Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Andrea: Ingenting som heter overhysterisk mamma, men kan du ikke se an litt utover dagen? Det er ihvterfall lurt å ringe før helgen. Får hun i seg nok væske og virker hun i god allmenntilstand?

Joyce og Nektarin: Jeg får det ikke til med tøybleiene.. :sur: Blir bare lekkasje. Det trekker liksom utover i skrittet og blir vått på utsiden. Bleia er ikke klissvåt heller, egentlig ganske lite tiss.. Har testet litt ulike typer, men alle er faktisk blitt våte på utsiden.

Signerer det om lege!

Ang. tøybleier - jeg vet at det ofte er litt forskjell på hvilke bleier som funker til gutter og hvilke som funker til jenter. Men hvilke merker har du prøvd? Er det lommebleier? Litt troubleshooting:

- Jeg vet at enkelte har problemer med at PUL-laget ikke holder helt tett på "Kinableier", da kan det visst hjelpe å gi dem en runde i tørketrommel (har ikke trommel selv, så har aldri testet).

- Er innleggene godt nok innvasket? Det tar fort 10 vask før de suger skikkelig.

- Hva slags innlegg bruker du? Microfiber? Det har i tilfelle en litt sånn svampeaktig effekt, så hvis det kommer press på kan væsken komme ut igjen... Vi foretrekker helt klart bambusinnlegg, jeg bruker ikke microfiberinnleggene som gjerne følger med i det hele tatt, men det kan også være en idé å prøve å legge et microfiberinnlegg innerst og bambusinnlegg ytterst mot PULen. Da skal du visst slippe det problemet. Billige og bra bambusinnlegg har de f.eks. her, og hos Alvababy.

- Passe på at innerstoffet ikke stikker ut utenfor PULen er også viktig, for stoffene fra klærne kan suge til seg fukt fra innerstoffet hvis det er utenfor.

Hmm... Det er det jeg kommer på i farta. Alternativt har du selvsagt formsydde bleier med ull over, men det er jo en litt annen kategori igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mohair: tørketromle bleia ja, det funker! Vi har hatt samme problem med lommebleier, og det forsvinner med en gang etter en tur i tørketrommelen.

En annen ting er at ned gutter kan det være lurt å legge ekstra innlegg i fremme, hvis de tisser mye. Jeg må ofte ha litt ekstra, da bruker jeg hjemmemekka bambusinnlegg (håndkle som er klippa til og sydd rundt kanten).

Skrevet

Grrr... Nå forsvant innlegget jeg hadde skrevet...

Uansett.. Takk for gode tips! Bleiene er billige og ikke vasket så mange ganger enda. Synes microfiber fungerer best, men kanskje jeg ikke må være så beskjeden når jeg fyller på med bambusinnleggene. Ellers har vi ikke tørketrommel.. Noen av bleiene har bambus innside og disse er verst, for de blir våte helt ut i siden og opp mot magen med en gang, før innlegget rekker å trekke til seg noe som helst.

Har kjøpt fire formsydde pluss ullbukse til natt, men ikke kommet så langt at jeg har fått prøvd enda. Redd for å få natten spolert pga lekkasje og så ville jeg vente til vannkoppene var over. Kanskje prøve til uka. De bleiene er brukte, så de burde suge bra.

Gjest Unknown
Skrevet

Grrr... Nå forsvant innlegget jeg hadde skrevet...

Uansett.. Takk for gode tips! Bleiene er billige og ikke vasket så mange ganger enda. Synes microfiber fungerer best, men kanskje jeg ikke må være så beskjeden når jeg fyller på med bambusinnleggene. Ellers har vi ikke tørketrommel.. Noen av bleiene har bambus innside og disse er verst, for de blir våte helt ut i siden og opp mot magen med en gang, før innlegget rekker å trekke til seg noe som helst.

Har kjøpt fire formsydde pluss ullbukse til natt, men ikke kommet så langt at jeg har fått prøvd enda. Redd for å få natten spolert pga lekkasje og så ville jeg vente til vannkoppene var over. Kanskje prøve til uka. De bleiene er brukte, så de burde suge bra.

T hadde også mange lekkasjer i begynnelsen, men så begynnte vi å brette det ene innlegget (bruker 2) dobbelt og bare legge det fremst, for T tisser bare fremme. Nå går det helt supert, og gjerne flere timer enn jeg trodde (om jeg skal finne på å glemme å skifte bleier....). Vi bruker microfiber+bambus eller bambus+bambus, mengår vel sikkert fint med microfiber+microfiber :jepp:

Skrevet

T hadde også mange lekkasjer i begynnelsen, men så begynnte vi å brette det ene innlegget (bruker 2) dobbelt og bare legge det fremst, for T tisser bare fremme. Nå går det helt supert, og gjerne flere timer enn jeg trodde (om jeg skal finne på å glemme å skifte bleier....). Vi bruker microfiber+bambus eller bambus+bambus, mengår vel sikkert fint med microfiber+microfiber :jepp:

Takk for enda flere tips! Skal gjøre et nytt forsøk med litt bretting. :Nikke:

Skrevet

Han her får nå velling til kvelds og om natta, og det virker som han sover noe lengre enn med bare mme. Jeg hadde jo et håp om at han kunne drikke vann en periode slik at spisingen ble unnagjort på dagtid, men det ble bare skriking. Å vente til frokost er altså helt uaktuelt for denne karen. ;) Nå får han velling slik at alle får sove mest mulig. Har uansett gitt opp å få sove hele natta. Når lillegutt eventuelt gjør det er sikkert nestemann født og ødelegger nattesøvnen enda et år. :fnise:

Takk for svar!

Han her drikker helst ikke "varme" ting på flaske, men vann er helt fint. Skulle gjerne testet velling. Er det en egen pakke, eller bruker du tynn grøt?

___

Er virkelig tiden for sykdom nå! L hoster og surver og snørra renner. Stakkars liten. Får så vondt av han, samtidig som at jeg blir så sliten og lei av at han aldri virker fornøyd... Han spiser heller ikke så godt. Har dere noen gode tips til å få i de små noe? Han elsker HIPP sin fruktmos kom jeg på. Kanskje jeg skal kjøpe den i morgen om formen ikke bedrer seg. Tror kanskje han har litt vondt i halsen for lydene hans skurrer litt og høres litt "tette" ut..

Huff, det går vel snart over.

Fortsatt god bedring til store og små! :hug:

Skrevet (endret)

Prosjekt "få lillemann til å drikke MME" går rett til h.... Han griner på nesa, brekker seg og vrir seg unna. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men må kanskje amme rett før jeg drar og så pumpe meg og håpe at han godtar det. :pls:

Ara: Lillemann hadde en periode hvor han spiste minimalt, rett etter at han gulpa så voldsomt og jeg trodde han hadde melkeallergi. Sannsynligvis ble det bare litt for mye mat for han og så prøvde han nok å si ifra at jeg skulle bremse ned litt på maten. Gikk seg til igjen.

Hva slags pålegg får han på brødskiva? Kanskje teste ut litt ulike ting? Og variere med litt annet til lunsj, f.eks eggerøre, avokado/bananmos, grove muffins o.l.? Lillemann digger forresten honningmelon! Og å få spise den selv! :biggrin:

Endret av Mohair
Skrevet

Lillemann hadde en periode hvor han spiste minimalt, rett etter at han gulpa så voldsomt og jeg trodde han hadde melkeallergi. Sannsynligvis ble det bare litt for mye mat for han og så prøvde han nok å si ifra at jeg skulle bremse ned litt på maten. Gikk seg til igjen.

Hva slags pålegg får han på brødskiva? Kanskje teste ut litt ulike ting? Og variere med litt annet til lunsj, f.eks eggerøre, avokado/bananmos, grove muffins o.l.? Lillemann digger forresten honningmelon! Og å få spise den selv! :biggrin:

Ahhh, jeg er sååå lite kreativ i matveien kjenner jeg nå. Eggerøre var jo helt genialt! Og melon også. Herregud, *åpne hjernekanalene og øya litt mer* :fnise:

Her har pålegget vært litt smør eller leverpostei...

Har du oppskrift på muffins?

Han pleier å få litt tomat, agurk eller gulrot i tilegg til brød... Men det blir vel litt ensformig i lengden,

Skrevet

Ahhh, jeg er sååå lite kreativ i matveien kjenner jeg nå. Eggerøre var jo helt genialt! Og melon også. Herregud, *åpne hjernekanalene og øya litt mer* :fnise:

Her har pålegget vært litt smør eller leverpostei...

Har du oppskrift på muffins?

Han pleier å få litt tomat, agurk eller gulrot i tilegg til brød... Men det blir vel litt ensformig i lengden,

Fant noen fine oppskrifter på grønnsaksmuffins da jeg googla grove muffins elelr lunsjmuffins for en stund siden, men lagde det aldri. Lagde heller egen oppskrift.

Blanda sammen litt dadler, banan, havregryn, speltmel, egg, bakepulver og hornsalt og tenkte at det sikkert ble fine muffins, men det ble fæl smak og lukt av hornsaltet. Og de ble veldig myke, ikke sånn gode å gnage på.

Det er ikke så lett å være oppfinnsom, men jeg prøver å la han smake på det meste. I den brosjyren vi fikk på helsestasjone står det noen tips til pålegg. Lillemann har spist både fiskepudding, brunost, kippers og kaviar. Kaviar er sikkert altfor salt, men det kom jeg først på etter at jeg hadde gitt det. Peanøttsmør er fortsatt favoritten, ville testet det om ikke du har noe nøtteallergi i familien. Den som heter "Skippy creamy".

Ble mye banan her en periode.. :sjenert::ler:

Skrevet

Fant noen fine oppskrifter på grønnsaksmuffins da jeg googla grove muffins elelr lunsjmuffins for en stund siden, men lagde det aldri. Lagde heller egen oppskrift.

Blanda sammen litt dadler, banan, havregryn, speltmel, egg, bakepulver og hornsalt og tenkte at det sikkert ble fine muffins, men det ble fæl smak og lukt av hornsaltet. Og de ble veldig myke, ikke sånn gode å gnage på.

Det er ikke så lett å være oppfinnsom, men jeg prøver å la han smake på det meste. I den brosjyren vi fikk på helsestasjone står det noen tips til pålegg. Lillemann har spist både fiskepudding, brunost, kippers og kaviar. Kaviar er sikkert altfor salt, men det kom jeg først på etter at jeg hadde gitt det. Peanøttsmør er fortsatt favoritten, ville testet det om ikke du har noe nøtteallergi i familien. Den som heter "Skippy creamy".

Ble mye banan her en periode.. :sjenert::ler:

Takk for tips :)

Her går det også veldig mye i banan... hehe..

Skrevet

Takk for svar!

Han her drikker helst ikke "varme" ting på flaske, men vann er helt fint. Skulle gjerne testet velling. Er det en egen pakke, eller bruker du tynn grøt?

Nestlè har egen "God natt velling", kjøpt på Kiwi. Ellers har vi brukt vanlig mme med ei skje grøtpulver i. Tror man skal være litt obs på at det kan bli mye tørrstoff i forhold til vann. Jeg ble litt ivrig i håp om bedre søvn, og måtte til med maltekstrakt for å få fart på magen igjen.

Lillegutt vil bare ha vann av vanlig kopp for tiden. Tutekopp er for babyer, hilsen mini.

Han synes det er så moro, ler og skravler mellom hver slurk! Blir mye vann rundt omkring, men han får faktisk i seg veldig mye også. :)

Skrevet

Nestlè har egen "God natt velling", kjøpt på Kiwi. Ellers har vi brukt vanlig mme med ei skje grøtpulver i. Tror man skal være litt obs på at det kan bli mye tørrstoff i forhold til vann. Jeg ble litt ivrig i håp om bedre søvn, og måtte til med maltekstrakt for å få fart på magen igjen.

Lillegutt vil bare ha vann av vanlig kopp for tiden. Tutekopp er for babyer, hilsen mini.

Han synes det er så moro, ler og skravler mellom hver slurk! Blir mye vann rundt omkring, men han får faktisk i seg veldig mye også. :)

Hehe, morsom guttunge du har ;-)

Skal teste vellingen.

Skrevet

Knerten bruker ofte storebrors bleier nå, str 6. Med str 5 blir det daglige lekkasjer. Han har vel ca like stor rumpe som storebror så de sitter faktisk bra! Regner med han vil krympe når krabbingen tar av. Mannen mente idag vi burse opp til str 7, da knerten satt på fanget hans, buldret i buksen, gjennom bleie og tre lag klær, og stor flekk på pappas bukse... jeg var bare glad jeg akkurat hadde sent "missilet" videre ;)

Skrevet

Oioi, ViljaH, forstår at vi har sluppet lett unna! Har hatt èn bæsjelekkasje, og det var første bæsj på sykehuset. ;)

Skal teste vellingen.

Forresten, husker nå at den er ment fra 15mnd. Han her får hva som helst om det er håp om litt mer søvn... :sjenert:

Men da er den ihvertfall utprøvd og godkjent av mini, så lenge det ikke blir for mye.

Skrevet

Æh, for en krevende dag dette har vært! (hehe, jeg er nok litt bortskjemt).

Gulljenten våknet opp med 39 i feber, og jeg ville ikke gi febernedsettende før den oversteg 39. Det skjedde utpå ettermiddagen, men hun drikker godt selv med feber, og får i seg noe fast føde når hun har fått febernedsettende. Jeg har sittet med henne på fanget i hele dag.

Ved leggetid var feberen oppe i 39,8. Etter en times søvn våknet hun igjen og var helt i 100, og har vært våken frem til nå. Nå tror jeg hun har sovnet for kvelden.

Hun har ihvertfall ikke særlig feber akkurat nå, for jeg målte den til 37,7 nå nettopp. Det er ihvertfall betryggende. Skummelt å være alene om avgjørelser og ansvar.

Skrevet

Det ER utfordrende de første gangene babyen er syk, Andrea, man vet ikke hvordan det "skal" være og man vet ikke hvordan babyens "sykepersonlighet" er, og jeg skjønner godt at det er ekstra skummelt når du er alene med henne. Men det går jo helst bra, og om det blir behov for legehjelp, så får dere nok det. Babyer prioriteres ganske høyt, er vår erfaring. Og husk at babyer og barn lettere får relativt høy feber enn vi voksne av vanlige virusinfeksjoner o.l. Håper hun er bedre i morgen! :klemmer:

---

Her har de første vannkoppene dukket opp på Snorkfrøken. Jaja, da blir hun forhåpentligvis ferdig med det, og formen er foreløpig fin, litt varm, bare. Håper hun slipper like greit unna som Turnerose. :)

Skrevet

Helt utrolig hvor mye sykdom det er rundt omkring om dagen! Vi har 4 syke smågutter i hus, heldigvis er bare den minste mitt ansvar... Og heldigvis ble han syk samtidig som han oppdaget at drikke fra kopp er stas, så han drikker masse vann.

Noen som har råd mot slimhoste? Legen mente det var bare å vente til det gikk over, men det finnes kanskje kjerringråd som kan hjelpe?

Skrevet

Stinelin: masse drikke er vel lurt ved mye slim, eller? Det har i hvert fall jeg tydd til selv når jeg har vært slimete.

Småen hadde et bleieuhell i dag, det første på veldig, veldig lenge. Innimellom går det to-tre dager mellom hver gang han bæsjer, og da må han ta igjen så det synger etter. I dag løftet jeg på rumpa og kunne ikke se enden på drittbreen :fnise: Nok en gang, hurra for vaskemaskin og tørketrommel!

Var ute og handlet litt på nyttårssalget i går. Ble litt småplukk til småen (hvem ellers), men nå lurer jeg litt på om jeg er ute og sykler med størrelsene. Han har hele tiden ligget en størrelse "foran" skjemaet, men det kan kanskje endre seg? Jeg kikket nemlig på percentilskjemaet, og ifølge det kommer småen til å være sånn akkurat 80cm ved 1 år. Dere med småtasser fra før av, har de fulgt kurven sin såpass nøye at den kan brukes som "spådom"?

Skrevet

Kjempekort tid igjen av min permisjon nå... gosh!! Hvor lenge har dere igjen?

Kjenner jeg er litt stressa, selv om jeg også ser frem til det. Er stressa med tanke på at rutiner osv er ute på tur nå (etter sykdom), men fra i morgen av skal vi vekke babyen til fast tid hver dag, og få lagt ganske til samme tid hver kveld. Rutiner, here we come!!

Noen med litt mer erfaring som har tips? Fløtepusen skal være med bestemora si i starten nå..

Håper det går seg greit til, jeg er livredd det skal bli supertravelt og ikke noe overskudd og kos på lenge..

Egentlig skal jeg tilbake i midten av februar, men skal søke om noen uker med ulønnet permisjon så jeg kan drøye det litt, og heller starte rundt (helst etter) påsketider. Tiden går altfor fort! :grine:

Med 100% tredelt turnus er jeg også redd for at det blir travelt og lite energi til kos og morsomme ting. Men så prøver jeg å tenke at millioner av kvinner har gjort det før meg, så hvorfor skal ikke jeg også klare å balansere jobb og fritid?! Og tenk når vi etterhvert får nummer to, og kanskje nummer tre. DA blir det travelt da :sjokkert: Det ordner seg alltid for snille piker ;)

Sånn er det her også. Mye morsommere og drikke av "lokket" som dekker tuten på flaskene, enn av selve tuten :fnise:

---

Her går det bedre med legging og soving *bankibordet* Frøkna sover natta gjennom bortsett fra amming, og trenger ikke å bysses i søvn etter det. Og byssingen tar stort sett (alt går jo litt opp og ned etter dagsformen på disse små) bare 2-15 minutter når hun skal legges for en lur eller til natten :tommel:

God bedring til alle de små sjuklingene!

• Liker 1
Skrevet

Så godt at legging og sovingen går bra nå, Haley!

Uff, nå er det mange som skal ut i jobb igjen snart. Jeg blir så skremt, enda jeg har igjen god tid egentlig...Skal ikke ut igjen før 5 april..Jeg vil ikke da heller! Trives alt for godt med det jeg gjør nå, nemlig FULLTIDSMAMMA! :fnise: Men kan jo hende jeg forandrer mening om et par måneder da. Mange jeg kjenner har synes det har vært godt å komme ut i arbeid igjen og ordentlige rutiner. Vi får se når tiden kommer ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...