Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man skal vel bruke knapt synlig mengde tannkrem fra første tannpuss.

Gratulerer, Ara!! :klem: Så gøy!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har vi fått litt forskjellige råd ang tannkrem, på helsestasjonen sier de fra første tann, mens både skoletannlegen (som tar første kontroll her, ved 3,5-årsalderen) mente det var viktigere å vende til tannbørsten enn å bruke tannkrem med en gang. Det samme sa min tannlege da jeg spurte. Så jeg ble ikke så mye klokere. :vetikke: Vi bruker ikke tannkrem foreløpig, men så har hun bare tre halve tenner enda. :ler: Men har kjøpt og begynner nok å bruke snart. Hun gnager gladelig på børsten. :)

Pålegg her: Leverpostei, avocado og rød pesto, fiskekake/-bolle (hun elsker Jippi-laksebollene),fruktpuré, kokosolje og hjemmelaget frysetøy, egg (-erøre, omelett, hardkokt), glatt nøttesmør. Prøver ut melkeholdige ting nå, som prim og smør.

Skrevet
(hun elsker Jippi-laksebollene)

Hver sin smak. Her ble de laksebollene brukt som sprettballer :fnise:

Jeg har en liten prins vil-ikke i dag. Mistenker at det er fortanna som er på vei ut som er årsaken, men slitsomt er det okke som. Vil ikke leke, vil ikke spise, vil ikke sove. Vil egentlig bare sutre og vræle :rolleyes: Så da har vi sett Doc McStuffins, Jake og Piratene og hva var det siste.. Dora, tror jeg? Er fælt å si det, men noen ganger er jeg dritglad vi har den kopekassa.

Satse på at været er bedre i morgen, sånn at vi i hvert fall får kommet oss ut litt.

Skrevet

Nå jinxer jeg sikker alt, men de siste to morgenene har Småen sovet til over 6! Ti over i dag, fem på halv sju i går. :danse:

Begynner å gå seg til å sove i egen seng, tydeligvis. På den ene siden er jeg veldig glad til, fordi det betyr at JEG også får sovet sammenhengende netter (for første gang på ni måneder...), men samtidig savner jeg samsovingen. Egentlig vil jeg ha i pose OG sekk, men det går jo ikke.

Ingen samsoving, ingen amming, pappalegging... Føler at det blir veldig lite kos igjen. Den lille turboen har jo ikke tid til sånt ellers. Det nærmeste er når han får flaska si for kvelden, da sitter han i ro på fanget. Føler meg teit som sier det, fordi det var så mye med spedbarnsperioden jeg syns var dritslitsomt og jeg ER glad for at dagene har blitt enklere, men.. baah. Jeg skjønner hvorfor folk velger å få flere små rett etter hverandre.

Skrevet

Forstår deg veldig godt, Schadenfreude!

Ungene blir plutselig så store når de ikke skal ha puppen lengre, sove i egen seng og ellers ikke har tid til kos og suss. Jeg savner L når han sover på rommet sitt om natten. Når han våkner i 5-tiden tar jeg han med opp i senga vår, under dyna mi og kooooser. Da sovner han godt en time til :) Det er den lille kosen vi har om dagen...

MEN, herlig at gutten din sover så godt da!! :danse:

--------------------

Tusen takk, evil eve!

Skrevet

Småen her er også på eget rom nå, og jeg sluttet jo å amme for mange måneder siden. Men heldigvis er han ganske kosete, og vi har flere fine stunder gjennom dagen der han holder rundt meg, vi leser bok sammen, og det er klemmer jevnt gjennom hele dagen. :)

Og første dagduppen tilbringes sammen i dobbeltsenga. Da klarer han faktisk å sove opp mot halvannen-to timer om jeg ligger helt stille inntil han. Veldig godt å se frem til når man står opp tidlig. ;)

Gjest Unknown
Skrevet

T er også kosegutt, og når jeg sier "kos" så får jeg det. Herlig! Men selv om jeg hatet samsovingen, så savner jeg det litt. Å ta T til oss på natta når han våkner er umulig, da tror han at han kan være våken.

