Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Har mista nesten alle augevippene mine. Gøy at det einaste eg synes var kjekt å sminke for augeblikket, ikkje er noko kjekt å sminke lenger. No synes eg ikkje dette var så morosamt med desse biverknadane, ikkje er eg kvitt problemet (desse vonde jævlane) og no har eg heller ikkje auge. Perfekt!

Hvor langt inn i kuren er du? Off det hørtes grusomt ut :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor langt inn i kuren er du? Off det hørtes grusomt ut :/

Nei, det var ikkje ein godfølelse i det heile. Men det hjalp å få ut litt frustrasjon! Akkurat 45 dagar inn i kuren, så eg nærmar meg jo gradvis halvveis. Er kvitt det meste av det eg reknar som små ureinheiter, men eg skulle ønske det var meir effektivt mot det som faktisk vart opplevd som eit problem.

Kor langt er du komen i din kur? Går det fint med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mista nesten alle augevippene mine. Gøy at det einaste eg synes var kjekt å sminke for augeblikket, ikkje er noko kjekt å sminke lenger. No synes eg ikkje dette var så morosamt med desse biverknadane, ikkje er eg kvitt problemet (desse vonde jævlane) og no har eg heller ikkje auge. Perfekt! 

Huff, skikkelig trist å høre.. Men! Du kan få satt på vippeextensions enn så lenge da? Frem til din egne øyevipper vokser ut igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, skikkelig trist å høre.. Men! Du kan få satt på vippeextensions enn så lenge da? Frem til din egne øyevipper vokser ut igjen?

Godt tips, men eg føler det er for dyrt til at det er noko eg tar meg råd til. Får håpe dei kjem att når eg er ferdig?

Er det nokon av dykk som har fått lov til å gå på høgare dose enn det dei anbefaler i forhold til vekt? Vil berre bli ferdig, og lurte på om eg skulle spørja legen om eg kunne ta ein ekstra annankvar dag eller noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikkje ein godfølelse i det heile. Men det hjalp å få ut litt frustrasjon! Akkurat 45 dagar inn i kuren, så eg nærmar meg jo gradvis halvveis. Er kvitt det meste av det eg reknar som små ureinheiter, men eg skulle ønske det var meir effektivt mot det som faktisk vart opplevd som eit problem.

Kor langt er du komen i din kur? Går det fint med deg?

Mest sannsynlig så vokser de ut igjen ☺️ Har hørt at ren cocosolje skal styrke vippene om du smører det på vær kveld. Heldigvis så virker det som at de fleste har utbrudd underveis og ikke er helt kvisefrie før etter at man har sluttet, så tenk positivt ☺️

Jeg er på min 17 dag. Ikke noen særlig bivirkninger nå, ikke mer kviser enn vanlig, heller ikke mindre vil jeg si. Men kvisene jeg får nå forsvinner raskere enn hva de gjorde før. Også har huden min blitt helt fettfri så sminken sitter klistret hele dagen!! Selv etter hard trening har jeg ikke antydning til fet t-sone! Det er noe jeg aldri har opplevd før så jeg er veldig glad for den "bivirkningen" ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner på isotretinoin i dag, er veldig motivert på å komme i gang. Gikk på kuren for nærmere 10 år siden og har stort sett hatt plettfri hud frem til nå. For noen måneder siden begynte jeg å få noen dype vonde kviser (cystisk akne) langs kjevebeinet. Utrolig vondt og ikke minst stygt!

Forrige kur hadde jeg lite bivirkninger (kun tørre lepper og hud) og rask effekt, så håper jeg er like heldig denne gangen. Gikk forresten til privat hudlege (volvat), helt supert at man omtrent får time på dagen fremfor å vente et halvt år på henvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mest sannsynlig så vokser de ut igjen ☺️ Har hørt at ren cocosolje skal styrke vippene om du smører det på vær kveld. Heldigvis så virker det som at de fleste har utbrudd underveis og ikke er helt kvisefrie før etter at man har sluttet, så tenk positivt ☺️

Jeg er på min 17 dag. Ikke noen særlig bivirkninger nå, ikke mer kviser enn vanlig, heller ikke mindre vil jeg si. Men kvisene jeg får nå forsvinner raskere enn hva de gjorde før. Også har huden min blitt helt fettfri så sminken sitter klistret hele dagen!! Selv etter hard trening har jeg ikke antydning til fet t-sone! Det er noe jeg aldri har opplevd før så jeg er veldig glad for den "bivirkningen" ☺️

Ja, dei kjem nok att. Får vera tolmodig og ete pillene mine. Er verdt det, tross alt!

Kjekt at du føler sminken sit betre på. Vi tar dei positive tinga vi kan få, eller kva? Eg elske at eg ikkj treng vaska håret, det blir jo aldri skittent! Reint vatn, kur og balsam ser ut til å vera løysinga for min del, også litt sjampo kvar 7-9 dag. Er fasinerande eigentleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått det store utbruddet ennå?

Nja, tja. Har ikkje fått meir enn det eg er vant til, og hudlegen meinte at det "store utbruddet" var det liten grunn til å frykte. Han meinte det var mindre forkomst av det enn vi gir uttrykk for her i forumet, kanskje.

Etter halvannan månad på kur kjennes det ut som huden byrja å bli ganske bra. Har du fått noko meir eller går det bra med deg og huden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! 

 

Stumpet borti denne tråden, så tenkte jeg kunne spørre her. Jeg er akkurat ferdig med kuren nå, men får fremdeles utbrudd med jevne mellomrom. Jeg har vært helt kvisefri tidligere i kuren, men mot slutten begynte det plutselig å komme litt kviser igjen (mindre enn før). Lurer bare på om noen av dere har noen idé om Isotretinoin fortsetter å "fungere" etter man er ferdig på kur?

 

Lykke til alle dere som går på Iso forresten! Kjenner flere som har gått på denne kuren og som har fått veldig gode resultater:-) 



Anonymous poster hash: f0867...4de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Stumpet borti denne tråden, så tenkte jeg kunne spørre her. Jeg er akkurat ferdig med kuren nå, men får fremdeles utbrudd med jevne mellomrom. Jeg har vært helt kvisefri tidligere i kuren, men mot slutten begynte det plutselig å komme litt kviser igjen (mindre enn før). Lurer bare på om noen av dere har noen idé om Isotretinoin fortsetter å "fungere" etter man er ferdig på kur?

Lykke til alle dere som går på Iso forresten! Kjenner flere som har gått på denne kuren og som har fått veldig gode resultater:-)

Anonymous poster hash: f0867...4de

Man kan visst oppleve en slags bedring de neste 3-4 mnd sa hudlegen min, men jeg har måttet begynne med en lokal krem (skinoren, eneste jeg tåler) for å bli kvitt det nye som kom.

Anonymous poster hash: 7fec7...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg vært på kuren i 3 uker. Har nå nesten ingen bivirkninger lenger, bortsett fra litt tørre lepper og et fettfritt ansikt (noe jeg er veldig fornøyd med). Har ikke hatt et stort utbrudd enda men merker nå noen nye underjordiske her og der så kanskje det kommer nå 😜

Bortsett fra det så går kvisene raskere bort. Vis jeg klemte på en kvise før ble den alltid mye værre og større, nå så skjer ikke det og kvisene forsvinner raskt ☺️

Tar 2 tab om dagen. Regner med at jeg kan øke dosen når jeg skal til hudlegen igjen i november, siden jeg ikke har noe særlig bivirkninger. Noen andre som tar mer enn 2 tab om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg vært på kuren i 3 uker. Har nå nesten ingen bivirkninger lenger, bortsett fra litt tørre lepper og et fettfritt ansikt (noe jeg er veldig fornøyd med). Har ikke hatt et stort utbrudd enda men merker nå noen nye underjordiske her og der så kanskje det kommer nå 😜

Bortsett fra det så går kvisene raskere bort. Vis jeg klemte på en kvise før ble den alltid mye værre og større, nå så skjer ikke det og kvisene forsvinner raskt ☺️

Tar 2 tab om dagen. Regner med at jeg kan øke dosen når jeg skal til hudlegen igjen i november, siden jeg ikke har noe særlig bivirkninger. Noen andre som tar mer enn 2 tab om dagen?

Kjekt at du opplever lite biverknadar og betre hud. Få ting føles betre enn det når ein har hatt problemar med dårleg hud over lengre tid! Eg fekk aldri "det store utbruddet", eg har berre hatt like mange som eg plar ha (minus små ureinheiter, dei er det svært lite av), men no begynner det å føles bra. 50 dagar på kur og 150 tablettar unnagjort!

Eg starta på tre tablettar dagleg, det er dosen eg framleis går på. Då eg ikkje merker noko særleg til biverknadar (eller har funne måtar å leve med dei på), tenkte eg å spørja legen om eg kan auke til fire tablettar, til dømes ein ekstra kvar andre dag. Litt for å bli fortare ferdig, og litt fordi det virkar som det skal gå fint. Såframt leververdiar er fine, burde det vel ikkje vera eit problem?

Edit: skrivefeil

Endret av Mars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjekt at du opplever lite biverknadar og betre hud. Få ting føles betre enn det når ein har hatt problemar med dårleg hud over lengre tid! Eg fekk aldri "det store utbruddet", eg har berre hatt like mange som eg plar ha (minus små ureinheiter, dei er det svært lite av), men no begynner det å føles bra. 50 dagar på kur og 150 tablettar unnagjort!

Eg starta på tre tablettar dagleg, det er dosen eg framleis går på. Då eg ikkje merker noko særleg til biverknadar (eller har funne måtar å leve med dei på), tenkte eg å spørja legen om eg kan auke til fire tablettar, til dømes ein ekstra kvar andre dag. Litt for å bli fortare ferdig, og litt fordi det virkar som det skal gå fint. Såframt leververdiar er fine, burde det vel ikkje vera eit problem?

