Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Igjen vil jeg jo anbefale memrise. Skriv så mye eller lite du trenger selv, vesentlig kortere tid enn å lage kort for hånd. Jeg har prøvd det også :P Ellers finnes det også andre digitale flashkort-løsninger.

Skal prøve det ut. Har som opplevd at skjerm + pensum for meg er en dårlig ide, skriver det meste for hånd, føler at det er den eneste måten jeg lærer, men skal prøve ut dette! Takktakk! :blomst:

PS: Tar gjerne imot flere tips også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet det er flere som har Mac her, så jeg spør; hva synes dere om den? Har dere Pro eller Air? Er det verdt det? Problemer/fordeler, osv?

Skal prøve det ut. Har som opplevd at skjerm + pensum for meg er en dårlig ide, skriver det meste for hånd, føler at det er den eneste måten jeg lærer, men skal prøve ut dette! Takktakk! :blomst:

PS: Tar gjerne imot flere tips også!

Kanskje lage en a4-side med grov oversikt over noen tidsperioder og feste på innsiden av permene på skrivebøkene dine? Så kan du se over dem hver gang du skal ta notater. Lage papir-flashcards. Skjerm funker ikke helt for meg heller, men supert for de som kan.

Edit: Glemte svar!

Endret av FrøkenBaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe91:

Lag deg en regle for hver periode! Jeg lager alltid regler til eksamen. (min forrige regle var typ - En stor ape hoppet i huska!" haha men det funker.

For eksempel : "Mange Nye Forslag På E-18" (ja, den var dritkjip og kjedelig å huske)
Husk hver forbokstav:

M - Modernismen

N - nåtiden
F - forandringer (mordernismen omfavner om nåtiden og forandringer)
P - Pablo Picasso
E - Edvard Munch

18 - startet på slutten av 1800-tallet

Så kan du jo skrive litt ut i fra punktene du har.
(ser at dette så veeeldig _lite_ lettvint ut, men det funker veldig bra for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er flere som har Mac her, så jeg spør; hva synes dere om den? Har dere Pro eller Air? Er det verdt det? Problemer/fordeler, osv?

Jeg har pro.

Det kommer jo helt an på hva du skal med den! For min del kunne jeg aldri brukt en vanlig PC, men det er nok en vanesak.

Jeg kjøpte det pga alle programmene jeg skal ha (adobeprogrammer til både tekst, film, og bilde-redigering). Den har aldri vært treg, noe jeg synes alle pcer blir etter et par måneder, rask, effektiv og veldig mottakelig for store tunge programmer.

edit: skal du bare ha word og bruke den til oppgaveskriving og facebook, så må du jo selv vurdere om du er villig til å betale 5-10.000 kroner mer enn om du velger en vanlig pc.

Endret av studenten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i kollektiv og kan ikke tapetsere hele leiligheten med gloser og ord, noen som har noen triks for meg? :lete:

Det er heller ikke akkurat gloser jeg trenger å lære, men tidsperioder. Feks modernismen og ting som kjennertegner det, forfattere etc. Vurderer å lage "kort", men føler det tar lang tid?

Noen gode studietips?

Jeg har pleid å bruke tankekart som metode akkurat til perioder. Synes egentlig ikke så mye om tankekart, men til akkurat det funket det for meg. Perioden i midten, en gren med forfattere, en gren med samfunnstrekk osv. Jeg er av typen som skriver MYE når jeg først skriver notater, så for meg blir tankekart veldig forenklende, men kan jo hende det blir like tidskrevende som ellers for deg :) Bruker også en del farger på dem, da føler jeg at jeg husker bedre. F.eks grønntoner i Romantikken, minner meg på at naturen var viktig, grått for modernismen som minner meg om industri osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så sløv i dag. Har hatt full rulle de siste helgene, og hatt for lite søvn de siste ukene, så i dag som jeg endelig har tid til å lese skikkelig hele dagen - da flater jeg ut på sofaen! Er trøtt og sløv og sliten. Jeg trenger det sikkert, men jeg trenger å lese også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ikke vært ute i går (selv om det var veldig hyggelig da).

Har alt for mye å lese på nå, men klarer ikke å gjøre noe som helst.

Neste helg blir lesehelg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. jeg KLIKKER på han som sitter med headsett og TRAMPER takten på musikken sin som om vi ikke hører det. Viberer jo i hele jævla gulvet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. jeg KLIKKER på han som sitter med headsett og TRAMPER takten på musikken sin som om vi ikke hører det. Viberer jo i hele jævla gulvet.

Si fra!!! Terskelen for å si fra på lesesalen burde ikke eksistere, en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si tusen takk for fine ord i tråden her. Det har hjulpet meg mye mye mer enn jeg trodde det skulle!! Nå går det litt bedre. Jeg leverte nettopp en oppgave som jeg fikk gjort ferdig, så alt står heldigvis ikke helt stille.

Når det kommer til faget med den uthengende foreleseren kvier jeg meg fremdeles til å gå på neste forelesning, men jeg må vel. Æsj, det er så flaut... Får bare forberede meg godt!!

Heia oss!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si tusen takk for fine ord i tråden her. Det har hjulpet meg mye mye mer enn jeg trodde det skulle!! Nå går det litt bedre. Jeg leverte nettopp en oppgave som jeg fikk gjort ferdig, så alt står heldigvis ikke helt stille.

Når det kommer til faget med den uthengende foreleseren kvier jeg meg fremdeles til å gå på neste forelesning, men jeg må vel. Æsj, det er så flaut... Får bare forberede meg godt!!

Heia oss!!!

Heia heia Grethe, du er ikke ei nepe!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går kveld leverte jeg eksamen, idag hadde jeg en evaluering med gruppen, noe som var utrolig tungt.
I kveld skal jeg analysere en 100 siders tekst, og i morgen skal jeg ha enda en stor evaluering. Aldri før har denne smileyen vært mer passende: :bond: :bond:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flere som sliter med kviseutbrudd for tida?

Tror stresset tar helt over her, har fått kvise på øyelokket av alle ting...i tillegg til de 7 andre kvisene som har poppa opp.

OH WHY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...