Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Her var det mange flinke babyer! Vi har også en veldig fink gutt som har oppdaget tissen sin i dag! Ligger på stellebordet, drar i den og ler... :ler:

Ellers hverken ruller eller krabber han, men fremskritt er fremskritt, ikke sant? :fnise:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, så morsomt Stinelin. Veldig flinke bebbiser her :) L viser ingen tegn til å prøve krabbestilling, men han åler seg lynraskt. Og får han tak i tv-benken eller vedkassa så prøver han å komme seg opp på beina men han bare heiser seg opp i armene også siger han ned igjen. Skjønner ikke hva han skal gjøre med beina. Hihi..

Han klapper hvis vi synger "Bake kake søte". Litt søt da ;)

I helgen er vi på besøk hos søsteren til kjære. De har ei jente som er 5 mnd eldre enn L. De koser seg veldig sammen. Herlig :)

Etter at barna la seg har vi voksne kost oss med noe godt i glasset og Amerikaner. Jeg tok et glass vin men nå er det sengetid.

God helg damer :)

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange flinke babyer! Vi har også en veldig fink gutt som har oppdaget tissen sin i dag! Ligger på stellebordet, drar i den og ler... :ler:

Ellers hverken ruller eller krabber han, men fremskritt er fremskritt, ikke sant? :fnise:

Regner med du skriver opp det fremskrittet i babyboka i stolte vendinger ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tung dag for pappa'n i huset.. Stuptrøtt og sur, mente vi måtte ha profesjonell hjelp siden gutten ikke ville ligge alene på lekematta slik at han kunne sove litt til. :fnise: Jeg måtte nemlig ut å sette i motorvarmeren, og 5min var over grensa for morgengretten mann etter en hel natts søvn. ;)

Før helga hørte vi om en unge som lekte et par timer alene i lekegrinda hver morgen mens mora sov. Dream on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Stinelin! Går ut i fra at du var full av sympati for stakkaren? ;)

Her har småen hatt to veldig rolige netter, med bare to oppvåkninger. Utrolig deilig etter minst tre (og gjerne fire-fem) oppvåkninger hver natt i månedsvis. Det aller merkeligste? Det er en tann på vei! Kjenner en tydelig boble der og han gnager på ALT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe, Stinelin ;) Gutta har liksom et ekstra leketøy, de ;)

''''''''

Er på jakt etter ny bilstol til Fløtepusen nå, tenkte å kjøpe mens det ennå er salg. Hun er ca 9 kg og stor nok til bytte også, selv om det ikke er noen skikkelig hast. Ser på Britax seter helst -f.eks Multi tech 2 eller kanskje noe som Max-way eller noe. Må teste i bilen(e) våre først.. en ny jungel å sette seg inn også forresten. Noen gode råd på veien?

Fløtepusen er stadig vekk ivrig på å reise seg og stå, og får bedre og bedre balanse. Hun går bortover golvet ved siden av en stol hun skyver fremover, og hos farmor får hun også leke med en liten tralle hun skyver rundt. (ingen gåstol her i huset).

Og idag prøvde vi potte for første gang, det funket! Så renslig og greit! Hun grein litt på nesa da vi satt henne ned, men det kom da resultater, så vi foreldre var skikkelig fornøyde! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har BeSafe izi combi med isofix som kan brukes begge veier. Kjøpte på salg på barnas hus før jul. Har ikke peiling på andre seter faktisk, men det har fått god poengscore i alle tester. Er fortsatt på tilbud på Barnevognhuset Rudo.

Visste dere at bakovervendte seter er hele fem ganger tryggere enn fremovervendte seter!!! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Er på jakt etter ny bilstol til Fløtepusen nå, tenkte å kjøpe mens det ennå er salg. Hun er ca 9 kg og stor nok til bytte også, selv om det ikke er noen skikkelig hast. Ser på Britax seter helst -f.eks Multi tech 2 eller kanskje noe som Max-way eller noe. Må teste i bilen(e) våre først.. en ny jungel å sette seg inn også forresten. Noen gode råd på veien?

:sur: Skrev den avhandlingen her, og så slettet jeg det...

Men kort fortalt. Vi hadde den til M, god stol :jepp: Men også stor stol..Nå vet ikke jeg om de andre stolene tar mindre plass, altså, det er vel bare sånn når barna skal sitte bakovervendt :)

Vi byttet til TWE etterhvert, den ga både meg og M større plass, men passer ikke til de minste synes jeg. Lite støtte og egentlig litt dum når M sovner hver gang vi kjører bil..

