ara Skrevet 14. januar 2013 #3141 Skrevet 14. januar 2013 Ahh, sorry skriveleif... Skriver fra mobil.
Schadenfreude Skrevet 14. januar 2013 #3142 Skrevet 14. januar 2013 Gleder meg til vår sneip sitter litt bedre i tripp-trappen! Jeg dytter håndklær rundt ham, likevel henger han litt fremover, og svaier til ene siden iblandt. Igår svaiey han ivei og dæljet øret på sidekanten gitt, nesten godt gjort å få til.. Når han blir bedre, skal vi igang med brett og plukkmat. Det blir stas. Kanskje jeg bare skal prøve imorgen For en uke siden var første gang han åpnet munnen for skjeen. Det tok kun 3 uker å lære ca... Idag spiste han et halvt middagsglass + halvt dessertglass til lunsj, gaper som en helt Småen sitter heller ikke spesielt stødt i stolen. Er igrunn derfor vi ikke har stresset med å ha ham ved middagsbordet ennå. Som regel har jeg han på fanget når han får mat. Men gapinga er det knapt noen ende på her i gården! Han gaper selv når det ikke er han som skal få mat... er tidvis kul umulig å få spist i fred, der den lille gapatrosten kikker på oss med dådyrøyne og kjeften vid åpen. Og jeg som syntes hunder var irriterende når de tigger... I dag la han i tillegg på litt "mmmm! mmm! MAMMAMMM MMMM!"-lyder, sånn for å virkelig gi meg dårlig samvittighet for at han ikke får smake. Lille matvraket mitt. L er så morsom om dagen. Hvis han ikke vil ha mat/ drikke når vi tilbyr han så rister han på hodet. Ellers er biter i maten veldig ekkelt og han brekker seg og spytter ut. Men det er dog morsomt å gomle på ting som avgi store biter da...Paprika, tomat, agurk, melob, osv Så kjekt at han sier i fra. Småen bare gaper mindre og mindre. Når han gaper kjeven ut av ledd, er han altså veldig sulten. Jeg tar meg stadig i å tenke "så fin han er nå! dette er en herlig alder!". Kanskje enda mer nå om dagen, enn før. Veldig deilig å kjenne at jeg har stadig flere øyeblikk hvor jeg virkelig koser meg med småtten. Det var egentlig litt på tide.
Mohair Skrevet 14. januar 2013 #3143 Skrevet 14. januar 2013 ViljaH, det er omtrent sånn vi pleier å gjøre. Og han ser alltid på oss for å få bekreftelse på at det er i orden. Mat er morsomt! Lillemann skal bare spise selv om dagen. Jeg greier å snike inn små biter og skjeer innimellom, ellers hadde det nok ikke blitt mye næring han hadde fått i seg. Han er innmari glad i å kjenne på maten også. Skal helst mose maten med hendene, smøre det utover bordet og klaske det i hodet før han kan spise det. Det ser ganske guffent ut rundt kjøkkenbordet vårt til tider.. Vi hadde trengt en hund.
Stinelin Skrevet 14. januar 2013 #3144 Skrevet 14. januar 2013 Vi trenger også en hund. Seriøst, ønsker meg en liten praktisk sak. Har en gammel elghund som ikke gidder å gå opp trappa, så det hjelper lite. Han her sitter heldigvis godt i høystolen sin. Når han er mett kniper han igjen øynene! Og det er ei fin tid, de er jo så gode nå! Har slitt med sovinga nå om dagene, vi er litt avhengige av å trille tur. I -30 er vi inne og fyrer, og småen sov 1,5 time fordelt på 4 økter i dag. For første gang på et halvt år sovnet han ikke før to timer på overtid i kveld. Flinke mannen klarte det til slutt, rimelig stolt.
Schadenfreude Skrevet 18. januar 2013 #3145 Skrevet 18. januar 2013 En hund hadde vært noe. I hvert fall som støvsuger. Kjenner at jeg egentlig syns det blir nok dritt allerede med et bleiebarn i hus, om jeg ikke må plukke opp bikkjekabler også.. I natt har småen vært betydelig mer slitsom enn på lenge. Våken tilnærmet hver time og ikke spesielt interessert i å sovne igjen. I tillegg klinte han til med å nekte å gjøre NOE da det var tid for første dagsluren i dag. Ville ikke leke (VRÆL!), ville ikke sitte på fanget (VRÆL!) og i hvert fall ikke legges i vogna og bysses (PRØVER DU Å DREPE MEG, MUTTERN?!!). Da han endelig sovna for en halvtime siden, følte jeg meg som verdens slemmeste mor. Selvsagt ikke reelt i det hele tatt, men når ungen ikke blir fornøyd uansett hva du gjør.. Lurer litt på om det kan være tenner på gang. Han har gnagd på alt han har kommet over lenge og siklet som et uvær, men stort sett er han jo mer rolig og harmonisk enn han har vært så langt i natt og i dag. Syns jeg kan kjenne at det har blitt mer ruglete på gommen nede, men ser ingenting.
Nektarin Skrevet 18. januar 2013 #3146 Skrevet 18. januar 2013 Her kommer det ei tann nå. E har vært sutrete og ha ikke villet spise mat, bare pupp som har vært godt nok. Nå, etter 2 uker ca, har det kommet en lys og kantete forhøying på gommen nede. Håper han vil spise igjen snart, jeg har ammet hver time () hele tiden. Trengte visst å øke produksjonen igjen.
Haley Skrevet 18. januar 2013 #3147 Skrevet 18. januar 2013 Frøken Fryd sitter stødig i tripp trapp-stolen sin og synes det er skikkelig stas å ta sats med beina på plata under føttene og "kaste" seg bakover mot rygglenet. Veldig gøy for mamma'n når hun skal prøve å putte en skje med mat i munnen som aldri er i ro Så en hund hadde vært velkommen her også. Passer bra at vi skal være hundepassere om en måneds tid Og i går sa hun "mamma" for første gang! Det har vært my mæ/mæm/mæmæ og litt bæp de siste dagene, og i går kom det klart og tydelig "mamma". Snakk om å bli sjarmert!
Stinelin Skrevet 18. januar 2013 #3148 Skrevet 18. januar 2013 Merker at det er forandring her også. Våkner oftere igjen på natta, og er vanskelig å legge om dagen. Nå har det vært -30 her leeenge, og vi har ikke vært utenfor døra. Kjedelig å ikke få trille og være litt ute, mulig vi blir litt sprø av det begge to. Så moro Haley! Han her kommer til å si pappa først tror jeg. Pappan kommer og går mye ut og inn, og hver gang sier jeg "DER kommer pappa!" og "Vinke til pappa!". I dag vinka han faktisk på egen hånd! En dag hørte jeg at pappan trente mens han skiftet bleie: " Pa-pa-pa-pa" Sjelden han hører noen si mamma egentlig, føles rart å bruke det selv synes jeg.
*Joyce* Skrevet 18. januar 2013 Forfatter #3149 Skrevet 18. januar 2013 Fyttikatta, for en natt vi har hatt... Snorkfrøken våknet klokka 00.30 - før jeg hadde klart å sovne, selv om jeg hadde lagt meg - og holdt det gående i nesten tre timer. Så ble det hele 3,5 timer søvn på meg før hun våkna for dagen. Jeg er så avsindig trøtt - hun sovna selvsagt i meitaien da vi leverte Turnerose i bhg og er i fullt vigør. Sitter på gulvet her og hoier og roper. Hehe, hun er jo søt, men jeg er helt i koma, altså. Håper da virkelig at hun sover litt etterpå, ser ut som det er en to duppersdag i dag (hun er i ferd med å kutte ned til én lengre lur). Da skal jeg også sove! Men hun er fin om dagen! I godt humør, pratsom og aktiv, og litt mer selvstendig - hun kan fint sitte på gulvet en god stund alene. Hun sitter så fint selv, og har en interessant teknikk for å komme seg over i mageleie fra sittende - hun stikker beina ut til siden, legger seg ned og "vrir" beina bakover. Ikke noe for mor, tror jeg - hoftene mine er ikke helt med på denslags aktiviteter. Hun krabber fortsatt ikke, bare står og gynger, men åler seg rundt, og var på vei opp på nederste trinn i trappa her forrige dagen... Begynt å lukke grinda igjen. Vi har funnet frem en diger sak som Turnerose fikk som baby, og den er superpopelær nå. Sitter og putler leeenge med den, og gynger i takt med musikken. Vi klippa henne forrige dagen, for vi skulle på svømming og den lange luggen hadde bare kommet i øynene på henne, så nå har hun en sånn artig liten kortantenne på toppen. Akkurat som hun ble "eldre" i ansiktet da de babyfjonene forsvant. Tenk, den første hårklippen! Store, lille jenta mi. Det er nok en tann på vei opp nede nå, men den har ikke tittet frem. Antar at det er årsaken til urolige netter. Turnerose var 8 mnd da den første kom, så der er de ganske like, virker det som. Hun har tre ord nå, "titt-tei", "der" og "mamma".
ara Skrevet 18. januar 2013 #3150 Skrevet 18. januar 2013 Så flinke unger dere har!! Her sier L "mamma", men vet ikke om det er bevisst... Ellers er det bare babyspråk som gjelder.. Morsomt det også! Repeterer dere ordene som ungene har lært seg å si, eller bare kom det av seg selv? L er skikkelig aktiv om dagen. Han har fått skikkelig dreisen på ålingen, så om jeg snur ryggen til i 2 sekunder så er han et helt annet sted enn jeg la han fra meg. Må nok skaffe sånn grind/gjerde til å ha rundt ovnen så vi ikke får no brannskader her. Ovnen er jo glovarm da vi må fyre som noen helter pga kulda. Fysj. Også har to tenner nede vokst skikkelig opp, så nå er han virkelig morsom med disse riskornene som stikker opp når han smiler, skravler og ler Grattis med første hårklipp., Joyce! Her skulle også småtten hatt en klipp. Han har skikkelig hockey-sveis. Ser litt snålt ut. Og forresten, ang tannfrembrudd. Bruker dere noe "smertestillende" til ungene? Stikkpille, Dentinox eller den slags? Jeg hører så mye rart om sånne ting, så blir veldig skeptisk...
ViljaH Skrevet 18. januar 2013 #3151 Skrevet 18. januar 2013 Vi har ikke fått tenner enda, har sånn bitering med vann inni som man legger i kjøleskap. Om det blir ille gir jeg paracet. Med storebror ble det aldri så ille vi brukte noe itover kald biteleke. Jeg repeterer ord for å lære bort. Nå driver vi med "mamma" litt, mest "lys". Når vi går bort og ser på et lys, og jeg sier det, gliser han godt så han har nok skjønt at den tingen og det jeg sier henger ihop på et vis. Så en dag vil han si det også. Så bygge stein på stein... Har en bok jeg leser hver dag, store bilder av dyr som jeg sier navnet på tydelig, og hva de sier. Ku og hest og kylling og kanin. Når han blir større vil jeg invitere ham med "kan du si kanin?" Og så masse skryt og glade lyder når han gjør det. Så foreløpig sår vi frø for språk. Med storebror hadde vi ord i tre grupper kan du si, som alle ordene hans gikk igjennom; Så frø (han kan det ikke), Øve (han sier etter meg), repetere (han sier først, jeg spør f.eks Hva er det?). Hadde alltid noen ord i hver gruppe. Har du en bok meg ganske detaljerte bilder, så finnes det mye mat for språklæring der, kan brukes hver dag i laaang tid og stadig bygge opp vokabular. Storebror har hele tiden hatt veldig bra språk ift alder, både uttale og vokabular, så metoden min virket bra. Selv om den bare er testet på 1 barn da, hehe, så gjennomtestet er den ikke. Men om det er lov å skryte litt, så kunne storebror samtale i setninger med god uttale inkl rulle-r, de fleste farger, og telle til 10, mens de andre på samme alder i bhg fortsatt var veldig på dadada. Nå er han 3,5 og alle forstår ham, noen av vennene i bhg skjønner jeg ikke helt hva sier enda. Kan ikke ta kred for alt selv, virker som han tar språk lett. Hvis det er noe trøst, så er han pyse i akebakken
*Joyce* Skrevet 18. januar 2013 Forfatter #3152 Skrevet 18. januar 2013 (endret) Turnerose er også språksterk, og har vært det hele veien. Jeg antar at det er en kombinasjon av naturlig anlegg, kombinert med at vi snakker mye med babyene våre, leser mye og generelt oppfordrer til å bruke språket. Jeg leker også mye med språk - gobblefunking (Roald Dahl-greie), sier setninger med feil ord eller ord på feil sted, noe Turnerose selvsagt dekekterer (det synes hun er kjempegøy - det at jeg ikke "klarer" å snakke riktig ), setter sammen ord på rare måter, rimer, osv. Ser at hun har plukket det opp, og leker mye med språket selv - rimer, lager seg egne ord, og tuller tilbake. Men enn så lenge er det jo helt grunnleggende med Snorkfrøken, ja. De ordene hun sier nå er ord vi har brukt mye - "titt-tei" fra leking, "der" fra "se der" og lignende, og mamma hører hun jo selvsagt at Turnerose sier, samt at jeg tror jeg ofte sier ting som "der er mamma sin nese, ja". Vi leser, både babybøker og Turneroses bøker (altså, jeg leser for begge, og da beveger vi oss opp på Turneroses nivå i bokvalg), sier hva ting heter når hun får tak i dem, peker og forklarer. Det er så utrolig gøy og spennende med språkutvikling! Spent på hva slags ord Snorkfrøken vil lage egne varianter av etterhvert, det er moro. Og spent på hva hun vil kalle Turnerose etterhvert! Endret 18. januar 2013 av *Joyce*
Schadenfreude Skrevet 19. januar 2013 #3153 Skrevet 19. januar 2013 Åfyttirakkern så kaldt! På dager som dette har jeg litt lyst til å emigrere til varmere strøk, jeg som egentlig ikke trives i varmen engang.. Men det er vel kanskje ikke et sjakktrekk å bo i en eldre, ikke spesielt godt isolert bolig. Tar dere babyene med ut når det er så kaldt? Jeg har igrunn holdt ham inne når det har vært 10 minus eller mer. Har ikke engang tatt ham med ut i bilen. Men i dag hadde vi egentlig planer om å dra ut. Får se om det "tøer" til i løpet av dagen. Småen sier "mamma", men det er langt fra bevisst. Han sier også "nam" når han spiser. I tillegg har han øyeblikk der han skravler som en foss, uten at jeg skjønner et kvekk. Det er kjempemorsomt å høre på! Høres ut som en blanding av nederlandsk og klikkespråk. Vi snakker mye med ham. På dagtid når jeg er hjemme, forteller jeg om alt jeg gjør og når han får mat sier jeg hva det er han får. Han får jo middagen sin i biter, og da syns jeg det er greit å forklare at "dette er gulrot, her er kjøtt" osv. Enn så lenge får han jo ikke så mye med seg, i beste fall svarer han med "NAM!", men jeg tenker at det bygger et grunnlag for språkforståelsen etter hvert. Vi bruker også mye bøker, både med tekst og uten. Der det ikke er en historie, konstruerer vi en. Han har feks en myk babybok med masse dyr i, og det blir en safarihistorie (avhengig av hvem som forteller den, er det ganske mye drama! ) En ting jeg merker at jeg har begynt med, i begynnelsen tydeligvis ganske ubevisst, er å omtale både småen og meg i tredjeperson. Tenker at det er en grei måte å lære ham at han er han og at jeg er mamma. Bevissthet rundt selvet får de vel først senere uansett.
ara Skrevet 19. januar 2013 #3154 Skrevet 19. januar 2013 Jammen meg flinke mammaer her altså! Ang kulda så holder vi oss helst inne om vi ikke har noen avtaler. Men for et par dager siden var det -22 her og vi skulle på barseltreff. Jeg bare lot bilen stå og gå i 15 min før vi dro så det var ikke noe problem. Fort ut i bilen og fort inn
Stinelin Skrevet 19. januar 2013 #3155 Skrevet 19. januar 2013 Jeg er også imponert over alle flinke mammaene her! Er kanskje ikke like bevisst på det med språk selv, men vi snakker og leser i det minste mye, så jeg håper vi skal komme fra det, hehe... Her har det ligget rundt -30 i over ei uke nå, og vi har ikke vært ute med gutten. Jeg har god bil, men selv den sliter med å holde kupèen varm i -30. Har også litt skrekk for at noe skal skje her som dert er langt mellom husene og masse elg på veien. Har vært på besøk hos oldemor som bor i et annet hus på gården. Da kler vi godt på, putter han i Voksiposen og legger et pledd på toppen, slik at han puster inneluft på turen som tar 10 sek. I går var jeg hos ei venninne på middag, sammen med noen andre par. Litt rart å ikke ha med mannen på slik "parmiddag", men du så trivelig å være ute på voksenting på kveldstid! Og i natt sov plutselig småen fra 01.30 til 06.00!
Pasjonsblomst Skrevet 19. januar 2013 #3156 Skrevet 19. januar 2013 Klart mammaene her er flinke! Riktige så kloke og kjærlige mødre, er vi Her har vi kjempekjekke og veeeldig travle dager nå! Gjerne litt tidlige morgener, så innom svigermor med fløtepus, jobb, hente pusen, hjem og der går det jo i ett til vi legger henne i 18.30-19 tida. Heldigvis sover hun stort sett godt, og har nesten natt-avvent seg selv med melk også. Jeg synes det er mer balanse i livet mitt nå, liker dette livet. Selv om det er travelt, så er det ikke kjedelig eller leit. Men guuuri så deilig å finne senga på kvelden osv Fløtepusen er kjempeaktiv, og reiser seg veldig mye opp og står. Hun går litt langs sofa/bord, går bortover golvet mens hun holder seg på en eske, klatrer 3 trinn opp i trappa!!, og krabber mer og mer (selv om hun kryper/åler mest, og raskest). Hun drar ut alle skuffer hun finner, og ledninger er helt elsk! Hun sier mye mamma mamma eller av og til bare MA! (det er bevisst tror jeg, hun sier det gjerne og strekker armene mot meg osv - men vanskelig å vite). Går mye i babababa osv også. Ingen ord utover dette. Har ikke lest særlig med henne enda, mest fordi hun er så urolig på fanget/vil spise boka osv. Men vi prater veldig mye sammen Jeg setter mye ord på følelser osv. Type: nå er du trøtt, nå skal du få legge deg... åh så glad fløtepusen er i pappa, ble du god og mett i magen din nå? Hun elsker å krype bort til lekekassen(e) sine og stå og titte oppi og dra leker ut, eller endevende dem og fråtse i leker.. Favoritt om dagen er en liten sånn "gå-pinne" med et dyr med hjul til bein, slik at man kan dra pinnen bortover. Foreløpig er det jo mer banging i golvet og fekting osv med pinnen. rene slagvåpenet.
ViljaH Skrevet 20. januar 2013 #3157 Skrevet 20. januar 2013 Krangler med mannen om soving idag, voksensoving. Vet ikke helt hvem som er urettferdig, føler at jeg gjør mitt og mer til med barn og hjem uten at det settes pris på, det gjør nok han også. Han mener vi skal sove utpå en morgen hver i helga. Som egentlig ikke høres så urettferdig ut. Men han glemte at det er noe som heter nattskift...som jeg tar 7 dager i uken. Han mente da det eren selvfølge for jeg er jo i permisjon. Og det er ikke en selvfølge, jeg gjør det for å være real, så han får sove før jobb. Vi har nok begge litt rett og feil, men synes ikke han er noe grei idag.
ara Skrevet 20. januar 2013 #3158 Skrevet 20. januar 2013 Krangler med mannen om soving idag, voksensoving. Vet ikke helt hvem som er urettferdig, føler at jeg gjør mitt og mer til med barn og hjem uten at det settes pris på, det gjør nok han også. Han mener vi skal sove utpå en morgen hver i helga. Som egentlig ikke høres så urettferdig ut. Men han glemte at det er noe som heter nattskift...som jeg tar 7 dager i uken. Han mente da det eren selvfølge for jeg er jo i permisjon. Og det er ikke en selvfølge, jeg gjør det for å være real, så han får sove før jobb. Vi har nok begge litt rett og feil, men synes ikke han er noe grei idag. Ah, kjenner igjen den biten. Jeg føler faktisk at jeg er "pliktig" til å stå opp og sånn mens jeg er i permisjon.Eller, jeg gjør det hvertfall for å være snill. Kan hende jeg tenker litt annerledes når vi har fått et barn til i framtiden. Tenkte over det senest i dag tidlig da jeg var så trøtt at det holdt på å bikke over for meg, etter en natt med skrik og skrål og max 2 timer på øyet, Men når jeg begynner å jobbe igjen så skal det deles likt med soving i helgene. Enten han vil eller ikke.
Stinelin Skrevet 20. januar 2013 #3159 Skrevet 20. januar 2013 Her har mannen heldigvis noenlunde fleksibel jobb, og stor forståelse for at jeg trenger søvn. Uansett, jeg tar som regel natta og tidlig morgen, før jeg vekker han slik at jeg får sove noen timer, avhengig av hva han skal den dagen. Jeg synes det er lettere å ta natta om jeg vet at jeg får en time eller to på morgenen. I går sov jeg fra 07.30 til 13.00! Om han skal på jobb har jeg natt og hele dagen, det er slitsomt. Vet ikke hvor lett det er andre steder, men jeg er veldig klar på at jeg trenger søvn, og han må bare overta. Spent på hvordan det blir med to barn, blir nok ikke like enkelt da.
ViljaH Skrevet 20. januar 2013 #3160 Skrevet 20. januar 2013 Vel, igår skulle han få sove, han var sliten. Lillegutt våknet jevnt om natten for mat, hyppigere og hyppigere mot morgen. Ikke noe skrik, men han skråler litt om morgenen når han begynner å bli mer våken, holder da meg våken. Klarte å roe ham ned flere ganger, så våknet begge barna, og jeg fant ut at gubben fikk ta over. Klokka var da 08:30. Så ble han sur for at han måtte opp, og jeg sov til 11. Igår kveld drev jeg på med baking til langt over midnatt, får ikke gjort noe på kvelden for tiden da en eller begge gutter våkner jevnt. Lillegutt har hatt lakenskrekk til ca 21 også. Så etter en lignende natt med avbrutt søvn, vekker mannen meg kl 07 og sier det er min tur til å stå opp med dem, hans tur til å sove. Han hadde da sovet uavbrutt fra kl 21 ca. Han ville sove til 11 fordi jeg gjorde det dagen før. Han kjørte knallhardt på drn. Det har vært et par dager før denne uka hvor jeg har holdt på med noe til seint, og bedt ham ta lillegutt en stund på morgenen så jeg fikk sove. Det likte han ikke, han tar jo alt med storebror og leverer i bhg. Så han føler det er urettferdig av meg, han skal jo komme seg på jobb til rett tid. Så vi må finne justering på rutinene, jeg er lei av å ha både nattevakt, morgenvakt, dagvakt, middagsfiksevakt, og kveldsvakt. Lurer på om han skal få ta begge fra de våkner på morgen (altså etter kl 6) og ha dem til 08:30. Da får jeg hellig fred, han får kommet seg på jobb. Jeg må levere storebror da, men det tror jeg skal gå greit.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå