Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Oi ViljaH, jeg tror jeg hadde blitt litt grinete på mannen om han oppførte seg sånn!

Her er det sammenhengende timer søvn som teller, nemlig. Hvis mannen har fått fem timer eller mer så får han fint stå opp og la meg sove en time i fred.

Tidligere var det enklere, for da våkna han ikke av babyen og han fikk i praksis en hel (om enn kort) natts søvn. Nå er småen dessverre litt mer urolig og vekker oss begge. Men mannen tar som regel småen på morgenen i helgene. Jeg ligger aldri lenge, men bare det å få sove halvannen time i fred er veldig deilig!

Syns du bør prøve å prate med ham. Ingen er tjent med at du blir frynsete av å aldri få sove. Ja, han må på jobb, men du er også "på jobb" når du er i permisjon. Hvis man heller prøver å fordele byrden, tror jeg man tjener på det i det lange løp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss tok jeg (mot min vilje kan man vel egentlig si) alle morgener hele permisjonen, også i helgene. Jeg prøvde meg veldig på at vi skulle dele på det i helgene, men han mente at han måtte hente seg inn i helgene tydeligvis. Men når jeg begynte å jobbe nå, så var jeg helt bestemt på at vi tar annenhver morgen, og det gjør vi nå. Og snart er det jo hans tur i permisjon, og da skal søren meg han få ta alle nettene og morgenene (slutter å nattamme). hehe... payback!

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde også gitt klar beskjed dersom mannen ikke var klar for å samarbeide om morgenene og sånt... Vi er da to om å ha en baby!

Her våkner mannen som regel også om baby rekker å bli sutrete før han har fått puppen på natta, så ofte har vi fått akkurat like mye søvn hver natt. Dermed har vi byttet en del på å stå opp tidlig de dagene vi kan det, og det har virkelig vært til stor hjelp :) bare å kunne ligge alene i senga er virkelig undervurdert :fnise:

Vi prøver og prøver på å få innført noe som kan likne på forutsigbar rutine, men lillegutt ser ikke poenget. Av er liksom vitsen med å ha noe i nærheten forutsigbar våkentid, antall dupper og leggetid?

Det er rimelig stabilt med at første duppen starter mellom 10 og 11, og leggetid er som regel nå mellom 20.30 og 21.30, men det er så nært vi kommer noen rutine.

Nå prøver vi ut å konsekvent være på soverommet fra kl 20, men så langt har det ikke resultert i annet enn at vi ligger i senga og leker litt i en times tid. Kjennes litt bortkastet ut.

Skrevet (endret)

Takk for støttende ord, godt å lufte tankene litt. Nå må det legges til at jeg sover nok betraktelig mer enn mange av dere medsøstre. Det var bare akkurat nå jeg var så trøtt, jobbet utover midnatt, til 2-3. Jeg får ikke gjort mitt til andre tider. Og pappaen har stått opp med storebror ca hver helgemorning siden jeg ordnet med lillebror nattestid. Så han er ingen slask. Men når vi tar hvert vårt barn, så får jo ingen sove... nå er tassen 7 mnd, det blir gradvis enklere, og jeg tror det er på tide med mer dobbeltdans, hvor en av oss passer begge på morgenene. Jeg gjorde det en del ifjor sensommer/høst inkl levere i bhg, men vi kuttet det fordi det ble for mye skriking og venting på lillebror. Nå kan han jo straks sitte, og kan lettere tas med inn, og det blir varmere fremover så slipper så himla mye klær. Storebror er 3,5 år så han må ha hjelp til påkledning, må mases på og styres ganske mye før vi er ute av huset.

Endret av ViljaH
Skrevet

Mannen her i huset ha vært flink til å ta frøkna på morgenen i helgene. Noen ganger begge dager, andre ganger enten lørdag eller søndag. Men han har sluppet unna 90% av nattevåken da, så jeg har ikke noe dårlig samvittighet. Dessuten trenger han mindre søvn per natt enn det jeg gjør, og sovner lettere.

Var dog litt sur på han i går, fordi jeg tok all nattevåken natt til søndag når frøkna flyttet inn på eget rom, i ny seng (fra vugge til sprinkelseng). Hun våknet hver/hver annen time gjennom natta, og fra kl 04:30 brukte jeg halvannen time på å få henne til å sove igjen. Og mannen sa på morgenen: "Hvis det er non trøst, så lå jeg mye våken når du var våken i natt." Nei, det er ingen trøst i det. Da kunne han vel kommet og hjulpet til med å få henne til å sove igjen. Men på en annen side så kan man vl argumentere med at jeg bare burde kommandert Mannen inn dit :vetikke:

Men! I natt, frøknas andre natt på nytt rom, gikk over all forventning! Riktignok litt problemer med å få henne til å sovne for kvelden, men hun sovnet altså kl. 21, våknet for mat kl. 01, og sov til kl. 07 igjen! Så tør jeg ikke helt å ta gledene på forskudd for det kan jo ha vært en tilfeldighet, men man må jo ha troen også :tommel:

• Liker 2
Skrevet

Det hørtes helt urimelig ut, ViljaH! Håper dere får snakket sammen og finner en løsning.

Her har jeg stått opp tidlig når mannen har skullet dra på jobb, også har vi tatt en dag hver i helgene. Nå har jeg ikke forelesning før tidligst 10.30, så nå tar vi annenhver dag. Lykke! Og det trengs for småtten har begynt å tulle noe voldsomt om natten. Vet ikke helt hva som driver ham, men han blir illsint (ikke lei seg, men eitrande forbannet) når vi prøver å få ham til å sove videre. Nå har han og mannen vært oppe siden kl 0530, og la seg nå kl 0800 når jeg stod opp. Kan det hjelpe å legge ham på eget rom tro?

Han har i det hele tatt vist et voldsomt temprament i det siste. Han elsker å bade, så det å måtte avslutte badeseansen er veldig lite populært... Naboene må tro vi denger ham. Ellers har også bleieskift i det siste vært helt katastrofe. Lille sinnataggen min. Hvor kan et slikt temprament komme fra tro? :fnise:

Vi har forandret litt på barnehageplanene da, da jeg oppdaget at jeg hadde misforstått. Jeg trodde man hadde lovfestet rett på plass fra og med fylte ett år, men det gjelder jo bare til det første hovedopptaket. Så da blir det barnehage fra 15 september. Da er han jo 16 måneder. Det går sikkert veldig bra, men jeg har verdens dårligste samvittighet. (Har jobbet i den verste barnehagen du kan tenke deg, så da fikk jeg skrekken). Er det noen av dere med eldre barn som har sendt småttiser i barnehagen som kan berolige meg? Jeg skal jobbe deltid, så det blir ikke fulle dager heller.

Skrevet

Jeg sendte storebror i bhg da han var 12 mnd, lillebror skal begynne når han er 14 mnd, i august. På en måte synes jeg det er dumt at andre får oppleve den nydelige tassen min så mye. På den andre siden så ønsker jeg ikke å være husmor utover babystadiet. Det som gjør at det funker for meg, er at jeg vet bhg er bra, de passer godt på ham, og jeg ser han koser seg med de andre barna. Når han er så liten, sover han jo minst 2 timer der også. Vi jobber skjevt for å forkorte bhg dag, leverer 08:30 og henter 16. Så en av oss jobber 8-16, andre 9-17. Vi vil ha en del permdager igjen når vi kommer til august, som brukes en pr uke til å få 4-dagers barnehageuke. Jeg hadde ikke klart å forlate lille gullet mitt i en dårlig barnehage, det er dealbreaker. Så veldig heldig vi har en kjempebra barnehage i nærheten.

Skrevet

Han har i det hele tatt vist et voldsomt temprament i det siste. Han elsker å bade, så det å måtte avslutte badeseansen er veldig lite populært... Naboene må tro vi denger ham. Ellers har også bleieskift i det siste vært helt katastrofe. Lille sinnataggen min. Hvor kan et slikt temprament komme fra tro? :fnise:

Høres kjent ut. Det er ikke bare grining, det er illsint vræling. Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller føle meg skikkelig slem når småen skriker av full hals. :rolleyes: Spesielt morsomt er det når han gjør dette i offentligheten. Det er nemlig ikke allitd han har lyst til å ligge i vogna, enda han egentlig må... Jeg blir så utrolig flau! Han gir seg jo ikke før jeg plukker ham opp heller (og da kommer han gjerne med verdens største glis, akkurat som om han sier "hahaha, mamma, tror du at DU bestemmer eller?")

Småen er forkjøla, stakkars. Og stakkars oss, som ikke får sove... I natt lå mannen på barnerommet, sånn at i hvert fall han fikk litt søvn. Det ble jo forsåvidt litt søvn på oss også, fordi det var bedre plass i senga.. Men mannen tok småen en time på morgenkvisten, sånn at jeg fikk sove en time i fred før han måtte på jobb. Helt herlig!

Skrevet (endret)

Mannen her tar også morgenene, men han sover gjennom det meste om nettene, og det irriterer meg gjerne grenseløst når jeg er helt i ørska og våkner for n'te gang. Men alt i alt er han grei, så jeg skal ikke klage. :)

Dorey: Dersom det er mulig ville jeg ha gått på besøk i aktuelle bhg, og gjerne også snakket med foreldre som har barn der. Helst barn på det nivået han skal innpå (småbarn). Den første bhg Turnerose gikk i var ikke spesielt bra - men det viste seg at våre undersøkelser var rette, den hadde vært veldig allright, men kombinasjonen av ny leder og avdelingsleder på disp var katastrofal for den avdelingen Turnerose havnet på akkurat det året - nesten alle ungene sluttet. Barnehagen hun går i nå er derimot SUPER, og vi håper inderlig at vi får plass til Snorkfrøken der, også. Så mitt tips er vel i grunnen at dere gjør research på forhånd, og ikke søker på "alt" ukritisk. Og at dere altså søker om å bytte om det skulle være ugreit med den bhg dere får, evt står på venteliste videre om dere får noe dere har lenger ned på lista.

---

Her har vi hatt litt av en natt, Snorkfrøken har vært våken hver halvtime og vel så det. Hun har våknet med smertehyl innimellom, og ellers vært limt fast til puppen. (De er mildt sagt slunkne nå! :ler:) Men i dag kjenner jeg kanten på tanna nedi der, så da var nok mine antakelser om tann på vei rette. Satser på at det verste er overstått for denne gang. :) Med Turnerose var den første tanna vond, deretter var det de ekstra vonde tenna (hjørnetenner, jeksler) som var problematiske. Men jeg hadde visst glemt ørlite grann hvordan disse tanngreiene er... ;)

Endret av *Joyce*
Skrevet (endret)

Jeg er nok ganske heldig mtp morgenene siden jeg har en mann som jobber turnus, og vi har gjort sånn at jeg tar nettene og han morgener de dagene han begynner sent eller har fri. Jeg sover sjelden mer enn halvannen time etter de to har stått opp, for da vil som regel lillemann ha pupp igjen. Jeg spør om hjelp til å hente bleier og sånt om natta hvis jeg mot all formodning skulle trenge det, ellers er det bare én gang mannen har tatt lillemann om natta og det var den ene gangen han var våken i tre timer. Da måtte jeg ha litt avlastning.

Ellers er det mye pupp om natta. Kanskje fire-fem ganger før morgenen. Og det har blitt litt oftere opp kl 06.30 enn 07.30 den siste uka. :sur:

Mat er skikkelig utfordrende. Han insisterer på å spise alt selv. Klarer som regel å lure inn litt mat innimellom, men noen ganger der er helt umulig. Når han får grøt må han ha en brødbit i hånda. :fnise:

Edit: Ingen tenner her enda. Vil tro han krabber snart også. Skal opp i krabbeposisjon hele tida og står og gynger mens han ler. :laugh:

Endret av Mohair
Skrevet

Tusen takk for barnehageinnspill! Nå har jeg forsonet meg litt med tanken, og gjør litt research. Det ordner seg helt sikkert!

Ingen krabbing her i gården heller, og HS mente han kanskje ikke vil krabbe heller, da han kommer seg raskt rundt med ålingen sin. Han har begynt å gå noen skritt mens han holder seg fast i bordet og kan holde seg med bare en hånd :) For øvrig var han 9,4 kg og 74,5 cm lang. Kjære vene, som de vokser de små

Skrevet

Mannen her tar også morgenene, men han sover gjennom det meste om nettene, og det irriterer meg gjerne grenseløst når jeg er helt i ørska og våkner for n'te gang. Men alt i alt er han grei, så jeg skal ikke klage. :)

Samme her, jeg er kjempesur på mannen når jeg er oppe om natta, men han merker det heldigvis ikke da. :fnise: Og på morgenen elsker jeg han høyt igjen når jeg får sove en time eller to. ;)

Vi hadde ei super natt til søndag, gutten sov sammenhengende fra 18.30 til 05.30! Det er jo ny rekord, selv om jeg lå våken mye av natta og forberedte meg på å stå opp. :rolleyes:

Følte det måtte være noe muffens, og riktignok, dagen etter var det feber og slimhosten tok seg opp. Hoster så han kaster opp flere ganger, og natt til idag var jeg og han våkne til 04! Hostet, gråt og styret, og jeg tror det var litt falsk krupp inni bildet. Veldig ekkelt, mannen våknet også og ble bekymret. Var hos legen i dag som konstaterte halsbetennelse. Virus selvfølgelig, så det er ingenting annet enn Paracet å gi han. Fikk tabletter om det blir mer krupptendenser, håper virkelig ikke det.

