Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Er spesielt etter å ha sittet stille jeg også merker det, bare at for meg er det i hoftene. Er veldig vondt når jeg reiser meg og det første minuttet/minuttene etter det, så går det seg noenlunde til, men håper ikke det skal fortsette sånn hele kuren, føler meg jo som en dame på 90, hehe

Jeg tror nok det vil gi seg etter hvert. For meg er enkelte dager verre enn andre. I dag, for eksempel, kjenner jeg ingenting. Har også hørt at de fleste bivirkningene kommer og går. Nekter å gå med på å være så støl i kroppen i et halvt års tid, haha :dry: Jeg bruker forresten varmepose på kveldene (det er da mine knær er verst), legger den mellom knærne og lar den ligge til jeg skal legge meg. Innbiller meg i hvert fall at det lindrer godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at vi begge forhåpentligvis slipper unna "det store utbruddet" hehe ☺️ Jeg var egentlig forberedt på masse bivirkninger etc utfra alt jeg har lest, men da er vi tydeligvis flere som slipper litt lettere unna. Så lenge alt av prøver ser bra ut så får du sikkert øke dosen, de følger jo godt med ☺️

Hadde fine leververdiar, og fekk tommel opp frå legen. Kan ta tre eller fire, alt etter kva som passa meg. Så eg tar for det meste berre fire i slengen eg, merker eigentleg ikkje særleg forskjell på ein ekstra, og det kuttar jo ned behandlingstida litt!

Korleis har det gått med deg? Har det vore noko "stort utbrot" eller ser det ut som du slepp unna? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med å farge håret mens man går på kuren?

Jeg striper håret hver andre måned. Har gått fint men svir en del når fargen/blekingen sitter i. Går over når det skylles ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter dere med munnsår? Har hatt tørre lepper siden dag 4, men de siste dagene har jeg fått et skikkelig stort og vondt munnsår i munnviken... Klarer ikke spise skikkelig da såret sprekker hver gang jeg åpner munnen:sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fine leververdiar, og fekk tommel opp frå legen. Kan ta tre eller fire, alt etter kva som passa meg. Så eg tar for det meste berre fire i slengen eg, merker eigentleg ikkje særleg forskjell på ein ekstra, og det kuttar jo ned behandlingstida litt!

Korleis har det gått med deg? Har det vore noko "stort utbrot" eller ser det ut som du slepp unna? :-)

Så bra 😄 Har du merket noe nå etter du begynte å ta flere? 

Jeg har vel ikke hatt et "stort utbrudd" men mer som jeg ellers ville hatt, like ille hud som vanlig.. Men kvisene ser ut til å forsvinne raskere nå, at de tørker ut. Men jeg står fortsatt bare på 2 piller så det blir sikkert bedring etterhvert 😊 

Ellers er huden fortsatt fettfri så får sminket huden kjempebra, så det er ikke krise om jeg får noen kviser lenger. Har også en fin glød i ansiktet uten sminke 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra 😄 Har du merket noe nå etter du begynte å ta flere? 

Jeg har vel ikke hatt et "stort utbrudd" men mer som jeg ellers ville hatt, like ille hud som vanlig.. Men kvisene ser ut til å forsvinne raskere nå, at de tørker ut. Men jeg står fortsatt bare på 2 piller så det blir sikkert bedring etterhvert 😊 

Ellers er huden fortsatt fettfri så får sminket huden kjempebra, så det er ikke krise om jeg får noen kviser lenger. Har også en fin glød i ansiktet uten sminke 😄

No har eg gått på fire til dagen i litt over fjorten dagar. Opplever no at huden er synleg tørr (slik den var då eg starta på kuren), og har fått fire fine kviser sånn her og der i ansiktet. Tenkte å gå ned til tre-fire-tre-fire-kombinasjon på tablettane no, så får eg sjå om eg kanskje vert litt mindre tørr. Har det ikkje såå travelt.

Det vert sikkert betring etterkvart, som du seier. Eg har trua 😊 Gøy med kjekke huddagar, både med og utan sminke. Eg hadde ei stund ingen augevippe (føltes det ut som), men dei er heldigvis grodd ut att 😊 Du slepp gjerne unna hårvasken også? Eg gruar meg nesten til å bli ferdig, er så deilig å sleppe...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg gått på fire til dagen i litt over fjorten dagar. Opplever no at huden er synleg tørr (slik den var då eg starta på kuren), og har fått fire fine kviser sånn her og der i ansiktet. Tenkte å gå ned til tre-fire-tre-fire-kombinasjon på tablettane no, så får eg sjå om eg kanskje vert litt mindre tørr. Har det ikkje såå travelt.

Det vert sikkert betring etterkvart, som du seier. Eg har trua 😊 Gøy med kjekke huddagar, både med og utan sminke. Eg hadde ei stund ingen augevippe (føltes det ut som), men dei er heldigvis grodd ut att 😊 Du slepp gjerne unna hårvasken også? Eg gruar meg nesten til å bli ferdig, er så deilig å sleppe...

 

Så godt å høre at det ikke er værre enn det selv med den dosen du er på 😄 Har du hatt noen smerter eller følt deg sliten/gammel i kroppen? Husker i starten så måtte jeg hvile ettermiddagslur vær dag 😂

Åå bra at vippene dine er tilbake! Jeg har brukt serum på mine og de vokser som bare det 😊 Ja nå vasker jeg håret en gang i uken å det er såå deilig haha.. Kunne sikkert gått lenger også vis ikke jeg brukte hårspray etc. 

Har virkelig troen på dette, selv om det tar tid så blir vi nok veldig fornøyd når vi er ferdig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at det ikke er værre enn det selv med den dosen du er på 😄 Har du hatt noen smerter eller følt deg sliten/gammel i kroppen? Husker i starten så måtte jeg hvile ettermiddagslur vær dag 😂

Åå bra at vippene dine er tilbake! Jeg har brukt serum på mine og de vokser som bare det 😊 Ja nå vasker jeg håret en gang i uken å det er såå deilig haha.. Kunne sikkert gått lenger også vis ikke jeg brukte hårspray etc. 

Har virkelig troen på dette, selv om det tar tid så blir vi nok veldig fornøyd når vi er ferdig 😊

Eg måtte le litt, fordi middagslur er jo noko eg elskar! I tillegg vart eg ganske sjuk rett etter eg byrja på kuren, og dermed sov heile dagen og heile natta i lang tid. Så eg trur ikkje eg har vorte påverka til å sove meir middagskvil enn eg pleier. Helsing pensjonisten 😂 Men i forhold til dose og sånn funker det fint. Skal du gå på to til dagen heile kuren eller skal du gå opp etter kvart? 

Har ikkje vondt i noko som helst, så har sluppe greitt unna der. Har det gått over for din del? Fin i fisken no? 😊

Eg brukar ikkje hårspray, så for min del går eg av og til opp til ni-ti dagar utan å vaske - men eg skyllar det etter trening og har i balsam etter tips frå frisøren 😊 Heilt klart! Eg gler meg til å verta ferdig, einaste eg angre på er at eg ikkje byrja før... Det hadde spart meg for mykje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått 1 1/2 måned på kuren og har bivirkninger fra helvete.. Tørr hodebunn, tørr, rød og irritert hud, sprukne lepper, tre gigantiske cyster i ansikter som gjør så inni helvete vondt og eksem flere steder på kroppen som klør.. Tar 20mg 2 ganger om dagen. 

Skal til hudlege om 1 uke og håper jeg får lov til å øke dosen da, til tre ganger om dagen. 

- Jente, 19. 

Anonymkode: 65a2d...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg måtte le litt, fordi middagslur er jo noko eg elskar! I tillegg vart eg ganske sjuk rett etter eg byrja på kuren, og dermed sov heile dagen og heile natta i lang tid. Så eg trur ikkje eg har vorte påverka til å sove meir middagskvil enn eg pleier. Helsing pensjonisten 😂 Men i forhold til dose og sånn funker det fint. Skal du gå på to til dagen heile kuren eller skal du gå opp etter kvart? 

Har ikkje vondt i noko som helst, så har sluppe greitt unna der. Har det gått over for din del? Fin i fisken no? 😊

Eg brukar ikkje hårspray, så for min del går eg av og til opp til ni-ti dagar utan å vaske - men eg skyllar det etter trening og har i balsam etter tips frå frisøren 😊 Heilt klart! Eg gler meg til å verta ferdig, einaste eg angre på er at eg ikkje byrja før... Det hadde spart meg for mykje.

 

Oi jeg ble også syk i starten av kuren 😝 Lå rett ut i flere dager. Skal til hudlegen i slutten av mnd, regner med jeg kan øke dosen da siden ikke bivirkningene mine er så ille. Da blir man vel raskere ferdig om jeg har forstått det riktig?

Har ikke noe særlig vondt nå heldigvis, men merker jeg er litt mer fislete i kroppen enn vanlig 😜 

Så lurt med balsamen, skal gjøre det samme selv 😊 Ja helt enig med deg, skulle gjort dette for lengst! Gleder meg så til de store resultatene kommer 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, då vert du kjappare ferdig. For min del ser det ut som å gå på ein dose med 4-3-4-3-4 ut til å fungere heilt supert i forhold til biverknadar. Når eg gjekk på fire kvar dag vart eg unødig tørr og eg vil heller ha det greitt under kuren, enn å kutte den med nokre dagar berre 😊 Du får seia i frå om kva hudlegen seier, du får heilt sikkert lov til å auke dosen om leververdiar og sånt er fint!

Eg er veldig fornøyd allereie no, etter to og ein halv månad på kur. I går fekk eg nemleg verdas trivelegaste komplement for ein stakkars akneplaga ungdom: "Så fin du har vorte i huden, du ser så bra ut!"

Humøret steig med ti hakk då 😃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått 1 1/2 måned på kuren og har bivirkninger fra helvete.. Tørr hodebunn, tørr, rød og irritert hud, sprukne lepper, tre gigantiske cyster i ansikter som gjør så inni helvete vondt og eksem flere steder på kroppen som klør.. Tar 20mg 2 ganger om dagen. 

Skal til hudlege om 1 uke og håper jeg får lov til å øke dosen da, til tre ganger om dagen. 

- Jente, 19. 

Anonymkode: 65a2d...3b3

Dersom du opplever sterke biverknadar allereie på 40 mg per døgn, er det ikkje sikkert hudlegen vil anbefale deg å gå opp til 60 mg per døgn. Du vil sannsynlegvis på større dose oppleve fleire biverknadar, basert på kva andre i forumet her har fortalt og eigne erfaringar.

Når det kjem til eksem: hydrokortison og fuktigheitskrem fleire gongar til dagen. Kanskje du kan bytte ut dusjsåpe med dusjolje? Helst unngå å dusje også.. 😄 For sprukne lepper har brystvortesalve vore redninga for min del, heiter Purelan og kjøpes på apotek.

Elles må du berre tilføre fuktigheit på tørr og irritert hud (helst utan parfyme, eit greitt alternativ kan vera produktserien til Decubal) og olje i hår og hovudbotn. Dei på apoteket vil heilt sikkert hjelpe deg, dei har ein del kunnskap om biverknadane til Isotretinoin 😊

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har startet på isotretinoin for 4 uker siden og lurer på et par ting;

1. jeg går på diane i tillegg, men tenker å slutte etter kuren. Har jo lest de verste skrekkhistoriene om å slutte på den mtp kviseutbrudd, og lurer på om noen av dere har sluttet på p-piller uten kuren, og om det gikk fint (ikke kviseutbrudd fra helvete)?

2. Har huden holdt seg fin etter kuren? Er huden din mindre fet etter kuren?

3. Noen som har tatt to kurer og eventuelt blitt kurert hvis første ikke funket? 

Rimelig desperat etter å bli bra varig da jeg er lei av arr, masse kviser og ruinert livskvalitet.

Takker på forhånd :)

 

Anonymkode: 4f1c4...de4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! Jeg går på denne kuren, men jeg går ikke på noe prevensjonsmidler. Jeg bare lurer på; kan jeg ha sex med kun kondom? Er det sikkert nok? 

Anonymkode: 65a2d...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som også er plaget med voldsom nattesvette etter å ha begynt på kuren? Kan det ha noe å si når en tar dosen(e)? Jeg har fått forskrevet 20 mg x 2. Er på den 15. dagen nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som også er plaget med voldsom nattesvette etter å ha begynt på kuren? Kan det ha noe å si når en tar dosen(e)? Jeg har fått forskrevet 20 mg x 2. Er på den 15. dagen nå.

 

Jeg er plaget med svettetokter på dagtid. Grusomt, men det går jo over :)

Anonymkode: 5889f...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er plaget med svettetokter på dagtid. Grusomt, men det går jo over :)

Anonymkode: 5889f...694

Går det over etter endt kur, eller etter en stund utover i kuren? Jeg syns det er ganske belastende å våkne flere ganger per natt med gjennomvått sengetøy. Kan ikke finne spesielt mye informasjon om akkurat denne bivirkningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...