Gå til innhold

Jeg fant en minikattunge...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er du som må jukse litt hvis du ikke har råd til sterilisering selv. Hvis du tilbyr deg å ta vare på katten og får status som fosterhjem, kan de gå med på det. Du har funnet den. Alternativet er å levere den inn. Men når du rapporterer funnet av kattungen og forklarer at din samboer er allergisk, vil de kontakte dyrevernet og hvis du kan ha katten så lenge allergien ikke blir verre, kan du få den sterilisert.

Det kalles ikke juks, men er en ærlig sak. Det eneste du lar være å si er at du ville beholdt den selv, men det kan du ikke vite i og med at det er allergi i familiens hus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Masse god informasjon her :)

- en av mine personlige favorittsider for nye og gamle katte-"eierer" :)

Kastrering av en hunkatt koster et sted mellom 1500 og 2000 kroner.

Det er kirurgisk fjerning av livmor og eggstokker. En rutineoperasjon hos vetrinæren, ganske så fort gjort.

Pusungen din/deres er foreløpig så liten at de fleste vetrinærer vil vegre seg for å kastrere pusungen dersom det er en hunkatt, men spør vetrinæren nårtid dere skal komme tilbake for det inngrepet :)

Lille-frøknen min var 9 mnd da vetrinæren ville kastrere henne. Hun er i utgangspunktet liten, og veide ikke all verden før hun ble såpass gammel.

P-piller er en meget usikker prevensjonsform for katter ("Hvor er pus ? Det er pille-dag i dag.....", Oppkast (typisk hårball + p-pille), diare (med ekspressfart gjennom mage og tarm)).

I tillegg til den usikkerheten med om pus virkelig har fått i seg pillen, og at pillen har blitt tatt opp i kattekroppen, så er det desverre slik at katter som går på p-piller over lengre tid i de fleste tilfeller får jurkreft.

LItt info (advarsel for bildene) finnes her hele broskjyren omhandler. Ber pent de tvilende om å lese hele brosjyren !

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Å se forskjell på hann og hunn skal være høvelig greit når katten begynner å bli i den alderen TS' nye familiemedlem er i. En grei huskeregel er at hunner har "to hull tett i tett" mens hanner har to åpninger et stykke fra hverandre (og en pung i tillegg, men den vises ikke så godt når kattungene er så små).

Se eksempel her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg tørr slippe den ut med oppsyn, heller. Er livredd for at den skal få "ånden" over seg, og bare løpe avgårde. Vil i hvertfall vente til den er 100% trygg på oss, og det er mulig å få tak i den om den skulle bli i sprinterform.

Haha, den fikk en leketøymus fra Ikea å leke med, en sånn kosedyraktig sak, og den går helt amok på golvet her i leken! :ler: Skyver den rundt på den glatte parketten, spinner og galopperer!

Klem til deg som tar deg av en kattunge i nød:) Her dukket det opp en liten tass på ca 10 uker i fjor sommer, hun var bare skinn og bein. Fant aldri eierne hennes, var midt i sommerferien, og mulig noen hadde fått et "hoppsankull" og bare var glad til for at hun ble borte... Så små kattunger skal IKKE være borte fra moren sin, og hvertfall ikke ute på egne labber:(

Hun ble hvertfall værende her, har blitt kastrert og etterhvert fått fire "søsken". En hittekatt til, og tre rasekatter:)

Her er alle kattene innekatter, og i sommer har de fått kattegård. Da unngår vi påkjørsler, smittsomme sykdommer som Fiv (katteaids, ingen vaksine, og 100%dødelig) og Felv (katteleukemi, virus, også dødelig)sadistiske drittsekker, og at andre forer på dem og etterhvert overtar katten... Har uansett fertile rasekatthunner, og jeg ønsker ikke blandingskull, og p-piller er ikke 100% sikkert, så da er det ikke snakk om å ha dem som utekatter...

