Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lillemann sover som regel to lurer i løpet av dagen, tre i dag. Mellom en og to timer til sammen. Så sover han fra 19-07/06 med kanskje fire-fem amminger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Travle dager nå om dagen, men kan jo ta en kort oppsummering av livet nå om dagen:)

Føler ting har stabilisert seg veldig.. Fløtepusen sover 19-07 nesten hver natt, våkner kanskje 1-2 ganger i en rar stilling eller for å få tutten, men sovner igjen med engang. Ingen nattmat eller noe sånt.

Hun spiser 3-4 måltider hver dag, og ser ut som hun begynner å legge litt på seg etter at hun så litt slankere ut en periode. Det går mest i grøt, men moste grønnsaker med litt kjøtt eller fisk går også ned. elsker eplejuice og kokosyoghurt. Er nå 10 mnd og har fått bittelitt meieriprodukter.

Hun er stadig vekk superaktiv, enda mer enn før. Fyker rundt med gåstolen/krakker/spisestuestolene over hele stua.. det ommøbleres konstant. Hun eeeeelsker å klatre opp trappa, og har i det siste begynt å klatre nedover/sidelengs også (til min irritisajon, for da er det vanskelig for meg å støtte henne nok). Hun lærer noen ting kjempefort, jeg viste henne såvidt at hun skulle ha ryggen til og ta beina ned for å klatre ned trappa, og dagen etterpå satt hun på kanten av sofaen og slang beina ned og kom seg ned av sofaen på egen hånd. Nå gjør hun dette hele veien, riktig LITT for raskt av og til slik at hun deiser ned på rumpa ;)

Hun klapper masse om dagen, det er jo så artig! Vinkingen er ikke helt inne.. Prating er mye babbel, men ikke særlig å forstå seg på. Mama og Bapa da.

Hun er sosial og liker å være med folk.. smiler bredt og prøver å få kontakt med folk (men trenger gjerne 15 min å bli varm i trøya). Og krever foreldrenes fulle oppmerksomhet, ellers har hun begynt å sutre litt. Og så er det mye rampestreker på gang... særlig går det ut over meg føler jeg. det er sååå gøy å få oppmerksomhet og når jeg sier nei og kommer bort til henne/tar henne vekk etc. Sukk! Kjenner det skal bli utfordrende den der oppdragelsesbiten... ;)

Spørs om det ble en veldig kort oppsummering, men kjekt å dele litt iallfall.

• Liker 2
Skrevet

Så gøy, Pasjonsblomst!! Fløtepusen er virkelig for seg. Superflink! Høres ut som flotte men til tider slitsomme dager, akkurat sånn det skal være med småtroll i hus ;)

Skrevet

Frøken Fryd har trappet ned på sovingen den siste uken, så nå er det to dupper istedenfor tre. Klokka blir som regel 20-21 før hun sovner for kvelden, og i løpet av natten våkner hun til 3-5 ganger. Noen ganger sovner hun igjen på egenhånd, men jeg er som regel inne hos henne 2-3 ganger for å legge henne til rette og noen ganger bysse. Det går faktisk bedre med søvnen etter at vi sluttet med nattamming, men hun får av og til vann på flaske om natta hvis hun ikke roer seg ved annen hjelp. Og morgen er det stort sett mellom 6:30 og 07:30, men oftest mellom 07 og 07:30.

Gjest Dorey
Skrevet

Her sover lillegutt to lurer i løpet av dagen. Fra 9/10-11 og fra 14-15/16. Deilig med lengre lurer, men litt vanskelig at hele dagen må legges nøye opp etter dette, ellers blir alt bare rot med kveldssoving.

Hmm, ser det så ut som om jeg gav inntrykk av at han sover hele natten, og det er ikke tilfelle for å si det slik ;) Jeg har rett og slett ikke hjerte til å avvenne nattmaten og legge ham på eget rom enda. Softis mamma :rolleyes:

Ellers har jeg fått senebetennelse i armen og det er jo alltid stas. Får nesten ikke løfte ham, så det er greit at at mannen er hjemme en stund til. Har blitt foreskrevet skiturer av kiropraktoren min, ikke den verste hjemmeleksa akkurat. :enig:

Skrevet

Oi oi oi! Småen sov hele natta! :sjokkert: Altså, fra klokka åtte i går kveld til fem i morges. Syns riktignok det var litt tidlig med morgen allerede da, men.. oisann!

Han var alene med mannen i går kveld igjen (jeg fikk jo ikke shoppa ferdig sist, siden det ble helt krise her hjemme) og denne gangen prøvde mannen en ny taktikk når ungen vræla av grøtskjea. Han smurte like gjerne en skive med leverpostei isteden, som visstnok gikk ned på høykant. Jeg var hjemme rett etterpå, og da ville den lille raringen jommen meg spise grøten sin også. Så lenge det var jeg som matet... mannen fikk skjea for å teste og da ble det huskestue igjen. Ungen er SNODIG. Pappas grøt: ÆSJ, mamma sin: nam nam (samme skåla, forøvrig).

• Liker 2
Skrevet

I går natt bestemte jeg meg for at NÅ er det slutt på å blande flasker halve natta. Bød han vann på flaske og satt hos han mens han var illsint før han til slutt sovnet. Da sov han plutselig i mange timer, føler at han responderer på å få vann ved å sove lengre, har vært sånn før også. Var ved godt mot og forberedte meg på noen tøffe netter.

Så i natt ble det vræling pga feber, og vannkuren ble kjapt avbrutt. Kunne jo ikke la være å gi melk til sjuklingen. :troest:

I dag har jeg henta tidenes pakke etter nettshopping; 53kg barneutstyr! :Hehe: Søskenvogn, peisgrind, bilstol, leker og utstyr. Jeg elsker netthandel! :tommelsmil:

Gjest Dorey
Skrevet

Ble du fornøyd med det du bestilte? :)

Vi kutter nattamming på fra mandag kveld (har en forelesning + veiledning på mandag, så må være opplagt, derfor utsettelsen). Gruer meg skikkelig :(

Skrevet

Ble du fornøyd med det du bestilte? :)

Ja veldig! Rimelig og bra, fra Jollyroom.no. Spent å å trille på to unger, og ikke minst hvordan småen liker sin nye bilstol Britax MaxWay. :) Og peisgitteret blir bra, så slipper vi å være redd for at han tar på ovnen.

Full forståelse for at du gruer deg! Ved flaskeforing kan man ihvertfall erstatte melka med vann, så blir det ikke så stor overgang. Amming er jo så mye mer enten alt eller ingenting liksom. Lykke til. :)

Skrevet

Oi oi, 53kg! :fnise: Håper du fikk hjelp!

Vi må få tak i peisgitter her også. Noen er veldig interessert i å gnage og dra i ledninger om dagen og da kunne vi trengt å stenge av både peis og tv-benk.

Selv om jeg er litt misunnelig på de som har et effektivt meieri, misunner jeg dere ikke nattavvenninga. Men forhåpentligvis går det greiere enn dere frykter! Her har småen blitt stadig mindre interessert i pupp på natta ettersom han har spist seg mettere på dagen. Når han våkner på natta nå er det faktisk likegyldig om jeg slenger ut puppen eller om mannen bysser. Og noe som ser ut til å være vel så effektivt av en eller annen grunn, å massere de små tottelottene :ler:

Men lykke til! :)

Småen hadde et nytt tilfelle av grøtnekt i går. Men da jeg byttet til "voksenskje" (metall-teskje), DA kunne han visst spise. Rare ungen!

Sånn, nå har jeg slått ihjel mesteparten av ventetiden på at hårfargen skal virke. :fnise: Er litt greit å få ordnet, er fem måneder siden sist. Hvem sier at småbarnsmødre ikke tar vare på utseendet? Hihi.

Skrevet

Oi oi, 53kg! :fnise: Håper du fikk hjelp!

Vi må få tak i peisgitter her også. Noen er veldig interessert i å gnage og dra i ledninger om dagen og da kunne vi trengt å stenge av både peis og tv-benk.

Selv om jeg er litt misunnelig på de som har et effektivt meieri, misunner jeg dere ikke nattavvenninga. Men forhåpentligvis går det greiere enn dere frykter! Her har småen blitt stadig mindre interessert i pupp på natta ettersom han har spist seg mettere på dagen. Når han våkner på natta nå er det faktisk likegyldig om jeg slenger ut puppen eller om mannen bysser. Og noe som ser ut til å være vel så effektivt av en eller annen grunn, å massere de små tottelottene :ler:

Men lykke til! :)

Småen hadde et nytt tilfelle av grøtnekt i går. Men da jeg byttet til "voksenskje" (metall-teskje), DA kunne han visst spise. Rare ungen!

Sånn, nå har jeg slått ihjel mesteparten av ventetiden på at hårfargen skal virke. :fnise: Er litt greit å få ordnet, er fem måneder siden sist. Hvem sier at småbarnsmødre ikke tar vare på utseendet? Hihi.

Ingen hjelp, men det var fordelt på fire pakker. I kvinnedagens ånd fiksa jeg det helt selv! :trene: Jeg farga håret mitt før helga, ble mye mørkere enn planlagt. Hadde det vært før hadde jeg fått tak i ny farge rimelig kjapt, men nå er jeg heller glad for å ikke ha ettervekst, og å ha helt ny look. :lol:

Morsom han småen din, kjekt når de begynner å være klare på hva de liker og ikke synes jeg. Og det må være herlig å slippe ut med puppen etterhvert, bare å dunke mannen i sida heller! Sikkert ikke lenge før han bare sover. :)

Skrevet

Lykke til med avvenningen, alle sammen! :tommelopp:

Jeg våkna i natt og tenkte "wow, lillemann har sovet hele natta uten pupp!", men så titta jeg på klokka og oppdaget at den var 02.10. :laugh:

Jeg har også lyst til å farge håret mitt nå. Men først må jeg en liten tur til frisøren og klippe meg. Ikke fornøyd med nye sveisen, samboer klarte faktisk å innrømme at det så litt ut som en hjelmsveis. :glare:

Samboer har endelig sagt at han vil ha et barn til! :hjerte: Men foreløpig er vi litt uenige om når det passer. Mange planer de neste årene med videre studier og flytting.

• Liker 3
Skrevet

Haha, sånt har jeg gjort et par ganger også, Mohair, våknet og trodd at det var morgen, men så har vi bare sovet i noen få timer... Jaja. ;)

Lykke til med nattavvenning, dere som skal til med det!

Snorkfrøkens nye hobby er å hoppe i stolen sin sånn at den beveger seg bakover, og hun er ikke fornøyd før hun sitter inntil veggen, en drøy meter fra bordet. Trivelige og sosiale måltider. :ler:

Ellers har hun begynt å gå langs møbler i helgen! Så nå er ingenting trygt lenger. ;)

Gjest Dorey
Skrevet

Hele prosjektet er blitt utsatt for lillegutt er blitt megaforkjølet og er potte tett i nesa, våkner for pupp hver andre time hele natta *gjesp*. Vi tar det når han er blitt frisk :Nikke:

Skrevet

Er gutten din blitt frisk igjen, Dorey?

Så morsomt gutt Schadenfreude! Vi hadde også en sånn periode der L bare skulle spise av vår gaffel. Plastskje eller metallskje var ikke akutelt! Rare småtasser :fnise:

I går, mens jeg skulle skifte inne på badet, drev L inne på rommet sitt. Plutselig hører jeg at han begynner å surve litt så jeg fortet meg inn og tenkte han sikkert hadde satt seg fast et sted (som vanlig). Men neida, han hadde reist seg opp ved hjelp av gyngehesten sin!! Så der sto han, sliten i beina og visste ikke hvordan han skulle komme seg ned igjen :laugh:

Litt stolt mamma da! :danse:

Ellers begynner jeg å jobbe i morgen. Da blir det full perm på pappa`n. Huff, jeg kjenner jeg gruer meg litt til å slippet taket, men samtidig skal det bli godt å komme ut av denne mammabobla litt også. Trodde aldri jeg skulle si det men det er faktisk sånn jeg føler det! hehe...

Er bare vikar da, så er ikke sikkert jeg får fulle dager eller jobb hver dag..og det kjenner jeg er helt greit! ;)

Håper dere har hatt en fin helg alle sammen!

Har dere planer for påsken da? :blomst:

Skrevet

Det blir litt rart å komme tilbake til jobb (etter påske), men som du sier, ara, så blir det litt godt å komme ut av mammabobla også. Bruke hodet litt faglig og få litt annen input. Den første uka er nok verst, men så går det seg til :)

Frøkna vår reiser seg overalt der hun kan få tak og går langs bord/sofa og deiser i gulvet når hun ikke kontrollerer hvordan hun skal sette seg ned. Noen knall og fall blir det, men jeg har enda ikke sett et blåmerke, og det er et under.

I påsken skal vi nok være litt hjemme, litt hos mine foreldre og litt hos Mannens foreldre, men ingen store planer. Vi håper på finvær og masse trilleturer og utekos da :sol: (og massiv snøsmelting så våren kan komme for alvor!)

Skrevet

Lilleplutt har intet mindre enn fire tenner på gang! Foreløpig ingen plager, håper det går greit uten for mye vondt. Vi har vært på vår første hotelltur denne uka, veldig koselig å komme seg ut litt!

Vi skal være mest hjemme i påska, blir en tur til hjemstedet mitt for å hilse på bestemor og oldeforeldre til småen. Nå har jeg to venninner og ei svigerinne som også er gravide, synes det er så artig når man er omtrent likt! Blir artig å komme hjem og se på mager. :)

Her er det full vinter til langt uti april, så vi har ikke begynt å håpe på vårtegn enda.

Gjest Dorey
Skrevet

Så gøy at han reiste seg, ara! Det er en skikkelig milepæl! :hoppe:

Lillegutt er ganske frisk, så tipper det blir flytting på eget rom fra Onsdag. Bare utsetter det litt jeg :closedeyes:

Har skikkelig senebetennelse i armen nå, så det er null pc-bruk på meg om dagen. Håper jeg kommer sterkere tilbake om en måneds tid!

Skrevet

Lillemann har lært seg å sleike av leverposteien fra brødskiva. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Lillemann har lært seg å sleike av leverposteien fra brødskiva. :fnise:

Haha! Det gjør L også! Han spiser ikke fra en kant på skiva lenger, men stapper midten av brødskiva i munnen/ansiktet for så å sleike av pålegget :laugh: Er ikke så dumme disse småtrolla!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...