Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Gjest Vinglepetra

Jeg har vært syk hele denne uken og ikke fått gjort noen ting. Jeg følte meg litt bedre i dag, men endte opp med å dra på jobb. Nå er jeg godt ute semesteret og har enda ikke lest en eneste artikkel. Jeg har to iinnleveringer som skal inn o begynnelsen av neste måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var da fælt til klagingen over den posten min fra AB. Er ikke dette en "sutretråd"? Er ikke all form sutring innafor? Kan man kun klage på en viss måte? Om visse emner? Er det noen regler på sutrefronten her jeg ikke har fått med meg ..?

Jeg har nettopp flyttet til et nytt sted. Et helt nytt land faktisk. Fadderuken har ikke begynt. Jeg kjenner ikke et eneste menneske her. Er kjempeivrig etter å begynne på skolen. Få venner. Slippe å gå rundt alene. Begynne å lese. Har fremdeles ikke fått noe informasjon om pensum eller lignende. Alt praktisk er ordna, og jeg er en spent, kjempenervøs og ivrig student som gladelig hadde hatt noen harde dager på skolebenken fremfor å gå rundt ensom i en stor, ny by. Beklager om jeg "fornærmet" noen med å si at eksamen hadde vært helt okei nå. Men for meg hadde det faktisk vært helt greit. Det er noe annet å fokusere på enn "gud, tenk om jeg ikke får noen venner".

Takk for meg.

Åh, for en utrolig kjip vending dette tok.

Jeg er enig med deg - dette er en sutretråd, og alle sutringer er velkomne! Det syns jeg også. Alle sutringer. Jeg tror at det som fikk de til å snu seg "mot" deg var at du sutret over ting som vi nå misunner. Det å ha en hel dag uten noen planer, uten stress og uten fagtekster man må lese. Jeg hadde satt umåtelig stor pris på en hel dag hvor jeg slapp å ha dårlig samvittighet om jeg ikke leste noe.

Derfor er det lett å si "IKKE KOM HIT OG SI AT DU KJEDER DEG", fordi vi så gjerne ønsker å kjede oss en dag eller to. Vi står på den andre siden av deg, og derfor kan vi sikkert glemme litt at det er frustrerende å være der også. Vi bare ser det ikke. Jeg tror det kan ha noe med det å gjøre(uten at jeg kan svare for de andre, men jeg tenkte fort den retningen hvert fall).

Jeg ønsker din sutring HJERTELIG velkommen, og for å være ærlig, så tenkte jeg i tre minutter at "ah, faen, kanskje jeg skal sette pris på at jeg har noe å gjøre med dagen og uken min nå allikevel". Å snu sutringen til noe konstruktivt hjelper for oss alle, enten om vi har mye ledig tid eller drukner i arbeid.

På vegne av de som kommenterte frekt til deg beklager jeg så mye. For din sutring er LIKE fair som andres og vår sutring. Det er en sutretråd, og om det skal være rom for å sutre over en B, skal det også være rom for å sutre over at man ikke har fått begynt semesteret enda. Om du sitter der alene og tripper etter å begynne, skjønner jeg jo at det ikke er noe gøy å lese våre sutringer om oppgaver, illeluktende medstudenter etc. Vi har jo oppgaver å løse, og andre å prate med.

Håper du kommer tilbake til tråden allikevel. JEG vil hvert fall ha deg her. :blomst: :blomst: :blomst:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppa mi skal ha et møte i morgen hvor vi blir evaluert av foreleseren. Selvfølgelig har jeg fått influensa, så her sitter jeg med feber, sår hals, hoste, febersvette og generelt dårlig form.

What to do now. Jeg ble syk i går, er verre idag enn i går og vi alle vet at influensa ikke er over etter to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppa mi skal ha et møte i morgen hvor vi blir evaluert av foreleseren. Selvfølgelig har jeg fått influensa, så her sitter jeg med feber, sår hals, hoste, febersvette og generelt dårlig form.

What to do now. Jeg ble syk i går, er verre idag enn i går og vi alle vet at influensa ikke er over etter to dager.

Drikk lunkent vann med fersk ingefær i, propp i deg (mengder) paracet og ibux, rull deg inn i et stort og deilig skjerf og ligg i sengen helt til du skal møte med gruppen. Så gjennomfører du og føler deg balle, og kommer deg fort som faen hjem til sengen igjen <3 (det beste er faktisk lunkent eller kaldt vann, varmt vann(te, kaffe) kan gi deg enda mer sår hals!) God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fælt til klagingen over den posten min fra AB. Er ikke dette en "sutretråd"? Er ikke all form sutring innafor? Kan man kun klage på en viss måte? Om visse emner? Er det noen regler på sutrefronten her jeg ikke har fått med meg ..?

Jeg har nettopp flyttet til et nytt sted. Et helt nytt land faktisk. Fadderuken har ikke begynt. Jeg kjenner ikke et eneste menneske her. Er kjempeivrig etter å begynne på skolen. Få venner. Slippe å gå rundt alene. Begynne å lese. Har fremdeles ikke fått noe informasjon om pensum eller lignende. Alt praktisk er ordna, og jeg er en spent, kjempenervøs og ivrig student som gladelig hadde hatt noen harde dager på skolebenken fremfor å gå rundt ensom i en stor, ny by. Beklager om jeg "fornærmet" noen med å si at eksamen hadde vært helt okei nå. Men for meg hadde det faktisk vært helt greit. Det er noe annet å fokusere på enn "gud, tenk om jeg ikke får noen venner".

Takk for meg.

Hva skal du studere?

Anonymous poster hash: 77113...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter så fælte md å holde konsentrasjonen oppe når jeg leser. Spesielt juss-faget. Er på side 132 nå, og skulle vært ferdig med side 248 for 2 uker siden! Det er så tungt å lese, og paragrafene bare snurrer rundt på sidene…

Vurderer om jeg egentlig skal lese boka eller bare lese i lovsamlingen.. og løse oppgaver. Der jeg treffer på problemer slår jeg opp i boka.. Eller om jeg skyter meg selv i leggen ved å gjøre det på den måten? Er aksjeloven det er snakk om, og jeg vet jo ganske mye av det som står i loven fra før. Altså de store trekkene…

Er så morsomt når det står på leseplanen for uke 35-37: Bok 1- kap 1,2,4, bok 2 kap 1 og 15 og bok 3 kap 1,2,4,5 og 7. HVORDAN skal alle de sidene liksom feste seg oppi topplokket? Det er fullt der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikk lunkent vann med fersk ingefær i, propp i deg (mengder) paracet og ibux, rull deg inn i et stort og deilig skjerf og ligg i sengen helt til du skal møte med gruppen. Så gjennomfører du og føler deg balle, og kommer deg fort som faen hjem til sengen igjen <3 (det beste er faktisk lunkent eller kaldt vann, varmt vann(te, kaffe) kan gi deg enda mer sår hals!) God bedring!

Problemet er at jeg må være der fra 8-13, og jeg har en lang kjørtetur (1.5 time hver vei). Kan ikke ta smertestillende når jeg skal kjøre fordi jeg blir så sløv. :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter så fælte md å holde konsentrasjonen oppe når jeg leser. Spesielt juss-faget. Er på side 132 nå, og skulle vært ferdig med side 248 for 2 uker siden! Det er så tungt å lese, og paragrafene bare snurrer rundt på sidene…

Vurderer om jeg egentlig skal lese boka eller bare lese i lovsamlingen.. og løse oppgaver. Der jeg treffer på problemer slår jeg opp i boka.. Eller om jeg skyter meg selv i leggen ved å gjøre det på den måten? Er aksjeloven det er snakk om, og jeg vet jo ganske mye av det som står i loven fra før. Altså de store trekkene…

Er så morsomt når det står på leseplanen for uke 35-37: Bok 1- kap 1,2,4, bok 2 kap 1 og 15 og bok 3 kap 1,2,4,5 og 7. HVORDAN skal alle de sidene liksom feste seg oppi topplokket? Det er fullt der!

