Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det ble tur til legevakten i stedet på oss, for E var vesentlig dårligere igjen i dag. Viste seg at han har fått en liten lungebetennelse, så resten av jula blir vi hjemme.

Usj, det var ikke noe særlig. Masse god bedring til lille E!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer Stinelin :)

Her har vi hatt fine og rolige juledager. Juleafta var koselig, T rakk å åpne en gave før han fant senga kl 18 :ler: Fikk mye fine klær og leker :jepp: Litt slitsomt 1. dag synes jeg ettersom vi overnattet med svigers, nå er vi helt sikker på at vi blir hjemme julafta heretter, så slipper vi å pakke og styre for å ha med oss alt både dit og hjem :)

Skrevet

Nektarin: god bedring til tassen.

Stinelin: Gratulerer med positiv test!! :klem:

Høres ut som om alle hadde en fin julefeiring. :) Vi var hos svigers på andre kanten av landet og hadde det kjempefint. Kanskje litt vel mange mennesker under samme tak i så mange dager, men ellers supert. Nå tar vi en langhelg hos mine foreldre. Vi kjører samme leggerutiner og det går som regel greit med soving borte.

Ellers er han frisk fra vannkoppene. Gikk ganske smertesfritt. Feber i et par dager, ingen kløe. Smurte med hvitvask de første dagene, men ettersom det ble så mange vannkopper var det omtrent håpløst og ikke virket han plaget heller. Har badet han i havregrynsbad hver kveld, vet ikke om det er det som har forhindret kløen.

Håper alle har en fortsatt fin jul, uten sure mødre og svigermødre! ;)

Skrevet (endret)

Nektarin: god bedring til tassen.

Stinelin: Gratulerer med positiv test!! :klem:

Høres ut som om alle hadde en fin julefeiring. :) Vi var hos svigers på andre kanten av landet og hadde det kjempefint. Kanskje litt vel mange mennesker under samme tak i så mange dager, men ellers supert. Nå tar vi en langhelg hos mine foreldre. Vi kjører samme leggerutiner og det går som regel greit med soving borte.

Ellers er han frisk fra vannkoppene. Gikk ganske smertesfritt. Feber i et par dager, ingen kløe. Smurte med hvitvask de første dagene, men ettersom det ble så mange vannkopper var det omtrent håpløst og ikke virket han plaget heller. Har badet han i havregrynsbad hver kveld, vet ikke om det er det som har forhindret kløen.

Håper alle har en fortsatt fin jul, uten sure mødre og svigermødre! ;)

Edit: Joyce; håper Turnerose slipper billig unna også.

Endret av Mohair
Skrevet

Gratulerer, Stinelin!

Julen har så langt vært veldig koselig, og vi har ligget hos mine foreldre, men vært på besøk hos Mannens foreldre også, siden de ikke bor så langt fra hverandre. Veldig koselig, men en langhelg er nok. Deilig å være hjemme hos seg selv. Blir en tur tilbake i løpet av helgen/begynnelsen av neste uke for å feire nyttår, og jeg håper Frøken Fryd sover like godt hos Mannns foreldre som hun gjorde hos mine foreldre. Rett og slett en drøm med 1-2timers dupper x 3 på dagtid og kun amming x 2 på nattestid. Ble litt krøll når vi kom hjem i går, men det kan like gjerne være pga all vinden og været som bråket i natt (Vi skal IKKE ha sovrom mot værveggen neste gang...). Ellers har frøkna vært litt forkjølet med nysing og hoste, men ingen feber og tilnærmet normal matlyst.

Fortsatt god jul til alle sammen! :)

Skrevet

Brrrr, så kaldt det er i dag! Alt for kaldt til å ta med småen ut, noe som er en smule upraktisk, ettersom jeg må trille ham dersom han skal sove mer enn ti minutter. Nå ligger han i vogna og kjefter, når han egentlig burde ha sovet morgenluren sin.

Vi stålsetter oss for kvelder med opp-ned-metoden fremover nå. Vi har endelig kommet så langt at småen i det minste er soveklar i sju-tiden, men hittil har det innebåret en hel del pupping fra min side. Etter en uke hvor han har sovnet greit, men våknet og måttet puppes fire-fem ganger før vi la oss, har han fått det for seg at han skal bruke meg som smokk. Noe som igjen har gjort at jeg har sovet veldig dårlig, siden den lille fjompen klikker i vinkel om jeg prøver å trekke til meg puppen.

Småen begynte så smått å klare å sovne av seg selv mellom oss når vi la oss, men etter en uke med tidliglegging var det slutt på det... så nå skal pappaen til pers. Får sitte inne hos småen til han sovner, plukke opp og roe ned hvis han skriker. Første forsøk var i går kveld, og da sovnet småen faktisk etter 25 minutter. Skikkelig, ikke bare ti minutter.

Vi får se hvordan det går. Håpet er i hvertfall at ungen lærer seg å sovne på egenhånd. Og at han kanskje venner seg av med at mamma er smokk. Jeg har ingenting i mot å mate ham på natta, men når han surver hver time og blir sinna når jeg prøver å pakke inn puppen igjen, er det kanskje på tide å lære ham å finne søvnen selv.

Skrevet

Gratulerer så masse, Stinelin! Det skal bli greier... hvordan kjennes det?

Schadenfrue: Høres veldig fornuftig ut det du skriver, dere må ha masse lykke til! Med den innstillingen går det nok kjempebra, om ikke det blir full klaff første natta akkurat. Du får fortelle hvordan det går..

Skrevet

Gratulerer så mye til deg, Stinelin! :)

Her har julefeiringen gått i ett kjør siden 22 des, og vi har vært på besøker i hytt og pine. Veldig koselig, men det var godt å slå seg til ro her hjemme i går kveld, legge babyen og invitere "sjonkelen" (samboers stebror) på lasagnemiddag og sjenke oss et par glass vin.

Jenten vår fikk masse fint til jul, både leker og VELDIG mye ull.

Vi fikk mye fint selv også. Kjenner jeg angrer litt på gaven jeg kjøpte til samboer, for nå må jeg "forsøple" stuen med forsterker, høyttalere og div :P

Ellers er det på an igjen med besøk idag. Svigerinne har rund dag, så om litt er det ut på gavehandling.

Skrevet

Så fint å lese om mange koselige julefeiringer!

Schaden: lykke til, håper det hjelper for dere!!! :klem:

Lillegutt er bortimot frisk igjen, og det merkes på aktivitetsnivået! Han hadde en periode for 3-4 uker siden der han prøvde å komme opp i krabbestilling, men fikk det ikke til. Så tok han en pause og så ble han syk. I går var han i gang igjen, og det er jammen ikke mye igjen før han er oppe! Han har også begynt å skyve seg bakover, men det er enda ikke noe han gjør bevisst.

Døgnrytmen er på tur etter sykdom da, denne natta var fra 22-9.30... :daane: satser på at det retter seg tilbake i løpet av en ukes tid.

Skrevet

Døgnrytmen er visst litt ute å kjøre for enhver, her også. Men slikt blir det kanskje ofte med syke barn?

Lurer forresten på om lille her har fått RS viruset..

Jeg har akkurat våknet etter 2,5 timers hvil (så trøtt at jeg hadde hodepine og kvalme) og nå når jeg våkner ligger jaggu Fløtepusen og sover på sofaen. Jaha, dette blir spennende for natta... ;) Hun hadde visst duppa av i lek med pappaen, opp ned omtrent... hun må ha vært trøtt.

Skrevet

Fløtepusen er tilnærmet frisk igjen! Sov HELE natten gjennom, utmattet etter 5 sykedøgn..ikke bare lett å sovne med tett/rennende nese. O lykke.. ;)

And funny thing today: Jeg ga henne søtpotetmos til lunsj, og ca 4 timer senere kom det jammen søtpotet ut igjen også. Oransje masj basj, det så nesten helt likt ut som det jeg putta i henne ;))) hehehe -veldig uskyld bæsj synes nå, jeg.

Hva gir dere barna deres som fast føde?

Her er det egentlig grøt til lunsj (11-13) og grøt til kvelds (17.30-18).. spiser kun morsmelk til frokost, og middag har vi ikke begynt med. Har ikke helt faste rutiner enda. Hun liker godt småfolk sin kveldsgrøt, og mild fruktgrøt, og så går det mye av Holle sin hirsegrøt med eple og pære (lage med MME). Utenom dette får hun frukt på pose (som hun elsker) og diverse fingermat (div grønnsaker, frukt og i det siste også bittelitt brød).

Skrevet

Hurra for bedring hos Fløtepusen, Pasjonsblomst! :)

Her holder vi også på med å få inn rutiner på den faste føden. Småen hadde gått litt dårlig opp til 5 mnd-kontrollen (som i litt under kurven, men ikke noe dramatisk ifølge HS), noe som forsåvidt også kan skyldes økt aktivitetsnivå, men jeg holder ikke lenger igjen på innføring av maten.

(Det høres egentlig slemt ut å si "holde igjen", men jeg gikk jo inn for å hovedsakelig amme så lenge som mulig og så øke på med antall måltider når vektoppgangen, eller mangel på sådan, og oppførselen til babyen tydet på at det var nødvendig).

Han spiser nå en hel porsjon grøt til kvelds (17.30-18) og en liten fruktmosporsjon (hjemmemekka pære eller mango, eller fruktbegrene fra hipp) til lunsj kl 12. Har prøvd oss frem med frokost den siste uka, men da har han spist typ en kvart porsjon grøt. Isteden kan han fint finne på å mumse innmaten fra en liten brødskive (uten pålegg).

I tillegg får han smake på middagen vår, dersom denne er babyvennlig. Så lenge han får spise maten vår samtidig med oss, går ALT ned uansett (kalkun og laks er visst KJEMPENAM), men dersom han får dette som lunsj dagen etter.. ikke interessert. Ser ut til at han har fått smaken for søte ting og er ikke så begeistret dersom det ikke er søtt nok. :jolie: Testet feks søtpotetmos (som var en kjempeslager til å begynne med, før det begynte å komme opp igjen) igjen her om dagen og da ble han direkte forbanna på at jeg tilbød han sånt skval... Rare ungen.

Bruker forresten en trekornsgrøt jeg kjøpte på ferie foreløpig. Det er bare malt korn, så den tilsettes enten MM eller MME, pluss at jeg har i litt aprikos- og sviskemos. Går vel snart tom, da må antagelig Holles grøt testes. Liker ihvertfall helst å bruke en "ren" grøt, hvor jeg selv bestemmer hvor søt den skal være.

Skrevet

Frøkna vår får grøt i 09/10-tiden, 15/16-tiden og 18/19-tiden, men vi prøver å innføre litt middagsmat i 15/16-tiden istedenfor grøt, men det er ikke så populært ennå, så vi tar det med små skritt. Ellers får hun som regel litt fruktmos sammen med grøten, og hun får knaske på gulerøtter, banan, brokkoli o.l. Pluss at jeg fortsatt ammer utenom grøt-måltidene og på natten.

Kan jeg slenge ved et spørsmål angående måltider...? Hvor strenge er dere på tidspunktene for måltidene? Får de små alltid fast føde til samme tidspunkt hver dag, eller kan det variere med 30-60 minutter?

Nå i julen blir det litt tullball med rutinene pga farting hit og dit, så jeg gleder meg til hverdagen begynner igjen. Og selv om det har vært godt å sove til 08:30, så betyr det at det ikke er natta før i 22/23-tiden for frøkna, og dermed minimalt med tid før jeg må gå til sengs selv for å få "nok" søvn. Så planen er å vekke frøkna litt og litt tidligere eller stå opp i 06.30-tiden hvis hun våkner for å amme da, og håpe at det gir tidligere kvelder.

Skrevet (endret)

Her er det grøt til frokost. Frukt og evt brød og tomat til lunsj. Forskjellig hjemmelaget mat til middag (gjerne fisk). Også grøt til kveldsmat igjen! :)

Hender han vil ha en skvett med pupp i ny og ned, men det blir sjeldnere og sjeldnere.

Når det gjelder tider så prøver vi å holde det fast hver dag. Men om det skulle gå en halv time ekstra før han får for eksempel middag så går det helt fint :) Men uansett hvor vi farter i jula så har jeg med mat også prøver vi å få gitt til fast tid.

Har dere andre fått tilbake mensen etter fødselen? Jeg hadde bare en mini-blødning for et par-tre måneder siden og etter det har det ikke vært noe mer... hmm.. :vetikke:

Endret av ara
Skrevet

Prosjekt "få babyen til å sove" fungerer forresten litt både og. Første dagen brukte mannen en halvtime på å få småen til å sovne, og da våknet han to ganger etterpå. I går gikk det enda kjappere, og da bare én oppvåkning, og i dag sovnet han på 15 minutter og sover fremdeles. I utgangspunktet veldig positivt, altså.

Men utover natta blir det litt verre... Småen har våknet sånn cirka når vi har lagt oss og da har jeg tatt ham opp i senga vår for å gi ham mat. Han har da fått bli liggende der, sånn for enkelhets skyld mtp nattamminga. Ulempen er bare at han nå blir ganske så sinna, og det umiddelbart, dersom jeg prøver å trekke til meg puppen når jeg merker at han egentlig bare bruker den som smokk (klarer ikke å sove når jeg ligger med puppene i det fri, må dekke meg til litt). Så søvnen utover natta har blitt litt så som så for alle tre, inkludert mannen. Han har jo tidligere sovet gjennom alt, men våkner når poden faktisk gråter (ikke bare sutrer som ellers).

