Gå til innhold

Spennende tider!


Selma_

Anbefalte innlegg

Jepp..I løpet av denne uken går spiren (etter min mening) fra å bare være en celleklump, til å bli et gryende liv! :jepp:

Det er så gøy! :hoppe:

Du må ha legetime for å måle HCG. Hvis legen ikke tar deg seriøst når du sier at du har hatt magesmerter, daglig spotting/blødning og mistet graviditetsfølelse, så har du en dårlig lege. Ikke godta at legen sier at det er normalt, for selv om det ofte går fint, er det ofte at det ikke går fint også. Jeg tok ikke symptomene på alvor og overbeviste meg selv om at jeg fortsatt var gravid, men endte opp med å gå fem uker med dødt embryo i magen tidligere i år. :tristbla:

Jeg sier ikke dette for å skremme deg, det vil jeg absolutt ikke, men bare at du vet at det ikke er helt ufarlig med blødning/spotting, magesmerter og at du mister gravidfølelsen.

:klemmer:

Oj, fem uker med dødt embryo høres trist ut :sad: Håper det går bra med deg, og at spiren i magen din er sterk og fin nå :klem: Er du ofte hos legen for å sjekke det etter opplevelsen du hadde?

Jeg har, som du sier, hørt at det er helt vanlig med spotting og magesmerter i begynnelsen av svangerskapet. Men jeg ringer legen etterpå, bare for å høre om det er mulig for meg å komme inn for en blodprøve. Det hadde jo vært lettende å høre at alt er bra! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag skal jeg snike meg inn på en bokhandel og kjøpe boken "På vei" av Gro Nylander! :) Satser på at ingen kjente ser meg! :ninja:

Noen som har erfaringer fra den? Har hørt at den skal være bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Spiren som er her nå er heldigvis i live! :rodmer:

Jeg har "På vei". Kjøpte den i mars da jeg ble gravid første gang. Likte den ikke noe særlig fordi jeg ikke kjente meg igjen i det hun skrev. Det var bare snakk om kvalme, dårlig matlyst og søvnvansker og sånn, og jeg opplevde jo ingen av delene. Nå derimot, synes jeg den er veldig fin, selv om det tar litt tid å venne seg til språket. :Nikke:

Edit: Det var dessverre lite oppfølging å få etter MAen, men samboer og jeg trøstet hverandre og så kom sommeren og gjorde at det føltes litt lettere. :)

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et bibliotek i nærheten, så vil jeg anbefale deg å stikke en tur innom og kikke på diverse svangerskapsbøker der, for da kan du finne ut hvilke du liker og kjøpe dem, istedenfor å ende opp med noe man ikke er fornøyd med. Det er ihvertfall min plan :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et bibliotek i nærheten, så vil jeg anbefale deg å stikke en tur innom og kikke på diverse svangerskapsbøker der, for da kan du finne ut hvilke du liker og kjøpe dem, istedenfor å ende opp med noe man ikke er fornøyd med. Det er ihvertfall min plan :jepp:

Det var et godt tips Haley! Men nå har jeg alt vært ute og kjøpt "På vei" da, så da må jeg jo lese den ;) Virker veldig lovende, passende lesestoff for meg! :)

Synes det er fint å ha en ordentlig bok å gå til dersom uroen brer seg over meg, eller jeg lurer på ting. Så gleder meg veldig til sengelektyren i kveld :jepp:

Satser på at spiren din holder hele veien denne gangen Alabama! Er jo ikke mange ukene for deg til de magiske 12 nå :danse:

Forresten! Jeg dro til legen i dag og tok en blodprøve :) Så da var det gjort, og jeg skal tilbake på fredag for å ta en til og sammenligne de to. Får svar på mandag trodde hun snille blodprøve-dama :) Var ikke hos min fastlege, men hos en annen på samme legekontor. Følte ikke at legen tok meg heelt på alvor, fikk en følelse av å være "nok en hysterisk førstegangsgravid"! Litt kjedelig i grunn, å ikke få noen medfølende ord.. Men men, gleder meg til å gå til fastlegen min igjen, og til jordmor :)

Og så har jeg litt gravidfølelse igjen. Menssmertene er veldig svake nå, kommer og går litt i løpet av dagen, og puppene er veldig ømme! Kan ikke ligge på magen uten at det gjør vondt.. (Og mine er i utg.pktet veldig små..).

Nå skal jeg kose meg med den gode teen jeg kjøpte for litt siden! Mmmm, koffeinfri te med fine ordtak OG god smak! :kaffekopp: Hverdagslykke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Så fint at du fikk tatt prøve hos legen. :Nikke:

Og godt å høre at puppene er ømme, det er ofte et godt tegn.

Kos deg med boka i helga! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint at du fikk tatt prøve hos legen. :Nikke:

Og godt å høre at puppene er ømme, det er ofte et godt tegn.

Kos deg med boka i helga! :klemmer:

Takk, skal kose meg masse med boka ja! :)

Og er litt lettende å ha tatt blodprøve, selv om jeg er like spent på resultatet nå, som jeg var når jeg tok graviditetstesten :fnise: Hvis resultatet på mandag viser økende hcg skal jeg feire med å bestille time hos jordmor! :fnise:

Må nok lese meg opp litt på dette hcg-greiene, er greit å skjønne litt hvis legen sier at du har hcg-nivå på "det og det tallet".

