Gjest Dorey Skrevet 23. januar 2013 #3201 Del Skrevet 23. januar 2013 Shaden: God bedring til småtten! Hvis TV er det som må til en gang i blandt er det nok ikke noe problem. Men veldig slitsomt når det er sånn. ara: Huff, det var ganske dårlig gjort! Har dere pratet om det? Det skal jo ikke være sånn at du må ta alt. Det er veldig urimelig! En hel dag hjemme er jo en arbeidsdag det også, og det vil han nok se når han skal ha permisjon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 23. januar 2013 #3202 Del Skrevet 23. januar 2013 Det verste er jo at han blir HELT hypnotisert. Frem til det kom en mann og leste en Ole Brum-historie på Disney Channel (satt og leste i en bok). Da begynte søren meg småen å prate til tven (eller mannen på tven, ikke helt sikker). Puuh. Slitsom dag, satse på at det blir bedre i morgen. Ara: hva sier han da? Jeg ville satt meg ned med ham når humøret er bra hos begge og tatt en skikkelig prat om det. Hos oss tar gjerne mannen småen litt mens jeg lager ferdig middag. Etter middagen leker mannen litt med ungen, så mater jeg ham, før mannen pysjer. Vi bytter på å legge. Men det skal sies at det har tatt litt tid før vi kom så langt. Vi har hatt noen (tidvis) tøffe runder, nettopp fordi mannen ikke skjønte hvor PÅ du må være hele tiden når du er hjemme med en liten en. Spesielt før de kan ligge og leke for seg selv. Ja, mannen har vært på jobb og det har sikkert vært slitsomt, men å være hjemme med baby er slitsomt på en helt annen måte. Mannen og jeg har begge kontorjobber, med tidvis ganske høyt tempo. Likevel har jeg ikke vært i nærheten av å være så sliten av jobben som jeg kan bli av babyen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 23. januar 2013 #3203 Del Skrevet 23. januar 2013 Ja, jeg nevnte det med èn gang han sukket over å måtte tilbringe litt tid med sønnen sin. At det er godt for meg å få litt "fri". Han skjønte vel det, men han var jo sliten etter jobb må skjønne. Tror mange fedre ikke skjønner hvor slitsomt og intenst det faktisk er å være hjemme med babyen. For all del, jeg klager ikke og nyter all tiden jeg får med han, men man må dele litt på ansvaret... Han er jo innerst inne flink, men han tar det som en selvfølge at jeg skal ordne det meste... Vi får ta en prat igjen om litt Noen mannfolk må jo ha ting inn med t-skje også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 23. januar 2013 #3204 Del Skrevet 23. januar 2013 ara: Lurt å ta en prat når begge er i godt humør, som det ble foreslått Mannen her i huset er stort sett flink til å ta sin del av jobben, men de dagene både han og jeg er slitne når han kommer hjem fra jobb kan det bli litt surmuling - fra begge. Jeg har tenkt noen ganger at jammen skulle mannfolk få kjent på kroppen (og psyken) hvordan det er å gå hjemme med en liten baby. Tror nemlig ikke det blir helt det samme når Mannen skal være hjemme, for da er jo frøkna straks 10 måneder og de verste uvanene/periodene er over.. Men prøver å tenke at det er ikke noen vits i å irritere seg over det, for det er bare sånn det er. Kunne ikke falt meg inn å gått ut i arbeid igjen allerede etter at de 6 fastsatte ukene etter fødsel var over og overlatt resten av permisjonen til Mannen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 23. januar 2013 #3205 Del Skrevet 23. januar 2013 Jeg har vært endel ute av huset fra ganske tidlig, og har lagt opp til stor deltakelse fra mannens side fra første stund, så han vet veldig godt hva det innebærer å være hjemme med babyen. Han har derfor full forståelse for at det kan være krevende. Han slipper lett unna med husarbeidet, siden han gjør så stor del av utearbeidet. Må stadig minne meg selv på det når jeg synes han er sløv. Det jeg er mest nøye på (og kan bli skuffet over) er at han skal gi av seg selv når han er sammen med gutten. Ikke lese fagblad eller surfe på nette når de leker. Men han er veldig flink, så jeg sparer kritikken lengst mulig, og tar det heller opp som en generell prat eller bruker meg selv som eksempel, uten å "angripe". Vi prater mye om arbeidsfordeling, søvnbehov og egentid, og jeg føler at begge er rause for å få kabalen til å gå opp. Tidlig dressering av mannen er altså tingen her. Stinelin, hva med å starte barnehage første uka i august, så han er innkjørt i god tid før baby kommer? Det hadde vært veldig fint, men mener noen sa at barnehageåret fulgte skolen? Det må jeg sjekke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 23. januar 2013 #3206 Del Skrevet 23. januar 2013 Forresten, har dere