Jeg har egentlig ikke helt lyst til å gi opp samsovinga ennå, men spørsmålet er om det må til? At småen ville fått sovet bedre hvis han lå i egen seng og bare fikk mat når han var sulten? Sånn som det er nå er det litt slitsomt, jeg våkner og føler jeg knapt har sovet hele natta. Småen starter også dagen sin tilsvarende tidligere nå som han sovner tidlig, og vil da stå opp i seks-sjutiden kontra å murmle til ni-ti.

Bah. Syns det er litt vanskelig å vite hva som er rett å gjøre. Dessuten sliter jeg litt med å omstille meg til at småen nå ikke er så liten lenger. Spise skikkelig mat og greier! Det er en liten del av meg som savner den intense kontakten fullammingen ga, så jeg føler meg ikke mentalt klar for å gi slipp på samsovingen også. På dagtid har han jo ikke tid til så mye kos, da skal det herjes, spises og soves. Ammer ham fremdeles annenhver time cirka på dagtid, men det er fort unnagjort.

Skjønner meg egentlig ikke på meg selv. Mens jeg var midt oppi det, syns jeg det var helt forjævlig og bare lengtet etter "gamledager", men nå er jeg trist fordi baby-babyen er borte. Nesten så trist at jeg har lyst på en til... men da lurer min indre morsking på om det har klikka for meg :fnise:

Skrevet

Ara: har hatt to runder med tanta nå. Dessverre gikk hun så å si rett inn i sin naturlige rytme igjen... Melkemengden har minka litt for hver runde, noe som irriterer meg grønn, men samtidig begynner jo småen å spise mer og mer vanlig mat.

Det blir mye grøt på babyene her? Helsesøster sa allerede på 4mnd-kontrollen at vi burde øke til to-tre grøtmåltider om dagen. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg syns det virker litt småkjipt med så mye grøt. Den grøttypen jeg bruker står det faktisk på at man bare skal gi én gang for dagen med MME og eventuelt én gang ekstra dersom den tilberedes som fruktgrøt (da med vann og frukt, tror jeg det var).

Men så er jeg jo og en sånn som ikke er noe særlig glad i brødmat. Vil ha mest mulig variert mat i løpet av dagen..

(sånn, nå har jeg skrevet nok avhandlinger her for i dag :fnise:)

Skrevet

Vi har ikke verken faste tider eller faste måltider. Som regel får han ei skive med smør til frokost pluss noe frukt, og så varierer det på om det blir 2 eller 3 måltider til. Prøver å alltid ha middag med ham. Han spiser ikke så mye, mer øver på tygging enda (får jo bare fingermat) så jeg ammer ca hver andre-tredje time enda. Regner med det endrer seg i løpet av den nærmeste måneden.

Har ikke fått mens enda nei, den kan gjerne vente litt til! :)

Skrevet (endret)

Vi har fire faste måltider til faste tidspunkt.

Hun våkner ikke lenger om natta og er sulten, så regner med hun har regulert dette selv. Synes det høres så lite ut med fire måltid i døgnet, men det er vel det som er vanlig for voksne også.

Når hun våkner (mellom 07 og 09): Litt over 2 dl mme, og brødskive med leverpostei eller makrell i tomat (hun har ikke skjønt helt hvordan hun skal tygge enda, men litt får hun i seg).

Ca 12:00: 150 ml mme og et beger med frukt

Ca 15:00: Middagsmat (det varierer om det er hjemmelaget eller kjøpt) + et beger med frukt, vann.

Ca 18:30: 150 ml mme og et grøtmåltid.

Vann har hun tilgjengelig hele dagen. Jeg er stadig bekymret for at hun ikke får i seg nok væske og mat, men hun er stort sett blid og fornøyd, og har flere våte bleier i døgnet. Nattbleien er jo spesielt tung :fnise:

Om natta nøyer hun seg med smokken, så vi får vel nesten bare være fornøyd?

Idag sovnet hun igjen sammen med meg i senga etter "frokost" og vi sov til 10!

Det har riktignok vært mange selskap den siste uken, og slik farting kan vel slite ut en liten baby også.

Jeg fikk forresten mentruasjonen tilbake bare en liten mnd etter at hun ble født. Den var litt uregelmessig, og det kunne gå et par mnd i mellom. Men for tre uker siden begynte jeg på et nytt prevensjonsmiddel og har blødd siden :glare: Riktignok ikke mye den siste uken, men nok til at det er irriterende.

Endret av Andrea89
Skrevet

Et kjapt spørsmål til dere som fremdeles ammer, får dere spreng lenger? Mine mugger er egentlig konstant bløte og jeg har vel ikke hatt sånn gigafull, oppblåst sak på et par måneder nå. Men jeg kjenner fremdeles spreng etter så og så lang tid.

Skrevet

Ikke spreng her lenger heller... Bare to slappfisker.. Trodde det hadde blitt tomt men det er da noe der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...