Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Dette er nok forskjellig fra studiested og studium. Jeg får for eksempel ikke det.

Anonymous poster hash: a76ca...407

Jeg skrev "kan ha rett". Takk for ditt informative svar.

Anonymous poster hash: d6903...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skrev "kan ha rett". Takk for ditt informative svar.

Anonymous poster hash: d6903...e97

Ja, det er jeg klar over. Jeg ville bare poengtere at det avhenger av studiested og studium.

Anonymous poster hash: a76ca...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære alle slitne medstudenter, jeg føler så inderlig med dere! Selv sitter jeg men en bacheloroppgave som beveger seg fremover i sneglefart, og i tunge stunder mister jeg troen på hele oppgaven, noe som er litt dumt når det er 25 dager til innlevering. Jeg har liksom en plan, og vet så godt hvordan den skal bli til slutt, men veien dit har vært mye lengre enn jeg trodde den skulle bli. Vi skal ha maks 20 sider med innhold (hoveddelen, innledning, kildeliste osv. teller ikke på det sideantallet), og jeg runder straks 10. Hjelphjelphjelp, jeg gleder meg så inderlig til sommerferie!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

En uke til eksamen! Ikke gjennom alt pensum en gang! Aaah! Jeg blir så stressa at jeg... ikke greier å gjøre noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynt på bacheloroppgaven i dag, innlevering 26. mai... Veileder vil at 2/3 av oppgaven skal være ferdig innen 12. IIIIIIIIIIK!



Anonymous poster hash: a3d08...9d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har innfunnet meg med at jeg må bruke ett år til på bachelorgraden. Jeg blir rett og slett ikke ferdig med bacheloroppgaven, og stresset med den har tatt fokuset birt fra andre fag. Selv om jeg står så kommer jeg ikkebtil å få A/B som jeg trenger for å komme inn på masteren.

Jeg er skikkelig skuffa over meg selv, men samtidig g0r det liksom et lettelsens sukk igjennom meg nettopp fordi jeg har bestemt meg. For første gang kommer jeg til å ikke gjennomføre noe i tide. Skikkelig vondt, men også litt deilig å anerkjenne at jeg ikke er perfekt og kan få til alt.

Anonymous poster hash: c7272...a95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med siste studieoppgave for året (i sykdomslære)... men jeg ramser jo bare opp all fakta fra boka! Og veileder ville jeg skulle slenge på en setning til i problemstillingen min, og det er greit nok - men når vi alle hadde ganske lik problemstilling bare med forskjellig sykdom, og jeg er den eneste som måtte slenge på enda en setning for at den skulle bli enda vanskeligere, da blir jeg frustrert! :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynt på bacheloroppgaven i dag, innlevering 26. mai... Veileder vil at 2/3 av oppgaven skal være ferdig innen 12. IIIIIIIIIIK!

Anonymous poster hash: a3d08...9d1

Jeg mener ikke å være frekk, men hva er det du har gjort dette året dersom du ikke har begynt på bacheloroppgaven før nå? Har dere vanlige forelesninger og annet obligatorisk?

Anonymous poster hash: a76ca...407

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å være frekk, men hva er det du har gjort dette året dersom du ikke har begynt på bacheloroppgaven før nå? Har dere vanlige forelesninger og annet obligatorisk?

Anonymous poster hash: a76ca...407

Mulige årsaker:

- sykdom

- for mye jobb

- død i nær familie

- latskap

- dårlige prioriteringer

- rutinesvikt

- forelesninger og andre fag som kommer i veien

Jeg syns egentlig det var litt unødvendig å spørre, selv om du skriver at du ikke ønsker å være frekk.

Anonymous poster hash: 45686...93d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å være frekk, men hva er det du har gjort dette året dersom du ikke har begynt på bacheloroppgaven før nå? Har dere vanlige forelesninger og annet obligatorisk?

Anonymous poster hash: a76ca...407

Jeg sliter psykisk med depresjon og angst, har gått på en real smell. Håper du slipper å oppleve det.

Mulige årsaker:

- sykdom

- for mye jobb

- død i nær familie

- latskap

- dårlige prioriteringer

- rutinesvikt

- forelesninger og andre fag som kommer i veien

Jeg syns egentlig det var litt unødvendig å spørre, selv om du skriver at du ikke ønsker å være frekk.

Anonymous poster hash: 45686...93d

Bingo.

Anonymous poster hash: a3d08...9d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen imorgen. Føler at det kommer til å gå greit, men så kommer tvilen snikende om jeg virkelig kan nok, eller husker alt av teori og datoer osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter psykisk med depresjon og angst, har gått på en real smell. Håper du slipper å oppleve det.

Bingo.

Anonymous poster hash: a3d08...9d1

Mulige årsaker:

- sykdom

- for mye jobb

- død i nær familie

- latskap

- dårlige prioriteringer

- rutinesvikt

- forelesninger og andre fag som kommer i veien

Jeg syns egentlig det var litt unødvendig å spørre, selv om du skriver at du ikke ønsker å være frekk.

Anonymous poster hash: 45686...93d

Det var ikke dette jeg siktet til. Det var derfor jeg skrev at jeg ikke mener å være frekk. Jeg siktet til opplegget i bacheloråret. Det var derfor jeg nevnte forelesninger og evt. annet obligatorisk. Dersom man har mye å gjøre gjennom hele året vil jo det ta vekk tid fra skrivingen selv om man ikke har noen personlige problemer man sliter med eller har mistet motivasjonen. Jeg ser ikke helt hvorfor det er unødvendig å spørre om dette. Jeg spør av genuin nysgjerrighet. Dette varierer nok fra studieprogram til studieprogram, men selv har jeg en femteårsoppgave om noen år, og timeplan for femteåret er det eneste jeg ikke finner. Derfor var jeg bare interessert i å høre hvordan det var for deg.

Anonymous poster hash: a76ca...407

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke dette jeg siktet til. Det var derfor jeg skrev at jeg ikke mener å være frekk. Jeg siktet til opplegget i bacheloråret. Det var derfor jeg nevnte forelesninger og evt. annet obligatorisk. Dersom man har mye å gjøre gjennom hele året vil jo det ta vekk tid fra skrivingen selv om man ikke har noen personlige problemer man sliter med eller har mistet motivasjonen. Jeg ser ikke helt hvorfor det er unødvendig å spørre om dette. Jeg spør av genuin nysgjerrighet. Dette varierer nok fra studieprogram til studieprogram, men selv har jeg en femteårsoppgave om noen år, og timeplan for femteåret er det eneste jeg ikke finner. Derfor var jeg bare interessert i å høre hvordan det var for deg.

Anonymous poster hash: a76ca...407

Vi har hatt mye undervisning og praksis i tillegg til bacheloroppgaven. Dessuten har jeg slitt med å "lande" når det gjelder tema pga dårlig faglig selvtillit. Så lenge du klarer å finne en god problemstilling er mye gjort.

Anonymous poster hash: a3d08...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen imorgen. Føler at det kommer til å gå greit, men så kommer tvilen snikende om jeg virkelig kan nok, eller husker alt av teori og datoer osv...

Lykke til!! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fredag er det 2 uker til første eksamen.. Hvor ble dette semesteret av?! :overrasket:

Har heldigvis lest støtt og stadig når jeg har hatt tid mellom all jobbingen, så jeg er ganske straks gjennom pensum i første fag. Planen er å bli helt ferdig over helga, og så lage et 'begrepsark' å terpe teori og begreper med :)

Men altså.. Det er jo ikke såååå lenge siden det var snø.. Og påskeferie..? :klo:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var ikke dette jeg siktet til. Det var derfor jeg skrev at jeg ikke mener å være frekk. Jeg siktet til opplegget i bacheloråret. Det var derfor jeg nevnte forelesninger og evt. annet obligatorisk. Dersom man har mye å gjøre gjennom hele året vil jo det ta vekk tid fra skrivingen selv om man ikke har noen personlige problemer man sliter med eller har mistet motivasjonen. Jeg ser ikke helt hvorfor det er unødvendig å spørre om dette. Jeg spør av genuin nysgjerrighet. Dette varierer nok fra studieprogram til studieprogram, men selv har jeg en femteårsoppgave om noen år, og timeplan for femteåret er det eneste jeg ikke finner. Derfor var jeg bare interessert i å høre hvordan det var for deg.