Enkelte hevder at alle katter bør få være ute, og at det er det eneste naturlige for dem. Tull i mine øyne, katter er ikke skapt for norsk klima, og klarer seg egentlig dårlig hvis de kommer vekk fra hjemmet. Det er 100 000 hjemløse katter i Norge, og hver eneste en av dem stammer fra noens huskatter...

Anbefaler deg å klippe klør, her tar jeg dem ca hver 14. dag. Og skaffe et eller annet de kan klore på. Her har vi takhøye stativer, og det trengs til fem katter, men da har de jo hengekøyer og huler og full pakke også. De klorer aldri på møbler. Men, hvis du etterhvert slipper ut katten, da må du ikke klippe klørne lenger, da trenger de dem til selvforsvar...

Tråkkinga er, som andre har skrevet, et tegn på at katten koser seg. Her har jeg ei som tråkker med alle fire beina samtidig, og hun ser ut som om hun er helt borte, ser skikkelig lurt ut;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pusen ser sunn og frisk ut nå, så ser jeg ingen grunn til å ta den til dyrlegen. For å finne ut hvilket kjønn det er, så finner du sikkert bilder på nett. Er det en gutt, så vil du etterhvert ikke være i tvil.. Det er sikkert også mulig å finne en oversikt over størrelse/vekt og alder på nettet.

Om du trenger vaksine kommer an på hvor du bor. Det er noe man gjør i byer og på rasekatter. Vi bor på landet og har aldri fått vaksinert noen av de kattene vi har hatt, og ingen har vært syke. Ingen jeg kjenner, bortsett fra et par stk med rasekatter, har vaksinert kattene sine.

I fjor var det registrert et par tilfeller av kattepest i kommunen her jeg bor. Det ble da anbefalt at de som bodde i et bestemt boligområdene vaksinerte kattene sine. Det var da mange villkatter og mange huskatter i det området på den tiden.

Markkur kan være lurt å gi den 2-3 ganger i året da, hvertfall når den begynner å ferdes ute.

Hvis du ønsker at katten skal pines gjennom masse operasjoner og medisinering ved eventuelle ulykker eller sykdom, så er det helt klart lurt med forsikring, for dyrlegeregninger kan fort bli store.

Jeg for min del ønsker heller å avlive katten dersom den skader seg stygt eller blir veldig syk.

Man kan ikke forklare en katt at om 2-3-4 uker bli det bra igjen. Imens pines den i uvitenhet, stakkar..

Å kjære vene, her kom det mye tull på en gang... ALLE katter bør vaksineres, selv mine huskatter, som ikke engang er utekatter vaksineres...

Og selvfølgelig børe hun ta med katten til dyrelege når den spyr og er slapp...

Forsikring dekker ikke bare skader som fører til ukesvis med plager. Om ei hukatte får livmorbetennelse så må den kanskje kastreres, og det er da en kapp operasjon, som ikke er spesielt plagsom for pus. Eller om den svelger ett eller annet som setter seg fast i systemet, og dermed trenger operasjon. Det er ikke bare alvorlige skader etter påkørsler den dekker...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke forklare en katt at om 2-3-4 uker bli det bra igjen. Imens pines den i uvitenhet, stakkar..

Dette var det faktisk en dyrlege som sa til meg i forbindelse med vurdering av amputasjon av en fot etter en ulykke.

Hvorfor er det ensbetydende med at katten kommer til å lide dersom man tar forsikring? Når veterinærene sier min katt kommer til å bli helt frisk igjen, men at det er en litt humpete vei til målet, så anser jeg faktisk det som helt ok. Jeg synes faktisk mer synd på katten som må bøte med livet fordi eieren ikke ønsker å bruke penger på den, enn katten som må være inne i to uker etter skade/sykdom før den kan slippes ut igjen og ha et fullverdig liv.

Hvem har sagt at å forsikre katten er ensbetydende med at den kommer til å lide?

Jeg mener katten lider dersom den må gjennom store operasjoner, ha smerter i fler uker, gå med bandasje i flere måneder og kanskje få varige men. Dette har ingenting med hva det koster eller om det er forsikringsselskapet eller katteeieren selv som har betalt for det.

I mange tilfeller er det faktisk best å avlive.

Sterilisering og andre små/enkle inngrep er selvsagt helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du skrev i et innlegg tidligere at den ikke virket så interessert i vann? Har du vannskålen ved siden av matskålen? I så fall kan det være grunnen :P Min katt nekter å drikke vann som står rett atme maten. Leste det hadde noe med at de "naturlig" ikke fant vannet rett atme maten. Så vi må ha vannskålen hennes i et annet rom. Stakkaren tørstet nesten ihjel da hun var hos svigers da vi var bortreist fordi de hadde vannet rett atme maten :P De tok heldigvis hintet da hun prøvde seg på deres vannglass hele tiden, så da satt de vannskålen hennes i stua :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var det faktisk en dyrlege som sa til meg i forbindelse med vurdering av amputasjon av en fot etter en ulykke.

Hvem har sagt at å forsikre katten er ensbetydende med at den kommer til å lide?

Jeg mener katten lider dersom den må gjennom store operasjoner, ha smerter i fler uker, gå med bandasje i flere måneder og kanskje få varige men. Dette har ingenting med hva det koster eller om det er forsikringsselskapet eller katteeieren selv som har betalt for det.

I mange tilfeller er det faktisk best å avlive.

Sterilisering og andre små/enkle inngrep er selvsagt helt ok.

Nå vet jeg ikke om du var den anonyme bruker som siterte meg tidligere, men jeg antar det. Det er litt vanskelig å skille dere..

Uansett, for mitt vedkommende er katten 2,5 år, og full av liv. Veterinærene er veldig positive, og katten kommer til å bli tilnærmet 100 % igjen når den er friskmeldt. Eneste er at han må lære seg å svinge ut med poten når han går, da han ikke kan bøye den.

Det var også du (antar jeg, igjen, vanskelig med anonyme brukere, så beklager om du er en annen), som skrev at "forsikring er greit, hvis du vil at katten skal pines gjennom masse operasjoner og medisinering ved eventuelle ulykker eller sykdom, er det helt klart lurt med forsikring". Jeg tolker det som at du mener forsikring er unødvendig, for da kommer katten til å lide fordi eier faktisk har penger å bruke på den. Noe jeg ikke kunne vært mer uenig i!

Jeg er enig i at i mange tilfeller er avliving det beste, men når samtlige veterinærer er positive, og pusen selv er positiv, anser jeg ikke avlivning som et alternativ. Ikke når pusen min faktisk kommer til å bli frisk. Igjen, han er 2,5 år gammel, og har maaaaange gode år igjen foran seg :jepp:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for enda flere tips og gode råd!

Vi har vært på smådyrklinikken i dag, pus ble "undersøkt" av en ikke veldig kyndig ung person, vedkommende kunne ikke engang antydet alder eller si om det var en jente eller gutt. Så en annen person ble tilkalt, og vi endte opp med 8-9 uker og at det er en jentepus. Fortsatt litt tynn, fikk jeg høre. Men hun spiser bra, tror jeg, og har tydelig blitt litt større på de ti dagene hun har bodd hos oss. Så fikk vi resept på ormekur, betalte 365 kroner og dett var dett. Kastrering ved 6 måneders alder, og chip når hun begynner å gå ute.

Er chip mye bedre enn halsbånd med sånn liten dingsevedheng med adresse og telefonnummer i?

Jeg tror forresten at pus sliter litt med magen, synes avføringen virker så hard og tørr, og nå tror jeg jammen ikke hun har gjort nr. 2 siden i går kveld. Hvor ofte pleier en sånn liten en å ha avføring?

Først i dag fikk ungene vite at vi beholder pus. På én betingelse, sa jeg, at jeg slipper å kalle den NUSSE! :ler: Så vi få se, jeg kan strekke meg til at Nusse kan være mellomnavnet, men synes vel det er litt vel lite oppfinnsomt og en smule sukkersøtt og...simpelt. :fnise:

Akkurat nå jager den en stankelben rundt i sofaen her!

Og så har den fått seg klorebrett som den allerede elsker å leke med.

Enda et spørsmål: Kattemat er jammen svinedyrt! Hva av vår vanlige mat kan pus spise? Rå kjøttdeig, har jeg lest. Og beinfri fisk, regner jeg med. Kyllingkjøtt? Pappa ga den en lite brødskive med leverpostei på, den elsket det og slikket golvet der skiva hadde ligget i lange tider etterpå, men jeg regner med at det er fy-fy å gi katta brød, også. Det er jaggu ikke enkelt å ha dyr i våre dager! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, nå hadde den en skikkelig hosteseanse, den var i full sving med klorebrettet sitt da jeg hørte noen rare lyder, det varte i tyve sekunder, så fortsatte den å leke. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Oj, nå hadde den en skikkelig hosteseanse, den var i full sving med klorebrettet sitt da jeg hørte noen rare lyder, det varte i tyve sekunder, så fortsatte den å leke. :klo:

Sikkert nysing. Noen ganger får katter sånne nysekuler. Hvis de ikke er plaget av det (får det ofte) er det ikke noe å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for enda flere tips og gode råd!

Vi har vært på smådyrklinikken i dag, pus ble "undersøkt" av en ikke veldig kyndig ung person, vedkommende kunne ikke engang antydet alder eller si om det var en jente eller gutt. Så en annen person ble tilkalt, og vi endte opp med 8-9 uker og at det er en jentepus. Fortsatt litt tynn, fikk jeg høre. Men hun spiser bra, tror jeg, og har tydelig blitt litt større på de ti dagene hun har bodd hos oss. Så fikk vi resept på ormekur, betalte 365 kroner og dett var dett. Kastrering ved 6 måneders alder, og chip når hun begynner å gå ute.

Er chip mye bedre enn halsbånd med sånn liten dingsevedheng med adresse og telefonnummer i?

Jeg tror forresten at pus sliter litt med magen, synes avføringen virker så hard og tørr, og nå tror jeg jammen ikke hun har gjort nr. 2 siden i går kveld. Hvor ofte pleier en sånn liten en å ha avføring?

Først i dag fikk ungene vite at vi beholder pus. På én betingelse, sa jeg, at jeg slipper å kalle den NUSSE! :ler: Så vi få se, jeg kan strekke meg til at Nusse kan være mellomnavnet, men synes vel det er litt vel lite oppfinnsomt og en smule sukkersøtt og...simpelt. :fnise:

Akkurat nå jager den en stankelben rundt i sofaen her!

Og så har den fått seg klorebrett som den allerede elsker å leke med.

Enda et spørsmål: Kattemat er jammen svinedyrt! Hva av vår vanlige mat kan pus spise? Rå kjøttdeig, har jeg lest. Og beinfri fisk, regner jeg med. Kyllingkjøtt? Pappa ga den en lite brødskive med leverpostei på, den elsket det og slikket golvet der skiva hadde ligget i lange tider etterpå, men jeg regner med at det er fy-fy å gi katta brød, også. Det er jaggu ikke enkelt å ha dyr i våre dager! :ler:

Frem til min pus lærte seg å ta av halsbådet selv, så brukte jeg det, selvom han var chippet. Veldig greit om folk ser den er bortkommen, eller påkjørt, at det står et telefonnummer på halsbåndet. Det var flere ganger han kom seg bort, hvor folk, istedet for å ta han inn og vente til veterinæren åpnet, for så å ta med katten og scanne for chip, sjekket halsbåndet og ringte meg. Han ble også påkjørt for to uker siden, og hadde han da hatt halsbånd med telefonnummer, hadde det gjort saken veldig enkel for de som så det. De endte opp med å banke på alle dører i nabolaget for å finne eieren. Jeg er overlykkelig for at de tok såpass ansvar, da jeg tviler pusen hadde klart å komme hjem for egen maskin (knust håndledd og røket triceps).

