Haley Skrevet 7. januar 2013 #3101 Skrevet 7. januar 2013 Søvn, ja... Føler at det er det alt har dreid seg om de siste 4 månedene (og før det var det kolikk, men da sov vi i det minste hele natta bortsett fra amming), men nå er vi inne i en god rytme, bortsett fra at hun vil ha en 30 min dupp i 19-tiden og ikke sovner for natta før 22/23. Så det er det vi skal jobbe med nå. Desverre har jeg ingen råd som er verdt sin vekt i gull for jeg føler egentlig at vi har prøvd "alt" men at det eneste som har funket rett og slett har vært at frøkna har vokst seg til og regulert det selv. Å vugge/bysse så snart hun våkner fra en kort dupp fungerte ikke i begynnelsen, men nå går det lettere hvis vi er der på rett tidspunkt. Og frøkna sover lengre på dagtid når hun får ligge i vugga fremfor i vogna, men det er vel også individuelt. Og det må gjerne være litt kaldere og litt mørkere enn i et vanlig rom. Og om hun er mett når hun sovner er naturligvis sjansen større for lengre soveperiode. Og (mye "og" her nå ) så har vi strukket våkentiden hennes fra 1,5t til 2t med god effekt på sovingen
Stinelin Skrevet 7. januar 2013 #3102 Skrevet 7. januar 2013 Skulle virkelig ønske jeg hadde noen gode råd om soving Stinelin og Schadenfreude! Jeg synes litt synd på dere som sliter så fælt med den sovingen. Og at dere holder ut! Er ikke så mye skriking her, men endel sutring på dager med lite søvn. Og så er det jo aldri mer enn maks 3 timers søvn å få sammenhengende da. Venner seg nok til mye, men det kan være mange tunge dager. Det er forresten skikkelig trivelig å se tickeren din! Ja ikke sant! Synets det var artig å se hvilken matvare h*n tilsvarer i størrelse, men må bytte den før vi kommer til termin. Har sett at det siste er en diger melon, og det vil jeg ikke tenke på før fødselen!
Stinelin Skrevet 8. januar 2013 #3103 Skrevet 8. januar 2013 Gutten vår synes det er veldig stas å sitte på gulvet og leke med lekene sine. Idag på helsestasjonen fikk jeg beskjed om at han helst ikke skulle sitte, men komme seg opp og rundt fra mageleie heller. Han snur seg altså hverken fra mage til rygg eller omvendt, annet enn ved en tilfeldighet. Typisk når vi finner noe han er fornøyd med. Hva tenker dere, har dere sittende babyer?
ara Skrevet 8. januar 2013 #3104 Skrevet 8. januar 2013 Gutten vår synes det er veldig stas å sitte på gulvet og leke med lekene sine. Idag på helsestasjonen fikk jeg beskjed om at han helst ikke skulle sitte, men komme seg opp og rundt fra mageleie heller. Han snur seg altså hverken fra mage til rygg eller omvendt, annet enn ved en tilfeldighet. Typisk når vi finner noe han er fornøyd med. Hva tenker dere, har dere sittende babyer? Her er det også kjempepopulært å sitte selv. Men vi setter han opp, han greier det ikke selv.. Alt med måte, kanskje? (selv om de helst skal klare det selv) Kanskje andre her har noe klokt å si om saken.
Mohair Skrevet 8. januar 2013 #3105 Skrevet 8. januar 2013 Jeg har fått beskjed om dette både fra helsesøster og fysioterapeut. Jeg vil ikke risikere at han får skjev rygg, så lillemann sitter minst mulig. Helsesøster sa at høystol med god støtte var greit under måltider, men så lite som mulig. Vi prøver å unngå å sitte med han på gulvet, selv om han synes det er veldig gøy. Blir lenge til han kommer seg opp selv! Lillemann har forresten snudd seg fra rygg til mage nå og da var det plutselig mye mer gøy å ligge på gulvet. Aker seg frem og tilbake og smaker på alt på sin vei.
