Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Klem til deg, Schaden. Håper dagen ikke blir så ille som fryktet. Sov når tassen sover. Jeg pleier å sette vogna på et soverom med åpent vindu og babycall på slike dager, så jeg kan sove selv. Liker ikke å sove med vogna ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som kommenterer noe særlig med hva vi gjør og ikke gjør med lillemann lenger, heldigvis!

Edit: Schaden: Håper dagen ikke blir så verst, likevel.. Dritt når ungen tuller om natta.

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff Schaden, ikke moro når det blir slik. Vi har samme trøbbelet her etter nattavvenning og klokkestilling. I natt har småen ligget på eget rom, men var så urolig at jeg havnet på samme rom utpå natta. har heldigvis en sovesofa der inne. Så nå har mannen både dobbeltsenga og soverommet for seg selv, heldiggrisen! Jeg skal egentlig ikke klage, har tre arbeidsdager denne uka og får dermed sove tre netter. To av dem på hotell i Oslo, gleder meg til en liten "ferie" på jobbseminar. Og veldig grei start på ny jobb!

Vi sover som regel en halvtime på morgenen, men i dag klinka vi til og sov 2,5 timer, ny rekord! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntring! :) Vi stakk en tur i åpen barnehage. Holdt Småen underholdt i et par timer før han ble trøtt-grinete og vi ruslet hjem igjen. Oppdaget at det faktisk spirer litt i hagen nå, det er jo ikke verst.

Stinelin: Høres deilig ut med to netter på hotell. Har tenkt tanken selv, men lar seg ikke helt gjøre med jobben til mannen. Hmf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schadenfrue: Mannens selvrealisering høres ikke helt i tråd ut med hverdagen deres.... uff, kjipt når det blir slikt. Klart du vil at han skal trene og få overskudd, men kone og barn burde da virkelig komme først! Du får gi han en lekse på det, eller evnt selvrealisere deg masse og overlate ansvaret til ham.. ;)

Kjedelig med dårlig nattesøvn også, håper dere finner tralten igjen snart!

Fløtepusen har fått 2 nye tenner, 2 på engang, en på hver side av fortennene oppe. Nå har hun 6. ;)

Vært en 3-4 netter med litt nattevåk grunnet dette, og takk lov for at hun sover normalt godt. I natt fra 19 til 07 igjen! (jeg haaaaater skrik på natta, jeg er IKKE i mitt beste element da).

Hun har ellers begynt å peke, gi ting frem og tilbake, snakker som en foss av og til uten at vi skjønner bæret, spiser godt og altmulig (4 måltider), får pupp om morgen og av og til kveld ( og koser seg ganske med det-særlig morgen) og er ellers skjønn. Og bare 3 uker eller noe til ettårsdagen hennes, jeg må visst begynne å planlegge!! Det skal bli stooooor stas med ei bursdagsjente i hus. Hun har forresten dårlig med hår enda, men det vokser nå litt dag for dag. Er så skjønn atte.

Noen som anbefaler/planlegger 1års bilder hos fotograf? ;) Jeg vurderer det, men synes det er dyrt osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke farger har ungene deres?

Vi har en skikkelig Emil-type, med blå øyne og helt lyst hår som begynner å bli skikkelig tykt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemann har brune øyne og lyst hår, ganske gyllen i huden. Alle trodde han hadde gulsott da han var helt fersk. :fnise:

Apropos vogner.. Vi har kjøpt ny vogn i dag. :nigo: En Mountain Buggy. Har en Brio Go som jeg ikke er helt begeistret for og en gammel Simo som er veldig fin, men svær og klønete.. Ville ha en med ordentlig trillekomfort! Nå tror jeg det skal gå greit å ha han vendt fra meg, men har vært veldig skeptisk til det frem til nå. Vi selger nok en av de to vi hadde fra før av og bruker den andre som barnehagevogn eller noe, men ikke helt sikker på hvem vi vil beholde. Har uansett lyst på Emmaljungavogn til neste baby.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår knert har gylden hud, brune glugger og brunt hår med svakt rødskjær og fint fall. Nydelig om jeg skal si det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min knott har brunt og rett hår som sin mor, og enda ikke ferdig øyenfarge tror jeg. De ser ut til å bli slik som begge foreldrene, en miks dominert av grønt. Han har typisk nordisk hudfarge, av typen som aldri blir brun om sommeren. Han har også et herlig mellomrom mellom fortennene, håper det er der resten av livet :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så greit å si verken det ene eller det andre med småen. Øynene var mørkeblå før, men begynner å få grønnskjær langs pupillen nå. Hår? Si det, vi venter ennå :fnise:

Endret av Schadenfreude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Her har begge ungene (desverre :tongue: ) arvet pappaen, og får litt sånn halvblondt hår og blågrå øyne. Mens jeg håpet på at en av de skulle få mine brune øyne og mørke hår..Veldig bleke begge to, så er vel typisk nordisk.