Anonymous poster hash: a76ca...407

Jeg kan bare svare for meg, men det er ikke vanlig at man bare skriver bacheloroppgåve et helt semester uten andre obligasjoner, slik man gjør med masteroppgave. Det hadde væt fint da. (Vet godt at BA og MA-oppgave ikke kan sammenlignes altså....)

Faget jeg tok bacheloroppgave i (15 stp) hadde 4 t forelesing i uka med forberedelser, i tillegg skulle det også gjennomføres obligatoriske aktiviteter som en skriftlig oppgave og en muntlig framføring det semesteret. Faget var delt i to tema der man valgte å skrive BA-oppgave innenfor det ene temaet. Min bacheloroppgave krevde en del forarbeid med å kartlegge og "forske" på problemstillingen min. Vår veileder var så grei at han bare foreslo problemstillinger for oss og gav oss nødvendig sekunderkjelder å jobbe med ganske tidlig, i februar. Denne kartleggingen tok tid, la oss bare si at det innebar å etterhvert måtte føre funna inn i en kolonner som ble ganske mange sider til slutt (førti wordsider). Underveis gikk også jeg og veilleder gjennom dette materialet for å luke ut det som var irrelevant. Så kunne jeg begynne å skrive, og det innebar jo også å lese seg opp på teorien og skrive den også skrive noe fornuftig ut av funna mine. Ting fortonet seg heldigvis ganske klart etter kartleggingen, så selve skriveprosessen gikk fort. Jeg husker ikke helt prosessen rundt det, men rundt femtusen ord ble produsert i løpet av 2-3 uker (men da hadde jeg dårlig tid også). Halvparten ila. den siste uken tror jeg...

Dette var et av to fag. Og forresten ble vi testa i resten av pensum ved en muntlig eksamen i det faget, så det var ikke bare å la pensum ligge i mellomtida heller, den måtte leses og lærest. I grunn og bunn et ganske tidkrevende fag, men dette varierer nok fra studie til studie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Dette vil sikkert høres litt ovenpåatktig ut men jeg trenger en rant.

Jeg har satt av mye tid til å jobbe med pensum jevnt gjennom hele året, til tross for jobb og frivillig arbeid. Dermed har jeg kommet meg gjennom de verste mursteinbøkene, NOU-rapporter fra 90-tallet og tilleggslitteraturen. Da blir jeg irritert når andre som jeg pleier å pugge til eksamen med hopper over de tyngste delene av pensum og heller bruker meg som kilde og mine notater. Dette er jo ikke føste gangen det skjer, men det har alltid vært så mange unnskyldninger, mye jobb, styr på hjemmebane osvosv, men virkelig, hvert eneste semester? Vi har alle vårt! Egentlig skulle jeg gjerne bare gjort alt alene, men det er så greit å ha en sparrepartner når jeg skal pugge årstall og begreper, og da virker det så latterlig smålig å si "nei, du kan ikke pugge ut ifra mine notater, lag dine egne". Jeg vet han ville delt notatene sine med meg, men jeg har de notatene jeg trenger og stoler forøvrig heller ikke på andres notater. Ja, jeg vet også belønningen min kommer på eksamen, men jeg hater å føle meg utnyttet. Hrmf. Neste år blir det faen meg andre boller, da skal jeg legge det opp på en annen måte.

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en magisk kraft, og jeg vil det skal være denne: tumblr_nhcocnCbMP1swv2poo1_400.gif

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamensangst! Denne ganger føler jeg at jeg kan ting, men da er fallhøyden desto større. Hva om jeg "blacker ut" og fucker opp alt? Da blir jeg knust. Hva om jeg tror jeg kan ting men så kan jeg egentlig ingenting? Ser over oppgaver nå, og plutselig får jeg følelsen av at jeg ikke har kontroll i det hele tatt. :(

Eksamen i morgen... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...