Stinelin Skrevet 8. januar 2013 #3106 Skrevet 8. januar 2013 Og jeg som har innbilt meg at om han klarer å sitte så er det grei. Da blir det minst mulig av det en stund. Lillemann har forresten snudd seg fra rygg til mage nå og da var det plutselig mye mer gøy å ligge på gulvet. Aker seg frem og tilbake og smaker på alt på sin vei. Artig! Håper det skjer noe her snart også
Gjest Dorey Skrevet 8. januar 2013 #3107 Skrevet 8. januar 2013 Her hender det han ramler fra stående til sittende, men han klarer bare å sette seg opp i sofaen.
*Joyce* Skrevet 8. januar 2013 Forfatter #3108 Skrevet 8. januar 2013 Snorkfrøken setter seg faktisk opp selv, forutsatt at underlaget er mykt (dvs ikke på parketten, men på lekematta og i senga), så da har jeg latt henne sitte. Var vel omtrent sånn vi gjorde det med Turnerose også, mener jeg. Men de har vært tidlig ute med å sette seg opp begge to. Teknikken er å rulle seg over på siden og deretter "vippe" seg opp...
Gjest Unknown Skrevet 8. januar 2013 #3109 Skrevet 8. januar 2013 (endret) Gutten vår synes det er veldig stas å sitte på gulvet og leke med lekene sine. Idag på helsestasjonen fikk jeg beskjed om at han helst ikke skulle sitte, men komme seg opp og rundt fra mageleie heller. Han snur seg altså hverken fra mage til rygg eller omvendt, annet enn ved en tilfeldighet. Typisk når vi finner noe han er fornøyd med. Hva tenker dere, har dere sittende babyer? T ruller heller ingen vei...tror ikke han kommer til å gjøre det heller Han er veldig fornøyd med å åle seg frem, og vi har ikke satt han opp noe særlig (fordi vi har jo hørt at man ikke skal gjøre det). Så jeg ble litt overrasket på helsestasjonen i går da hs spør om han sitter bra og ber meg sette han opp for å se. Tydeligvis er det ikke så gale, for i følge hs så satt han jo kjempebra og det gjorde ingenting om han satt litt!? Jeg er litt skeptisk. Men han legger seg fra sittende til magen selv, så han sitter ikke lenge i gangen de få gangene han får prøve. Edit: må bare legge til at M satte seg opp veldig tidlig, 6 mnd. Ho bare låg på magen, tok beina rett ut og vippet bak på rumpa! Endret 8. januar 2013 av Unknown
Schadenfreude Skrevet 9. januar 2013 #3110 Skrevet 9. januar 2013 I dag sov småen til klokka åtte! Så utrolig deilig etter de siste ukene med morgenklar unge midt på natta. Men, han sov nok lenge fordi det ble sent i seng på ham (klokka ni). Jeg er litt usikker på om det er greit å drøye leggetidspunktet en time eller to for å få litt mer sammenhengende søvn på oss voksne (altså, ikke vekkes hver halvtime/time fra klokka fire og utover). Vi holder ham jo ikke våken på kvelden, han tok en litt sen lur og fikk grøt etter det. Han er så fin nå om dagen! Han er mye mer oppmerksom og det er gøy når han gleder seg over nye mennesker og opplevelser. Vi begynner også å merke mer og mer til en helt egen personlighet hos ungen. Han er egentlig veldig tålmodig og rolig, men når han først blir sint så blir han SINT. Som feks når lekene stikker av (les: kastes veggimellom) og han ikke når dem.
Stinelin Skrevet 9. januar 2013 #3111 Skrevet 9. januar 2013 I dag sov småen til klokka åtte! Så utrolig deilig etter de siste ukene med morgenklar unge midt på natta. Men, han sov nok lenge fordi det ble sent i seng på ham (klokka ni). Jeg er litt usikker på om det er greit å drøye leggetidspunktet en time eller to for å få litt mer sammenhengende søvn på oss voksne (altså, ikke vekkes hver halvtime/time fra klokka fire og utover). Vi holder ham jo ikke våken på kvelden, han tok en litt sen lur og fikk grøt etter det. Han er så fin nå om dagen! Han er mye mer oppmerksom og det er gøy når han gleder seg over nye mennesker og opplevelser. Vi begynner også å merke mer og mer til en helt egen personlighet hos ungen. Han er egentlig veldig tålmodig og rolig, men når han først blir sint så blir han SINT. Som feks når lekene stikker av (les: kastes veggimellom) og han ikke når dem. Så deilig at han sov så lenge! Han her kveldet kl.18 i dag, og vi som sliter med tidlige morgener allerede. Er oppe før 6 hver dag nå. Men jeg har ikke sjanse til å drøye legginga lenger enn maks 18.30, blir bare skriking. Hadde jeg klart det skulle han gladelig fått langt seg senere. Vår er slik som du beskriver din, så fin og oppmerksom, artig! Jeg troor han er en ganske rolig og forsiktig type egentlig, ellers er det bare at han er litt sein. Kaster ikke noe, og stresser ikke med å komme seg hverken hit eller dit. Ellers har alle beskrevet han som svært aktiv, men jeg tror oppmerksom er ordet. Ble litt sur da vi måtte betale det han holdt i hånda på butikken i dag. Holder på å bli stor, lille krabaten.
Schadenfreude Skrevet 9. januar 2013 #3112 Skrevet 9. januar 2013 Couscous var visst veldig digg. Småen fikk nesten ikke i seg maten fort nok Utrolig at jeg ikke har tenkt på det før, det er jo veldig lettvint. Burde være smal sak å ordne couscous med grønnsaker til ham de dagene vi spiser ikke-babymat.
ara Skrevet 9. januar 2013 #3113 Skrevet 9. januar 2013 Her er også couscous en slager! I dag laget jeg kylling og ris som jeg blandet med løk og grønnsaker. Moste alt i blenderen. Gutten gapte som en fugleunge og sa "ammmmmmm" for hver skje han fikk, den søtingen!
Stinelin Skrevet 9. januar 2013 #3114 Skrevet 9. januar 2013 (endret) Couscous må prøves! Småen har fått øyekatarr, denne sykdomsrunden vil visst ingen ende ta. Og for meg er bekkenløsningen på plass igjen, herlig i uke 7! Skal i gang med behandling så fort som mulig, og håpe at den kan holdes i sjakk. Endret 9. januar 2013 av Stinelin
ara Skrevet 9. januar 2013 #3115 Skrevet 9. januar 2013 Huffda, kranglete bekken så tidlig er no herk! Håper du får til å holde det på et ikke-aggressivt nivå. Og fortsatt god bedring til sjuklinger
Schadenfreude Skrevet 9. januar 2013 #3116 Skrevet 9. januar 2013 Ara: så søt han er! Det er så gøy når noe slår skikkelig an Jeg kikket forresten i babymatboka jeg kjøpte meg her om dagen. I alle middagsoppskriftene står det "mos til passelig konsistens" eller noe sånt. Småen ville blitt dødsfornæma om jeg moste maten hans nå... Så utrolig snodig at de er så forskjellige. Alt fra unger som nekter plent å røre noe som ikke omtrent er tygget på og gulpet opp igjen, til de som får fullstendig fnattus av mos. Men merker at enkelte synes det er veldig rart (og tydeligvis skummelt) at småen får maten sin i biter. Spent på hva min litt gammeldagse HS sier til det på seksmånederskontrollen om litt Stinelin: krysser fingrene for at bekkenet ikke krangler alt for ille. Det kan jo være at det bedrer seg litt når hormonene har "kjørt seg inn".
ViljaH Skrevet 10. januar 2013 #3117 Skrevet 10. januar 2013 Jeg var til 6 mnd kontroll igår, og legen sa det bar fornuftig at han satt 10-15 min i høystol under måltider, ikke mer. Altså sitte korte stunder er greit i den alderen. Tommelfingerregel er at de skal klare å styre selv når de blir sliten i ryggen og må endre stilling. Setter de seg opp, og kommer seg ned, la dem holde på. Bare ikke sett de i sittende stilling via sofa eller puter i lengre perioder, hvor de blir sittende stuck. Jeg tror jeg har amnesi. Baby er stor nok til å smake av vår middag hver dag nå, men jeg har de siste dagene glemt å salte til sist, etter å ha tatt av mat til baby. Hver dag!!
