Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var forresten på UL i dag og så en frisk og rask gutt! Var veldig deilig å se at alt stod bra til, er faktisk mer takknemlig for det nå enn sist. Da visste jeg jo ikke hva jeg gikk til, men nå tenker jeg ofte på hvor heldige vi er som har en så frisk og fin liten gutt i hus. Gleder meg skikkelig til lillebror kommer nå. :)

Termin 5.september, så da blir det fort nesten 16mnd mellom gutta. :)

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så gøy, Stinelin! Gratulerer :) De kommer sikkert til å finne på masse ugagn sammen om et par år. :fnise:

Skrevet

Gratulerer med en lillebror i magen, Stinelin! :rodmer: Mannen har en 18 mnd yngre bror, og de har hatt enormt mye glede av hverandre opp gjennom - kanskje særlig fordi de vokste opp på gård, et stykke unna andre barn. :)

Skrevet

Bare babling her også, med unntak av "Mamma", som han sier til alt og alle. Spesielt bikkja og taklamper. :fnise: Men jeg tenker egentlig ikke så mye på at jeg må sette inn ekstra innsats, det kommer vel når det kommer? Vi snakker jo med han hele dagen, og sier enkle ord som pappa, pus, hei, hadet osv. Og så ord i bildebøker da, men han har som regel ikke tid til annet enn å bla, fort!

Joda, men jeg merker at jeg bruker mindre innsats på han her enn jeg gjorde på storebror. Leste f.eks samme boka en gang om dagen kjempelenge, til slutt skjønte han det og kunne alle dyrene osv. Det er den ene måten jeg kan for språklæring. Storebror snakker helt rent og har usedvanlig stort vokabular, vil ikke at lillebror skal bli mye treigere fordi mamma ikke tar seg tid...Samme med lesing på senga, leste samme boka hver kveld i et år sikkert, lærte stadig flere ord fra bildene. Jeg føler jo jeg må gjøre likedan for barn nr 2...

Skrevet

Gratulerer med en lillebror i magen, Stinelin! :rodmer: Og godt at alt står bra til! :) Kjenner du bevegelser enda eller?

Det er 20 mnd mellom meg og min bror og vi har hatt (og har fortsatt) enorm glede av hverandre. Tredjemann i flokken vår er 7 år yngre enn meg og det merket vi lenge. Så jeg tror det er lurt å ikke ha for stort sprang mellom barna :)

Nå har småen satt fart på krabbinga. Hei hvor det går bortover gulvet. Hjelpes. Jeg tørr ikke snu meg ett sekund en gang, for da er han borte :laugh: Artig tid da, virkelig! Jeg som mange av dere andre synes det er morsommere å være mamma nå, selv om alle "fasene" er helt fantastisk og spesielt, så er det liksom noe med å se at de utvikler seg på denne måten og at de forstår mer og mer.

God helg alle sammen! :blomst:

Skrevet

Viljah: Noe kan man jo helt sikkert bidra med, men tror du ikke det er litt forskjell på ungene også? Se bare her i tråden, det er stort spenn i hva de små håpefulle "kan" og interesserer seg for.

Jeg gjør ingen spesielt stor innsats for å lære Småen enkeltord, men jeg prater hele tiden med ham om hva vi gjør, hva vi spiser og hva vi ser. Babyprat gidder jeg stort sett ikke, det får bestemødrene ta seg av (mens jeg gremmes innvendig). Lesing av bøker har vi lagt litt på hylla foreløpig, fordi enkelte her syns det er mer morsomt å bla og ete på boka enn å lese :fnise:

Man bør selvsagt gjøre det man KAN for å hjelpe og lære opp disse små, men hvis det blir sånn at man går og føler på hva man "burde ha gjort" hele tiden, blir det heller en kilde til dårlig samvittighet og det er litt trist og unødvendig.

Sånn. Det var dagens peptalk :ler:

• Liker 3
Skrevet

Gratulerer med ny gutt i magen, Stinelin! :)

Skrevet

Takk alle sammen :) Kjenner minimalt enda, litt rart siden jeg kjente førstemann tidligere. har morkaka bak nå, i motsetning til forrige gang. Jeg er egentlig glad til, husker at jeg syntes det var først creepy og siden ubehagelig sist...

Vi bor jo også i grisgrendt strøk, så jeg tipper at de vil få mye moro med hverandre. Mannen ser for seg mye hjelp på gården. ;)

Lillegutt er i full fart om dagen, fyker rundt i huset og oppdager stadig nye ting. Han er en skikkelig bokorm, og elsker å sitte ved bokhylla og dra ut bøker. Så har han et par skuffer som han har fri tilgang på, og der blir mye rydding. :)

Skrevet

Joda, schaden, jeg er helt sikker på at han vil lære å snakke selv om jeg ikke fokuserer på det. Men det er noe med å så i nybrottsland, hjernen er så veldig mottagelig nå, så å lære mye språk tidlig vil bety mye. Jeg snakker mindre med lillebror enn storebror, da var alt nytt og spennende. Så jeg er ikke på bærtur med å gi meg selv dårlig samvittighet unødig, det er reellt. Det er en ekstra utfordring å ha to små, både bakdeler og fordeler.

Skrevet

Selv om han ikke viser interesse for krabbing, ser det ut til at Småen gjør andre motoriske fremskritt. Oppdaget i går at han klarer å trekke seg opp til stående! Enn så lenge vet han ikke helt hva han skal gjøre når han først har kommet opp i stående da.. :fnise:

Skrevet

Jeg ser det samme som deg, Vilja, med at det er mindre tid og ro til å prate og leke med lillesøster enn det var med storesøster. Men her ser det ikke ut til å ha gjort så stor forskjell på pratingen, Snorkfrøken er omtrent der Turnerose var på samme alder.

Schaden, det er jo ikke uvanlig å hoppe over krabbingen. Kanskje han går snart? ;)

Skrevet

Det er jo fint å stimulere barna, men jeg har foreløpig ikke lagt inn den store innsatsen verken når det gjelder motorikk eller språkutvikling, og lillemann ser ut til å ligger ganske godt innenfor normalen når det gjelder begge deler. De lærer jo begge deler bare ved å være sammen med oss og de er jo programmerte til å reise seg og å kommunisere.

Jeg tror ikke han nødvendigvis blir Einstein om jeg sitter og pugger ord med ham hver dag eller at han blir en Northug om jeg leier ham rundt på gulvet dagen lang. :fnise:

Men det er jo sånn at første barnet som regel har høyere intelligens enn de som kommer etter..

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke han nødvendigvis blir Einstein om jeg sitter og pugger ord med ham hver dag eller at han blir en Northug om jeg leier ham rundt på gulvet dagen lang. :fnise:

Det er litt denne holdningen jeg også har. I hvert fall når de er såpass små som de er.

Småen ser ut til å være litt "treig" motorisk, sammenlignet med mange av de andre i barselgruppa, men jeg stresser ikke nevneverdig av den grunn. Kanskje han lærer krabbing av katta? :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Gratulerer med en lillebror i magen, Stinelin! :)

Jeg tenkte når jeg gikk gravid at jeg skulle være veldig flink med å lese og prate med frøkna, og vi gjør begge deler, men det blir ikke så mye lesing som jeg så for meg, for det er jo mye morsommere og bla, må vite :tongue: Men prate masse og forklare det vi gjør og ser gjør vi hele tiden. Synes det går litt i røkk og napp med språk og utvikling motorisk. Når hun har hatt fullt fokus på å lære å åle/krabbe/stå så har språket vært litt satt til side, men når hun mestrer nye motoriske triks, så kommer det plutselig en periode med maaaasse prating/babling.