M sitt hår ser ut til å mørkne litt, jeg krysser fingrene :ler:

Pasjonsblomst: Vi skal ta 1-års bildene selv. M sine tok vi med fotograf ute her i bygda, men fotografernhar lagt ned. Så da tar vi bare noen selv på samme plassen og håper på at noen i alle fall blir ok :)

Her er bursdagsfeiringen godt planlagt og jeg har begynnt på innkjøpene allerede :ler: ikke bra og være kontrollfreak og ha så god tid :ler: Er vel 5 uker igjen tror jeg....Men siden det er rett opp i 17. mai, så er det vel greit å være klar i god tid :) Jeg gleder meg sånn til å feire barnas bursdager i år, for jeg føler jeg har så god tid og mye overskudd!

Ang. vogn så har vi TFK - akkurat byttet til sportsdel og er fornøyd selv om den vender fremover :jepp: Og så har vi en simo-trille til sovevogn på verandaen, den er også veldig grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer nok også bare til å ta bildene selv. Er tidvis ganske ivrig på å knipse bilder av ungen fra før, så det er ikke så mye ekstrainnsats å kle ham opp og ta et par bilder. Må jo uansett ta noen fine bilder til neste års fotokalendre ;)

Natta gikk heldigvis lettere i natt. Ikke at det skulle mye til for å være lettere enn natta før, altså... Men jeg sov likevel urolig. Ventet hele tiden på at ungen skulle sutre. :rolleyes:

Jeg merker vi må gjøre noen grep med sovingen nå, for vi har tatt en god del skritt tilbake. Begynte så smått i går med å ikke bysse Småen i søvn. Det har uansett fungert dårlig den siste tiden, det nytter jo dårlig å måtte bysse i 30-45 minutter for at den stuptrøtte ungen skal sove. Prøver å legge ham ned og stryke på istedenfor, så får vi se om det fungerer etterhvert. Håpet er at det går seg til i løpet av noen (antagelig slitsomme) dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Schaden, vet ikke om dere har prøvd før, men vi gikk over til pappalegging rett før jeg begynte å jobbe og det fungerer supert. Jeg ammer i stua, så tar han lillemann inn på soverommet, leser en bok, sier natta og legger ned. Så legger mannen seg ned på senga vår som er en halvmeter unna hvis lillemann ligger rolig. Så bruker han opp-ned-metoden når/hvis han reiser seg opp eller gråter, og stryker han på ryggen mens han ligger i senga. Evt nynner en sang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snorkfrøken, og Turnerose, for den saks skyld, er forsåvidt lyse i huden, men ser ut til å ha arvet den eksotiske siden av slekta mi mtp "solstyrke", og blir ganske fort brune i sola. (Jeg er også lys, men kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har vært solbrent. Stemmer ikke med noen sånne tabeller over solkrembehov. :ler:) De har mørkeblondt hår og knallblå øyne.

(Det er interessant, det der, familien min kommer fra en liten øy utenfor Afrika der det er mye mørkt blod i årene, og mamma og brødrene er så mørke at de blir tatt for å være fra Midtøsten. Pappa er også mørk, så ingen skjønner hvor broder'n og jeg har fargene våre fra... Familiens hvite får. ;))

Vi har Bugaboo Cameleon og er veldig glade i den, den har funket bra til begge to. Det eneste negative er at jentene våre er veldig lange, og Turnerose vokste derfor ut av den i ryggen relativt tidlig - hun var vel rundt 2 år da det skjedde. Ser ut til at Snorkfrøken er av samme ulla. Men det er greit nok, vi bare bærer i stedet etter det. I tillegg har vi en Bugaboo Bee av den gamle typen, som vi også er fornøyde med, men det er en typisk sommertrille, hjulene er ubrukelige på snø. Den er hakket lengre i ryggen enn Cameleon. Vi har dem mot oss lenge, Turnerose satt nesten ikke fremovervendt i Cameleonen.

Schaden, håper dere finner ut av det igjen! :klemmer: Pappalegging er tingen her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pappaen som har lagt de siste to månedene, utenom en og annen gang hvor jeg har ammet i søvn. Det er pappaleggingen som ikke fungerer lenger, fordi det tar for lang tid, mannen blir irritert og ungen blir krakilsk. :vetikke: Så for husfredens skyld må vi nå prøve noe nytt.

Opp-ned har vi prøvd noen ganger, uten at vi blir klokere av den grunn fordi Småen går fra rolig og døsig til PRØVERDEREÅDREPEMEG,ELLER??!! før vi rekker å legge ham ned i senga :glare: Derfor tror jeg at vi skal prøve å roe ned mens han er i senga. I går funka det å la ham rulle over på magen og stryke over ryggen mens jeg sang for ham, så jeg tenker jeg tester det i kveld også. I tillegg må jeg fokusere på å få ham til å sovne av seg selv i vogna på dagtid igjen, mistenker at det blir lettere med kveldssøvnen hvis han blir mer vant med å sovne på egenhånd på dagtid også.

Åpen barnehage igjen. Den lille lømmelen min stjeler leker fra andre unger! :fnise: Det han får selv er ikke gøy, men det andre holder på med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er pappaen som har lagt de siste to månedene, utenom en og annen gang hvor jeg har ammet i søvn. Det er pappaleggingen som ikke fungerer lenger, fordi det tar for lang tid, mannen blir irritert og ungen blir krakilsk. :vetikke: Så for husfredens skyld må vi nå prøve noe nytt.

Opp-ned har vi prøvd noen ganger, uten at vi blir klokere av den grunn fordi Småen går fra rolig og døsig til PRØVERDEREÅDREPEMEG,ELLER??!! før vi rekker å legge ham ned i senga :glare: Derfor tror jeg at vi skal prøve å roe ned mens han er i senga. I går funka det å la ham rulle over på magen og stryke over ryggen mens jeg sang for ham, så jeg tenker jeg tester det i kveld også. I tillegg må jeg fokusere på å få ham til å sovne av seg selv i vogna på dagtid igjen, mistenker at det blir lettere med kveldssøvnen hvis han blir mer vant med å sovne på egenhånd på dagtid også.

Åpen barnehage igjen. Den lille lømmelen min stjeler leker fra andre unger! :fnise: Det han får selv er ikke gøy, men det andre holder på med?

Lykke til med legging, Schaden! Håper det går seg til snart :klem:

Hvordan fungerer det med åpen barnehage egentlig? Får dere lapp om det? Sjekker du ut selv, eller har barnehagen faste dager? Hadde vært så gøy å prøve. Aner ikke om "vår" barnehage har sånn ordning. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ara: Åpen barnehage er i regi av kommunen/bydelen og i samme bygning som helsestasjonen vår. Åpent man-tors 9-14. Sjekk ut kommunens hjemmeside eller ring helsestasjon.

Lillemann har begynt å dele på maten sin, han. Vi må liksom smake på maten før han tar en bit. :fnise::rodmer: Og jeg tror det er "mer" han prøver å si når vi spiser og det er tomt på tallerken.

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ara: det er åpen barnehage i regi av kommunen her også, som hos Mohair i samme bygg som helsestasjonen. Det er bare å stikke innom i åpningstiden, trenger ikke å melde seg på eller noe sånt. Der er det masse leker og andre barn og en samlingsstund før lunsj hvor det synges sangleker.

Småen ser ut til å like det, i hvert fall. Der får han lekt med skikkelige gutteleker, som traktorer og sånn. Og alt annet som de andre barna leker med :fnise: Virker som han har godt av å få "brukt seg" litt, han sover i hvert fall veldig godt etterpå og er ikke så makkete.

Men legginga i dag.. om mulig enda verre enn i går. Stukken gris er bare forbokstaven, uansett om jeg hadde ham på fanget eller gikk med ham. Helt jævlig å høre på og jeg følte meg som den DRITTEN som ikke klarte å trøste ham (måtte antagelig ha gått ut av soverommet, men da ville det vært på'n igjen med en gang vi gikk inn igjen).

Helt konkret fikk han flaska si på sengekanten før jeg la en døsig baby ned i senga og sang en sang. Slo på uroen og forlot en våken, men strålende fornøyd unge i senga. Ventet utenfor døra, krysset fingrene for at han skulle sovne, men det ble gradvis mer surving, som eskalerte i gråt og da gikk jeg inn igjen. Da tok han helt av.. Og nektet å la seg roe, som nevnt.

Kanskje en tanke å legge ut en tråd i gravidorumet for å få innspill, kanskje? Jeg blir litt smågal av å føle at ingenting funker lenger. Særlig fordi det som faktisk funket en god stund, plutselig ikke duger. Litt som å kræsje bilen, uten at forsikringa dekker leiebil. Blir mye slit og strev før man får kjøpt seg ny bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpen bhg er et eget tilbud her også, ja. Dog ikke i tilknytning til helsestasjonen, det er et selvstendig tilbud som drives i en tidligere (liten) barnehage. Supert tilbud!

Schaden: Det er ikke en mulighet å prøve å sitte hos ham til han sovner? Eller blir han bare giret av det? Erfaringen her i huset er at det med legging går i faser, og i perioder har det virkelig vært en kamp her også. Vi har hatt 2-3 perioder med maratonlegging - dvs at det har tatt et par timer eller mer før ungen sov. (Og igjen nå - Turnerose har blitt helt umulig å legge etter klokkestillingen, og holder på der oppe fortsatt - 2,5 timer etter legging...) Men her i huset har det gått over igjen, alle gangene. Vi har forsøkt å gripe det an med åpent sinn, og tenkt at det er en fase. (Tro meg - jeg vet at det ikke er enkelt alltid, altså!)

Ellers - har dere forsøkt å justere mengden soving på dagen? Legge en halvtime tidligere eller senere? Prøvd å ta kveldsflaska i stua/på kjøkkenet før legging? Bare kaster ut tanker her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...