Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Det er ikke stipend, det er lån. :fnise: Og så blir halvparten stipend når du har bestått eksamen.

Anonymous poster hash: d6903...e97

Ja, vet det, kaller det bare stipend av gammel vane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trappetroll

Ååååårh. Holder på med bacheloroppgave, en semesteroppgave og har en eksamen i tidenes kjedeligste fag. I tillegg har jeg to konteeksamener jeg er nødt til å stå på, og de skjønner jeg ikke bæret av. Jeg aner faktisk ikke hvordan jeg løser oppgavene. Og da blir jeg demotivert og gidder ikke.

Motiver meg en eller annen!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååårh. Holder på med bacheloroppgave, en semesteroppgave og har en eksamen i tidenes kjedeligste fag. I tillegg har jeg to konteeksamener jeg er nødt til å stå på, og de skjønner jeg ikke bæret av. Jeg aner faktisk ikke hvordan jeg løser oppgavene. Og da blir jeg demotivert og gidder ikke.

Motiver meg en eller annen!?

Jeg kunne ønske jeg kunne motivere deg men alt jeg har å by på en en invitasjon til å joine fosterstilling under bordet :(

Anonymous poster hash: 91b79...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200.gif

Slap.gif

Gå ut, det er nydelig ute nå hvis du finner en sitteplass.

Haha😂😂 takk!!

Anonymous poster hash: 91b79...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett ord: Veileder.

Snakk med veileder, og bruk tid med ham/henne. Hva skriver du om?

skriver om samhandlingsreformen.. Blir en dokumentanalyse med fokus på NOVArapport og følge med-rapporter. :) 1 uke til innlevering nå :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle starte å lese klokka 10. Nå er den 10.42. Har jeg gjort noe annet fornuftig? Nei.

Sukk

Da er vi to :) Innlevering av semesteroppgave på fredag i et kjempe kjedelig fag, jeg er ikke ferdig med grovskrivinga engang -.-

Anonymous poster hash: b600d...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to :) Innlevering av semesteroppgave på fredag i et kjempe kjedelig fag, jeg er ikke ferdig med grovskrivinga engang -.-

Anonymous poster hash: b600d...510

Ugh. Det er så kjipt når man kjedelige oppgaver hengende over seg. Mase lykke til

I de fleste fagene har jeg en teori del, og en "praktisk" del. I teori-delen har jeg forelesning om faget, samt at jeg prøver å lese den aktuelle boka (iallefall de kapittelene det står at skal gjennomgås på forelesning). Og det sååå kjedelig å bare lese bøkene.

Jeg vil jo bruke jusen til noe, ikke bare lese om det. Dessuten så fester det seg ikke så godt av å bare lese.

Poenget mitt var vel bare at jeg holder på med de siste sidene som skal leses i dette faget før jeg kan starte å gjøre oppgaver (som er såå mye morro). Jeg har totalt 15 sider igjen, og så bruker jeg så mye tid på å lese på vg istedenfor å bli ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at de som sitter med svarene kommer så raskt tilbake til deg når du er bekymret for noe, det gjør studiene så mye lettere. Bortsett fra at de ikke svarer.

Troy-Barnes-Why-Are-You-Making-Us-Feel-T

Emma-stressing.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Så mange ting å bekymre seg for angående utveksling, lånekassen og masse annet, også har jeg eksamen snart. Må få B på en eksamen for å komme inn på et fag jeg skal ta på utveksling. No pressure! -.-

Det er så ekkelt når det nærmer seg eksamen. Føler meg aldri klar. Studiene mine har gått så utrolig trått dette året. Hvorfor måtte jeg få totalt sammenbrudd rundt eksamenstida i fjor? Hvorfor kunne jeg ikke greid i hvert fall én eksamen? Alt hadde vært tusen ganger lettere da. Jaja... Kan ikke bekymre meg for det nå.

Noen som vet noe om studieprogresjon på UiO forresten? Jeg har bare tatt 20 poeng på et år nå, men første året jeg gikk, tok jeg alle 60 som jeg skulle ta. Jeg har altså 80 til våren, etter to år som student. Jeg følger progresjonen greit da, sant?

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet noe om studieprogresjon på UiO forresten? Jeg har bare tatt 20 poeng på et år nå, men første året jeg gikk, tok jeg alle 60 som jeg skulle ta. Jeg har altså 80 til våren, etter to år som student. Jeg følger progresjonen greit da, sant?

I jus er det iallefall meningen at man skal ta 30 stp per semester, altså halvår.

Så i løpet av to hele år skal man ha tatt 120 stp.

Dersom det er sånn på alle studieretningene, ligger du nok 40 stp bak. Tror ikke det er noe problem, bare pass på at du ikke havner mer enn 60 stp bak, for da er det vel slik at man ikke får stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange ting å bekymre seg for angående utveksling, lånekassen og masse annet, også har jeg eksamen snart. Må få B på en eksamen for å komme inn på et fag jeg skal ta på utveksling. No pressure! -.-

Det er så ekkelt når det nærmer seg eksamen. Føler meg aldri klar. Studiene mine har gått så utrolig trått dette året. Hvorfor måtte jeg få totalt sammenbrudd rundt eksamenstida i fjor? Hvorfor kunne jeg ikke greid i hvert fall én eksamen? Alt hadde vært tusen ganger lettere da. Jaja... Kan ikke bekymre meg for det nå.

Noen som vet noe om studieprogresjon på UiO forresten? Jeg har bare tatt 20 poeng på et år nå, men første året jeg gikk, tok jeg alle 60 som jeg skulle ta. Jeg har altså 80 til våren, etter to år som student. Jeg følger progresjonen greit da, sant?

Tenker du angående Lånekassen eller UiO generelt? Jeg vet ikke hva reglene på UiO er, men vanlig studieprogresjon som fulltidsstudent er jo 30 stp i semesteret, altså 60 stp i året. Om du har tatt 20 stp på et år ligger du vel 40 stp etter. Det er iallfall ikke noe problem enda for å få studielån, så lenge du ikke blir liggende 25 stp bak til. Når det gjelder studieprogresjon på UiO så kjenner jeg ikke til reglene.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

I jus er det iallefall meningen at man skal ta 30 stp per semester, altså halvår.

Så i løpet av to hele år skal man ha tatt 120 stp.

Dersom det er sånn på alle studieretningene, ligger du nok 40 stp bak. Tror ikke det er noe problem, bare pass på at du ikke havner mer enn 60 stp bak, for da er det vel slik at man ikke får stipend.

Ja, dette vet jeg. Tenkte bare på om jeg følger minimum studieprogresjon. Jeg skal på utveksling i et år, og tror ikke jeg får fagene mine godkjent før jeg kommer hjem, så jeg må få tatt ti poeng til så jeg ikke blir forsinket.

Æsj, jeg blir bare mer og mer bekymret for utvekslingen. Jeg har en eksamen jeg ikke møtte på, og universitetet har karakterkrav. Her i Oslo sa de at det ikke spiller noen rolle. De krever B i snitt, og har nominert meg som utveksligsstudent, så jeg burde ikke bekymre meg, men... Jeg gjør det likevel.

Jeg har så lyst til å dra, og selv om jeg har fått positive svar fra begge universitetene, tenker jeg på tusen ting som kan gå galt. Vil bare få bekreftelse på den studieplassen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Tenker du angående Lånekassen eller UiO generelt? Jeg vet ikke hva reglene på UiO er, men vanlig studieprogresjon som fulltidsstudent er jo 30 stp i semesteret, altså 60 stp i året. Om du har tatt 20 stp på et år ligger du vel 40 stp etter. Det er iallfall ikke noe problem enda for å få studielån, så lenge du ikke blir liggende 25 stp bak til. Når det gjelder studieprogresjon på UiO så kjenner jeg ikke til reglene.

Takk.

Det var UiO jeg lurte på. er klar over reglene fra Lånekassen og har en plan for hvordan jeg skal få til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Det var UiO jeg lurte på. er klar over reglene fra Lånekassen og har en plan for hvordan jeg skal få til det.

Aha.

Jeg vil tro det er litt forskjellig fra studie til studie, men så lenge du tar alle fagene så vil jeg anta at det gå bra. Men sjekk med en studieveileder. Det kan tenkes at du må ta de fagene du ikke har hatt eksamen i iløpet av f.eks. et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha.

Jeg vil tro det er litt forskjellig fra studie til studie, men så lenge du tar alle fagene så vil jeg anta at det gå bra. Men sjekk med en studieveileder. Det kan tenkes at du må ta de fagene du ikke har hatt eksamen i iløpet av f.eks. et år.

Takk.

Det var UiO jeg lurte på. er klar over reglene fra Lånekassen og har en plan for hvordan jeg skal få til det.

Ja, snakk med studieveileder. Problemet er vel bare at du har så og så mange år til å ta en grad. Så lenge du klarer antall studiepoeng innenfor denne rammen (Si bachelorgrad, altså 180 stp på 3 år), så tror jeg faktisk det er ganske likegyldig når du tar dem i studieløpet. Ellers tror jeg ikke det er verre enn å få utvida studieretten din litt til (uten å søke poststudierett) om du bare snakker med veilleder. Jeg fikk utvida min bachelorgrad et halvt år for å ta ferdig et årsstudium som jeg hadde påbynt (den hadde start først vår), uten noe særlig grunn, bortsett fra at jeg ikke hadde kunne begynne med den på høsten da den gikk fra etter jul. Da vil jeg tro det er en smal sak å få utvida som grunn av at en ligger litt etter. Tror det vil gå greitt, med mindre de plutselig har begynt å bli veldig strenge på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har gitt litt opp. Orker ikke øve til eksamner, orker ikke følge med på noe og bryr meg egentlig fint lite om hvordan det går karaktermessig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh håper såå at jeg slipper skriftlig eksamen i matte! Hva som helst annet! HVA SOM HELST ANNET!!!!

Slipper eksamen? Går du på VGS da eller?

Bare å glede seg til høyskole/ universitet. Her er alt obligatorisk :( Har matteeksamen selv om knappe en uke og greier absolutt ingenting, føles det ut som. :( Må ha C på den også om jeg skal få dratt på utveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreguuud som jeg spiser under oppgaveskriving, dytter jo i meg dobbelt så mye som jeg gjør til vanlig xD Så mye vaffel og sjokkis fra kantina :P Gleder meg til driten er ferdig, jeg skal feire med å sykle meg en laaaaaaaaaaaang tur og nyte at jeg ikke skal levere sånn drit mer før neste semester ;D



Anonymous poster hash: b600d...510
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...