Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Hva er greia med de som har på lyd på telefonen? Synes de ikke det er flaut å motta melding etter melding med den slitsomme plystre-meldingstonen (Samsung?)?

Er så vanskelig for meg å forstå at noen har så lav sosial intelligens.

Denne her? https://www.youtube.com/watch?v=Z5h411OcttAGir meg lyst til å stappe den telefonen så langt inn i øret på dem at...

Jeg tror jeg opplever en komplett meltdown akkurat nå. Sitter bare og griner i stua, jeg er så stressa for ALT. Jeg føler meg helt fortapt, er så mye jeg skal få til! 52,5 stp, hvorav 30 stp i fag jeg synes er så kjedelige at jeg heller vil ete av meg handa enn å lese og jeg har panikk.

I tillegg trenger jeg en deltidsjobb til, jeg har en hobby som krever MYE og jeg ser alle på facebook skryte av hvor flinke de er.

Jeg skulle ha vaska badet, tømt søpla, bytta sengeklær og forberedt meg til forelesning i morgen. Men jeg er helt lammet, jeg klarer ikke. Mulig jeg må puste i en papirpose snart.

Først og fremst, pust rolig. Du har tydeligvis mye å gjøre og det kan overvelde deg. Det er ikke så mye jeg kan gjøre fra en skjerm, men jeg kan si deg dette; de færreste som skryter på facebook om at alt går så lett eller at de klarer alt så fint forteller hele sannheten. Du tar nesten dobbel studiebelastning, har jobb og hobby; du har lov til å sette deg ned og gi deg selv et øyeblikk nå og da. Å gå til du møter veggen vil ikke hjelpe. Si at du bare skal gjøre én ting nå, og så ta det derfra. Hvis du har en venninne du kan snakke med og bare få alt ut, gjør det, det hjelper.

Endret av FrøkenBaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst, pust rolig. Du har tydeligvis mye å gjøre og det kan overvelde deg. Det er ikke så mye jeg kan gjøre fra en skjerm, men jeg kan si deg dette; de færreste som skryter på facebook om at alt går så lett eller at de klarer alt så fint forteller hele sannheten. Du tar nesten dobbel studiebelastning, har jobb og hobby; du har lov til å sette deg ned og gi deg selv et øyeblikk nå og da. Å gå til du møter veggen vil ikke hjelpe. Si at du bare skal gjøre én ting nå, og så ta det derfra. Hvis du har en venninne du kan snakke med og bare få alt ut, gjør det, det hjelper.

Tusen takk for gode ord, det hjalp faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg har vært hos SiO og fått studierådgivning! Altså, hvorfor i ALLE dager har jeg ikke gjort dette før?!

Hjelper å prate om det jeg syns er vanskelig med studiene (feks konsentrasjon, eksamensangst etc etc) og så hjelper hun meg med det. jeg sliter feks med flyktige tanker når jeg leser. Jeg leser en tekst men hjernen kobler ut og tenker på bekymringer osv, istedenfor å konse om teksten. Jeg fikk beskjed om å prøve ut en flyktebok, en liten bok jeg noterer ned alle de flyktige tankene mine så jeg ikke "glemmer" de, men kan ta de opp når jeg har lest, slik at disse tankene ikke tar overhånd. Jeg syns det høres smart ut og skal teste det ut i morgen.

Jeg skal gå der et par ganger til for videre hjelp, men merker at bare den ene timen hjalp mye, for jeg får satt ord på alt jeg syns er vanskelig, får snudd på tankeganger og ser ting fra nye perspektiv.

Anbefaler sterkt å bruke studentskipnaden for alt det er verdt.

Og jeg holder fremdeles fast på at mitt inntrykk av studietiden er 30% faglig innhold og 70% mental styrke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg har vært hos SiO og fått studierådgivning! Altså, hvorfor i ALLE dager har jeg ikke gjort dette før?!

Hjelper å prate om det jeg syns er vanskelig med studiene (feks konsentrasjon, eksamensangst etc etc) og så hjelper hun meg med det. jeg sliter feks med flyktige tanker når jeg leser. Jeg leser en tekst men hjernen kobler ut og tenker på bekymringer osv, istedenfor å konse om teksten. Jeg fikk beskjed om å prøve ut en flyktebok, en liten bok jeg noterer ned alle de flyktige tankene mine så jeg ikke "glemmer" de, men kan ta de opp når jeg har lest, slik at disse tankene ikke tar overhånd. Jeg syns det høres smart ut og skal teste det ut i morgen.

Jeg skal gå der et par ganger til for videre hjelp, men merker at bare den ene timen hjalp mye, for jeg får satt ord på alt jeg syns er vanskelig, får snudd på tankeganger og ser ting fra nye perspektiv.

Anbefaler sterkt å bruke studentskipnaden for alt det er verdt.

Og jeg holder fremdeles fast på at mitt inntrykk av studietiden er 30% faglig innhold og 70% mental styrke.

Oi, det hørtes ikke dumt ut. Tror jammen jeg skal prøve ut det. Jeg drømmer meg bort i alskens tanker og ideer når jeg jobber. Også er det jo enda en unnskyldning for å kunne kjøpe en pen notatblokk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg har vært hos SiO og fått studierådgivning! Altså, hvorfor i ALLE dager har jeg ikke gjort dette før?!

Hjelper å prate om det jeg syns er vanskelig med studiene (feks konsentrasjon, eksamensangst etc etc) og så hjelper hun meg med det. jeg sliter feks med flyktige tanker når jeg leser. Jeg leser en tekst men hjernen kobler ut og tenker på bekymringer osv, istedenfor å konse om teksten. Jeg fikk beskjed om å prøve ut en flyktebok, en liten bok jeg noterer ned alle de flyktige tankene mine så jeg ikke "glemmer" de, men kan ta de opp når jeg har lest, slik at disse tankene ikke tar overhånd. Jeg syns det høres smart ut og skal teste det ut i morgen.

Jeg skal gå der et par ganger til for videre hjelp, men merker at bare den ene timen hjalp mye, for jeg får satt ord på alt jeg syns er vanskelig, får snudd på tankeganger og ser ting fra nye perspektiv.

Anbefaler sterkt å bruke studentskipnaden for alt det er verdt.

Og jeg holder fremdeles fast på at mitt inntrykk av studietiden er 30% faglig innhold og 70% mental styrke.

Jeg synes også det hørtes smart ut. Det skal jeg evt. gjøre senere.

Anonymous poster hash: 8a190...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå er jeg veldig sliten... Hele uken har vært en kombinasjon av jobb, skrive en oppgave i det ene faget, lese to dramastykker og lage oversikter av de (som skal lastes opp på fronter før forelesning), mange kurs og møter i studentforeningen jeg har blitt med i, terapitimer og studierådgivning, i tillegg da alle normale forelesninger og seminar. Hver eneste dag har gått slag i slag, i kveld er det enda et kurs i stduentforeningen og i tillegg skal jeg på teater med universitetet.

Aller mest vil jeg bare legge meg igjen. Og så jobber fredag- lørdag-søndag.

Jeg er glad i å ha mye å gjøre, jeg liker et høyt tempo. Men akkurat nå har luften gått litt ut av ballongen. :(:trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg seminar igjen i faget med han som hengte meg ut i forrige uke. Gruer meg skikkelig, jeg har lastet opp alle dokumentene jeg trenger og gjort "leksene" men er så redd for at han skal henge meg ut eller at noen skal se rart på meg eller noe. Jeg føler at jeg ikke har lest pensum godt nok og at jeg egentlig bare burde droppe ut av faget fordi jeg tydeligvis ikke klarer å forstå hva det handler om. Gruer meg skikkelig til å dra og jeg føler at jeg drar gruppen jeg er med i ned. Det er så dritt.

I tillegg kommer jeg til å droppe det jævla teaterstykket, jeg orker ikke. Jeg vil uansett på en idrettskamp, men får ikke dratt på den(sesongstart i dag...) fordi jeg må på det JÆVLA kurset i studentforeningen. Jeg burde være kjempemotivert men jeg er så drittlei og sliten og deppa og æsj. Er så shitlei fordi alt havner i veien for alt. Jeg er så lei av å føle at jeg ikke mestrer og at jeg bare er i veien for alt og alle.

Hvorfor er det sånn at studietiden er så vanskelig. Jeg syns ikke dette er den beste tiden av mitt liv, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg seminar igjen i faget med han som hengte meg ut i forrige uke. Gruer meg skikkelig, jeg har lastet opp alle dokumentene jeg trenger og gjort "leksene" men er så redd for at han skal henge meg ut eller at noen skal se rart på meg eller noe. Jeg føler at jeg ikke har lest pensum godt nok og at jeg egentlig bare burde droppe ut av faget fordi jeg tydeligvis ikke klarer å forstå hva det handler om. Gruer meg skikkelig til å dra og jeg føler at jeg drar gruppen jeg er med i ned. Det er så dritt.

Hvorfor er det sånn at studietiden er så vanskelig. Jeg syns ikke dette er den beste tiden av mitt liv, jeg.

Lykke til! Om det skjer noe i dag så hadde jeg sagt ifra videre oppover, slikt skaper ikke en god læringssituasjon

Dette semesteret har også vært tøft på meg, fått tilbake bihulebetennelsen jeg slet med for 2 uker siden, pensum hoper seg opp og jeg har dårlig samvittighet for å ikke dukke opp på forelesninger og seminar.

Godt å ha denne tråden så vi kan bite tenna sammen - sammen :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, tror jeg dropper forelesning i dag. Har null energi, ikke noe lyst til å dra og bare.... føler meg skikkelig dritt. Uken har vært så jævlig lang, vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg en gang :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Samle litt energi du. Du er god!

Æsj, tror jeg dropper forelesning i dag. Har null energi, ikke noe lyst til å dra og bare.... føler meg skikkelig dritt. Uken har vært så jævlig lang, vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg en gang :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar voksenopplæringen nå..
Er ETT fag jeg sliter helt utrolig med, jeg sleit før, kan tenke deg om du ikke har hatt faget på 10år for så å starte med algebra og ligninger, noe du ALDRI mestret på ungdomskole nivå..

Satt med matte oppgaver idag, river nesten av meg håret også kastet jeg kladdeboka på gulvet og griner, fordi jeg får bare ikke til..
Gikk ett lys opp for meg -A-HA nå forstår jeg..utav 30 oppgaver hadde jeg 5 riktige..
Jeg forstår ikke likevel :(
Og dette er BARE brøk...
:grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine:
Eneste jeg kan trøste meg med er at jeg forstår koordinasjon,grafer og tre-firekanter..

"Du spiser 1/4 kake"-Jeg liker ikke kake, så jeg kommer IKKE til å spise den kaka!
"ok...da spiser du 1/4 pizza.."-Jeg spiser aldri 1/4 pizza...er det ristorante eller dr.Oetker så spiser jeg en hel alene...jeg deler ikke..
"Greit du har en dram med 1/4 sprit og ..."-Sorry drikker bare øl...
"Du bruker 1/4 av lønna di"-Må jeg bruke penger? :jolie:

:fnise: Nei men seriøst, jeg forstår ikke brøk,ligninger eller algebra.
:(

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke gjort en dritt skole på 3 dager! Er gravid, og får ikke sove et snev om nettene så jeg er ufokusert og gretten som fy! Og det hjelper ikke på angsten over alt skolearbeidet jeg MÅ gjøre. Innleveringene hagler inn, og arbeidsmengden vokser. Get shit together!!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar voksenopplæringen nå..

Er ETT fag jeg sliter helt utrolig med, jeg sleit før, kan tenke deg om du ikke har hatt faget på 10år for så å starte med algebra og ligninger, noe du ALDRI mestret på ungdomskole nivå..

Satt med matte oppgaver idag, river nesten av meg håret også kastet jeg kladdeboka på gulvet og griner, fordi jeg får bare ikke til..

Gikk ett lys opp for meg -A-HA nå forstår jeg..utav 30 oppgaver hadde jeg 5 riktige..

Jeg forstår ikke likevel :(

Og dette er BARE brøk...

:grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine:

Eneste jeg kan trøste meg med er at jeg forstår koordinasjon,grafer og tre-firekanter..

"Du spiser 1/4 kake"-Jeg liker ikke kake, så jeg kommer IKKE til å spise den kaka!

"ok...da spiser du 1/4 pizza.."-Jeg spiser aldri 1/4 pizza...er det ristorante eller dr.Oetker så spiser jeg en hel alene...jeg deler ikke..

"Greit du har en dram med 1/4 sprit og ..."-Sorry drikker bare øl...

"Du bruker 1/4 av lønna di"-Må jeg bruke penger? :jolie:

:fnise: Nei men seriøst, jeg forstår ikke brøk,ligninger eller algebra.

:(

Dette er ikke på noen som helst måte ment å være frekt, for jeg skjønner utrolig godt hvordan du har det, men kunne det være en idé å lese denne boken? Min erfaring er at om man får det grunnleggende på plass, så blir resten straks mye mer forståelig. Og da må man nesten begynne fra start, på en måte :P

Anonymous poster hash: ab3fd...4c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar voksenopplæringen nå..

Er ETT fag jeg sliter helt utrolig med, jeg sleit før, kan tenke deg om du ikke har hatt faget på 10år for så å starte med algebra og ligninger, noe du ALDRI mestret på ungdomskole nivå..

Satt med matte oppgaver idag, river nesten av meg håret også kastet jeg kladdeboka på gulvet og griner, fordi jeg får bare ikke til..

