Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

 

Så fin og informativ tråd med så mange oppdateringer om hele prosessen!

Men nå har jeg lest maange sider her, og oppfordrer alle som har gått eller skal starte på kuren å beskrive hvordan hud de hadde FØR de startet. Altså hvor plaget, hvor dype kviser osv?

Det er veldig interessant for oss som også vil starte på kuren!

Jeg har ikke dype acne kviser til enhver tid, men har 1-5 dype store smertefulle av og til og alltid andre store mellomdype kviser men ikke sånn at de dekker hele annsiktet. Har fått noen arr på nesen av kviser også og skjemmer mg veldig over å gå ut når huden min ikke er glatt, tror dere jeg kvalifiserer til roaccutane? Broren min har foreslått det, men jeg trodde det var mest for ekstremtilfeller?

Anonymous poster hash: c0363...511

 

Jeg har mange små, og noen mellomstore, men det er mange og syns derfor godt, legen kalte de "overfladiske". Handler mer om at det ikke går bort av annen behandling, så det kan godt hende du får det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke opplevd noen forbedring så langt (har gått på 2 piller om dagen i snart en uke), og kjenner meg godt igjen i det du sier om utbrudd på haken og kjevebeinet. Jeg har til og med fått på sidene av halsen.. 

Av erfaring så har ikke det å endre kostholdet hjulpet så veldig mye på kvisene mine. Jeg har også vært ganske stressa i det siste, så sunt kosthold har ikke blitt like høyt prioritert som det skulle ha vært. Spiser egentlig bare det jeg vil av det som er tilgjengelig og ikke tar lang tid å lage.. Det jeg har fokusert mest på er å få i meg nok vann (mtp. tørrhet i ansikt osv) og minst fem om dagen.  :spise:

Jeg tror egentlig ikke heller det er isoen som har gjort det bedre, tror heller det var Diane. Nå har det som kom på kjeven begynt å gå bort, men har heller fått mer i ansiktet, men det er sånne små.

 

Tror egentlig det er lurt å ikke stresse sånn med maten, det er jo ikke som om det er det som skaper problemet i utgangspunktet, begynner å bli litt mindre opptatt av det jeg også, og det er egentlig veldig deilig  :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege brukar ikkje elektronisk resept, men eg fekk den i posten omsider, har tatt blodprøve og byrjar i dag!

Tre tablettar kvar dag, til saman 400 stykk. Eg gler meg heilt vilt til ein ny kvardag utan vonde byllar i ansiktet!

Så bra at du endelig fikk den og får begynne!

 

Så du skal begynne med tre piller om dagen? Er fortsatt nesten tre uker til jeg skal begynne med tre om dagen, føler det går så tregt med bare 1, så gleder meg egentlig til å øke dosen. Ahh, det er jeg enig med deg i, kan nesten ikke skjønne at det skal bli bra en dag (forhåpentligvis).

 

Hei igjen jeg var nok ikke så ille før start men nok til at det plaget meg skikkelig!!!! Men ikke bruke diane? Jeg bruker diane! Fikk det av hudlegen på resept når jeg starter på iso?!? Hm finner heller ikke noe i felkeskatalogen at Diane er kontraindisert med iso jeg tenker ikke noe spesielt på hva jeg spiser annet enn at jeg generelt har et sunt kosthold

Skjønner :) 

 

Hvis du fikk det av hudlegen er det sikkert ikke noe stress. Kan godt hende at jeg bare misforsto, og at hun ikke mente at man ikke kan bruke det samtidig, men at hun mente at det ikke var nødvendig siden begge deler brukes som behandling av akne og at da blir det litt smør på flesk hvis du skjønner.

 

Tar ingen spesielle omsyn i forhold til kosthald. Forsøkte ein god periode å kutte ut mjølkeprodukt, då dette var einaste eg hadde funne (nesten) truverdig forsking på. Orkar ikkje legga store avgrensingar på kosthaldet, då eg personleg ikkje trur det gjere noko forskjell på min hud.

Er litt deilig å høre at dere ikke tenker så fryktelig mye på hva dere spiser, nå som jeg går på iso stresser ikke jeg heller så mye med det fordi huden burde bli bra uansett. Men er jo mange andre grunner til å spise sunt da, så trenger jo ikke hive i meg alt mulig uansett, (og det har jo ikke noen god effekt på huden til noen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du skal begynne med tre piller om dagen?

Ja, her køyrer vi visst rett på sak. Han meinte eg ikkje skulle vera så bekymra for bivirkningar, så eg satsar på at han har rett. Kor lenge mange skal du ende opp med? To eller tre om dagen? Endret av Mars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :) Jeg har et par spørsmål jeg håper noen her kan svare meg på. Jeg er 27 år hvis det har noe å si.

Jeg har ikke mye akne, men har vanligvis rundt 2-4 små og store kviser i ansiktet mitt hver dag. Det er SJELDENT at jeg ikke har minst én. Jeg har vært hos hudlege som ga meg antibiotika, og hun sa at hvis den ikke hjalp så kunne jeg få Roaccutane. Kuren med antibiotika (tetra) funket ikke og jeg ble bare verre. 

 

Nå vurderer jeg å gå å få meg denne hestekuren for å få de bort en gang for alle. Jeg sliter også med fet hodebunn. Jeg må vaske håret hver dag fordi det er så fett! 

1. Hjelper Roaccutan mot fet hårbunn? 
2. Må kvinner sette inn spiral imens man går på Roaccutan? (hørte dette) 
3. Hvor lenge må man gå på Roaccutan ca. når huden ikke har så ekstremt mye akne? Er det nok med 2 mnd f.eks? 

 

TAKK :D



Anonymous poster hash: 1333d...cf1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Prolip" frå apoteket. Kostar litt over 100 kr. For meg som har vore mykje plaga med munnsår i alle år, var denne redninga. Har verkeleg trua på at denne er god nok til å halde leppene i sjakk. Trur den inneheld noko honning eller liknande, som skal ha bakteriehemjande ingrediensar. Men ikkje ta for mykje på om gangen. Då føles den litt rar.

Skal prøve den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, her køyrer vi visst rett på sak. Han meinte eg ikkje skulle vera så bekymra for bivirkningar, så eg satsar på at han har rett. Kor lenge mange skal du ende opp med? To eller tre om dagen?

Sikkert like greit å begynne rett på sak, forhåpentligvis merker man jo fortere bedring av det. Er meningen at jeg skal ende opp med tre om dagen. Vet egentlig ikke helt hvorfor noen begynner med høy dose med en gang, mens andre må gjøre det så gradvis, om det bare har med vekt å gjøre eller om det er andre ting også  :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert like greit å begynne rett på sak, forhåpentligvis merker man jo fortere bedring av det. Er meningen at jeg skal ende opp med tre om dagen. Vet egentlig ikke helt hvorfor noen begynner med høy dose med en gang, mens andre må gjøre det så gradvis, om det bare har med vekt å gjøre eller om det er andre ting også  :vetikke:

Forhåpentlegvis. Det går nok heilt sikkert på vekt, men det er nok ikkje nødvendigvis slik at legane følgjer nett den same malen. Nokon er nok meir forsiktig (slik som din), og andre meir rett på (som min). Etter seks tablettar har eg fått munnsår både oppe og nede. Fantastisk. Ser ut som eg har fått uheldige mengdar restylane :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei hei :) Jeg har et par spørsmål jeg håper noen her kan svare meg på. Jeg er 27 år hvis det har noe å si.

Jeg har ikke mye akne, men har vanligvis rundt 2-4 små og store kviser i ansiktet mitt hver dag. Det er SJELDENT at jeg ikke har minst én. Jeg har vært hos hudlege som ga meg antibiotika, og hun sa at hvis den ikke hjalp så kunne jeg få Roaccutane. Kuren med antibiotika (tetra) funket ikke og jeg ble bare verre. 

 

Nå vurderer jeg å gå å få meg denne hestekuren for å få de bort en gang for alle. Jeg sliter også med fet hodebunn. Jeg må vaske håret hver dag fordi det er så fett! 

1. Hjelper Roaccutan mot fet hårbunn? 

2. Må kvinner sette inn spiral imens man går på Roaccutan? (hørte dette) 

3. Hvor lenge må man gå på Roaccutan ca. når huden ikke har så ekstremt mye akne? Er det nok med 2 mnd f.eks? 

 

TAKK :D

Anonymous poster hash: 1333d...cf1

 

 

Ingen som kan gi noen svar??  :frown:  :tristbla:

Anonymous poster hash: 1333d...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kan gi noen svar?? :frown::tristbla:

Anonymous poster hash: 1333d...cf1

Alle desse spørsmåla er allereie besvart i dette forumet. Grunnen til at du ikkje har fått svar tidlegare, kan vera fordi informasjonen du spør etter allereie er tilgjengeleg for deg om du leitar.

Behandlinga vil føre til at du vil ha mindre feitt hår undervegs, men det ser ikkje ut til å ha varig effekt i følgje dei som har fullført.

Eg opplever at det miljøet eg bur i, påverker kor feitt hår eg får (by, bygd, inne, ute, sommar, vinter).

Du må ikkje ha spiral, men trygg prevensjon som hindrar graviditet grunna fosterskadelege virkningar av medikamentet.

Du vil måtte fullføre ein fullstendig kur for at dette skal gi varig verknad. Eg trur ikkje du kan ta ein "hurtigkur" sjølv om du ikkje er veldig plaga.

Ta kontakt med hudlækjar, og dei vil kunne gje svar på alt du lurar på. Sjå linken under for meir informasjon. Lukka til!

http://hudlegelangeland.no/admin/files/isotretinoin2014.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentlegvis. Det går nok heilt sikkert på vekt, men det er nok ikkje nødvendigvis slik at legane følgjer nett den same malen. Nokon er nok meir forsiktig (slik som din), og andre meir rett på (som min). Etter seks tablettar har eg fått munnsår både oppe og nede. Fantastisk. Ser ut som eg har fått uheldige mengdar restylane :fnise:

Ja, kommer sikkert an på legen også:) Oi, såpass fort, ja! Er jo nesten skummelt å legge seg fordi man ikke vet hvordan man vil se ut neste dag, haha. Forhåpentligvis går sånne ting bort når kroppen får vendt seg til dosen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker dere forresten sminke når dere går på kuren? Jeg gjør det, klarer ikke gå uten, men er litt redd for at sminken bremser fremgangen. Nå for tiden går jeg jo med sminke flere timer i døgnet enn jeg går uten, kan liksom ikke tenke meg at det er særlig bra :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere forresten sminke når dere går på kuren? Jeg gjør det, klarer ikke gå uten, men er litt redd for at sminken bremser fremgangen. Nå for tiden går jeg jo med sminke flere timer i døgnet enn jeg går uten, kan liksom ikke tenke meg at det er særlig bra :s

Jeg bruker sminke som vanlig, men jeg tenker på det samme selv.. 

Men med en gang jeg er hjemme og vet jeg ikke skal ut noe mer for dagen så tar jeg den av. 

 

 

Jeg har gått på kuren i 8-9 dager nå, ikke veldig mye bivirkninger annet enn noen skikkelige "godkviser" på hake, kjeve, hals. litt stram i masken, og leppene begynner smått å bli tørre. 

Har alle dere opplevd at det kommer masse kviser før det blir bedre? føler den er obligatorisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sminke som vanlig, men jeg tenker på det samme selv.. 

Men med en gang jeg er hjemme og vet jeg ikke skal ut noe mer for dagen så tar jeg den av. 

 

 

Jeg har gått på kuren i 8-9 dager nå, ikke veldig mye bivirkninger annet enn noen skikkelige "godkviser" på hake, kjeve, hals. litt stram i masken, og leppene begynner smått å bli tørre. 

Har alle dere opplevd at det kommer masse kviser før det blir bedre? føler den er obligatorisk...

Prøver å gjøre det samme selv så huden får puste mest mulig, men det er så mye som skjer om dagen med skole og alt mulig så blir ofte gående med sminken litt lenger enn det jeg føler er bra.

 

Har gått 11 dager nå, og det eneste jeg merker er tørre lepper og flass i hodebunnen, men leppene er mindre tørre nå enn det de var for noen dager siden, så lurer på om kroppen begynner å vende seg til dosen. Og ja, føler at jeg har fått mange nye kviser, er helt tydelig på meg hvert fall at det kommer til å bli verre før det blir bedre. Fikk en del store på undersiden av kjevebenet/under haken de første dagene, men der er det ganske glatt akkurat nå faktisk, men har blitt mer andre steder. Kan ofte se ganske bra ut på morgenen, men utover dagen ser det mye verre ut, merkelig det der..  :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei

I går hadde jeg gått på iso i en uke. I løpet av ettermiddagen begynte huden å klø, deretter svi.. På kvelden begynte jeg å få et par blemmer på håndleddet og var rød på store deler av kroppen (skulder, hals, bryst osv). Leste gjennom bivirkninger og fant ut at jeg skulle ringe legevakta. Der fikk jeg allergimedisin og gikk ut ifra at det kunne ha noe med iso å gjøre. Utslettet var borte i mårrest. Tenkte i ettertid over at jeg hadde smurt med inn med aloe fresh body lotion fra vaseline intensive care. Jeg tok vanlig dose med iso i dag og har ikke reagert.

Ville bare høre om det var noen andre som har reagert på vanlige billig-kremer? Eventuelt advare. Jeg har aldri reagert på den kremen før. Dette var første gang jeg brukte den etter at jeg begynte på kuren.

Update: fikk utslettet likevel. Noen som har erfaring med dette? :S vil så gjerne fullføre kuren

Endret av {lykketroll}
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :) Jeg har et par spørsmål jeg håper noen her kan svare meg på. Jeg er 27 år hvis det har noe å si.

Jeg har ikke mye akne, men har vanligvis rundt 2-4 små og store kviser i ansiktet mitt hver dag. Det er SJELDENT at jeg ikke har minst én. Jeg har vært hos hudlege som ga meg antibiotika, og hun sa at hvis den ikke hjalp så kunne jeg få Roaccutane. Kuren med antibiotika (tetra) funket ikke og jeg ble bare verre.

Nå vurderer jeg å gå å få meg denne hestekuren for å få de bort en gang for alle. Jeg sliter også med fet hodebunn. Jeg må vaske håret hver dag fordi det er så fett!

1. Hjelper Roaccutan mot fet hårbunn?

2. Må kvinner sette inn spiral imens man går på Roaccutan? (hørte dette)

3. Hvor lenge må man gå på Roaccutan ca. når huden ikke har så ekstremt mye akne? Er det nok med 2 mnd f.eks?

TAKK :D

Anonymous poster hash: 1333d...cf1

1. Ja, men for min del ( og de fleste andre) kun under kuren. Kan anbefale sjampo fra kerastase for fet hodebunn og sensitive tupper. At den lissom ikke skal tørke ut tupper er bare tull, men bruk den i hodebunnen. :) jeg har ihvetfall blitt mye mye bedre :)

2. Nei :) men det anbefales dobbel prevensjon ( eks P-pille og bruk av kondom) er veldig lite gunstig å bli gravid på kuren. :/

3. Dessverre er det en matematisk formel med en viss antall gram du må innta tilsamen og en maks grense på hvor mye du kan innta daglig. ( er jo en minimums og maksimum grense altså) Jeg var kun plaget av små nupper, men gikk på kuren i ca 7 mnd. Jeg veide ca 57 kg mens jeg gikk på kuren. Maks dose daglig er egen kroppsvekt i mg. Altså for meg 57 mg. Fikk ikke lov å ta 60 mg ( 3tbl). Jeg tok da 40 mg ( 2tbl) og brukte lengre tid, men fikk kanskje litt mindre bivirkninger. Skal ikke lyve; de siste to mnd var pyton, da var jeg dritt lei. :) elles gikk det meste seg veldig fint til 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I går hadde jeg gått på iso i en uke. I løpet av ettermiddagen begynte huden å klø, deretter svi.. På kvelden begynte jeg å få et par blemmer på håndleddet og var rød på store deler av kroppen (skulder, hals, bryst osv). Leste gjennom bivirkninger og fant ut at jeg skulle ringe legevakta. Der fikk jeg allergimedisin og gikk ut ifra at det kunne ha noe med iso å gjøre. Utslettet var borte i mårrest. Tenkte i ettertid over at jeg hadde smurt med inn med aloe fresh body lotion fra vaseline intensive care. Jeg tok vanlig dose med iso i dag og har ikke reagert.

Ville bare høre om det var noen andre som har reagert på vanlige billig-kremer? Eventuelt advare. Jeg har aldri reagert på den kremen før. Dette var første gang jeg brukte den etter at jeg begynte på kuren.

Update: fikk utslettet likevel. Noen som har erfaring med dette? :S vil så gjerne fullføre kuren

Det hørtes ubehagelig ut. Jeg har ikke hørt om det, men jeg får lett utslett av visse kremer. Kan det bare ha vært at huden din ble sensitiv -slik som jeg er til vanlig, og videre at du fikk en allergisk reaksjon av kremen og ikke tabl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å gjøre det samme selv så huden får puste mest mulig, men det er så mye som skjer om dagen med skole og alt mulig så blir ofte gående med sminken litt lenger enn det jeg føler er bra.

Har gått 11 dager nå, og det eneste jeg merker er tørre lepper og flass i hodebunnen, men leppene er mindre tørre nå enn det de var for noen dager siden, så lurer på om kroppen begynner å vende seg til dosen. Og ja, føler at jeg har fått mange nye kviser, er helt tydelig på meg hvert fall at det kommer til å bli verre før det blir bedre. Fikk en del store på undersiden av kjevebenet/under haken de første dagene, men der er det ganske glatt akkurat nå faktisk, men har blitt mer andre steder. Kan ofte se ganske bra ut på morgenen, men utover dagen ser det mye verre ut, merkelig det der.. :blink:

Jeg må bare si at jeg også var plaget med flass. Bruk aco sjampo for tørr hodebunn og ikke sånn vanlig head and shoulders. Jeg ble fin etter et par vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...