Nå er vi på vei på helsestasjonen. Tror det er vaksine i dag? Jeg er litt usikker, men T er heldigvis frisk og ferdig med alt snørret, så det går nok bra uansett :)

Ha en god dag da, dere :hjerte:

Skrevet

I dag kom Småen en time opp i senga til oss (syns det var litt tidlig å starte dagen kvart på fem, jeg), så det var jo ganske kos. Men han plages fremdeles av tanna (tennene, kanskje?) og er en utfordring på dagtid. Må lure i ham mat og sånn, samt ha på fanget eller leke med konstant. Heldigvis snart helg, da kan pappaen få avlede ham litt :fnise:

Men vi testet banan igjen i dag og det gikk ned på høykant bare han fikk spise HEL banan. Altså, bite over (helt utrolig at han er så stor i kjeften!) og slurpe i seg biter, istedenfor å ta på ekle, slimete ferdigkuttede biter. Og blåbær var visst også digg.

Har bestilt en haug med babysnacks fra iherb nå, er spent på å teste det når det kommer frem. Hittil har det gått mye i maispinner og havrefras, så det er greit å variere med noe som kanskje er litt sunnere (med grønnsaker i og sånn!) :ler:

Skrevet

Lille gullet mitt kan fint sitte på fanget og kose, når humøret er der. Men han er blitt direkte voldelig i det siste, når han skal kose så tar han tak i håret mitt, drar meg inn til ansiktet sitt knusehardt, og biter meg i haka. Au-au! Overarmene mine har flere blåmerker etter klyping. Storebror er også blitt med på prosjekt "være snill med hånda", altså vi viser hvordan ta på andre på en god måte... Han klyper kjempehardt, klorer, biter, lugger - jeg blir helt matt altså. Prøver å plukke det av ham ved å ta tak i det hver eneste gang, ingen dundrende suksess så langt! Han er jo egentlig så god, så stålsetter jeg meg når jeg skal kose han..

Skrevet

Viljah: jeg har bitemerke oppå vrista på foten... ;) Småen er tidvis også en hardhendt liten bølle, det klypes (au!), bites, klores og lugges over en lav sko. Jeg fjerner hånda (eller hodet) hans, sier høyt AU! og håper at han skjønner tegninga snart, men det er vel ennå en stund til de skjønner noe særlig av handling -> konsekvens.

Skrevet

Frøkna vår har litt mer ro i kroppen til kos og sitte i fanget nå enn for bare noen uker siden, og det er så godt! :rodmer: Om morgenen kan hun ligge litt i ro inntil oss, men etter kort tid vil hun som regel opp og leke/utforske.

Synes jeg klipper neglene hennes hele tiden, men de vokser som ugress, så det blir litt kloring når hun tar tak i kinnet for å snu hodet mitt vekk slik at hun kan se på ørepynten, men vi prøver å si "au"/"nei", uten noe særlig effekt ennå. Av og til prøver hun å bite på nesene våre, men hun åpner som regel bare munnen å lener seg frem for å vise hva hun vil, så vi rekker å snu nesa unna og hun har nok skjønt at hun ikke skal gjøre det siden vi begge har sagt "au" ganske tydelig når hun har prøvd seg tidligere.

Iherb har jeg ikke tenkt på med tanke på barnemat og -snacks, men jeg skal jammen legge inn en bestilling i dag! :jepp:

I natt drømte jeg at jeg var gravid igjen, og det var veldig koselig, men litt krise i og med at brudekjolen aldri i verden kom til å passe :ler: Spørs om ikke jeg blir litt påvirket av "alle" som er gravide og redselen for å bli gravid i løpet av de neste tre månedene :tongue: Men kjenner at jeg er klar for nestemann nå :gravid:

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil gjerne bli gravid i løpet av sommeren, men ikke helt sikker på om mannen er enig..

Lillemann klyper meg mens jeg ammer. Skikkelig irriterende, særlig om natta. :dry: Har funnet ut at vi skal nattavvenne etter helgen. Gleder meg til litt lenger sammenhengende søvn! ;)

Skrevet

Jeg er ikke klar for nestemann.... I det hele tatt faktisk. Har mer enn en gang tenkt at om E blir enebarn sårer det ingen krise. Men det kommer vel en til om 2-4 år.

E har tatt noen utviklingshopp i det siste! Han har:

Begynt å krabbe litt

Begynt å si babababababa og slikt

Skjønt hvordan han kommer ned igjen fra stående

Skjønt hvordan han klatrer opp og ned fra (lave) ting

Nesten skjønt hvordan han slipper seg fra møbel til møbel

Endelig! ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke klar for nestemann.... I det hele tatt faktisk. Har mer enn en gang tenkt at om E blir enebarn sårer det ingen krise. Men det kommer vel en til om 2-4 år.