Noen som har hatt falsk krupp av deres?

Skrevet

Uff, falsk krupp er fælt! Vi har hatt et par runder med Turnerose, og broren min hadde det jevnlig da han var liten (han er såpass "liten" at jeg husker det godt). Drillen er å pakke inn unge og forelder, sette vinduet på vidt gap, og sitte der i kulden en stund. Her funker det med kald luft veldig godt. God bedring til gutten, og en god klem til deg. :hug:

Skrevet (endret)

Uff, det stikker i meg hver gang jeg leser barnehage!

Jeg er virkelig ikke klar for å sende bort L allerede i august :( Men jeg vet jo at det kommer til å ordne seg, og at det er mye verre for a mor enn lillegutten. Dessuten har barnehagen rett oppi her fått masse ros og gode ord om personalet og ellers, så det er jo betryggende. Da håper jeg bare han kommer inn der.

Ellers har jeg bestemt meg for å studere til høsten, så om jeg kommer inn så kan det jo hende han havner i en studentbarnehage i steden, like ved skolen. Hvis det lønner seg, vel å merke.

Er det mange av dere som har flyttet trollungene på eget rom? Jeg lurer så fælt på om det kanskje vil hjelpe her i gården.. Han våkner lett for tiden, men jeg vet ikke om det er pga oss eller om han plages av tannfrembrudd og den slags. Begynner faktisk å få kjenne på hvordan det er med skikkelig søvnmangel etter hyl og skrik flere timer om natten over lang tid.. :grine:

God bedring til lillegutten din, Stinelin. :hug: Håper det går seg fort til.

Falsk krupp har jeg hørt mye om men heldigvis aldri opplevd. Må være uhyggelig :(

Endret av ara
Skrevet

Jeg begynner å se nå når storebror er 3,5 år, at det går utrolig mye lettere når de bare blir litt større enn babyer. Og det har gått ganske fort igrunn. Noen sa at alderen 3-4 år er absolutt best, og er enig i at den er spesiell. Men lillegullet begynner å krøkes til også, han sitter når han spiser, han ler og tuller, når han ser meg så får jeg verdens største glis :) Hvis jeg tuller med ham, så ler han veldig høyt og hjertelig, ikke sånn småhumring. Så det begynner å bli gøy :)

Jeg har et ambivalent forhold til barnehagen. På en måte vil jeg være mest mulig sammen med ungene mine. På den annen side så er jeg best mamma hvis jeg også gjør andre ting, jeg blir litt snål av å stulle hjemme lengre tid. Skulle ønske jeg kunne fått til begge deler, eller alt, at ungene fikk hverdager med spennende innhold (kunstprosjekter og sandkasse og sangstund osv), at de var med foreldrene sine hele tiden, og at de fikk leke seg med andre unger ofte, og vært ute lange perioder hver dag. Jeg kommer dessverre til kort der.

Skrevet

Ååh, teite lille antismokkebaby! :bond: I natt har jeg nemlig vært en levende smokk... HELE NATTA lå han med puppen i kjeften og hvis jeg prøvde å lirke den ut *PING* våken med et vræl. Men ok, stakkaren er jo forkjøla, så han er egentlig tilgitt. Skulle bare ønske at han skjønte tegninga med smokken snart. Nå syns han jo faktisk de er stor stas, men han gnager på alle andre steder enn selve tutten.

Sånn. Det var dagens frustrasjon.

"Dei dei DÆTT!" sier småen om dagen. Og når jeg sier det tilbake, ser han morskt på meg. Samme hva han holder på med, han snur seg og glor olmt. Hva i alle dager er det han mener jeg sier? :ler:

Gjest Unknown
Skrevet

Barnehagen "vår" har en veldig fin småbarnsavdeling. Jeg er fornøyd med resten av barnehagen også, men er godt å vite at de som skal ta i mot lillebroren og passe på han første året gjør en så fin jobb :)

Nå er det jo litt spesielt med oss siden jeg har jobbet i barnehagen og kjenner de fleste som jobber der, men hører andre på bygda også snakker positivt om bhg, så andre ser også det jeg har sett!

T har sovert på eget rom i litt over en uke nå. Gikk veldig fint første nettene og vi sov mye bedre både jeg og han, men siden onsdag har det igrunn vært noe dritt. T våkner ofte og legger seg ikke til igjen, og siden han sover i en annen etasje er det slitsomt å springe opp og ned trappen hundre gangen pr natt, og jeg må stå og vente til han har sovnet før jeg kan gå ned for å legge meg igjen. Håper det er tenner som plager, han har jo ikke fått noen ennå. Men om det ikke har kommet noe til helga, så tror jeg vi må prøve ett eller annet for å få slutt på nattestyret!

Skrevet

Kjipt med den kulda. :( Vi hadde tenkt oss i åpen barnehage, men det er jo for kaldt til å gå ut!

Schaden; jeg er også smokk om natta. Sikkert 10 ganger i natt har han våknet og krevd å få mamman isteden for smokken. :jolie:

Skrevet

Jeg er også ganske heldig om morgenene, siden mannen jobber offshore og er hjemme fire uker i strekk. Lille F spiser ikke om natten lenger, men våkner fordi hun vil ha smokken, så da er det jeg som må opp, siden han ikke våkner av det, så står han opp med henne om morgenen.

Jeg får egentlig sove så lenge jeg vil, men jeg får så dårlig samvittighet siden han står opp med henne 95% av tilfellene når han er hjemme, så jeg er som oftest oppe en halvtime-time etter dem.

Men til gjengjeld så har jeg jo henne både natt og morgen og ellers hele dagen de to ukene han er på jobb.

Vi har egentlig søkt barnehageplass fra 18 feb (!), men får henne ikke inn før til sommeren, tenker jeg.

Lille F er veldig pratsom for tiden. Ingen ordentlige ord enda, men det går mye i "jogijogijogi", "krøllekrøllekrølle" og "tikitikitiki".

Igår satt hun seg opp helt aleine for første gang også. Lille, store jenten vår!

Skrevet

Jeg begynner å se nå når storebror er 3,5 år, at det går utrolig mye lettere når de bare blir litt større enn babyer. Og det har gått ganske fort igrunn. Noen sa at alderen 3-4 år er absolutt best, og er enig i at den er spesiell. Men lillegullet begynner å krøkes til også, han sitter når han spiser, han ler og tuller, når han ser meg så får jeg verdens største glis :) Hvis jeg tuller med ham, så ler han veldig høyt og hjertelig, ikke sånn småhumring. Så det begynner å bli gøy :)

Jeg har et ambivalent forhold til barnehagen. På en måte vil jeg være mest mulig sammen med ungene mine. På den annen side så er jeg best mamma hvis jeg også gjør andre ting, jeg blir litt snål av å stulle hjemme lengre tid. Skulle ønske jeg kunne fått til begge deler, eller alt, at ungene fikk hverdager med spennende innhold (kunstprosjekter og sandkasse og sangstund osv), at de var med foreldrene sine hele tiden, og at de fikk leke seg med andre unger ofte, og vært ute lange perioder hver dag. Jeg kommer dessverre til kort der.

Akkurat det skulle jeg ønske også, men det er desverre ikke realistisk for oss heller.

Men heldigvis har vi en ganske ny barnehage bare 3-400m unna, og jeg har hørt mye positivt om den, så jeg tror ganske sikkert at frøkna vår kommer til å trives der etterhvert. Gruer meg til den først tilvenningsperioden, men det er jo faktisk 7 måneder til ennå, så det er vel ikke noe vits å bruke energi på å grue seg for mye riktig ennå. Heller nyte siste tiden av permisjonen :) Og jeg må innrømme at jeg gleder meg litt til å komme tilbake på jobb. Til de koselig kollegene og til å få bruke hodet på en annen måte enn jeg gjør nå. Unner pappa'n å kose seg hjemme med frøkna nå :)

I helga kjøpte vi potte til frøkna, så nå begynner vi så smått å øve litt (setter henne dit etter måltidene og når hun våkner etter duppene sine). Hun stortrives ihvertfall med å sitte på den, og vi har fått resultater én gang :tommel:

Prosjekt eget rom går veldig fint! Første natta var pyton, men natt til i går gikk veldig fint, og det samme i natt. Kun våken for mat i 24-tiden, og i 03-tiden bysset jeg i 1-2 minutter og da sov hun helt til 08:30 i dag! :hakeslepp: Godt med mange timer sammenhengende søvn, og det er nesten så jeg lurer på hvorfor vi ikke gjorde dette tidligere. Det er litt uvant (og litt vemodig) å ikke ha henne ved siden av oss, men det kan jo virke som om det er det beste for henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...