Gå til innhold

Jeg fant en minikattunge...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er overhodet ikke tull. Det er faktisk derfor så mange av de forsvunnede kattene i aviser, på finn.no og plakater er under ett år. En annen ting er at enkelte katteeiere ikke vet hvor tidlig en hunnkatt kan komme i fruktbar alder, slipper ut katta og blir helt sjokkert når den kommer hjem med stor mage og melk i pattene...

Jeg har holdt mine katter inne i et halvt år (til de var kastrert), og det gikk da helt fint. Jeg hadde dem ute en sjelden gang under oppsyn, men slapp dem aldri ut alene. Det gikk helt utmerket.

jeg gjorde noe dumt med elste pusen, og tok henne med ut i bånd når hun var 4-5-6mnd eller noe sånt, og når hun først fikk smaken på utelivet, måtte vi passe på alt av vinduer, dører ol.. hun sto rett på innersiden av døra når vi kom hjem, så vi måtte skvise oss inn døra, så hun ikke kom seg ut.. hun sto å skrapte på døra, mjaua på vinduene.. så dette skal jeg ikke gjøre igjen med lille-pus, før hun er sterilisert og kan få lov å gå på egenhånd etterhvert.. :jepp:

fikk vondt av elste-pus når jeg måtte holde henne inne i nesten 2mnd før hun fikk gå alene, etter hun fikk en "tease" når vi var ute med båndet... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og nå tisser den i dokassen sin. Flinke pus! :klappe:

Endret av Tornerosa
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bestilt en sjekk hos dyrlegen, hvor helsen til katten blir vurdert, alderbestemmelse, kjønnsbestemmelse og første vaksine. Etter første vaksine, må du tilbake etter fire uker for ny vaksine (dette er grunnvaksinene), og etter det er det kun en gang i året du trenger å tenke på vaksine. Kan være greit å kastrere/sterilisere katten når den blir litt eldre, slik at det ikke blir kattunger. :) Og som noen andre her nevnte, kattunger har ikke ferdig retningssans før de nærmer seg året (fra 6 mnd, men individuelt). Så pus bør holdes inne, evt kun være ute under oppsyn frem til da. Veldig lett for pusen å komme seg bort, dersom de blir jaget av en hund eller katt som er større enn dem, eller om de glemmer seg helt der de følger etter en sommerfugl. Min pus gikk seg bort da han var 6 mnd gammel (hans retningssans var ikke på plass før han var nærmere ett år). Men det viste seg, etter to dager, at han hun var 200 meter hjemmefra. Men han fant altså ikke veien hjem.

Og så råder jeg deg på det varmeste å skaffe forsikring! Min pus ble påkjørt for snart to uker siden, og vi har fått regninger på til sammen 36 000 kr. Enda står det igjen en del, han må gjennom en siste operasjon, samt bandasjeskift en gang i uken i flere måneder fremover. Han ble påkjørt, og jeg priser meg lykkelig for at jeg forsikret han bare to uker før ulykken.

Hvis pusen ser sunn og frisk ut nå, så ser jeg ingen grunn til å ta den til dyrlegen. For å finne ut hvilket kjønn det er, så finner du sikkert bilder på nett. Er det en gutt, så vil du etterhvert ikke være i tvil.. Det er sikkert også mulig å finne en oversikt over størrelse/vekt og alder på nettet.

Om du trenger vaksine kommer an på hvor du bor. Det er noe man gjør i byer og på rasekatter. Vi bor på landet og har aldri fått vaksinert noen av de kattene vi har hatt, og ingen har vært syke. Ingen jeg kjenner, bortsett fra et par stk med rasekatter, har vaksinert kattene sine.

I fjor var det registrert et par tilfeller av kattepest i kommunen her jeg bor. Det ble da anbefalt at de som bodde i et bestemt boligområdene vaksinerte kattene sine. Det var da mange villkatter og mange huskatter i det området på den tiden.

Markkur kan være lurt å gi den 2-3 ganger i året da, hvertfall når den begynner å ferdes ute.

Hvis du ønsker at katten skal pines gjennom masse operasjoner og medisinering ved eventuelle ulykker eller sykdom, så er det helt klart lurt med forsikring, for dyrlegeregninger kan fort bli store.

Jeg for min del ønsker heller å avlive katten dersom den skader seg stygt eller blir veldig syk.

Man kan ikke forklare en katt at om 2-3-4 uker bli det bra igjen. Imens pines den i uvitenhet, stakkar..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den spiser fint selv, (noe det høres ut som den gjør) trenger den egentlig ikke morsmelkserstatning. Men det kan du høre om når du besøker dyrlegen, hva han/hun synes.

Forøvrig: :rodmer::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at det finnes slike gode mennesker som deg!

Bare en ting: pass på at det virkelig bare er litt varme i badegulvet. Kan fort bli for varmt for de pelskledde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare en bitteliten lunk på baderomsgulvet, knapt kjennbart. ;)

To naboer har to katter hver, jeg skal høre litt med dem angående vaksinering, hva de har gjort. Det er jo fint å være ansvarsfull ift. katten sin (dyrene sine), men jeg har en følelse av at ting kan ta litt av. Som min far sier; i gamle dager fikk kattene brød, melk og menneskemat, og alle kattene vi hadde (bodde på gård) levde altfor lenge!

Pus virker sunn og frisk nå, synes jeg. Hun (jeg har en følelse av at det er en jente :sprettoy: ) har spist lite i dag, og som sagt vært ganske slækk, men kanskje var hun bare litt forspist. Tror ikke hun har bæsja i dag, heller. Men nå har hun lekt med musa si på golvet i en time, og er fortsatt ikke lei. Og slikker nå tallerkenen min for creme fraiche, men det bør hun vel egentlig ikke få lov til...

Noen som har noen formening om alderen på den katten jeg postet link til nederst på forrige side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hvertfall bedre lykke denne gangen. Jeg har gjort x antall forsøk på å skaffe meg katt i barndommen. Men med en mor som hyperventilerer og nærmest besvimer om en katt nærmer seg... :roll:

Den første fant jeg i en gjenfrossen minielv, jeg og venninnen min. Vi hogget den løs av isen, og bar den med oss en kilometer hjem. Der spylte vi den med hageslangen, i håp om at den var levende. Den var definitivt død.

Den andre fant jeg også ute, jeg kan ha vært sju år. Jeg lurte den med meg inn på rommet, og greide å holde den skjult i tre dager. Til slutt tisset den i sengen min, og mamma trodde ikke på forklaringen om at det var jeg... :sjenert:

Den tredje dukket opp en januarmorgen, vi hadde dengang to kaniner som sov tettitett i uthuset, de hadde innhegning ute og mulighet til å gå inn. En morgen da jeg skulle fore dem før jeg gikk på skolen, lå den en liten pus oppå/mellom kaninene, og sov. Den stakk av hvis man nærmet seg, så jeg fikk aldri tak i den. Men den sov oppå kaninene i en ukes tid, før den plutselig var borte.

Den fjerde fant jeg i Mexico, det var en siameseraktig katt, i hvertfall var den hvit med litt brunt, og hadde blå øyne. Den fikk jeg gitt bort. (Dagen etter fant jeg en hundevalp i en bergsprekk, den fikk også et hjem.)

Men det ble aldri noen katt, altså. Men nå... Det kjennes ut som om pus har kommet for å bli, selv om jeg i sterke øyeblikk tenker at det er dumt, iom allergien min.

Nusse, har ungene døpt den... :sjenert:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Mtp allergien din: Snakk med legen om det finnes muligheter for vaksine eller noe.

Og hold døren til soverommet deres lukket; er ikke noe særlig hvis pus skulle finne på å sove på hodeputen din..

Det samme gjelder ren klesvask osv.

Og støvsug ofte, med bra filter.

Ellers kan jeg anbefale noe sånt som dette.

Det har funket fint for svogeren min som bor i samme hus som oss og er ganske allergisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare en bitteliten lunk på baderomsgulvet, knapt kjennbart. ;)

To naboer har to katter hver, jeg skal høre litt med dem angående vaksinering, hva de har gjort. Det er jo fint å være ansvarsfull ift. katten sin (dyrene sine), men jeg har en følelse av at ting kan ta litt av. Som min far sier; i gamle dager fikk kattene brød, melk og menneskemat, og alle kattene vi hadde (bodde på gård) levde altfor lenge!

Pus virker sunn og frisk nå, synes jeg. Hun (jeg har en følelse av at det er en jente :sprettoy: ) har spist lite i dag, og som sagt vært ganske slækk, men kanskje var hun bare litt forspist. Tror ikke hun har bæsja i dag, heller. Men nå har hun lekt med musa si på golvet i en time, og er fortsatt ikke lei. Og slikker nå tallerkenen min for creme fraiche, men det bør hun vel egentlig ikke få lov til...

Noen som har noen formening om alderen på den katten jeg postet link til nederst på forrige side?

De på bildet er vel mellom 4-6 uker, tror jeg. Men dette kan dyrlegen bedre enn meg.

Det er ganske lett å se om det er gutt enn jente. Hvis baken til katten ser ut som et 8-tall så er det jente, og hvis den har en liten pung under anus så er det gutt. Hannkatt bakfra

Koselig å lese som sånne folk som deg TS (og katten) :)

Edit: glemte å si at jeg offisielt er allergisk mot katter, allergitestene slår ut som bare det, men det allikevel ikke alle katter jeg reagerer på :)

Endret av Mr.Omg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knaing kan nok ha noe å gjøre med at den har blitt tatt fra moren for tidlig. Det er ofte et typisk tegn på voksne katter at de har blitt tatt vekk for tidlig når de fremdeles knar.. men det er jo ingenting du kan gjøre noe med, ville egentlig bare si at det er så FANTASTISK GODT å lese om mennesker som deg! Stå på! :klappe:

Ang. det med å "ta av" så ja - man blir gjerne litt hypokonder med disse dyra. ;) Men kvalitetsfôr, kastrering samt vaksiner og å selvfølgelig gå til veterinæren når man mistenker at noe ikke er som det burde være, er egentlig mer enn nok. :) Da har man gjerne en sunn og frisk katt som man med stor sannsynlighet får gleden av å ha rundt seg i mange år fremover. :rodmer:

Og ang. allergi - klin litt PetalCleanse på katta, det er det MANGE som går god for at hjelper! :) Å vende katta til å bades er heller ingen dum idé, kombinert med medisiner kan det godt være at du vokser det av deg rimelig kjapt. Uansett.. stå på videre, skikkelig godt å lese slike innlegg! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ta den lille med til dyrlegen du, samme hva enkelte anonyme røster skulle finne på å mene.

En genrell helsesjekk er aldri bortkastet :) Vetrinæren sjekker generell helsestatus, tannkjøtt, lunger, ører, øyne osv :)

Vaksine er sterkt anbefalt/nærmest påkrevet - det er som sagt 2 vaksiner med 1 mnds mellomrom, - og så 1 årlig re-vaksninering. De som skulle være i tvil bør lese denne tråden :(

Et eller annet sted i landet bryter det alltid ut kattepest i løpet av året,

Chip og "ID" i øret vil jeg sterkt anbefale :)

Ut fra bildet så er det nok ikke så veldig gamle skrotten du har fått i hus :)

Men, jeg får aldri noen premie for å tippe riktig alder på kattunger.... :fnise:

Et klore/klatre stativ eller bare et klorebrett er lurt :) Høres ut som det er en Ikea-mus som får luftet seg om dagen :fnise:

Badet er en fin plass å bo når det er slik som du forteller der (lunkent på gulvet, mat og vann og do.kasse som er i bruk :)

Bruk forumet for alt det er verd (og litt til) :)

Edit: Siden pusungen har flyttet inn på badet: do-lokket anbefales å være nede når ingen sitter på do ! Små puser er uhyggelig spretne og nysgjerrige. Den kombinasjonen kan fort føre til at en liten tass havner i do-skålen. Og der kommer den seg ikke opp av seg selv.

Endret av Lille-pus
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pusen ser sunn og frisk ut nå, så ser jeg ingen grunn til å ta den til dyrlegen. For å finne ut hvilket kjønn det er, så finner du sikkert bilder på nett. Er det en gutt, så vil du etterhvert ikke være i tvil.. Det er sikkert også mulig å finne en oversikt over størrelse/vekt og alder på nettet.

Om du trenger vaksine kommer an på hvor du bor. Det er noe man gjør i byer og på rasekatter. Vi bor på landet og har aldri fått vaksinert noen av de kattene vi har hatt, og ingen har vært syke. Ingen jeg kjenner, bortsett fra et par stk med rasekatter, har vaksinert kattene sine.

I fjor var det registrert et par tilfeller av kattepest i kommunen her jeg bor. Det ble da anbefalt at de som bodde i et bestemt boligområdene vaksinerte kattene sine. Det var da mange villkatter og mange huskatter i det området på den tiden.

Markkur kan være lurt å gi den 2-3 ganger i året da, hvertfall når den begynner å ferdes ute.

Hvis du ønsker at katten skal pines gjennom masse operasjoner og medisinering ved eventuelle ulykker eller sykdom, så er det helt klart lurt med forsikring, for dyrlegeregninger kan fort bli store.

Jeg for min del ønsker heller å avlive katten dersom den skader seg stygt eller blir veldig syk.

Man kan ikke forklare en katt at om 2-3-4 uker bli det bra igjen. Imens pines den i uvitenhet, stakkar..

Det er aldri bortkastet å ta en helsesjekk på en katt du ikke vet hvor kommer fra. Det kan fort være øremidd, innvollsorm, sår mm. som kan være greit at en veterinær får se på. Om katten viser seg å være helt frisk, er det jo ingenting bedre enn det. Dessuten må pus få vaksine, og så vidt jeg vet, er dette mot kattepest og katteinfluensa. Kattepest er en smertefull og forferdelig død for katten, så jeg ser virkelig ikke problemet med å bruke 300 - 400 kr året på vaksine... (jeg bor i Oslo, men min klinikk tar 350 kr for en vaksine, dette inkluderer også helsesjekk).

Hvorfor er det ensbetydende med at katten kommer til å lide dersom man tar forsikring? Når veterinærene sier min katt kommer til å bli helt frisk igjen, men at det er en litt humpete vei til målet, så anser jeg faktisk det som helt ok. Jeg synes faktisk mer synd på katten som må bøte med livet fordi eieren ikke ønsker å bruke penger på den, enn katten som må være inne i to uker etter skade/sykdom før den kan slippes ut igjen og ha et fullverdig liv.

Ta den lille med til dyrlegen du, samme hva enkelte anonyme røster skulle finne på å mene.

En genrell helsesjekk er aldri bortkastet :) Vetrinæren sjekker generell helsestatus, tannkjøtt, lunger, ører, øyne osv :)

Vaksine er sterkt anbefalt/nærmest påkrevet - det er som sagt 2 vaksiner med 1 mnds mellomrom, - og så 1 årlig re-vaksninering. De som skulle være i tvil bør lese denne tråden :(

Et eller annet sted i landet bryter det alltid ut kattepest i løpet av året,

Chip og "ID" i øret vil jeg sterkt anbefale :)

Ut fra bildet så er det nok ikke så veldig gamle skrotten du har fått i hus :)

Men, jeg får aldri noen premie for å tippe riktig alder på kattunger.... :fnise:

Et klore/klatre stativ eller bare et klorebrett er lurt :) Høres ut som det er en Ikea-mus som får luftet seg om dagen :fnise:

Badet er en fin plass å bo når det er slik som du forteller der (lunkent på gulvet, mat og vann og do.kasse som er i bruk :)

Bruk forumet for alt det er verd (og litt til) :)

Edit: Siden pusungen har flyttet inn på badet: do-lokket anbefales å være nede når ingen sitter på do ! Små puser er uhyggelig spretne og nysgjerrige. Den kombinasjonen kan fort føre til at en liten tass havner i do-skålen. Og der kommer den seg ikke opp av seg selv.

AMEN! :)

Endret av Green Lady
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen katter kan være smittet av kattepest uten at eier har noen anelse, og da kan de spre det videre til katter som kanskje blir kraftig rammet og dør. Først da kommer det ut i advarsler. Å ikke vaksinere fordi man ikke har hørt om noen tilfeller i sitt område er bare uansvarlig.. Jo flinkere folk er til å vaksinere jo fortere utrydder vi denne svartens sykdommen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Alle kattunger skal til dyrlegen for grunnvaksiner, helsesjekk og ormekur uansett om den er frisk eller så smått syk. Så vil anbefale deg å ringe dyrlegen for å høre om de har ledig time =) Det er litt dyrt visse deler av landet, men om du tar din tid og googler rundt kan du nok finne deg en bra klinikk som i tillegg har greie priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tråder som dette,og mennesker som TS, varmer hjertet mitt :rodmer: :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på bildet og det er vanskelig å bestemme alder. Vil tippe 4-6 uker gammel. Det er lettere å avgjøre når man ser kattungen bevege seg. Ta pus til veterinær og få vaksine og en helsesjekk med det samme. Og du må sterilisere den. Det fødes for mange kattunger og er et alvorlig problem mange steder. Hvis den er sterilisert og allergien din gjør at du ikke kan beholde den, er det lettere å omplassere en pus som er sterilisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ringte smådyrklinikken i morges, og skal ta meg en tur med pus i morgen. Så får jeg høre hva han sier og mener om ting, også.

Det er ikke toalett på badet, det er separat, så den slags ulykker skal vi nok unngå. ;)

Hvis det er en jentepus, da steriliserer man vel ikke? P-piller, vel? For sterilisering av hunnkatter er vel en ganske stor operasjon? I hvertfall er det sånn med kaniner.

Pus var forresten en liten meter utpå verandaen i dag, hvor kaninene står. De ble ganske forskrekket, kan man si. :ler: Må se an hvordan den biten går, hvis det blir bare stress for kaninene å ha pus rundt buret, må vi finne en løsning på det.

Og den eeeelsker musa si!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har fått med meg, så øker p-piller sjansen for kreft drastisk. Dessuten kan man aldri være sikker på om katten får i seg pillen, den kan f.eks. kaste opp. Sterilisering (eller, det heter jo egentlig kastrering for begge kjønn) på hunkatt er et lite inngrep. Vi leverte katten vår før timen, og fikk beskjed om å komme tilbake etter noen timer for å hente henne. Jeg lurer meg på om de fjerner både livmor og eggstokker? Uansett, fordelen er hvertfall at pus ikke vil få løpetid da alt fjernes. Og at man ikke får uønskede kattunger, da :)

Høres ut som et lite sjarmtroll dere har fått. Eller, dere har blitt valgt av et lite sjarmtroll :rodmer:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sterilisere/kastrere pusen. Det kalles kastrering når det gjelder begge kjønn. Det er en liten operasjon. P-piller er ikke sikker prevensjon. Katten kan kaste opp og det skjer ofte nok til at det blir unger. Den kan også begynne å vandre litt og da får du ikke gitt pillen. I tillegg er p-piller kreftfremkallende.

Du kan spørre veterinæren om du kan få det billigere siden det var en kattunge du fant som kan betegnes som en villkatt. Men vanligvis koster det bare 1000-1500 kroner.

Jeg fant en kattunge og fikk den sterilisert. Den dagen jeg ble allergisk var det lettere å få gitt den bort siden de nye eierne slapp å tenke på faren for å få kattunger.

Hvis du ikke har penger, kan du kontakte matilsynet og melde den inn som en katt som er funnet og tilby deg å være fosterhjem inntil videre. De vil da betale for kastrering og går det bra med allergi osv. får du beholde den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips & råd! :)

Når steriliserer man en katt, da? Alder?

Jøss, betaler mattilsynet for kastrering hvis man finner en katt og tar vare på den? Det hørtes jo litt luksuriøst ut, men føles kanskje litt juksete når jeg allerede har bestemt meg forå beholde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...