Vanskelig dette synes jeg. Driver å leter litt vi også, men føler ingen er helt riktig for oss :fnise: Kravstor! T begynner å vokse ut av sitt, i bredden :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har besafe izi combi med isofix til storebror, egentlig meningen lillebror skal ta over dette etterhvert. Valgte det fordi det fikk best score og er et kvalitetssete. Vi er likevel ikke helt fornøyd, fordi gutten sitter ikke helt optimalt i det. Når han sovner, som han ofte gjør under lange turer, faller hodet fremover, og vil ikke fanges av sidebeskytterne. Så det er for bratt i ryggen i grunn, er nok avhengig av hellevinkel på baksetet. Så jeg vil egentlig ha nytt sete til begge to ganske snart. Er de britax-setene bra? Spekulerer litt på multitech eller two-way. Storebror blir 4 til sommeren, så da kan vi gå for fremovervendt til ham, kanskje noe maxi-cosi da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sur: Skrev den avhandlingen her, og så slettet jeg det...

Men kort fortalt. Vi hadde den til M, god stol :jepp: Men også stor stol..Nå vet ikke jeg om de andre stolene tar mindre plass, altså, det er vel bare sånn når barna skal sitte bakovervendt :)

Vi byttet til TWE etterhvert, den ga både meg og M større plass, men passer ikke til de minste synes jeg. Lite støtte og egentlig litt dum når M sovner hver gang vi kjører bil..

Vanskelig dette synes jeg. Driver å leter litt vi også, men føler ingen er helt riktig for oss :fnise: Kravstor! T begynner å vokse ut av sitt, i bredden :fnise:

Hehe, jeg hadde også skrevet et lengre innlegg her, men så pakket Chrome sammen. :roll: Men jeg er enig med Unknown ang Izi Combi, den er stor, men god, og passer bedre til de små enn Britax-setene gjør. Vi har nå Two-way til Turnerose, hun har også vært innom Multitech, og det er også gode seter - men de er veldig bratte i mange biler, og hun satt ikke godt i noen av dem da vi prøvde dem i bilen da vi skulle ha sete nummer to til henne. Dermed endte vi med Izi Combien. Nå sitter hun kjempegodt i TW, men hun er jo også straks 4 år...

Snorkfrøken har sittet i Izi Combi i noen måneder nå, og liker seg godt der. Fordelen med det setet, synes jeg, er tildels nettopp det at det er stort, for hun kommer høyt opp og ser ut av vinduet. I den bilen vi har nå er hvilestillingen helt perfekt til henne. Her blir det setet erfaringsmessig for kort ganske tidlig, Turnerose var for lang til det da hun var drøyt to år. Men vi har jo lange barn, de ligger på den øverste kurven på lengde, begge to. Vektmessig kunne det vart lenger til Turnerose, og sikkert enda lenger til Snorkfrøken, siden hun er lettere, men selene ble for korte og ørene var oppe i kanten. Det sagt - jeg kjenner en gutt som er 3 mnd yngre enn Turnerose og som sitter i Izi Combi fremdeles, så det er veldig individuelt.

Husk også at ulike seter står forskjellig i ulike biler, avhengig av plass og helling på baksetet. Isofix er godkjent til 18 kg bakovervendt. Plusgodkjenning er fint, men vi har prioritert å kjøpe seter som står godt i bilen og som ungen sitter fint i fremfor denne godkjenningen. Nå kommer det dog stadig flere Plusgodkjente seter på markedet, så det kan nok være litt enklere nå enn hva det har vært tidligere.

Mine beste råd er 1) kjøp bakovervendt, eller kombisete brukt bakovervendt; 2) ta med bil og baby i butikken og prøv det de har av mulige seter. Og dra gjerne litt rundt for å få testet "alt" av tilgjengelige seter - her fører Barnas Hus og Babyshop litt ulike merker, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har jeg lest noe sted (?) at cabriofix er det beste setet for en baby, og bør derfor brukes lengst mulig. Det er utvokst når barnet bikker 13 kg/ toppen av ørene når toppen av setet. Jeg tenker å bruke cabriofix'en lenge enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat byttet til større bilsete. Har et Britax MaxWay, og alle er veldig fornøyde. Særlig lillegutt som nærmest måtte stappes ned i det andre setet på slutten (mye klær nå om dagen gitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Unknown

Vi har akkurat byttet til større bilsete. Har et Britax MaxWay, og alle er veldig fornøyde. Særlig lillegutt som nærmest måtte stappes ned i det andre setet på slutten (mye klær nå om dagen gitt).

Hvordan er størrelsen på dette? Vi sliter med at mannen er 2 meter og jeg 1.75..Blir liksom ikke plass til alle sine bein i bilen :fnise:

Joyce: I mitt avkortede innlegg så mente jeg å skrive at M har hatt multi-tech som vi synes ble stort, ikke Izi combi, det har vi ikke prøvd :fnise: Så jeg må spør deg også jeg, hvor stor plass tar det i bilen? Izi'en altså, i forhold til multi-tech?

Må nok på en prøverunde, men får ikke tid helt ennå..Er ikke akkurat bare en svipp til barnebutikkene her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er størrelsen på dette? Vi sliter med at mannen er 2 meter og jeg 1.75..Blir liksom ikke plass til alle sine bein i bilen :fnise:

Joyce: I mitt avkortede innlegg så mente jeg å skrive at M har hatt multi-tech som vi synes ble stort, ikke Izi combi, det har vi ikke prøvd :fnise: Så jeg må spør deg også jeg, hvor stor plass tar det i bilen? Izi'en altså, i forhold til multi-tech?

Må nok på en prøverunde, men får ikke tid helt ennå..Er ikke akkurat bare en svipp til barnebutikkene her!

Hehe, ja, vi har også mange lange bein å holde styr på i bilen. :ler:

Ah, da misforsto jeg! Izien er stor, den også, men på en annen måte, om det henger på greip... Hehe. Fantastiske beskrivelser her. :lol: Men Izi Combi bygger kanskje litt mer i høyden, om du skjønner. Og med MT er det på sett og vis selve setet som er stort, på Izi Combi er "basen" som setet står oppå større, mens selve setet ikke er stort. Det går a-k-k-u-r-a-t i hvilestilling bak førersetet i vår bil, en Mazda 6. Maxway er ganske nett, forresten, minner om Hi-way og Two-way i størrelse og fasong, hvis du har sett de setene IRL.

Hos oss har forøvrig babysetet vært så upopulært å sitte i for begge at å ha dem i det lengst mulig har vært fullstendig uaktuelt. Det blir rett og slett en fare for trafikksikkerheten når ungen hyler non-stop i bilen. Men jeg kan ikke si at jeg har hørt det med at Cabriofix er sikrest før, du har ikke dokumentasjon på det, Vilja? Jeg har nemlig lest en god del om bilsikring, nerdete som jeg er, og har vel heller lest ting som dette, fra Trygg Trafikk:

Når anbefaler dere å bytte ut babysetet?

Svar:

Man bør bytte til vektklasse 1 når barnet enten passerer vektgrensen (13 kg) eller blir for lang for babysetet, dvs at hodet når over kanten. Setene i vektklasse 1 er generelt kraftigere og mer stabile, så av hensyn til det er det fornuftig å bytte til vektklasse 1 når barnet blir 9 kilo og sitter selv, ofte rundt 8 mnd. alder. Fordi en del dessverre fortsatt velger forovervendte seter når de bytter fra vektklasse 0 (babystol) vil ikke vi generelt gå ut med råd om å bytte fra babysetet tidligere. Det er forbudt å ha barn under 9 kg i forovervendte seter. Se forskjellen på forovervendt og bakovervendt sikring her. Vi anbefaler å sikre barna bakovervendt så lenge som mulig, og helst opp til 4 år.

Jeg er av den oppfatning at babysetet er mye sikrere enn fremovervendte seter hvis man velger det som sete nummer to, men at bakovervendte seter av neste størrelse er like sikre som babysetene. :vetikke: (Og det er skremmende få som velger å sikre bakovervendt lengst mulig, jeg ser stadig babyer som sitter fremovervendt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt trangt i setet foran tror jeg, vi byttet for noen dager siden og jeg har bare sittet bak. Men jeg skal jammen sjekke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi måtte kjøpe nytt sete i helga vi også... Ikke fordi Frøken Fryd har vokst ut av det, men fordi en ****** idiot kjørte på oss bakfra :rasende:

Bilen blir trolig kondemnert, men heldigvis gikk alt bra med oss og vi slapp unna med skrekken. Jeg er så utrolig glad for at vi tar sikkerhet så alvorlig at bilen vår består bestod av mye metall og ikke en masse plast, og at frøkna satt trygt og godt bakovervendt i Izi Go'en med isofix-fester. Kommer til å fortsette med bakovervendt sete i lang tid framover, og gjerne til 4 års alder hvis det er mulig :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man skal skifte ut cabriofix (og sikkert andre seter også) når selefestene blir for korte, altså at selen må opp og over skuldrene, istedet for rett ut og nedover... Veldig klønete forklart..

Lillemann er kanskje ni kilo nå, men han er så lang i ryggen at vi skiftet sete for omtrent en måned siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haley: så godt å høre at det går bra med dere! Det er innmari skummelt med sånne smeller, selv når det bare er metallet som blir deformert. Heldigvis kan materielle ting erstattes.

Vi må også ha nytt sete straks. Har ikke orket å tenke så langt, men må ha et som fungerer i det skrå baksetet vårt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes sete nummer to også som typer som kan festes med sikkerhetsselen?

Vi har ikke bil selv, men har ett cabriofix sete vi kan dra med oss i alle besteforeldrenes biler. Basen står i mine foreldres bil.

Det hadde ihvertfall vært greit med et sete som var lett å bytte over i en annen bil.

Forresten; idag har lillemor begynt å krabbe på alle fire, og reise seg opp på knær foran møbler :)

I helgen spiste hun også skive på egenhånd for første gang også. Synes det er ganske imponerende siden hun ikke har noen tenner :fnise:

Endret av Andrea89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...