Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Godt det gikk bra med alle Haley! Utrolig ekkelt.

Jeg har begynt på skole to dager i uka, overnatter ei natt. Koste meg glugg ihjel med å sove helt alene ei hel lang natt, herlig! Godt å reise, og godt å komme hjem. Småen hadde bare vært våken to ganger mens jeg var borte, men nå i natt sov han veldig dårlig. Jeg tror faktisk han sover dårlig når jeg er i nærheten, vurderer å evakuere til gjesterommet på fast basis!

Mannen tok med småen til manuellterapeut for å sjekke han mtp dårlig søvn, men han bare fnøs av han og mente det med låsninger osv. bare var en myte! Merkelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forresten; idag har lillemor begynt å krabbe på alle fire, og reise seg opp på knær foran møbler :)

I helgen spiste hun også skive på egenhånd for første gang også. Synes det er ganske imponerende siden hun ikke har noen tenner :fnise:

Flink liten frøken!

Hvor mye spiser egentlig deres håpefulle til frokost? I helgen trøkka Småen nedpå en GEDIGEN brødskive, nemlig. (Tenk nesten bondebrød-størrelse, men grovt) Det var pappaen som hadde smurt og maten ham, og han bare gapte i vei... o_O Skal sies at han da knapt spiste noe til lunsj eller middag resten av dagen :fnise:

Jeg pleier å gi ham én normal skive, minus skorper hvis de er veldig seige. Men da er han ikke mett i den forstand at han ikke gaper lenger. Men altså.. JEG spiser jo to skiver til frokost! Jeg kan jo ikke gi ungen like mye mat som voksne meg spiser?

Skrevet

Flink liten frøken!

Hvor mye spiser egentlig deres håpefulle til frokost? I helgen trøkka Småen nedpå en GEDIGEN brødskive, nemlig. (Tenk nesten bondebrød-størrelse, men grovt) Det var pappaen som hadde smurt og maten ham, og han bare gapte i vei... o_O Skal sies at han da knapt spiste noe til lunsj eller middag resten av dagen :fnise:

Jeg pleier å gi ham én normal skive, minus skorper hvis de er veldig seige. Men da er han ikke mett i den forstand at han ikke gaper lenger. Men altså.. JEG spiser jo to skiver til frokost! Jeg kan jo ikke gi ungen like mye mat som voksne meg spiser?

Her går det med sånn ca en banankjeks (ikke så stor, men mer tettpakka enn en brødskive) og en fruktbit til frokost. Men min er jo mildt sagt treig i oppstarten på disse matgreiene, og i tillegg meget mulig lik faren og søstra, som ikke fikser særlig mye mat på morgenen. Og hun kan fint putte i seg en blings til lunch, det kan hun. Turnerose spiste en periode 5-6 skiver (tørr, trist) kneipp i barnehagen, men da gikk det jo utover øvrige måltider. ;) Jeg blir tidvis fascinert av hvor mye de kan spise. Men de bruker jo ekstremt mye mer energi enn hva vi voksne gjør på en dag, også. Sammenlignet med meg har jo Snorkfrøken løpt maraton innen vi kommer til frokosten, med all den sprellingen hun holder på med. :ler:

Skrevet

Må forresten nevne at Doidy cup er en stor slager nå! :jepp: Hun elsker å drikke av den, og drikker fint en hel kopp med vann til måltidene. Strekker seg etter koppen (hjelper fortsatt litt til, ellers er det fort vann utover hele gulvet - og deretter over hele meg, fordi hun plasker lystig i det som lander på bordet hennes :ler:) og signaliserer tydelig at hun vil ha. Men hvis vi prøver oss med tutekopp, da setter hun nesa i været. :fnise:

Skrevet

I dag spiste E ingenting til frokost, men til vanlig spiser han en liten brødbit, kanskje en åttendedel av ei skive? Og litt frukt. Hvis frukten er pære kan han spise ei halv, er det banan blir det to munnfuller, og er det appelsin så blir det saften av en kvart appelsin (og så får han ikke mer, for da er resten delt mellom meg og pappaen).

Vi har også doidy-cup, og E har begynt å skjønne trikset for å få vannet i munnen og ikke over hele seg :ler:

Skrevet

Han her spiser ei halv skive til frokost om han har god matlyst. Har endelig fått han til å like tutekoppen, veldig praktisk at han kan forsyne seg selv uten altfor mye søl!

Han trener på å krabbe, men det går jo bare bakover!

Skrevet

Lille F spiser nå en skive uten skorpe til frokost i 9-10-tiden med vann til. I 7-tiden får hun et par dl med mme.

Hva kan man egentlig ha på skivene til de små?

Foreløpig har hun spist leverpostei og makrell i tomat. Vil prøve med smøreost, kaviar eller prim, men vet ikke om dette er ok? Og googlingen sier jo så mye forskjellig.

Noen andre forslag?

Nå har jeg lagt ut den elendige emmaljungavognen for salg også. Både jeg og pappen gleder oss til å få byttet den ut. Ønsker oss en lettere sportsvogn, som ikke er knotete og få satt babyen i, så det ser ut som om det blir mountain buggy.

For nå er jeg drittlei! Det har gått så langt at jeg vegrer meg for å dra ut av huset med vognen.

Skrevet

Andrea89: Hvilken type Emmeljunga har dere? Bare så jeg ikke går i fella og kjøper samme. Har akkurat snakket om at vi må ha ei ekstra vogn.

Vi er også litt fantasiløse med pålegget. Her går det i leverpostei, makrell i tomat, banan, og han har begynt å smake på hvitost og brunost. Ellers har han smakt på Snøfrisk med dill, og kokt skinke. Men hvor mye salt er for mye? Synes det er salt i alt jeg ser på om dagen.

Samme med middagsmat. Om han skal spise det vi spiser er det jo salt i alt man ikke lager selv. F.eks fiskepudding og fiskeboller. Når kan de egentlig spise slikt?

Skrevet

Vi har City Cross. Vi var riktignok fornøyd med bagdelen, men sportsdelen er virkelig noe herk. Synes vi. Leser jo om andre som er fornøyd, men for oss passet den absolutt ikke.

Mountain buggy sportsvognen er også 4,5 kilo lettere, og det er jo endel.

Lurer på det samme som deg mtp middagsmat, Stinelin. Idag, f.eks skal vi ha fiskekaker. Har jo noen middagsglass på lur, men det er jo litt koselig å sette oss ved bordet sammen og spise det samme.

Skrevet

Om dagen ser frokosten til Fløtepusen slik ut:

ca 6.30 MM når hun våkner ca 6.30

ca 7.15 Brødskive (uten pålegg, eller med litt makrellitomat eller leverpostei) -hun tygger og knasker fælt men spiser veldig lite av det)

ca 8.30 Grøt (hos farmor)

Hun drikker veldig godt av tutekopp, og også av Doidykopp (ikke veldig godt her). Blir fort litt søl, men hun holder den fint og klarer å drikke- av og til heller hun litt for mye ut av gangen, og dette med å sette fra seg koppen osv er jo ikke helt greit, og av og til klasker hun den opp og ned i bordet så væsken fyker rundt omkring.. trikset er lite i koppen av gangen!

Skrevet

Lillemann spiser omtrent en halv skive brød til frokost og lunsj, et halvt middagsglass eller noe mindre mengde om han vil spise selv og får det samme som oss, og så blir det litt frukt til hvert måltid. Til kvelds blir grøt av omtrent en dl. vann. Ikke veldig storspist, men han orker ikke mer.

Skrevet

Oi. Det var faktisk ganske stor forskjell, Småen eter jo som en gamp til sammenligning, han! Frokost er en hel skive, litt lettere lunsj med cirka 100ml fruktmos, tilsvarende mengde av et helt sånn standard middagsglass til middag og grøt laget på 130ml vann til kvelds (ikke alltid han spiser alt). Sulten liten kar :ler: Men det har tatt litt av etter at han fikk sitte i stol og spise.

Vi bruker veldig lite ferdigprodukter til middag. Det hender det blir pølser, men fiskekaker kan jeg bare glemme... De dagene vi har middag som ikke egner seg for Småen, har jeg ferdiglaget mat til han i fryseren. Lager gjerne en større porsjon som fordeles på fire-fem glass. Har testet et par av de kjøpeglassene (for å få selve glassene) fra 8 mnd nå, men de smaker jo uten unntak vassent og ingenting. Stakkars unger :jolie:

Skrevet (endret)

Enig med deg, Schadenfreude. De middagsglassene smaker py..

Her spises grøt til frokost litt etter vi har stått opp (har da fått litt MM i senga) rundt 07-08. Lager bare på måfå, gidder ikke måle opp vann.

Til lunsj spiser han en brødskive, pluss minus det han slenger på gulvet eller klasker og gnir ned i bordet ;) Også får han alltid tomat eller agurk i tilegg som han koser seg med.

Så får han frukt/mos i 2- tiden. Middag i 4-tiden. Hjemmelaget eller det vi spiser.

Grøt igjen rundt 18.30.

Jeg lurer også på hva som er for mye salt til disse små.....

Her har vi feber, igjen. Liten slappfisk som ligger i armene mine her. Hoster og snørrer. Stakkars. Satse på at det går fort over :)

Endret av ara
Skrevet (endret)

Lillemann foretrekker middagsglass fremfor min hjemmelagede babymat, og egentlig er jeg litt glad for at jeg slipper å lage babymat. Var gøy første gangen.

De tåler litt salt når nyrene er ferdigutviklede, men det er jo unødvendig å salte maten så lenge de spiser mat som er usaltet. Jeg har gitt lillemann vanlig smør med salt og han har spist av vår middag som har vært saltet. Det er uansett snakk om veldig små mengder.

Endret av Mohair
Skrevet

Vi gir mest hjemmelaget, men har noen glass på lur. Jeg må bare gi det som ikke får meg til å kaste opp for tiden... Idag slukte han et halvt glass spaghetti med kjøttsaus, mens jeg brakk meg. :sjenert:

Vi bruker salt uten smør og er nøye på det vi kan, men han spiser litt av det vi har, som fiskekaker f.eks.

Skrevet

Da har vi fått handlet inn et Britax Multi-tech 2 bilsete... men hun passer fint i maxi-cosi enda, og endel å gå på, så vi benytter det foreløpig..

Jeg lager "kjøpegrøt" og det går med endel fruktmos på pose, men hun får endel hjemmelaget mat (kokte grønnsaker med og uten kjøtt) og fingermat type skive/frukt/gullerot osv.. Så det blir ca 50/50 kjøpt lagd. Vi holder oss unna middagsglass, hun bare spytter ut og det virker jo ekkelt for oss voksne også..

Skrevet

Jeg ammer frøkna når hun våkner i 6:30-7:30-tiden, så får hun litt grøt eller brød (men hun er ikke så glad i det ennå, uansett pålegg eller ei) i 9-tiden, ammer i 11-12-tiden, middag i 14-15-tiden (det vi har, hjemmelaget eller glass, men også middag er hun litt kresen på, så av og til blir det rett og slett grøt), og grøt til kvelds i 18-tiden, + amming på senga når hun legger seg. I tillegg får hun gjerne en eller annen frukt å gnage på til lunsj og/eller middag, og litt fruktmos sammen med grøten. Lurer på å snart bytte ut ammingen rundt lunsjtider med et måltid med brødskive, slik at det blir fire måltider med fast føde.

Men hvor mye ammer dere ved siden av måltidene?

Skrevet

Men hvor mye ammer dere ved siden av måltidene?

Stadig mindre. Frem til seks måneder ammet jeg både før og etter måltidene, og hadde tilnærmet samme tidsskjema som du følger nå. Dvs frokost begynte vi med ved 6 måneder, det samme med middag (først smaksprøver, nå tydeligvis et helt middagsglass... ).

Har mer på følelsen at ammingen nå er ren kos/innsovningsmiddel enn mat. Syns det er litt trist, blant annet merker jeg at den dumme puppen straks kutter ut (småen vil knapt spise av den mer, fordi det ikke er noe særlig der og dermed forsterkes det jo), noe som føles kjipt fordi jeg jobbet så hardt med å få han til å ta den. Men må jo bare innse at han har oppdaget skikkelig mat nå.

Skrevet

Ammer tre-fire ganger i løpet av dagen og kveld og natt. Kanskje 10 ganger i døgnet? Uff... Det hørtes mye ut. :klo:

Skrevet

Stadig mindre. Frem til seks måneder ammet jeg både før og etter måltidene, og hadde tilnærmet samme tidsskjema som du følger nå. Dvs frokost begynte vi med ved 6 måneder, det samme med middag (først smaksprøver, nå tydeligvis et helt middagsglass... ).

Har mer på følelsen at ammingen nå er ren kos/innsovningsmiddel enn mat. Syns det er litt trist, blant annet merker jeg at den dumme puppen straks kutter ut (småen vil knapt spise av den mer, fordi det ikke er noe særlig der og dermed forsterkes det jo), noe som føles kjipt fordi jeg jobbet så hardt med å få han til å ta den. Men må jo bare innse at han har oppdaget skikkelig mat nå.

Sånn føles det her også. Litt vemodig, ja..

Ammer tre-fire ganger i løpet av dagen og kveld og natt. Kanskje 10 ganger i døgnet? Uff... Det hørtes mye ut. :klo:

Ammer vel ca. 5-6 ganger i løpet av døgnet, jeg. Føles litt lite på en måte, men det er jo den veien det skal gå. Hodet mitt er bare ikke helt innstilt på det ennå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...