Andrea89 Skrevet 22. januar 2013 #3181 Del Skrevet 22. januar 2013 Lille F har kun bæsjet på do siden begynnelsen av desember. Jeg kan ikke huske sist jeg tok en bæsjebleie Hun har tydeligvis skjønt hva det går i, og hver dag etter lunsj setter vi henne på do (mens vi holder henne) og det kommer med en gang. Flinkisen! Men jeg mistenker at det kanskje er sittestillingen som gjør at det kommer så lett, og det faktum at det ikke er noen bleie som "stopper". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 22. januar 2013 Forfatter #3182 Del Skrevet 22. januar 2013 Vi har knapt hatt bæsjebleier siden den første tiden med bæsjing hele tiden, vi, rundt 2 mnd? Med unntak av da hun hadde diaré i jula, det var skikkelig uvant. Holder over vasken eller setter på potte på morgenen, en gang midt på dagen og på kvelden. Og løper opp hvis hun presser, da holder hun seg. Kjempegreit! Enig med Vilja ang det med barnehage. Jeg vet at jeg ikke ville være et fullgodt "tilbud" til ungene over tid hvis de skulle vært hjemme. Det hadde vært noe annet for 20-30 år siden, da var det andre som var hjemme også. Nå er jo bortimot alle i bhg, og da er det ikke noe særlig å være hjemme, tror jeg, ihvertfall ikke etter 3-årsalderen. Turnerose hadde kjedet seg skakk om hun skulle vært hjemme uten lekekamerater over lengre tid. Her har vi ikke tenkt tanken på eget rom engang. Samsover vel til toårsalderen med Snorkfrøken også, tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 22. januar 2013 #3183 Del Skrevet 22. januar 2013 Bæsjer de faktisk på do, altså?! Så utrolig festlig, og ikke minst bra! Jeg greier ikke å samsove. Sover så utrolig dårlig de gangene han sover så søtt imellom oss at jeg ikke har hjerte til å flytte han. Her får vi ta til takke med egen seng. Jeg trenger friheten i min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 22. januar 2013 #3184 Del Skrevet 22. januar 2013 Vi planlegger eget rom uti februar. Får familiebesøk som skal ligge på alle ledige rom, så det får vente til etter det. Nå er han såpass dårlig at han må ligge hos oss uansett. I går kveld forberedte vi oss på kruppanfall, med varme klær og kortisontabletter om det skulle bli krise. Men han har bare hostet vanlig i hele natt, heldigvis. Tror han begynner å roe seg med melkedrikkinga på nettene, i natt var det bare ei! Mulig fordi han er dårlig, men jeg krysser fingrene. Iskaldt her også, vært -25-30 kjempelenge nå. Strålende sol, men kjedelig å ikke kunne gå ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 22. januar 2013 #3185 Del Skrevet 22. januar 2013 Jeg har lekt med tanken på å flytte småen over på eget rom, men er veldig ambivalent. Han sover veldig godt første delen av "natta", altså frem til vi legger oss, men etter det blir det en del oppvåkninger. Ligger i egen seng frem til første mating, så mellom oss resten av natta. Som jo egentlig har gått greit lenge, bortsett fra at nå våkner mannen også når småen spreller. Sånn sett tilsier fornuften at det kan være til det bedre for alle sammen om småen får sove på eget rom. Men egoisten i meg vil tviholde på babyen min så lenge jeg kan... Det er så sjarmerende med en liten klump som sover krøllet sammen inntil meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 22. januar 2013 #3186 Del Skrevet 22. januar 2013 Lillemann og vi sover i spisestua nå pga litt oppussing på soverommet, og det er helt uegnet som soverom pga støy og dårlig luft. Vi sover dårlig der inne alle mann. Lillemann må derfor sove på vårt rom frem til vi flytter, og det er minst et år til. I tillegg har jeg fått påvist "ammegikt", altså senebetennelse i håndledd og tommel, så vi må samsove til jeg blir bra igjen. Orker/klarer ikke å løfte ham opp og ned igjen i senga hele tida. Vi dro i åpen barnehage i dag (var vel 11 minus ute, men vi har kort vei) og det er veldig greit mtp tilvenning til støy og andre barn. Jeg gruer meg også til han skal begynne i barnehage, men regner med at det blir mange korte dager pga at vi jobber turnus begge to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 22. januar 2013 #3187 Del Skrevet 22. januar 2013 Dere som har kommet i gang med å bæsje i do, bruker dere sete av noe slag? Og gikk dere rett på det eller innom potte? Er veldig klar for å begynne med det, prøvde en stund å holde over vask/do men han er for tung. Eget rom blir ikke aktuelt på en stund her. Jeg er også smokk hver natt for tida, og jeg oooooorker ikke å våkne mer enn jeg absolutt må dessuten er det mulig vi flytter til mindre leilighet for en stund, og da blir det dumt å venne han til å sove et annet sted for så å kanskje dele rom/seng igjen. Jeg tenker det samme som ViljaH om barnehage jeg også, og prøver å huske at det er 6 mnd igjen enda. For meg er det også veldig godt å tenke på at pappaen skal være hjemme i noen mnd med han før barnehagestarten, da blir overgangen mindre for meg i det minste... Og så håper vi at vi kan ta barnehagestarten rolig, med mange korte dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 22. januar 2013 #3188 Del Skrevet 22. januar 2013 Nå har jo ikke Frøken Fryd ligget på eget rom så mange dager, men hun har ikke våknet på langt nær så mye som hun har gjort de siste to månedene, og jeg tror det kan være både fordi hun ikke blir forstyrret av oss, men også fordi hun ikke kjenner lukten av mamma/melk. Noen er bare mer váre på sånt enn andre og jeg måtte - desverre - tidlig innse at samsoving ikke fungerte for oss, selv om jeg ønsket at det skulle fungere. Og nå måtte jeg svelge den kamelen som dreide seg om å dele rom med henne til hun var minst 1 år... Men jeg tror nok at dette er det beste for henne, og det er det som betyr noe. Så får vi heller prøve mer samsoving med nestemann når den tid kommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 22. januar 2013 #3189 Del Skrevet 22. januar 2013 Jeg gruer meg ekstremt til barnehagestart. Han begynner midt i august, og jeg har foreløpig termin sist i august. Om vi har uflaks kolliderer alt, men da utsetter vi vel barnehagstarten. Hadde håpet at han kunne vært innkjørt i barnehagen slik at det blir som vanlig for han mens vi er borte, men de er vel gjerne mer krevende på foreldrene etter barnehagestart eller? Aner ikke hvem som skal ha han mens vi er borte heller, kan ikke se for meg en eneste person som kan steppe inn på en god måte. Akkurat nå frister det mest å reise og føde alene, slik at mannen kan ta seg av lillegutt. Har jo bestemødre, men jeg føler at de er så slitne, og klarer å være i aksjon i maks èn time før han blir for krevende for dem. Forventer at han skal ligge på gulvet i timevis, sove 12 timer om natta osv. Sitat svigermor: "Lekegrind er så fint, der kan de være hele dagen!" Er heldigvis lenge til enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 23. januar 2013 #3190 Del Skrevet 23. januar 2013 Potte gitt! Barna våre er da bare bittesmå babyer... Men bra tips, får ta frem potten og begynne øve jeg også. Det er ikke noe om å gjøre å drive med bleier til 3-4 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 23. januar 2013 #3191 Del Skrevet 23. januar 2013 Stinelin, du bør være obs på å unngå koblingen "ny baby -> gammel baby sendes bort". Det kan skape priblemer med sjalusi og søskenforhold. Så bhg må starte en tid før eller etter ny baby ankommer, så ikke eldstemann ser noen sammenheng. Mine foreldre passet storebror da vi var på sykehus med minsten. Jeg tror nok han så mye tv hjemme, og de leverte i bhg på dagtid. De fikk bestemme selv, var bare to dager så da går det meste. Hadde det vært mitt barnebarn, så ville jeg hatt han hjemme og bakt boller, lest bok og gått tur. Kanskje gått på besøk i bhg i utetiden for å hilse på/han kunne lekt litt. Men jeg valgte å ikke legge noen føringer. De sier bare "barn nå til dags får se så mye tv!" og så på med den. De bruker det som en unnskyldning hvorfor det er greit å bruke tv som barnevakt, det er jo normalen nå.. De tror jeg ikke gjennomskuer dem også Jeg har understreket flere ganger i ettertid at han får ikke se tv midt på dagen, da skal vi leke. Uten å noensinne dra tråden til deres valg så det fremstår som kritikk, bare stadfeste hva normalen hos oss er. Lære gamle hunder nye triks osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrea89 Skrevet 23. januar 2013 #3192 Del Skrevet 23. januar 2013 Foreløpig bruker hun "vårt" toalettsete, og vi holder henne. Om man sitter foran doskåla, enten rett på rumpa, knær eller huk går det veldig fint, og blir ikke så tungt. Etterhvert kommer vi sikkert til å kjøpe en barnedoring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 23. januar 2013 #3193 Del Skrevet 23. januar 2013 Takk for tips ViljaH. Tenker du at barnehagestart 19.august(?) er dårlig å satse på når terminen er sist i august, at man heller bør vente til f.eks til en måned etter at babyen er født? Kan jo bli travelt om fødselen starter tidligere. Jeg har virkelig ikke peiling på dette, men hadde håpet at han skulle være på plass i barnehagen før fødselen, slik at han er i rutine der. Mindre krevende for den som skal passe, og han får brukt seg og får oppfølging på dagtid. Skal forresten i utgangspunktet være i barnehagen tre korte dager i uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 23. januar 2013 #3194 Del Skrevet 23. januar 2013 Vil ikke sove, vil ikke spise, vil ikke leke og vil aller nådigst sitte på fanget. Det eneste som holder ham rolig er doktor mcstuffins, men tv skal de jo ikke se. Blir litt i dag, gitt! Er det vanlig at de blir sånn av forkjølelse? Den manglende søvnen kan jo forsåvidt direkte ha skylda.. Og i dag som mannen må jobbe til langt på kveld. Typisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 23. januar 2013 #3195 Del Skrevet 23. januar 2013 Jeg har tatt lillemann på fanget og sett på Drømmehagen når han har vært sånn. Sikkert ikke den beste aktiviteten, men må bare noen ganger for ikke å bli gæærn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 23. januar 2013 #3196 Del Skrevet 23. januar 2013 Stinelin, hva med å starte barnehage første uka i august, så han er innkjørt i god tid før baby kommer? Det er ikke lett å ha nyfødt og smårolling samtidig. Jeg hadde begge alene en ukes tid i juli ifjor, og det var krevende. Babby måtte ha mye ro og nærhet og amming, storebror trengte å ut og leke osv. Så jeg prøvde å få til begge med å gå på tur, baby sov mens vi lekte. Var lite pause for mor iallefall. Så derfor kan det være greit å ha bhg etablert som alternativ før fødsel, hvis du er sliten kan han sendes dit hvor han får lekt seg og vært ute. Og du kan hvile og amme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 23. januar 2013 #3197 Del Skrevet 23. januar 2013 Jeg har også brukt tven litt for å holde e opptatt og meg fra å gå fra vettet når han har vært syk. Eneste som har funka i mer enn 1 minutt her også til tider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 23. januar 2013 #3198 Del Skrevet 23. januar 2013 Tror ikke man skal ha dårlig samvittighet for tv`n så lenge det er så lite. Jeg kjenner folk som setter unga foran der i flere timer pr. dag. Ikke bra ikke bra. Håper forkjølelsen snart går over, Schadenfreude. Kjedelig når ingen ting er bra nok for tassen din. ********************'' Hvordan bidrar deres menn med barna? Jeg blir litt paff noen ganger.. I dag for eksempel, har jeg vaska skikkelig hele huset (ikke bad og do) og rydda ferdig et gjesterom som har blitt et lagringsrom for alt bas vi ikke har hatt plass til andre steder. Alt dette har jeg gjort mens småen har sovet. Og ellers hver dag så vasker jeg jo klær, rydder inn og ut av ooppvaskmaskin og ja..alt annet som man liksom "må". Også kommer kjære hjem fra jobb etter en forholdsvis kort dag, slenger seg ned i godstolen og blir der sittende. Og jeg spør om han kan ta L litt så jeg får hvile littegrann på sofaen, eller bare sette meg foran pc`n. Men det var visst et skikkelig problem for han hadde da vitterlig vært på jobb i hele dag... Og dette er ikke første gangen. Han liksom huffer seg og synes det er helt forferdelig å måtte underholde småtten litt.... Han er lat, det har han alltid vært, men jeg ville trodd at det var koselig å tilbringe litt tid med sønnen sin etter jobb. Og han er jo veldig glad i han, det vet jeg. Og han kan gjerne sitte å gi han mat og sånn, men leke eller anstrenge seg litt? Nei takk. Sorry, måtte bare lufte hodet litt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 23. januar 2013 #3199 Del Skrevet 23. januar 2013 Her har M sett barne-Tv hele uken (er syk), og T blir nesten i fra seg visst jeg plasserer han så han ikke ser skjermen! Det kommer til å bli en liten Tv-slave...Han gjør annet også, altså. Men når de fengende melodiene og morsomme stemmene begynner, så er han forran skjermen med en gang Ara: Vi har hatt uttallinge runder om hvordan vi skal fordele ettermiddagene så det blir greit for alle! Vanskelig når alle er trøtte og slitne. Men vi har etterhvert kommet frem til at når mannen kommer hjem fra jobb, så får han sette seg ned og slappe av litt. Så lenge han får "hentet seg inn igjen" leker han gjerne med ungene etterpå, da, så jeg får sette meg ned litt. De fleste dagene går det helt fint. Andre dager ikke så bra... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 23. januar 2013 #3200 Del Skrevet 23. januar 2013 Ja, vi må vel bare ta noen runder på det vi også. Dette er vi jo to om og hva skjer når vi får en til..? Da må han jo hvertfall trå til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå