Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det farlig å spise kull og aske? Småen hadde tatt seg en tur på egenhånd i dag, og jeg plukka ut kullbiter av munnen hans mens han spytta og brakk seg. Askeladden...

Kull brukes hvis man har spist noe giftig (kull kan fremme brekninger og dermed oppkast) eller hvis man har veldig løs mage, så jeg vil ikke tro det er noe særlig farlig med kull rett fra ovnen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hoj.... travle dager, gitt! Blir jo rent utslitt av å ha feriedager! ;) Fløtepusen har fått 4 tenner nå, begge foran oppe og nede. De to oppe kom nå for ca 14 dager siden, samtidig og uten at vi merka det (mye sugling på forhånd bare). Hun er så søt med tennene sine altså! de er ikke vokst helt ut, men jeg kjenner tennene en del under amming nå. Ikke at det er så mye amming igjen, stort sett bare 1-2 ganger daglig, og mest for kosens skyld.

Skrevet

Lillemann har også begynt å slippe seg når han står, og står i kanskje 15 sekunder til han begynner å le fordi han er så stolt og glad, og så må han sette seg ned for ikke å falle. :laugh:

Han har forresten bare to tenner.

Skrevet

Kull brukes hvis man har spist noe giftig (kull kan fremme brekninger og dermed oppkast) eller hvis man har veldig løs mage, så jeg vil ikke tro det er noe særlig farlig med kull rett fra ovnen :)

Godt å høre :)

Skrevet

Whoo hoo, vi fikk plass i barnehagen vi hadde som førstevalg! :danse: Er kjempeglad, for den har et veldig godt omdømme og ligger helt glimrende plassert, mtp hvor vi bor. Hurra!

I dag har Småen spist som normalt igjen. Deilig! I går ville han ikke ha stort å spise, med unntak av litt grøt og melk. Med det som resultat at vi hadde en ganske interessant natt... våken hvert kvarter mellom ett og fire. :( Da sto mannen opp og lagde en flaske til ungen og etter det sov han faktisk helt til åtte.

• Liker 5
Skrevet

gratulerer så mye Schadenfrue!! Herlige nyheter ;) Dakas, lille sultne ungen, godt han sovna etterhvert da!

Skrevet

Så flott med barnehageplass Schaden! :)

Vi har vært på barseltreff i dag, første gangen på lenge. Lillegutt er visst litt asosial, ble stor i øya når han så på alle de små som krabbet rundt og styrte på. Tror det blir helt greit å få søsken, så får de bryne seg på hverandre. ;)

Skrevet

Denne har gått sånn cirka 20 runder i dag. Ungen har fått helt dilla, gliser fra øre til øre når de rosa dingsene kommer:

• Liker 1
Skrevet (endret)

De siste to ukene har knerten virkelig tatt noen utviklingssprang. Først sette seg opp på knærne, så komme seg over på rumpa og sitte selv, så reise seg (!), så bevege seg mellom puffen og bordet! Han er så fornøyd selv, før kravlet han kjempefort, nå krabber han også. Han har 3 tenner også. Nå er han straks 9,5 mnd og 10,5 kg. Jeg vet ikke hvor lang han er, har målt to steder i det siste og de målte 2,5 cm forskjellig..

Jeg har ventet litt i spenning på de par ukene hvor småen klarer å reise seg, men ikke vet helt hvordan komme seg trygt ned igjen. Storebror deiset bakover og landet på bakhodet i starten. Lillebror har faktisk hoppet over dette, og synker ned på rumpa. Han har deiset bakhodet nedi kanskje et par ganger bare. Han har veldig god kroppskontroll, vrir seg rundt alle veier med full kontroll på alle lemmer. Jeg tror han er litt eldre enn storebror når han begynte, og derfor mer moden. Fordi han er tyngre, og derfor måtte bli sterkere først.

Jeg har begynt å jobbe litt, og tar ammefri før/etter jobb. Knerten er ikke så ivrig på amming midt på dagen uansett. Han ammer mest tidlig morgen, kveld og natt. Når jeg kommer hjem fra jobb, er det rett på amming, og da er han ivrig, og puppen er glad for det. Jeg jobber bare noen km fra hjemmet, så pappaen kan alltids ta en tur innom for tanking om småen blir lei seg.

Endret av ViljaH
  • Liker 1
Skrevet

Så morsomt at gutten din har utviklet seg så masse på kort tid, ViljaH! Når de først begynner å komme seg opp på kne eller stående så går ting fort. Ammer du fortsatt mye i løpet av dagen? Lettvint at dere bor så nære jobben da...I tilfelle gutten vil ha en slump melk :)

Her har også småen begynt å krabbe såvidt, men ålingen er mye morsommere og mye raskere enda for det er jo noe han ikke trenger å øve på. ;)

Vi er inne i 2 runde med forkjølelse siden han ble født, så skal virkelig ikke klage for her har det vært lite sykdom..*bank i bordet*..Men guuud så slitsomt å være våken hele natten. Han er så tett så er nok litt vondt å puste. Men vi har hevet senga ganske mye hvertfall og drypper nesa ofte. Stakkars liten. Man får så vondt av dem. Han har litt feber også, men det er kanskje vanlig under en forkjølelse? Får se an noen dager før jeg evt kontakter lege...

Skrevet

Morsomt å høre, Viljah :) Det begynner så smått å skje ting her også, i form av at Småen trekker seg opp over kanter og slikt (og er snart på full fart opp trappa, vi må få satt opp trappegrind! :sjokkert: )

Ara: kan du ikke bare ta en telefon til legekontoret og høre med dem? Altså, ikke nødvendigvis for å få time umiddelbart, men bare for å rådføre deg litt. Er usikker på om feber er normalt ved forkjølelse hos sånne småfolk. Hos oss voksne tyder vel feber på at det er noe mer enn forkjølelse, eller har jeg misforstått helt?

Småen har fremdeles litt laber apetitt etter spyrunden. Det vil si, enkelte ting eter han mer enn gjerne (middagen min), han plukker ut kjøttbitene fra middagen sin og lar resten ligge. Og brødskive med leverpostei er alltid en vinner. Men tydelig at han ikke helt er altetende lenger.. Litt småforvirrende at det endrer seg fra dag til dag, hva han faktisk spiser.

Skrevet

Barn får lettere feber enn voksne, og tempen svinger også mer på dem. Så jeg ville ikke bekymret meg så veldig for litt feber ifbm forkjølelse. Men ta en tlf til legekontoret om du er usikker, Ara. :)

Håper apetitten kommer seg igjen snart, Schaden. Må være uvant at han ikke spiser alt mer, han har jo gaflet i seg det meste!

Gøy å lese om utviklingen til alle her! Det går så fort, jeg tenker mye på at Snorkfrøken ganske snart er et år alt. Hun er såvisst ingen baby lenger! Hun begynner å få tydelig vilje og personlighet, og det er gøy å se samspillet mellom jentene. Turnerose begynner å bli bevisst på at Snorkfrøken ikke er en "viljeløs" baby lenger, og forholdet dem i mellom utvikler seg. De kan sitte sammen og få skikkelig lættis, det er utrolig kult å høre på. :hjerter_rundt:

Språkutviklingen går fort nå, synes jeg. Ordforrådet per dags dato er hadet, hallå, nei, tittei, mamma, dadda (som brukes på både pappa'n og søster'n), takk, jada, samt at hun nikker og rister på hodet. Og brøler. :ler: Ikke noe bæ eller mø eller voff her, nei, ser man et dyr, så brøler man, såklart.

Skrevet

Lillemann har også begynt å si tittei nå. :laugh: Morsomt!

Ellers er det andre runde med sykdom her også, men ikke noe annet enn feber og litt hoste. Da jeg kom hjem fra kveldsvakt på mandag så hadde han 39,4 i temp og mannen hadde ikke merket at han var varm. :sjokkert: Han hadde bare merket at han var litt ekstra trøtt..

Skrevet (endret)

Jeg flirer godt av brøleapen din, Joyce :ler: Men flink skravlekopp!

Mohair: disse mannfolka.. utrolig at han ikke merket noe. Småen hadde bare 38,5, men man kjente jo at ungen kokte da han var syk. Men når det er sagt, jeg mistenker at mannen heller ikke ville registrert det..

Småen sier (men ikke så bevisst at det gjør noe) mamma, bapa, gatt (katt) og mat. :rodmer: venter fremdeles på at det skal brukes bevisst, foreløpig er det stort sett etteraping, men morsomt likevel.

Fremdeles liten matlyst. Brødskive går greit, samme gjør hva det nå er jeg spiser (altså av asjetten og bestikket mitt), men resten er uinteressant. Mulig det er pga tenner? Det sikles til den store gullmedaljen i hvert fall.

Endret av Schadenfreude
Skrevet

Oi oi! Nå må vi senke madrassen i sprinkelsenga! Småen var på full fart over kanten i dag da jeg slo opp gluggene. :hakeslepp:

Skrevet

Hehehe... Det er nok på tide, ja! Godt at du våknet i tide!

Skrevet

Min babler bare, har ingen klare ord. Jeg må lese mer for ham, og øve på konkrete ord..

Skrevet (endret)

Huh, Snorkfrøken har hoppet ut av senga en gang alt... :flau: Det går jo veldig fint, sånn stort sett, men det er ingen god følelse, altså. Klok av skade ligger det nå alltid dyner langs hele bredden av senga, for hun klarer ikke å forsere dynene enda.

Rare ungen min har lagt sin elsk på en liten bamse fra Ikea, en sånn 9 kr-sak, og den er nå med overalt. Nå gnåler hun verre fordi hun skal ha med seg bamsen OG en liten flaske fra lekekjøkkenet mens hun krabber, og det er jo litt vanskelig å få til. :ler:

I dag har hun forøvrig sagt "hadet" til sånn ca hele Oslo sentrum. Rar dame med bærejakke og med en storfornøyd unge som vinker hadet til alle som går forbi, tror dere jeg fikk mange blikk, eller? :fnise:

Endret av *Joyce*
Skrevet

E har også vært en tur i gulvet, så vi har tatt av beina på senga.

Her er det enda ingen ord på gang. Ingen mamma, ingen tittitt, ingen hadet eller hei. Ikke mamammamamamama eller dadaddadadadada eller noe i nærheten engang. Men vi har pllllyssssssjjjjjjj da. Ser ut til å mene pys ;)

Skrevet

Min babler bare, har ingen klare ord. Jeg må lese mer for ham, og øve på konkrete ord..

Bare babling her også, med unntak av "Mamma", som han sier til alt og alle. Spesielt bikkja og taklamper. :fnise: Men jeg tenker egentlig ikke så mye på at jeg må sette inn ekstra innsats, det kommer vel når det kommer? Vi snakker jo med han hele dagen, og sier enkle ord som pappa, pus, hei, hadet osv. Og så ord i bildebøker da, men han har som regel ikke tid til annet enn å bla, fort!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...