Schadenfreude Skrevet 10. januar 2013 #3118 Skrevet 10. januar 2013 Haha, ViljaH! Du er ikke alene om å gjøre det der. Men merker faktisk at jeg bruker mindre og mindre salt generelt. Når vi spiser middag borte, syns jeg plutselig maten er så dritsalt at det nesten ikke er spiselig. På trilleturen ista hadde småen klart å svelge snora på lua (tynn strikkalue). Oppdaget det da jeg skulle sette vogna fra meg, og nappet snora ut. Jeg trodde han bare sutta på den, men den hadde visst havnet langt baki svelget... Utrolig guffent, føler meg skikkelig dust som ikke passet bedre på. :frown: Heldigvis gikk det jo bra, og det eneste som skjedde var at han brakk seg litt idet jeg dro den opp igjen. Men uff.. ekkelt!
*Joyce* Skrevet 10. januar 2013 Forfatter #3119 Skrevet 10. januar 2013 (endret) Hehe, ja, det er mange som reagerer på at baby får mat i biter, Schaden! Har fått mange blikk og kommentarer med mine, fra fremmede på kafé og sånt. Den første HS til Turnerose var helt himmelfallen, hadde virkelig ikke tro på det der. Selv om hun var veldig pragmatisk og fin forøvrig. Hun vi fikk da vi flyttet hit sa jeg det ikke til en gang, hun var noget utdatert på basisting som amming, så jeg gadd ikke engang prøve. Hun har (heldigvis) gått av med pensjon nå... Snorkfrøkens HS var helt med på tanken! Syntes det var lurt og ville gjerne vite mer om BLW. Ganske kult! Har du fått en sånn som spiser "alt", du, kanskje? Broren til en venninne av meg var også sånn... Nokså slitsomt i en periode. Men det går jo over, det også. Ikke så mange konfirmanter som spiser luesnorer, tror jeg. (Ei heller har de vel luer med snorer, men...) Vi bruker veldig lite salt nå, etter at Turnerose var liten. Vi brukte lite salt før også, men nå er det sånn at vi reagerer på at stort sett alt annet enn hjemmelaget er altfor salt, ja. Mannen og jeg sitter og tørster på kvelden når vi har spist borte. Maten hos svigers er sånn "uææææh!" Jeg syntes den var salt før også, men nå er det ekstremt... Er ikke så vant med salt i utgangspunktet selv, jeg vokste opp med mye annet krydder og nokså lite salt, mens svigers bruker mye salt og lite annet krydder. Jeg har helt sluttet å salte kokevann, bl.a. (Konsekvensen er jo at svigers nærmest tømmer salt rett i munnen når de spiser middag her hos oss...) Håper du får god hjelp med bekkenet, Stinelin! Men nå må vi gjøre oss klare her - vi skal snart på trilletur til Living sammen med barselgruppa. Endret 10. januar 2013 av *Joyce*
Nektarin Skrevet 10. januar 2013 #3120 Skrevet 10. januar 2013 Hehe, ViljaH! Jeg gjør det samme rett som det er Schaden: jeg sa ingenting om det til hs jeg. Altså, vi snakket om mattilvenning og hun spurte hva jeg gir ham. Vi diskuterte aldri konsistens på maten. Mamma sa også at hun har heller aldri gitt stort most mat, hun pleide å gi noen biter så snart babyen tok mat fra tallerkenen hennes. Grøt har ingen av oss fått. Stinelin: uff da, det var tidlig for bekkenet å begynne å trøble! Håper behandlingen hjelper! Og så koselig med ticker E er snart der at vi kan si at han åler seg rundt, men ikke helt. Han er mest på matta si, og det er såpass gulvkaldt her at han må ha minst 2 lag tøy for å være rett på gulvet, og det er for varmt med en gang han kommer litt opp. Så, matte er tingen litt til. Vi har også begynt å dusje med han i stedet for å bade i balje, og det var populært gitt! Han skrattler hele tiden i dusjen, og elsker det rennende vannet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå