Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)

Fremhevede innlegg

Skrevet

En liten update fra meg.. 

har fått et sykt utbrudd med kviser som er skikkelig vonde... flere underjordiske 😖 og jeg er veldig dårlig til å holde fingrene unna, må liksom klemme og plukke på di.. what to do? Tips? Går Sykt utover psyken når jeg ser verre ut enn da jeg begynte. 

Er generelt veldig dårlig til å drikke nok, men prøver så godt jeg kan. Er det andre ting jeg kan gjøre eller må jeg bare la dette skje ? 

Håper det blir bedre snart 🙏 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 13.8.2019 den 18.56, AnonymBruker skrev:

Jeg er 33, og begynte på søndag på min fjerde runde. Sliter med pcos også.

Huden ser helt forferdelig ut. Håper på rask bedring. 

20190813_185614.jpg

Anonymkode: 4b56c...bc9

Hei! 

35 år, og runde 3 her... Startet igår, så krysser fingre for at det skal gå denne gangen! 

Tidligere var det dype kviser som var problemet, nå er det hvite hudormer som blir til stygge betente sår, og betennelse i porene på kinnene. Huden min ser igrunn ut som din, så jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det har gått med deg? 

Skrevet
På 24.9.2019 den 7.33, Agirlhasnoname skrev:

Hei igjen! 

Jeg har nå fått en slags rift i munnviken. Enten skyldes den for mye «rens og krem» i ansiktet, ellers skyldes den at jeg er tørr. Noen gode råd mot dette? Føler at leppepomade gjør det verre fordi det alltid «ligger i bløt» om dere skjønner. Sykt vondt med rift der. Blir jo vanskelig og smertefullt å åpne munnen/spise/snakke/le. 😂 

Jeg bruker Aquaphor soothing skin balm på leppene, og godt ut i munnvikene. Den er ganske tynn i konsistensen, funker for meg :)

• Liker 1
Skrevet

Digg å alltid ha blod, blodslim eller størknet blodslim i nesa ja.. 🤢

• Liker 1
Skrevet

Hei! 

Hvordan er det å drikke litt alkohol mens man går på denne kuren? Jeg vet hudlegen sa at man skal være forsiktig med alkohol. Jeg har gått på kuren i ca to uker nå, og hadde meg 2-3 glass vin i går. Drikker veldig sjeldent og når jeg drikker er det aldri snakk om store mengder. 

Forresten så glemte jeg å ta de i går, jeg dro avgårde og spiste middag ute og kom hjem sent. Er det veldig dumt ? Skal jeg ta dobbelt så mange i dag eller skal jeg bare «hoppe over» gårsdagens dose og fortsette som vanlig med 2 idag?

🙂 

Skrevet
15 timer siden, Spøkelse skrev:

Digg å alltid ha blod, blodslim eller størknet blodslim i nesa ja.. 🤢

Uff det er så vondt. Jeg har konstant vondt inni nesen nå. Eneste som hjelper for meg er å bruke en q-tips med litt vann på å «gni» inni nesen forsiktig... du har kanskje noen bedre tips? Tas isåfall i mot med stor takk! 

Skrevet
2 minutter siden, Agirlhasnoname skrev:

Uff det er så vondt. Jeg har konstant vondt inni nesen nå. Eneste som hjelper for meg er å bruke en q-tips med litt vann på å «gni» inni nesen forsiktig... du har kanskje noen bedre tips? Tas isåfall i mot med stor takk! 

Har en nesespray (sesamolje) fra apoteket som hjelper med å smøre litt :). Fikk beskjed om at jeg kan bruke vanlig nesespray også, men jeg prøver å ikke bruke noe særlig. Tar en gang om dagen kanskje, med oljen. 

Skrevet

Jeg har også nesespray med sesamolje :) 

Skrevet
På 5.10.2019 den 10.50, Agirlhasnoname skrev:

Hei! 

Hvordan er det å drikke litt alkohol mens man går på denne kuren? Jeg vet hudlegen sa at man skal være forsiktig med alkohol. Jeg har gått på kuren i ca to uker nå, og hadde meg 2-3 glass vin i går. Drikker veldig sjeldent og når jeg drikker er det aldri snakk om store mengder. 

Forresten så glemte jeg å ta de i går, jeg dro avgårde og spiste middag ute og kom hjem sent. Er det veldig dumt ? Skal jeg ta dobbelt så mange i dag eller skal jeg bare «hoppe over» gårsdagens dose og fortsette som vanlig med 2 idag?

🙂

Jeg er mer bevisst når jeg drikker, prøver å drikke saktere og kjenner godt etter utover kvelden. Drikker også mye vann, og ikke sprit. Går helt fint for meg :) ang pillene så har jeg hørt at det ikke gjør noe å glemme de, du må da bare gå lenger. Altså en ekstra dag for den dagen du glemte.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei, 

Noen med erfaring med kur nr 2? Jeg startet på første runde i desember 2017 med 40 mg om dagen. Jeg avsluttet i August 2018. Vekt 62 kg. Nå har jeg i høst fått et tilbakefall med byll-lignende kviser som er vonde og som jeg selvsagt ikke klarer å la være å klemme på. Jeg skal nå gå på en lavdosekur med kun 20 mg frem til april 2020, noen som har vært bort i lavdose kur med god effekt? Sist gang var jeg heldig med bivirkningene, kun tørre lepper og litt tørr og tynn hud, men jeg følte at jeg gradevis mistet litt fyldigheten på hårmanken. Noen som kun har gått på 20 mg og ikke hatt tørre lepper feks? 