Gikk ett lys opp for meg -A-HA nå forstår jeg..utav 30 oppgaver hadde jeg 5 riktige..

Jeg forstår ikke likevel :(

Og dette er BARE brøk...

:grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine:

Eneste jeg kan trøste meg med er at jeg forstår koordinasjon,grafer og tre-firekanter..

"Du spiser 1/4 kake"-Jeg liker ikke kake, så jeg kommer IKKE til å spise den kaka!

"ok...da spiser du 1/4 pizza.."-Jeg spiser aldri 1/4 pizza...er det ristorante eller dr.Oetker så spiser jeg en hel alene...jeg deler ikke..

"Greit du har en dram med 1/4 sprit og ..."-Sorry drikker bare øl...

"Du bruker 1/4 av lønna di"-Må jeg bruke penger? :jolie:

:fnise: Nei men seriøst, jeg forstår ikke brøk,ligninger eller algebra.

:(

Kjenner meg så godt igjen. Da jeg hadde matte på høgskolen for andre gang (strøk første gang, flere år tidligere på annen skole) ble det mange tårer. Samboeren min bare himlet med øynene og trodde det tilta for meg, jeg ble SÅ FRUSTRERT og fikk ikke til noen ting. Men jeg ga ikke opp, uansett hvor frustrert jeg var så fortsatte jeg å gjøre oppgaver helt til jeg fikk det til, og jeg fikk en A til slutt. :nigo:

Jeg lå virkelig ikke naturlig for meg og jeg fant ut at læringsprosessen består av å stort sett ikke få det til, men for hver gang du gjør feil så er du ett steg nærmere å kunne det. Bare prøv mange nok ganger så får du det til! :jepp:

Jeg hadde forresten denne i skriveblokka :fnise:

BKSkePcCYAA6W41.jpg

Anonymous poster hash: dbbcc...efe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke gjort en dritt skole på 3 dager! Er gravid, og får ikke sove et snev om nettene så jeg er ufokusert og gretten som fy! Og det hjelper ikke på angsten over alt skolearbeidet jeg MÅ gjøre. Innleveringene hagler inn, og arbeidsmengden vokser. Get shit together!!!!!

Har nesten ikke gjort noe skole på 1 mnd.... Og jeg er ikke gravid. Føler at jeg ligger litt etter. Jeg går medisin, så det sier seg selv at det er ganske mye pensum. Heldigvis så har jeg hatt mye av dette i biologi på VGS, men fortsatt... Det er så mye sosialt og akademisk som skjer hele tiden, og hvertfall i helgene. Jeg håper det roer seg litt ned nå snart! Jeg går førsteåret, så jeg føler jeg bør være med på det meste av det sosiale nå hvertfall.

Anonymous poster hash: 8a190...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten ikke gjort noe skole på 1 mnd.... Og jeg er ikke gravid. Føler at jeg ligger litt etter. Jeg går medisin, så det sier seg selv at det er ganske mye pensum. Heldigvis så har jeg hatt mye av dette i biologi på VGS, men fortsatt... Det er så mye sosialt og akademisk som skjer hele tiden, og hvertfall i helgene. Jeg håper det roer seg litt ned nå snart! Jeg går førsteåret, så jeg føler jeg bør være med på det meste av det sosiale nå hvertfall.

Anonymous poster hash: 8a190...8d3

Har dere så mye opplegg i en hel måned? Jeg ville bare tatt meg selv i nakken, og fått gjort noe. Du kommer til å slite. Du trenger ikke å være med på ALT.

Anonymous poster hash: 18b75...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, tror jeg dropper forelesning i dag. Har null energi, ikke noe lyst til å dra og bare.... føler meg skikkelig dritt. Uken har vært så jævlig lang, vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg en gang :(

Kjære deg, får vondt av deg! Leste innleggene dine lenger oppe også, og jeg er helt sikker på at du er tusen ganger flinkere enn det du selv gir deg selv ros for å være.

Du er kjempeflink! Ta deg litt tid og slapp av og så skal du se at ting kommer tl å gå myee bedre enn det du trodde! Har vært i samme situasjon selv. Husk å spise, sove og drikke godt. Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere så mye opplegg i en hel måned? Jeg ville bare tatt meg selv i nakken, og fått gjort noe. Du kommer til å slite. Du trenger ikke å være med på ALT.

Anonymous poster hash: 18b75...3a2

Svar nummer 5000 og så var du anonym! Jeg har ventet på denne i lang tid. Jaja, ikke så lenge til 6000 svar da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...