Enig med deg. Jeg tror faktisk jeg hadde begynt å gråte om jeg hadde blitt gravid igjen nå. Jeg hater å være gravid, og tanken på to kjempetette gjør meg helt svett. Det er fire år mellom meg og broren min, og jeg synes det er helt supert. Det er godt vi er forskjellige :)

Vi kjøpte bunad til lillegutt i dag, med knestrømper, lue og det hele. Han ble kjempesøt :fnise:

Skrevet (endret)

Ikke spesielt ønskelig med en ny bolle i ovnen her heller, til tross for at jeg syns det er vemodig at babyen min er blitt så stor ;) For all del, det ville ikke vært katastrofe, men det kan godt gå litt lengre tid mellom, hvis det blir noe i det hele tatt.

Har spart på det fineste babytøyet for sikkerhets skyld :fnise:

Endret av Schadenfreude
Skrevet

Skjønner at vi har en forsiktig liten gutt her! Han stryker fint både på oss, katta og bikkja, om han ikke er i trommehumør da. Han er nemlig en liten trommeslager. ;) Men i dag hørte jeg gapskratt fra kjøkkenet, og jeg fant han med neven full av hår, og katta satt trygg avstand, så han er ikke like forsiktig hele tiden. :fnise:

Han elsker også blåbær, men det må kombineres med svisker for å unngå treg mage.

I går begynte han å reise seg opp, og i dag foretok han en kontrollert nedsitting ved peisgrinda, veldig flink! Han er heldigvis ganske forsiktig av seg, så det er lite knall og fall. Jeg hater det når han slår seg, får så vondt av han. :sjenert:

I morgen reiser jeg på jentetur! Hytte med boblebad og badstu, gode venninner og god mat. Heldigvis er vi to som er gravide, vi som vanligvis er mest rødvinssugne. ;) Håper de andre har med rusbrusen sin, så slipper jeg å misunne dem, hehe...

Skrevet

Morsom liten en, Stinelin! Kos deg på jentetur! :)

Og gøy at det plutselig skjer så mye både her og der hos flere!

Småen har såvidt begynt å prøve seg på krabbinga, han også. Står på alle fire og gynger frem og tilbake før han tar et realt magaplask og blir sinna :ler:

Drittvær i dag også og tiltaksløs Schadenfreude. Smører dentinox på gommene til ungen og håper på ti minutter uten sutring, men det er jaggu ikke barebare å skulle underholde ham non stop. I dag har vi lest (så bøkene føyk veggimellom), bygget tårn av alle klossene i hele verden og til og med vært en tur ute på lekeplassen. Stakkarslig lite babyvennlig, dessverre... Men det var gøy å huske litt likevel. Får se etterpå, kanskje vi besøker en av de andre lekeplassene i nabolaget.

Skrevet

Dere er heldige som har lekeplass i nærheten, Schaden! Vi bor på bygda så er finnes ingen lekeplass. Bare jorder og skog! :fnise:

Bunad har jeg lyst til å skaffe til L også. Skal flere av dere ha bunad til smårollingene? Hvor kjøper dere evt? Jeg har tenkt litt på å skaffe brukt..

Håper du får en kjempetrivelig hyttetur Stinelin! Og så flink gutte din er som greier å sette seg ned igjen etter at han har reist seg opp. Her står vi bare rett opp og ned til vi blir så slitne at det blir hyl og grin! :laugh: Prøver å vise han hvordan han kan komme seg ned, men det er visst ikke så interessant.

Skrevet

Her er det nesten for mange lekeplasser. :ler: Bor i borettslag-land, og alle borettslagene rundt her har minst én lekeplass, og ofte flere. Pluss ørten barnehager, skole, SFO, idrettsbane med skikkelig kult klatrestativ m.m. Blir litt sånn at Turnerose ikke klarer å bestemme seg for hvor hun vil hen. ;)

Svigermor driver med bunadssøm, så her får vi bunader enten vi vil eller ikke. :fnise: Hun syr dem sånn at det er litt til å vokse i, Turnerose har brukt den minste frem til i fjor, den er nå krympet ned igjen til Snorkfrøken-størrelse. Turnerose skal få ny i år som hun kan vokse i de neste 3-4 årene, tenker jeg. Kjøper bunadsskjorter og strømpebukser på NameIt, gidder ikke å bruke en formue på skikkelige skjorter fra Husfliden e.l. Men jeg vil tro det er mye sånt å få tak i brukt, ja?

God helg til alle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...