Har hatt en meget stressende dag på jobb i dag! :forvirret: Og tenker at det umulig kan være bra for lille spire. Og så blir jeg stressa av det... Ond sirkel, må prøve å stresse ned.. Men hva gjør man når sjefen gir deg altfor mange arb.oppgaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du har mer symptomer nå! Leger er ikke alltid så flinke med folk - de er sikkert lei av "hysteriske førstegangsgravide", men de blr faktisk tenke seg om en gang til... Hvilken te har du kjøpt? Kaffe smaker fortsatt ikke godt, så er på jakt etter en god erstatning som ikke smaker høy! ;)

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok lese meg opp litt på dette hcg-greiene, er greit å skjønne litt hvis legen sier at du har hcg-nivå på "det og det tallet".

Jeg stjal denne i dagboka til pusilus, så har du noe å starte med :)

Reference value range for the hCG concentration in serum during a pregnancy

Reference: 1 IRP 75/537 (WHO)

week

(p.m.)

hCG-concentration

(mIU/ml)

week

(p.m.)

hCG-concentration

(mIU/ml)

2.-3. 10-50

4. 40-1000

5. 400-20700

6. 2200-74200

7. 6000-130000

8. 2900-190000

9. 18500-205000

10. 18000-200000

11. 16500-180000

12. 14500-125000

(95%;-confidence interval)

Og denne linken, stjålet fra samme sted: HCG-verdier

Krysser fingrene for at alt er i orden! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken te har du kjøpt? Kaffe smaker fortsatt ikke godt, så er på jakt etter en god erstatning som ikke smaker høy! ;)

Ha en fin kveld!

Hei!

Teen jeg kjøpte er Yogi Tea (Christmas Collection). Jeg skrev om den i innlegg #49. De fleste av teene er koffeinfrie, og jeg synes de smaker kjempegodt! :) Favoritten er ingefær og hibiscus og ingefær og sitron, men det er også andre gode og "koselige" teer som "Heartwarming" og "Bed time". Og så er det forskjellige koselige ordtak på hver tepose! :rodmer:

Kaffe smaker fremdeles godt hos meg da.. Men jeg klarer meg fint med teen, og koffeinfri kaffe innimellom. På møter unner jeg meg en halv kopp vanlig kaffe :)

Nå har jeg nettopp hatt en halvtimes lur på sofaen. Holdt på å sovne stående... Men luren hjalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kommode! Så deilig at noen har sjekket det opp for meg når jeg allerede hadde glemt det! :fnise: Da skal jeg ha tabellen klar når jeg får svar på prøvene :)

Ønsker deg en riktig god kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese at symptomene er der. Er nok ikke veldig festlig, men et godt tegn på graviditet :danse:

:hoppe: for at prøvene er tatt.

Innom for å ønske deg GOD HELG!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, symptomene er jo et godt tegn på graviditet Frufly! :) 5+5 uker nå!! :strix:

Titter bare innom for å videreformidle at jeg i dag har tatt blodprøve nr 2, og får svar på mandag. Men jeg fikk vite hvordan hcg-nivået var fra forrige blodprøve på onsdag, og legen sa at jeg var veldig gravid! :danser:

Likte at hun la trykk på "veldig"! :jepp:

Hun sa tallet var ca 4700, så da er det sikkert bra :) (Tabellen viser jo så store spenn i hva man skal ligge innenfor...)

Så på mandag skal vi se om tallet har steget på dagens blodprøve :)

Godt å vite at jeg for to dager siden var veldig gravid da! Så nå blir det en fiiin helg på meg! :jepp:

Ønsker alle KG-jenter god helg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare gratulere med flotte hCG verdier Selma :blomst: Håper du får beskjed om flott stigning på dagens prøve. God helg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk Kommode, icetea, pusilus og Mayami! Det varmer hjertet at flere er glade på mine vegne :)

Er såå spent på prøvesvar på mandag! Håper på superstigning :jepp:

Ellers er symptomene fremdeles rimelig beskjedne her i gården.. Ikke mer sliten enn vanlig, ikke særlig kvalm. Puppene er mindre ømme enn for et par dager siden. Kan jo ikke unngå å bli litt småbekymret, men får prøve å tenke på fine prøven min :rodmer:

Jeg er vant til å bli kvalm når jeg ikke får spist jevnlig, så det kan jo hende at det at jeg fra før spiser veldig jevnt og trutt gjør at jeg hemmer svangerskapskvalmen litt..?

I stad la jeg i vei på joggetur. Men så turte jeg ikke jogge skikkelig allikevel, så det ble mest gåtur.. :fnise: Lille spire skal få ooordentlig hvile til den er stor og sterk, mens mor mest brenner etter å løpe ut energi! :hoppe::kaklehone:

___

Har kjøpt inn litt godteri til "trick or treat"-barna. Men de kommer vel kanskje heller i morgen? Synes det er søtt jeg, med sånne små; :kosteskaft::cowboy::pirat:

Vet jo ikke om det kommer noen i det hele tatt da, men da får jeg i såfall forbarme meg over det selv :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...