Og apropos nye triks, så har jo frøkna stått ved bord o.l. og sluppet taket i et par sekunder, men nå kan hun stå ganske lenge! Mon tro om ikke hun skjønner at hun kan ta et skritt snart :nigo: Planen er at hun skal være brudpike i bryllupet vårt i slutten av juli, så hun får bare begynne å øve seg :lur::fnise:

Hvor mange vogner har dere, damer? Vi har en duo-vogn som vi for noen måneder siden byttet fra bag til sportsdel på, men den er jo unektelig litt mer kronglete å dra med seg enn en enkel sammenleggbar trille. Så jeg tror nok vi må invistere i en enkel liten sak nå som det (snart) går mot sommer. Noen gode tips?

Skrevet

Så søtt med veslejenta som brudepike, Haley! :)

Vi har denne trilla til L. (Svart). Den ligger alltid i bilen. Liten og praktisk og veldig lett å sette opp/pakke ned. Vi er ikke sååå veldig nøye på merke og sånne ting. Kjøper det vi liker og som ungen er komfortabel i, selvsagt.

Skrevet

Vi har ei Simovogn som er veldig god å sove i, men stor og tung, og jeg synes ikke han sitter godt i sportsdelen.

Har nettopp kjøpt søskenvogn som jeg synes ser veldig trang ut, sikkert fordi Simoen er såpass stor. Vurderer også å kjøpe ei mindre og kjekkere trille nå som asfalten snart kommer frem.

Jeg lurer på om det bare er oss som er litt løse i snippen hjemme hos oss? Nå har vi ventet en evighet på at gutten skal begynne å bevege seg rundt på egenhånd, og vi digger det når han farter rundt og oppdager huset. Når jeg stolt forteller at han endelig kan krabbe, er svaret at vi bør vel plassere han i lekegrind da? HVORFOR skal ungene i lekegrind når verden endelig åpner seg for dem?? Forstår det om man skal dusje, hente posten, amme mindre barn osv., men ellers??

Samme med maten. Småen elsker mat, og spiser selv med stor lyst. Det ser jo ikke bra ut, og bikkja får masse snacks på gulvet, men da begynner folk å etterspørre bordskikk! Mens vi bare gleder oss over at han koser seg med maten...

Jo lengre jeg har barn jo mer blir jeg klar over hvor ulike vi er. :roll:

• Liker 1
Skrevet

Stinelin: her har heldigvis ingen kommet med slike kommentarer ennå, og hadde de gjort det skulle de jaggu fått høre! *morsk*

Ja, ungen blir satt i lekegrinda innimellom, men det er i sånne tilfeller du nevner, dobesøk, matlaging og slikt. Ellers er han rundt i hele førsteetasje og vi løper etter :fnise: Men kunne godt trengt en hund! Småen støvsuger riktignok i seg litt av bunnfallet hvis vi slipper han rett ned etter maten... ;)

Men han vinket på kommando i dag! Det var utrolig morsomt å se på. Han har hatt noen halvhjerta forsøk man ikke har kunnet si helt sikkert at var vink, men i dag var det ingen tvil. Og så stolt som han var!

Men klart, det må jo litt mer til for å imponere nå enn for 9 måneder siden. ;) Da klappet vi for raper, liksom. På tide at han lærer noen nye triks (sånn apropos å prøve å lære dem ting, vinking har vi demonstrert i tre måneder. . Det kommer når det kommer. )

Skrevet

Det er jo fint å stimulere barna, men jeg har foreløpig ikke lagt inn den store innsatsen verken når det gjelder motorikk eller språkutvikling, og lillemann ser ut til å ligger ganske godt innenfor normalen når det gjelder begge deler. De lærer jo begge deler bare ved å være sammen med oss og de er jo programmerte til å reise seg og å kommunisere.

Men det er jo sånn at første barnet som regel har høyere intelligens enn de som kommer etter..