Edit: skrivefeil

Så bra at vi begge forhåpentligvis slipper unna "det store utbruddet" hehe ☺️ Jeg var egentlig forberedt på masse bivirkninger etc utfra alt jeg har lest, men da er vi tydeligvis flere som slipper litt lettere unna. Så lenge alt av prøver ser bra ut så får du sikkert øke dosen, de følger jo godt med ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, tja. Har ikkje fått meir enn det eg er vant til, og hudlegen meinte at det "store utbruddet" var det liten grunn til å frykte. Han meinte det var mindre forkomst av det enn vi gir uttrykk for her i forumet, kanskje.

Etter halvannan månad på kur kjennes det ut som huden byrja å bli ganske bra. Har du fått noko meir eller går det bra med deg og huden din?

Huden min er grusom nå, hele ansiktet er full av vonde cyster, og er ikke moro å sminke seg lenger. Hurraaa.. 2mbd på kur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ca. to måneder nå, men har bare tatt 80 piller (har bare gått på en pille om dagen den siste måneden), så har fortsatt lenge igjen. Merker stor forbedring på huden, men er ikke helt fin enda. Blodprøvene var heldigvis fine nå, så nå blir det to piller om dagen hvert fall de fire neste ukene. Eneste bivirkningene jeg merker er tørre lepper, mindre fet hud i ansiktet (som bare er bra) og håret blir ikke fett. Har hatt mye håravfall, men er jo vanskelig å si hva det skyldes, er jo ikke sikkert det er pga. isoen. Uansett går det bedre enn forventet. 

 

Ang. utbrudd. Syns jeg fikk et utbrudd rundt uke to, hvor jeg merket at det ble verre, men det verste var egentlig å gå og tro at det skulle bli enda verre, men før det rakk å bli det så begynte det å bli bedre igjen. Så for min del var det ikke noe stress egentlig, var bare noen dager/en uke jeg følte meg ganske ufresh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 uker og 2 dager update: Merker at jeg må smøre leppene oftere enn tidligere og at jeg lettere blir litt tørr på hendene. Ellers virker det som at alle hudormer, prikker etc i ansiktet presses mer og mer ut eller hva jeg skal si. De har liksom blitt mer synlige.

Er verken værre eller bedre enn vanlig. Føler kanskje at noen av porene har blitt mindre. Ellers føler jeg også at huden har en fin glød uten sminke noen ganger ☺️

Vis ikke kuren blir værre enn dette så er det piece of cake for mindel, men det er vel litt for tidlig og si?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken foundation eller bb cream bruker dere? Jeg har brukt bare minerals, men dette funker ikke lenger, blir altfor tørt. Noen med noen gode tips? :)

Har forresten gått på kuren 1 uke og merker allerede forbedringer i huden, krysser fingrene for at det ikke blir noen forverring. Huden har blitt ganske tørr og jeg merker prikking i leppene. Ellers har jeg en følelse av å være litt fyllesyk noen dager, aner ikke om det er medisinen eller stress som er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på kuren i nøyaktig 2 måneder, og det er ikke før nå at jeg begynner å se forbedringer. Det er tydeligvis veldig varierende fra person til person, men jeg hadde mitt livs verste utrbrudd de 2-5 første ukene av kuren. Det var veldig ille, og ansiktet mitt så ikke ut! Fikk masse kviser på områder jeg ikke hadde hatt kviser på før, og hele ansiktet gjorde vondt. Det begynte å roe seg etter femte uke, og nå har jeg egentlig ikke så veldig mange kviser igjen, men har en del røde "flekker" der kvisene var, men disse forsvinner forhåpentligvis med tiden. 

 

I mitt tilfelle var bivirkningene verst de første 2-4 ukene, og deretter roer det seg ned. I starten fikk jeg EKSTREMT tørr hodebunn, masse flass og det klødde noe sykt. Gikk heldigvis over etter en uke. Ble også veldig rød i ansiktet, føltes litt som om ansiktet var brent.. Dette gikk heldigvis også over, og de eneste bivirkningene jeg har nå er tørre lepper, tørr nese og litt ryggsmerter ved trening.

 

Ellers har jeg vært overraskende lite tørr i ansiktet! Huden produserer ikke lenger olje, noe som er utrolig deilig! For å unngå tørr og flassete hud, anbefaler jeg å bruke en GOD fuktighetskrem. Jeg har brukt CeraVe Moisturizing Cream helt siden jeg startet på kuren og kunne ikke vært mer fornøyd! Anbefaler den på det sterkeste! Ellers renser jeg huden morgen og kveld med en mild såpefri rens beregnet for tørr og sensitiv hud, og det har funket kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken foundation eller bb cream bruker dere? Jeg har brukt bare minerals, men dette funker ikke lenger, blir altfor tørt. Noen med noen gode tips? :)

Har forresten gått på kuren 1 uke og merker allerede forbedringer i huden, krysser fingrene for at det ikke blir noen forverring. Huden har blitt ganske tørr og jeg merker prikking i leppene. Ellers har jeg en følelse av å være litt fyllesyk noen dager, aner ikke om det er medisinen eller stress som er årsaken.

Jeg bruker en en BB Cream fra Lumene, og den funker kjempebra! Den blir aldri tørr på meg (bare husk å bruke en god fuktighetskrem under). Den heter "Lumene Bright Now Vitamin C BB Cream". Anbefaler deg å prøve den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...