sett denne bloggen om "The idle parent"? Det gleder meg å høre at jeg ikke må stå på pinne og følge opp konstant for at poden skal bli en fin gutt. Er vel forsåvidt inne på en del av det allerede, og det er litt tidlig å ta det helt ut, men noe jeg helt klart skal ha mer i tankene fremover. Mistenker at jeg føler morsfølelsen som kvelende fordi jeg har såpass høye krav til meg selv som mor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 24. januar 2013 #3207 Del Skrevet 24. januar 2013 Det hadde vært veldig fint, men mener noen sa at barnehageåret fulgte skolen? Det må jeg sjekke. Det følger skolen ift. august er den store inntaksmåneden, utover det er bare småsupplering. Det har noen felles høytider osv. Men vanlige barnehager er ikke stengt hele sommeren. Vår er stengt 2 uker i juli og 1 uke i julen. De anbefaler at de små har minst 3 uker sammenhengende sommerferie. Når du søker (før 1. mars) så skriver du ønsket oppstartsdato. Iallefall er det slik her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 24. januar 2013 #3208 Del Skrevet 24. januar 2013 Forresten, har dere sett denne bloggen om "The idle parent"? Det gleder meg å høre at jeg ikke må stå på pinne og følge opp konstant for at poden skal bli en fin gutt. Er vel forsåvidt inne på en del av det allerede, og det er litt tidlig å ta det helt ut, men noe jeg helt klart skal ha mer i tankene fremover. Mistenker at jeg føler morsfølelsen som kvelende fordi jeg har såpass høye krav til meg selv som mor. Veldig enig i det som står i bloggen. Mange barneeksperter har også vært i avisene og advart mot å ha for mye på programmet for barna støtt, for mange aktiviteter, de blir slitne og stresset. De trenger å få være hjemme og bare pusle med noe. Jeg er bevisst på at vi ikke skal gjøre noe hele tiden i helgene f.eks. Det må være rom for å puste. Og når vi gjør noe, så er det ikke striks plan og mål, da mer type tusle i skogen og se hva vi finner, hvor stien fører oss. Vi må ikke komme oss til DEN hytta innen kl 14. Det er også viktig å la barna få fred, ikke henge over dem hele tiden. La dem bli vant til å ha ansvar for seg selv, mens de leker på rommet eks. For de på våre babyers alder, så er det viktig å ikke forstyrre dem alltid når de er opptatt med noe, de skal lære seg å konsentrere seg om en oppgave. Vi liker heller ikke å bli forstyrret hver gang vi er i flyt-sonen. Når de begynner på skolen, er det en forutsetning at de kan fokusere og konsentrere seg om en oppgave. Så de må få øve. Mine tanker iallefall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 24. januar 2013 #3209 Del Skrevet 24. januar 2013 Forresten, har dere sett denne bloggen om "The idle parent"? Det gleder meg å høre at jeg ikke må stå på pinne og følge opp konstant for at poden skal bli en fin gutt. Er vel forsåvidt inne på en del av det allerede, og det er litt tidlig å ta det helt ut, men noe jeg helt klart skal ha mer i tankene fremover. Mistenker at jeg føler morsfølelsen som kvelende fordi jeg har såpass høye krav til meg selv som mor. Oi. Den boka fikk jeg lyst på. Tenker i samme retning jeg også.. Her er boka. Har bestilt masse fra denne nettsiden og det er ganske genialt da alle varer har fri frakt. Sparer en del kroner på det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 24. januar 2013 #3210 Del Skrevet 24. januar 2013 Enig i mye av det hun siterer i bloggen sin. Dette hørtes veldig ut som noe for pappan i huset også. Skulle ønske at jeg klarte å nyte lekestundene litt mer, men da må jeg nesten få ha pittelitt tid til å gjøre andre ting mens lillemann er våken. (Han er jo veldig mye våken om dagen!!) Ellers enig med deg, Stinelin, i at det er fint om pappan kan være litt mer fokusert mens han først leker med ungen. Blir fort til at lillemann sitter i fanget hans mens han sjekker alt mulig på nettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 24. januar 2013 #3211 Del Skrevet 24. januar 2013 Ellers enig med deg, Stinelin, i at det er fint om pappan kan være litt mer fokusert mens han først leker med ungen. Blir fort til at lillemann sitter i fanget hans mens han sjekker alt mulig på nettet. Det samme sliter vi med her. Egentlig er disse smarttelefonene en skikkelig forbannelse. Merker selv hvor mye oppmerksomhet de stjeler og prøver å være bevisst på å være PÅ når jeg er med ungen. Altså, la mobilen ligge. Jeg bekymrer meg igrunn for hvordan det påvirker disse små at oppmerksomheten vår og blikket er et helt annet sted når vi er sammen med dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 