Anonymkode: b265d...eb5

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Noen med erfaring med kur nr 2? Jeg startet på første runde i desember 2017 med 40 mg om dagen. Jeg avsluttet i August 2018. Vekt 62 kg. Nå har jeg i høst fått et tilbakefall med byll-lignende kviser som er vonde og som jeg selvsagt ikke klarer å la være å klemme på. Jeg skal nå gå på en lavdosekur med kun 20 mg frem til april 2020, noen som har vært bort i lavdose kur med god effekt? Sist gang var jeg heldig med bivirkningene, kun tørre lepper og litt tørr og tynn hud, men jeg følte at jeg gradevis mistet litt fyldigheten på hårmanken. Noen som kun har gått på 20 mg og ikke hatt tørre lepper feks? 

Anonymkode: b265d...eb5

Jeg gikk på 20 mg i et halvt år og hadde litt tørr hud og lepper i starten. Ellers var jeg plaget med tørre øyne og nese. 

Anonymkode: ba7f8...afb

Skrevet

Ca 2,5 mnd igjen. Føler meg trøtt nesten HELE tiden, fryktelig slitsomt. Ellers er det forsåvidt bare munnvikene som er et problem, samt tynnere hår. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Er så heldig! De eneste bivirkningene jeg har, er tørr hud i ansiktet og tørre lepper. Litt tørr på hendene i blant. Og ikke så fett hår. Var redd for å få eksem, tørre munnviker og tørre øyne, men har ikke fått det.

Jeg lurer på om jeg har fått humørsvingninger da. Siden jeg begynte har jeg følt meg skikkelig dritt. Jeg sover dårlig og er i dårlig humør ofte. Men jeg vet ikke. Andre kjipe ting har skjedd i livet. Likevel føler jeg på en måte at jeg overreagerer og lar det gå fryktelig mye mer inn på meg enn det burde. 

Flere som har hatt humørsvingninger? Føler meg deprimert til tider. Tåler ingenting, blir fort stressa og sur, og har grått masse når ting går i mot meg. 

Kjenner jeg håper at det er medisinene, hvis dere skjønner 🙈

Skrevet
On 11/19/2019 at 10:52 AM, Spøkelse said:

Ca 2,5 mnd igjen. Føler meg trøtt nesten HELE tiden, fryktelig slitsomt. Ellers er det forsåvidt bare munnvikene som er et problem, samt tynnere hår. 

Uff jeg er også trøtt og sliten! Hjelper ikke at det er mørkt ute heller.

Skrevet

Jeg tror jeg var mer hissig I starten, men det er vanskelig å si om det var medisinene eller bare en periode i livet, hvis du skjønner. Uansett hadde jeg det ikke bra :p. Lite tålmodighet. 

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei😊 Jeg skal starte på denne kuren så fort blodprøve-svarene er ok. Men hva koster det for en resept når man har innvilget blåresept?

AnonymBruker
Skrevet

Da skal jeg også snart starte på iso. Endelig! Har slitt med acne i 15 år 😔 Først må jeg fullføre en antibiotikakur for eksem i ansiktet, så starter jeg i slutten av januar. Legen sa jeg trengte en ansiktskrem med mye fukt, noen som har noen anbefalinger? 😊 Har gått til innkjøp av origins drink up overnight mask, håper den funker. 

Er veldig spent både på virkning og bivirkninger. Har flere i familien som har hatt flere runder med dette, håper dette kan hjelpe for meg. Går virkelig utover humør og selvtillitt med store byller i ansiktet 😔  

Anonymkode: cb8a9...697

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da skal jeg også snart starte på iso. Endelig! Har slitt med acne i 15 år 😔 Først må jeg fullføre en antibiotikakur for eksem i ansiktet, så starter jeg i slutten av januar. Legen sa jeg trengte en ansiktskrem med mye fukt, noen som har noen anbefalinger? 😊 Har gått til innkjøp av origins drink up overnight mask, håper den funker. 

Er veldig spent både på virkning og bivirkninger. Har flere i familien som har hatt flere runder med dette, håper dette kan hjelpe for meg. Går virkelig utover humør og selvtillitt med store byller i ansiktet 😔  

Anonymkode: cb8a9...697

Jeg fikk anbefalt denne på apoteket :) https://www.apotek1.no/produkter/la-roche-posay-effaclar-h-ansiktskrem-40ml-910470p 

Brukte i tillegg håndkremen i serien + Purelan for leppene. Gikk på kuren for to år siden - var ikke så ille som jeg trodde. Tørr selvfølgelig, men absolutt verdt det!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har også startet med ISO, har nå tatt totalt 15 kapsler. Har ikke merket noe spesielt enda bortsett fra litt småkviser og en eksemflekk jeg har slitt mye med på overleppa har blusset opp igjen. Sliter med bylleakne på hakepartiet og hatt det i flere år.

Anonymkode: 80089...7be

AnonymBruker
Skrevet
På 3.1.2020 den 10.17, Iggur skrev:

Hei😊 Jeg skal starte på denne kuren så fort blodprøve-svarene er ok. Men hva koster det for en resept når man har innvilget blåresept?

Jeg betalte rundt 120 kr for 30 kapsler.

Anonymkode: 80089...7be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...