Jeg pugger ikke ord med han hver dag. Det er ikke slik at jeg peser ham. Storebror elsket at vi leste bøker sammen, gjør det fortsatt. Barnebøker har mye bilder, så det går an å variere i det uendelige. Men en liten tass trenger mye repetisjon, både for å forstå at "mamma prøver å fortelle meg at den tingen heter det", huske det, og si det selv. Så går det kjappere og kjappere. Det er ikke fordi jeg vil ha smart barn, men fordi det er godt for barnet å ha evne til å uttrykke seg! Mange barn blir sinte og frustrerte i lang tid fordi de ikke klarer å kommunisere det som ligger dem på hjertet. Og første barnet er ikke mer intelligent, man må ta utgangspunkt at søsken er født med ganske likt potensiale i hjernen, så er det forskjell i hvor godt de får brukt den i de viktige, tidlige faser. Jeg har iallefall stor tro på at de tidligste årene er veldig viktige. Lite stimulering gir en avstumpet hjerne, som bare i begrenset omfang kan hentes inn igjen.

Schaden: mange barn lærer sent å krabbe nå for tiden, parkettgulvene omkring er så himla glatte.

Skrevet

Haley: vi har en duovogn som stort sett brukes hjemme (googlet den nå og så at den vant en stor barnevognstest i Sverige ifjor, kult :fnise:) og en sammenleggbar som alltid ligger i bilen.

Kjøpte trilla da Småen var 5 måneder og har brukt den siden det på handleturer og slikt. Den er ikke spesielt plassvennlig egentlig, i og med at sitte/liggedelen ikke kan brettes sammen (blir helt flat, men er ganske lang, så kan ikke tas med som håndbaggasje på fly), men likte at den kunne vendes begge veier og hadde mulighet for flat liggeposisjon. Småen sover som en stein i den! :)

Skrevet

Åh, i dag er en dårlig dag... Rettere sagt, det har vært en eksepsjonelt dårlig natt og jeg antar at dagen blir deretter, humøret er i hvert fall så på bånn det får blitt. :frown: (Hopp gjerne over innlegget om dere ikke orker sutring, for her kommer det en god porsjon.. :rolleyes: )

Småen holdt det gående fra sånn cirka klokka ett. Slumret av i 15-20 minutter, så på'n igjen. I tillegg til at han de siste tre nettene har våknet stadig tidligere og forventer nå å få en flaske umiddelbart. I dag kom det tidspunktet kvart på fire! :bond: Jeg tilbød pupp først, fordi det tidligere som regel har vært kos og nærhet han vil ha, og da halvslumret han en stund videre, men vræla så snart jeg prøvde å lirke unna puppen (har nå to lekre sugemerker på puppen der han hekta seg fast når jeg prøvde å unnslippe).

Til slutt måtte jeg bare stå opp med ham. Gav ham flaske og prøvde å få den grinete, tydelig trøtte ungen til å sove igjen, først i senga, så i vogna. Holdt på en time før jeg lyktes, med en tilnærmet konstant vrælende unge...

Hører med til historien at mannen står opp grytidlig flere ganger i uka for å trene, noe jeg egentlig (om det er berettiget er en annen sak) er fullstendig oppgitt over. Spesielt dager som dette, hvor jeg virkelig føler at jeg nærmest går fra forstanden. Jeg blir så utrolig SINNA! Hvorfor er det så himla viktig med det forp***te selvrealiseringsprosjektet hans når jeg trenger litt moralsk støtte for å ikke bli spik, spenna gæærn?

Jeg skjønner meg ikke på ungen heller. Frem til vi stilte om til sommertid sov han fra vi la ham i sju-åttetiden til cirka 6 (våknet først 5, men sovnet ved den så å si tomme puppen likevel). Nå? Galematias. Ikke vil ungen sovne om kvelden (har det mørkt på rommet, men er jo lyst i huset ellers) og han våkner som sagt stadig tidligere og nekter å sovne igjen før han har fått en flaske (har fått det de siste tre nettene). Hvorfor er han plutselig så sulten på natta nå, når det har gått greit tidligere? Ikke sover han noe særlig mer enn en time etter flaska heller, ergo ingen forskjell fra den slappe puppen tidligere.

Ååå sliiiten og lei. Akkurat nå føler jeg mest for å bare stikke av for en uke eller to, men vet jo at det ikke går (og at jeg hadde savnet ungen etter to timer uansett).

Sånn. Ferdigsutret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...