24. januar 2013 #3212 Del Skrevet 24. januar 2013 Det samme sliter vi med her. Egentlig er disse smarttelefonene en skikkelig forbannelse. Merker selv hvor mye oppmerksomhet de stjeler og prøver å være bevisst på å være PÅ når jeg er med ungen. Altså, la mobilen ligge. Jeg bekymrer meg igrunn for hvordan det påvirker disse små at oppmerksomheten vår og blikket er et helt annet sted når vi er sammen med dem. Dette er jeg litt bekymret for også. Leste en artikkel om det for bare noen dager siden, men finner den selvsag ikke igjen. Her sitter også pappa'n ned han på fanget mens han leser på netter. *Oppgitt* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 24. januar 2013 #3213 Del Skrevet 24. januar 2013 Jeg pleier ikke å leke med E om han synes det er ok å leke på gulvet, og da ser jeg ingen grunn til å ikke lese/surfe/rydde/whatever. Vi leker likevel ganske mye, i senga når han våkner, når vi skifter bleie, når han skal dusje/bade, når vi skal spise, osv. Mobilen og ipaden bør helst legges vekk når babyen skal ha oppmerksomheten, for å være fraværende mentalt er nesten verre enn å være fraværende fysisk (i mine øyne ihvertfall). Jeg prøver også å være obs på at det han ser meg og faren gjøre er det han lærer at voksne gjør, og da vil jeg gjerne at han lærer noe annet enn at vokse bruker all tiden på skjermer. Den bloggen Stinelin linket til var fin 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 24. januar 2013 #3214 Del Skrevet 24. januar 2013 Tenker det samme som deg, Nektarin. De siste ukene har det faktisk stort sett gått greit å legge småen på gulvet på kjøkkenet mens jeg ordner ting der også. Gi ham en stekespade eller sleiv og han er kjempefornøyd med å se på meg, mens han kakker hakk i parketten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 24. januar 2013 #3215 Del Skrevet 24. januar 2013 Vi gjorde en avtale for en stund siden om at telefonene skal legges bort 16-19 for da skal vi være med ungene. Fordi vi begge surret for mye med det, uvanen vokste. For min del også på dagtid, selv om jeg surfer litt når jeg ammer fortsatt, eller han dupper. Samme med tv for meg, men det er fordi JEG har best dager hvis jeg ikke slår på tv. Pappan her er veldig flink til å leke ned barn, og veldig utholdende. Jeg tror han koser seg like mye som barna. Jeg har lagt meg i selen, og trikset for meg er å gjøre ting som også jeg liker i utgangspunktet. Så jeg maler og bygger lego og hopper i senga og baker/koker, og holder meg igrunn unna gravemaskiner og traktorer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 25. januar 2013 Forfatter #3216 Del Skrevet 25. januar 2013 Der reiste hun seg opp, gitt! Ved bordet, altså. Sto bittelitt før hun dumpet ned på rumpa igjen, litt forskrekket. Tiden der mor kan slappe av i sofaen er definitivt forbi. Og tidligere, da hun hadde bæsjet i potta, lå det et lite øye og kikket opp på meg da jeg skulle tømme det i do... Hun har altså funnet et sånt klistremerkeøye fra Turneroses fiskedam (sånn som går rundt, vet dere, med magnetfiskestang...) og spist det. God kontroll på pinsettgrepet! *dagens skryt* 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 25. januar 2013 #3217 Del Skrevet 25. januar 2013 Haha! Herlige Snorkfrøken! Småen jobber fremdeles med å komme seg opp på alle fire. Blir en del tryn, men heldigvis ikke mye grin. Skulle egentlig bakt ut brød som står til heving nå, men jeg er smokk for en liten snørrunge som ikke helt vet om han vil sove eller sutre. Jaja, blir overhevet, men sikkert etanes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 25. januar 2013 #3218 Del Skrevet 25. januar 2013 av Snorkfrøken sitt kosthold Min har ikke kommet opp i krabbestilling helt enda, men åler seg nå bakover. Inni mellom ihvertfall fortsatt går det mest i å makke seg rundt i ring på magen, og rulle litt når han vil lenger bort. Vi har lekt blåse-på-magen-leken mange ganger med han, og nå har han begynt å gjøre det på oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 25. januar 2013 #3219 Del Skrevet 25. januar 2013 Maksimalt creepy damer på tv Norge nå. Bruker en fantasilion penger på dukker som ser ut som ekte babyer. De er DRITEKLE! Både dukkene og damene... Æææh! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 25. januar 2013 #3220 Del Skrevet 25. januar 2013 Lillemann satte seg opp på rumpa i går og har lært seg å krabbe bakover i dag. Kjeeeempestolt! Smiler fra øre til øre når jeg skryter av ham. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå