Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Kjære deg, får vondt av deg! Leste innleggene dine lenger oppe også, og jeg er helt sikker på at du er tusen ganger flinkere enn det du selv gir deg selv ros for å være.

Du er kjempeflink! Ta deg litt tid og slapp av og så skal du se at ting kommer tl å gå myee bedre enn det du trodde! Har vært i samme situasjon selv. Husk å spise, sove og drikke godt. Klem!

Ja enig med deg, får veldig vondt av å lese om grethes studiehverdag:( skal jo ikke være sånn!! alle i denne tråden er kjempeflinke, og dere (vi) må bare lære å innrømme det! lov å sutre, men det skal søren meg være lov å ta det litt med ro midt oppi det hele også. ingen utbrenthet takk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har kommet bakpå og ligger nå bak med 15 kapitler som jeg skal prøve å rekke igjennom denne helgen. Det sier seg selv at det løpet er kjørt. Jeg syns forelesningene er interessante, og går på alle, men når jeg skal sette meg ned med bøkene så glipper det. Jeg trenger tips! Stresser som en gal allerede, etter fire uker med studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er så trist når man har uker uten forelesninger. Da føles det bare så meningsløst å være i studiebyen. Kunne vært hjemme med familien min i stedet. Men der er det jo ikke alltid så lett å få lest nok da... det er det eneste.



Anonymous poster hash: 6e70a...3d7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord, dere! :blomst: Fikk skikkelig dårlig samvittighet for at jeg ditchet både forelesning og teater, men jeg merker i dag at det var riktig. Jeg kan ikke gå på 100% hele tiden, det er på tide å lære seg. I dag skal jeg lese litt før jobb, lese det jeg får til, rett og slett, og ikke noe mer enn det. Vaske litt klær, styre litt hjemme. Det er viktig det og.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg seminar igjen i faget med han som hengte meg ut i forrige uke. Gruer meg skikkelig, jeg har lastet opp alle dokumentene jeg trenger og gjort "leksene" men er så redd for at han skal henge meg ut eller at noen skal se rart på meg eller noe. Jeg føler at jeg ikke har lest pensum godt nok og at jeg egentlig bare burde droppe ut av faget fordi jeg tydeligvis ikke klarer å forstå hva det handler om. Gruer meg skikkelig til å dra og jeg føler at jeg drar gruppen jeg er med i ned. Det er så dritt.

I tillegg kommer jeg til å droppe det jævla teaterstykket, jeg orker ikke. Jeg vil uansett på en idrettskamp, men får ikke dratt på den(sesongstart i dag...) fordi jeg må på det JÆVLA kurset i studentforeningen. Jeg burde være kjempemotivert men jeg er så drittlei og sliten og deppa og æsj. Er så shitlei fordi alt havner i veien for alt. Jeg er så lei av å føle at jeg ikke mestrer og at jeg bare er i veien for alt og alle.

Hvorfor er det sånn at studietiden er så vanskelig. Jeg syns ikke dette er den beste tiden av mitt liv, jeg.

Jeg synes du virker skikkelig flink og gjør en god innsats med studiene, og utenom. Derfor blir jeg lei meg av å lese at du føler du blir hengt ut av foreleseren. Sånn skal det ikke være! Finnes det noe fagutvalg/programstyre eller lignende som du kan uttrykke deg (anonymt) og ta dette opp med? For en skal ikke føle det slik på forelesing. Det skal føles trygt og givende og gå på forelesing, og en skal definitivt ikke gå og grue seg eller bli redd for å bli hengt ut.

Jeg har vært der du er i et fag. Vi fikk oppgaver til hver time og vi ble testet grundig ved at foreleseren gikk runde i timene med å spørre en og en etter tur om hva svaret på oppgavene var. Det føltes veldig flaut og dumt når man ikke hadde gjort det riktig/ikke fått det til. Ved flere anledninger følte jeg meg litt hengt ut, fordi forelesaren uttrykte veldig tydelig om det var feil og at han anså at dette var et litt dumt svar. Jeg begynte faktisk å grue meg til å gå på de timene og skulket faktisk flere ganger når jeg følte meg helt lost med oppgavene. Dette var faktisk veldig dumt, for det var jo særlig da jeg burde ha gått på forelesingene og lære. Forøvrig tok vi det opp med han, og det begynte å bli greitt å si at en var usikker og ikke ville svare. Jeg skjønte etter hvert at foreleseren ikke mente det vondt og at det bare var undervisningsmetoden som han hadde brukt i ganske mange år. Han liker litt å undervise på gamlemetoden. Begynte faktisk å like han som foreleser senere, og jeg ble ikke redd for å gå på forelesingene lenger, og jeg synest også han ble flinkere til å å godta om en ikke helt forstod seg på ting. Han viste seg å bli en fantastisk snill lærer, for han tok seg tid til å privatundervise meg og en annen 2 timer i uken, fordi vi ville ta en eksamen på nytt og forbedre karakter. Han var sikker på at det ville vi klare. Å gjøre dette gratis og frivillig 2 timer i uken over flere uker, er det ikke mange som hadde gjort. Det lønnet seg, både for karakteren og for troen på seg selv videre.

En annen anekdote har jeg fra gårsdagen. For første gangen siden semsterstart har jeg slitt med forberedelsene til en forelesing og følt meg helt lost med oppgavene. Jeg var faktisk ganske nervøs og engstelig og vurderte å skulke forelesingen som deg, fordi jeg var redd for å dumme meg ut. Men foreleseren vår er så utrolig grei og forståelesfull. Det viste seg at det ikke bare var meg, men alle hadde slitt. Det forstod han ganske fort, så han forandret opplegget underveis i timen, men fikk klarhet i det som vi slet litt med. Jeg lærte så utrolig mye av å gå, og er veldig glad for at jeg ikke skulket. Jeg kom også med et oppgaveløsningsforslag som var feil, men han hengte meg ikke ut og forklarte heller hva som var riktig.

Det er sånn jeg tenker at det skal oppleves å gå på forelesing. Det skal heller føles som en berikelse og noe man absolutt ikke angrer på at man gikk på. Dersom man går til forelesing på dager man føler seg usikker, og kommer ut derifra og føler seg verre enn noen gang, så er noe veldig galt. Sånn skal du ikke føle det. Jeg håper du kan si fra til noen som kanskje kan ta en alvorsprat med foreleseren. Høres ut som en arrogant akademiker som har blitt påtvunget undervisning. Sånne folk har jeg lite sansen for. Sender deg en god klem :hug:

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppemedlemmer som forventer at jeg skal dra lasset og er så lite selvstendige at jeg får lyst til å skrike! :bond:



Anonymous poster hash: dbbcc...efe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kommet bakpå og ligger nå bak med 15 kapitler som jeg skal prøve å rekke igjennom denne helgen. Det sier seg selv at det løpet er kjørt. Jeg syns forelesningene er interessante, og går på alle, men når jeg skal sette meg ned med bøkene så glipper det. Jeg trenger tips! Stresser som en gal allerede, etter fire uker med studier.

Jeg er i samme båt! Dog litt mindre kapittler, men allerede startet på bachlor oppgaven, stressa! Trenger og tips! Har ikke tid å lese i helgen heller :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, tror jeg dropper forelesning i dag. Har null energi, ikke noe lyst til å dra og bare.... føler meg skikkelig dritt. Uken har vært så jævlig lang, vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg en gang :(

:klem: Nå er det endelig helg :) Og jeg lover at neste uke blir bedre, du er tøff! Har dere noe spennende på leselista dette semesteret? Jeg husker at det artigste med å studere litteratur var å få ny pensumliste for å se om det var noen potensielle godbiter...helt til man faktisk måtte lese alt, selvsagt :fnise:

JEG ER LEI AV FERIE! :bond: Sitter innenfor døra og logrer hver dag når postbudet er på runden sin for å se om han kommer med pensumbøkene mine, men fremdeles ingenting. Foreldrene mine spanderte ei fagbok i lyddramaturgi i postmoderne/avant garde-teater på meg i bursdagsgave og jeg klarer virkelig ikke vente til den kommer, jeg vil ha den nåååååå! Har siklet på den boka i over et år, men ikke kunnet kjøpe den fordi den er så skrekkelig dyr, og nå er den underveis liksom...æææh!

(Fy søren for noen luksusproblemer jeg har i livet :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere studenter som føler dere litt nedfor. Jeg vet at dette er en sutretråd, men en liten oppmuntring kan vel ikke skade?

Jeg tror det er viktig å huske på at som studenter, er vi ikke i arbeidslivet ennå. Man skal selvfølgelig stå på og jobbe, men vi er fortsatt bare studenter og har lov til å leke oss litt til enda! :) Det kommer dobbelt så mye ansvar og arbeid når vi er ferdige etter hvert, så vi kan liksågreit kose oss litt ekstra disse årene. Det er en hårfin linje mellom å ta studiene seriøst og ta det for hardt. Om man en morgen føler seg ekstra sliten, ekstra trøtt og ekstra lei, er det ikke verdens undergang eller studienes undergang om man sover et par timer ekstra. Hell - man kan ta seg en fridag omså.

Det viktigste er jo tross alt å fullføre studiene med så gode karakterer som man selv kunne få. De fleste sammenligner seg vel med andre, og det er naturlig, men man bør prøve å huske på at man bare er så god som seg selv. Man er tross alt et eget individ, og det spiller virkelig ingen rolle om tre stykker fikk A på eksamen og du fikk en C. Denne personen har nok fått flere C'er på andre eksamener som du kanskje har gjort det bedre på!

Eksamensresultatet er tross alt ikke det viktigste. Det viktigste er at man får med seg den kunnskapen som er nødvendig for å mestre den jobben man i fremtiden får. Eksamensresultatet reflekterer dessverre ikke alltid all innegående kunnskap man har. Det er derfor greit å skryte av gode karakterer, men å ikke føle seg helt fortapt over dårlige. Dessuten er det mulig å ta opp eksamen ved et annet tidspunkt, dersom man har en dårlig dag.

