... det er fint at du innser at du trekker dem ned... ikke for å være frekk, men da jeg nylig ble ferdig på bachelor hadde jeg ingen gode venner jeg stolte på som jeg kunne bare være lojal med og skrive gode oppgaver sammen med og bare ha en wonderful time.... dessverre. hvorfor? jo fordi F#$%KS alkohol har skylda. fordi ALLE drikker. og jeg har valgt en livsstil uten alkohol fra siden day of birth, og jeg skal ikke gå "under støvet" for å blende med mengden. sorry det gjør jeg ikke. fordi jeg vet at det finnes litt av en verdensdel her i landet som er muslimer, som IKKE drikker. men hvor ble de av da jeg gikk på høyskolen? jo de meste bruker jo hijab. og hijabis henger med hijabis. som om de skulle være bedre enn alle andre. noe TVERT om. men det skal jeg ikke preike om her. Så jeg har altså ikke deltatt nok på fester og sånt fordi ingen kommer til å huske meg uansett hahah.. altså jeg liker ikke lukten av alkohol og jeg er den eneste som er våken.. gir jo ikke sense.

så dermed har jeg måttet bruke skolens forum for å finne gruppemedlemmer som sier at de er flinke... altså for det meste av studietiden har jeg gjort det... og det har vært et helvete. det åpnet øynene mine for hvor mange som har IQ 0 på den private høyskolen som koster flesk. (IKKE for å fornærme NOEN, dette er samtidig min sutreinnlegg) .

Så jeg har vært gruppeleder på ALLE ALLE prosjekter,- ja ALLE. og jeg er kjempeflink med mennesker,- jeg lar meg ikke utnytte, jeg motiverer, setter frister osv. men jeg tar likevel siste touch fordi jeg kan alltid hele innleveringen ut og inn. fordi jeg sikter på A hver gang og jeg får det. Takk og lov så sitter jeg med lærdom i all hardt arbeidet. noe som har gjort meg ambisiøs og sulten etter ordenlig karriere med spenn i lomma.., men pga at jeg ikke har et stort, solid og godt nok nettverk som kan lede meg frem, sliter jeg... og det er trist for det fortjener jeg ikke... :(

Så ikke vær frustrert over gruppe"lederen" for vedkommende er virkelig LEDEREN i gruppa. og hun er twice as frustrated - at you .... så ja..

Man... digg å få ting ut altså.... igjen. no offense. please.



Anonymous poster hash: ff456...0bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...