Som jusstudent ville jeg aldri droppe å lese pensumbøkene, og heller lese bare loven. Det er så mye mer enn loven som er viktig. Noen lover er mer utfyllende enn andre. Er ikke kommet til aksjeloven, så den er jeg usikker på, men jeg vet likevel at loven sjeldent er utfyllende. I pensumbøkene står det jo som regel både utdrag av bestemmelser fra loven, gjerne fordi forfatter kan forklare formålet og bruken av den enkelte bestemmelsen. Er det vilkår, redegjøres det gjerne for hva som ligger i vilkåret. Hensyn bak utformingen av bestemmelsene, hvilke hensyn som skal fremmes når man skal bruke bestemmelsene. Uttrykk og begreper står forklart. Noen ganger er det også utdrag fra forarbeidene til loven, og rettspraksis. Anbefaler deg virkelig å lese Høyesterettsdommer. Det gir mye læring.

Poenget er bare at man har så mange flere rettskilder enn loven. Dermed blir det aldri tilstrekkelig uttømmende å lese bestemmelsene i loven. Dersom det var en mulighet, hadde man jo ikke trengt å lese noe før eksamen. Lovsamlingen er jo med inn på eksamen. Det viktige er jo å lære hvordan de ulike bestemmelsene skal tolkes, om de kan tolkes innskrenkende, utvidende. Om vilkårene er kumulative, hva som ligger i vilkårene, hvilke hensyn som kan gjøres gjeldende, hva som ikke holder som argument, hva rettspraksis sier på området, evt. hva juridisk faglitteratur sier, hvordan bestemmelsen står i sammenheng med ulike inkorporerte bestemmelser av folkerettslig karakter, etc.

Men på den annen side - å lese side opp og side ned, uten å huske noen ting etterpå, er bare meningsløst. Da er det bedre å gjøre oppgaver. Men for å gjøre oppgaver på en tilfredsstillende måte, må man nesten ha god peiling på de tingene jeg har listet ovenfor :)

Lykke til!!

Anonymous poster hash: 6e70a...3d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jusstudent ville jeg aldri droppe å lese pensumbøkene, og heller lese bare loven. Det er så mye mer enn loven som er viktig. Noen lover er mer utfyllende enn andre. Er ikke kommet til aksjeloven, så den er jeg usikker på, men jeg vet likevel at loven sjeldent er utfyllende. I pensumbøkene står det jo som regel både utdrag av bestemmelser fra loven, gjerne fordi forfatter kan forklare formålet og bruken av den enkelte bestemmelsen. Er det vilkår, redegjøres det gjerne for hva som ligger i vilkåret. Hensyn bak utformingen av bestemmelsene, hvilke hensyn som skal fremmes når man skal bruke bestemmelsene. Uttrykk og begreper står forklart. Noen ganger er det også utdrag fra forarbeidene til loven, og rettspraksis. Anbefaler deg virkelig å lese Høyesterettsdommer. Det gir mye læring.

Poenget er bare at man har så mange flere rettskilder enn loven. Dermed blir det aldri tilstrekkelig uttømmende å lese bestemmelsene i loven. Dersom det var en mulighet, hadde man jo ikke trengt å lese noe før eksamen. Lovsamlingen er jo med inn på eksamen. Det viktige er jo å lære hvordan de ulike bestemmelsene skal tolkes, om de kan tolkes innskrenkende, utvidende. Om vilkårene er kumulative, hva som ligger i vilkårene, hvilke hensyn som kan gjøres gjeldende, hva som ikke holder som argument, hva rettspraksis sier på området, evt. hva juridisk faglitteratur sier, hvordan bestemmelsen står i sammenheng med ulike inkorporerte bestemmelser av folkerettslig karakter, etc.

Men på den annen side - å lese side opp og side ned, uten å huske noen ting etterpå, er bare meningsløst. Da er det bedre å gjøre oppgaver. Men for å gjøre oppgaver på en tilfredsstillende måte, må man nesten ha god peiling på de tingene jeg har listet ovenfor :)

Lykke til!!

Anonymous poster hash: 6e70a...3d7

Du har sikkert rett.. Jeg bare leter etter en easy escape ;) Juss-fag er ikke noe for meg. Det er så utrolig omfattende og jaa.. jeg synes det er litt kjedelig. Hadde 2 svære jussfag de to forrige semestrene, og det var greit, for det var skattelovgivning, og de er liksom ikke så åpne for tolking. Der er det liksom bare sånn som det står i lovsamlingen - og vi skal bruke det til å regne oss frem til det som spørres om. jeg liker ikke å skrive juss-tekster og oppgaver heller. Føler ikke jeg får helt taket på det. Liker regne-fag jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett.. Jeg bare leter etter en easy escape ;) Juss-fag er ikke noe for meg. Det er så utrolig omfattende og jaa.. jeg synes det er litt kjedelig. Hadde 2 svære jussfag de to forrige semestrene, og det var greit, for det var skattelovgivning, og de er liksom ikke så åpne for tolking. Der er det liksom bare sånn som det står i lovsamlingen - og vi skal bruke det til å regne oss frem til det som spørres om. jeg liker ikke å skrive juss-tekster og oppgaver heller. Føler ikke jeg får helt taket på det. Liker regne-fag jeg.

Godt vi alle er forskjellige, sånn at vi kan fylle forskjellige stillinger etter endt studium ;) Jeg syns jus er kjempeinteressant og ikke kjedelig i det hele tatt. Regning derimot...

Man kan ikke syns at alle fag og emner man har er kjempeinteressante. Man må nesten bare pine seg gjennom det man ikke syns er like gøy.

Anonymous poster hash: 6e70a...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt vi alle er forskjellige, sånn at vi kan fylle forskjellige stillinger etter endt studium ;) Jeg syns jus er kjempeinteressant og ikke kjedelig i det hele tatt. Regning derimot...

Man kan ikke syns at alle fag og emner man har er kjempeinteressante. Man må nesten bare pine seg gjennom det man ikke syns er like gøy.

Anonymous poster hash: 6e70a...3d7

Ja, ikke sant. Jeg er veldig glad for at noen liker å være sykepleiere og førskolelærere f.eks, for det er noe jeg ikke kunne tenkt meg. Og de aller fleste kunne nok ikke tenkt seg min jobb heller ;)

Jeg har 2,5 mnd pining igjen før jeg endelig har bacheloren min :) Det skal jeg alltids klare! Må bare syte litt fra meg innimellom også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg sånn til hver dag i praksis, og det er slitsomt. Ikke det at jeg vet hva jeg gruer meg til, når jeg først er der er det egentlig ganske greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om lesesal i Oslo som er åpen på søndager og er tilgjengelig uten nøkkel(kort)?

Jeg går på et samlingsbasert studie et annet sted i landet og har stille sted å lese både hjemme og på jobben, men synes jeg blir mer inspirert til å lese med andre flinke studenter rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silverstream

Det var da fælt til klagingen over den posten min fra AB. Er ikke dette en "sutretråd"? Er ikke all form sutring innafor? Kan man kun klage på en viss måte? Om visse emner? Er det noen regler på sutrefronten her jeg ikke har fått med meg ..?

Jeg har nettopp flyttet til et nytt sted. Et helt nytt land faktisk. Fadderuken har ikke begynt. Jeg kjenner ikke et eneste menneske her. Er kjempeivrig etter å begynne på skolen. Få venner. Slippe å gå rundt alene. Begynne å lese. Har fremdeles ikke fått noe informasjon om pensum eller lignende. Alt praktisk er ordna, og jeg er en spent, kjempenervøs og ivrig student som gladelig hadde hatt noen harde dager på skolebenken fremfor å gå rundt ensom i en stor, ny by. Beklager om jeg "fornærmet" noen med å si at eksamen hadde vært helt okei nå. Men for meg hadde det faktisk vært helt greit. Det er noe annet å fokusere på enn "gud, tenk om jeg ikke får noen venner".

Takk for meg.

Hei Mathilda:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG vil hvert fall ha deg her. :blomst: :blomst: :blomst:

Det var et hyggelig innlegg å våkne til :hjerte:

Er helt enig i det du skriver. Burde sikkert ha beskrevet litt bedre i det første innlegget, og jeg ser at AB kanskje synes det var kjedelig å lese om noen som "satt på ræva hele dagen."

Fikk timeplanen min i dag, og gleder meg til skolestart. Vil ikke skrive hva jeg studerer, som AB over her spurte om, er ikke såå mange studenter som befinner seg i utlandet. Kan fort risikere å bli kjent igjen, det har jeg ikke så lyst til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen har jeg konteeksamen, 3. forsøk, men jeg forstår fortsatt ikke stoffet... Veksler mellom å vurdere å gi faen i dag, jeg får det jo ikke til likevel, og å stresse ræva av meg og tenke at jeg blir nødt å bruke hele dagen i dag på å lese. Bare to små problem der: når jeg ikke har skjønt det i løpet av de to semestrene jeg har vært på forelesningene og alle de timene jeg har brukt på det hjemme, hvor stor er sjansen for å få en åpenbaring siste dagen? Dessuten har jeg problem med ryggen, og klarer ikke å sitte i mer enn et par timer før jeg trenger like lang pause, så jeg får uansett ikke lest i hele dag. Føler meg rett og slett ganske udugelig, skjønner ikke hvorfor jeg ikke skjønner dette! Har gode karaktere i alle andre fag, men dette har jeg altså strøket i to ganger og sikkert tre etter i morgen... Hvis jeg står blir det nok med en crappy karakter, og da ryker snittet og muligens opptaket til master. FML for tiden, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da var jeg for dårlig til å dra og gruppemedlemmene må klare seg selv. Æsj. Skulle gjerne ha vært der, jeg liker å ha litt kontroll pluss at jeg er prosjektlederen. Skrev en melding med guidelines på hvordan de skal holds møtet og sendte med listen over ting som skal taes opp, så håper jeg det ikke går helt i dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som har gitt meg tips om lesesaler på Blindern, nå har jeg endelig funnet en, i Helga Engs hus. Semesteret er REDDET!!! Aldri mere Sophus Bugge eller UB!!

:pasha:

#antisutring

Sutring:

- Leverte en oppgave forrige uke, skal levere en på torsdag og da får jeg også en ny en, og når den er levert har jeg en uke til neste skal leveres. Sukk. Oppgavefaenskap, er det mulig. Heldigvis er dette den mest hektiske delen av semesteret, snart er den perioden ferdig. :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! 7 eksamener bare dette semesteret (tar opp 3 fag fra 1 året for å forbedre snittet så jeg kommer inn på master neste høst). 7 eksamener denne høsten, fulltidsjobb, venner, familie og kjæreste. Jada.. Føler jeg rett og slett drukner i alt, men likevel sitter jeg her og ikke gjør noe! Er det mulig. Nå MÅ jeg brette opp armene, ta meg sammen, lage en plan og holde meg til den ut året!



Anonymous poster hash: d4e58...44d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! 7 eksamener bare dette semesteret (tar opp 3 fag fra 1 året for å forbedre snittet så jeg kommer inn på master neste høst). 7 eksamener denne høsten, fulltidsjobb, venner, familie og kjæreste. Jada.. Føler jeg rett og slett drukner i alt, men likevel sitter jeg her og ikke gjør noe! Er det mulig. Nå MÅ jeg brette opp armene, ta meg sammen, lage en plan og holde meg til den ut året!

Anonymous poster hash: d4e58...44d

Jeg føler det er lettere å få ting gjort når jeg vet nøyaktig hva jeg skal gjøre. Lag en liste, og skrid til verket! Og stryk over når du har gjort det! Verdens beste følelse!

Anbefaler også å lage en dagsplan, ukesplan, månedsplan og semesterplan. Når man har mye å gjøre så er det KJEMPEviktig!

Det høres ut som om du har mye å gjøre, men at mye av det ikke er nytt stoff, men forbedring av karakterer. Da burde du finne ut hva du IKKE kunne på de eksamene og konsentrere deg om det. Repeter litt, men konsentrer deg om det som gikk feil forrige gang, og voks på det. Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...