Jeg prøver å minne meg selv på disse tingene innimellom... Alle prater om disse "karakterkravene", og hvor mye erfaring man må ha, for mye verv man må ha, hvor mange A'er, hvor få C'er, hvor mye ditt og datt. Sannheten er at de fleste nok smører litt ekstra godt på ;) og det er klart at det har en skremmende effekt på oss "vanlige" mennesker som prøver vårt beste.

Kos dere, og prøv å nyt studietiden! Det skal jeg :)



Anonymous poster hash: 6e70a...3d7
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her sitter jeg med anatomien da. :grine:

Jeg har også anatomi dette semesteret. Synes faget er veldig interessant, men jeeeeez, så mye det er å huske på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også anatomi dette semesteret. Synes faget er veldig interessant, men jeeeeez, så mye det er å huske på!

Jeg har hengt opp tegninger overalt på do, rommet og kjøkkenet, så nå lærer mamma også litt latinsk. UANSETT OM HUN VIL DET ELLER IKKE. :fnise:

Edit: Endelig fått lagt fra meg læreboken, og klokken er intet mindre enn halv seks. Blir en ypperlig dag i morgen.

Endret av Pepperbiff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For pugging av ting, som f.eks. gloser og anatomi, så vil jeg anbefale memrise.com. En fantastisk side der du kan lage dine egne "quiz", og som husker hvilke ting du sliter med å lære og som må repeteres ofte, og hva du husker som du bare trenger å repetere innimellom. For jeg ender alltid opp med å repetere alt, i stedet for det jeg faktisk trenger å pugge :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, angrer meg på at jeg ikke begynte på den ene boka tidligere... For fra mandag har jeg en uke på meg til å lese den ferdig!! (Litteratur) Og jeg må i tillegg lese ferdig en annen bok vi skal gå igjennom nå til uka.

Og alt det er jo selvfølgelig i tillegg til to andre fag :P Jeg er flink til å jobbe med stoffet, gjør skolearbeid hver dag, men føler at det er litt mye likevel! Jaja, det er heldigvis interessante bøker, så det hjelper jo litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må klage litt mer :P Jeg har jo studert i 3 år fra før, og har blitt vant til å skrive 20-40 sider når vi har fått oppgaver.

Nå har jeg begynt på årsstudium, og vi har forelesninger sammen med de som går 1. året på en lektorutdanning, så studiet er jo selvfølgelig retta mot ferske studenter...

uansett, vi har fått en skriftlig oppgave og vi skal BARE skrive 2-3 sider!!!!! Det er jo helt greit på en måte, mye mindre jobb, men nå er jeg lært opp til å analysere og skrive på et høyere nivå. Så jeg sitter her med oppgava og må bare kutte ut det meste jeg kommer på :P Jeg har virkelig problemer med å snevre det inn så det blir en tekst på 2-3 sider.

Sikkert et veldig luksusproblem men :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må klage litt mer :P Jeg har jo studert i 3 år fra før, og har blitt vant til å skrive 20-40 sider når vi har fått oppgaver.

Nå har jeg begynt på årsstudium, og vi har forelesninger sammen med de som går 1. året på en lektorutdanning, så studiet er jo selvfølgelig retta mot ferske studenter...

uansett, vi har fått en skriftlig oppgave og vi skal BARE skrive 2-3 sider!!!!! Det er jo helt greit på en måte, mye mindre jobb, men nå er jeg lært opp til å analysere og skrive på et høyere nivå. Så jeg sitter her med oppgava og må bare kutte ut det meste jeg kommer på :P Jeg har virkelig problemer med å snevre det inn så det blir en tekst på 2-3 sider.

Sikkert et veldig luksusproblem men :P

Jeg har akkurat samme problem nå :fnise: Luksusproblem! Hahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hengt opp tegninger overalt på do, rommet og kjøkkenet, så nå lærer mamma også litt latinsk. UANSETT OM HUN VIL DET ELLER IKKE. :fnise:

Edit: Endelig fått lagt fra meg læreboken, og klokken er intet mindre enn halv seks. Blir en ypperlig dag i morgen.

Gjør akkurat det samme, men det er så greit når det gjelder gloser og begreper! :fnise: Spesielt når jeg skriver oppgaver, men da går jeg helt i overdrive og tapetserer veggen med notater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i kollektiv og kan ikke tapetsere hele leiligheten med gloser og ord, noen som har noen triks for meg? :lete:

Det er heller ikke akkurat gloser jeg trenger å lære, men tidsperioder. Feks modernismen og ting som kjennertegner det, forfattere etc. Vurderer å lage "kort", men føler det tar lang tid?

Noen gode studietips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i kollektiv og kan ikke tapetsere hele leiligheten med gloser og ord, noen som har noen triks for meg? :lete:

Det er heller ikke akkurat gloser jeg trenger å lære, men tidsperioder. Feks modernismen og ting som kjennertegner det, forfattere etc. Vurderer å lage "kort", men føler det tar lang tid?

Noen gode studietips?

Igjen vil jeg jo anbefale memrise. Skriv så mye eller lite du trenger selv, vesentlig kortere tid enn å lage kort for hånd. Jeg har prøvd det også :P Ellers finnes det også andre digitale flashkort-løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...