Mine puser pleier å bommelomme ca to ganger i døgnet. Hvis den ikke gjør fra seg innen mandag, ville jeg tatt en telefon til veterinæren. En pus tar ikke skade av å ikke bommelomme hver dag (var hvertfall det veterinæren sa til meg i går, da jeg ringte ang pusen som ikke hadde gjort verken nr en eller to på ett døgn. De sa de ikke var bekymret for nr to, men at det var viktig at han tisset).

Jeg råder deg til å lese en tråd her inne, som heter noe sånn som "Til dere som tror at dyrebutikkfor er dyrt". Til tider tok diskusjonen av, men det er mange gode argumenter til hvorfor det ikke er så dyrt. Mener jeg fant frem en link som sa at (bl.a.) leverpostei ikke var så bra for katter, men husker ikke hvorfor. Eller så ville jeg kanskje vært litt forsiktig med rå kjøttdeig, mtp at det ofte er saltet. Men rå kylling er knaskemat for små puser. De pleier alltid å få det jeg skjærer av min kylling. Og rå biff er supert synes de. Vi pleier ofte å koke torsk til dem, det er stas det. Har kjøpt en sånn pose fra First Price, hvor det er kuttet opp i blokker. Da blir det fest i heimen når de kjenner torskelukten :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen burde spise rå kjøttdeig, det er utbeinet kjøtt som kan inneholde tarmbakterier fra kua. Er kjøttdeigen infisert kan både eier og katten bli det om det konsumeres rått. Ville nok heller gitt kjøtt fra et kjøttstykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo ta den med til en sjekk ja, er nok lurt :)

Du er snill som tok den i mot :)

Forresten så bør ikke kattunger slippes ut før de er 6 måneder, i og med at retningssansen ikke er ferdig utviklet, og de har veldig lett for å ikke finne tilbake igjen.

Om en venter så lenge kan den bli redd for å gå ut, siden den er alene og ikke har noen søsken feks å gå ut med. Det ble vår katt, han gjemte seg under verandaen hele tiden, men plutselig en dag var han borte. :(

Nå har vi to katter, de hadde vi med ut på verandaen fra de var kjempe små, så nå er de ute regelmessig alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en venter så lenge kan den bli redd for å gå ut, siden den er alene og ikke har noen søsken feks å gå ut med. Det ble vår katt, han gjemte seg under verandaen hele tiden, men plutselig en dag var han borte. :(

Nå har vi to katter, de hadde vi med ut på verandaen fra de var kjempe små, så nå er de ute regelmessig alene.

Ingen av mine katter ble redd for å gå ut av at jeg holdt dem inne til de var over halvåret og ferdig kastrert. Det kan jo ha vært helt tilfeldig at den ene pusen din ble så nervøs av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du skrev i et innlegg tidligere at den ikke virket så interessert i vann? Har du vannskålen ved siden av matskålen? I så fall kan det være grunnen :P Min katt nekter å drikke vann som står rett atme maten. Leste det hadde noe med at de "naturlig" ikke fant vannet rett atme maten. Så vi må ha vannskålen hennes i et annet rom. Stakkaren tørstet nesten ihjel da hun var hos svigers da vi var bortreist fordi de hadde vannet rett atme maten :P De tok heldigvis hintet da hun prøvde seg på deres vannglass hele tiden, så da satt de vannskålen hennes i stua :P

oi, det forklarer en del.. katten min nekter å drikke fra vannskålen sin, og insisterer på å drikke fra springen på badet... Katter er rare... :rodmer:

Vi steriliserte hunkatten vår, det var veldig greit, hun kom seg fort, og vi slapp alt styr med p-piller osv. Anbefaler på det varmeste! Og selvsagt kastrering hvis det er en mons... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for enda flere råd! :)

Vi har kjøpt minipus-sele, tenkte å prøve å bevandre den litt rundt huset her, bruker kaninenes tre meter lange bånd som forelenger.

Så blir det altså chip om en tid, kastrering utpå vinteren en gang og vaksinering etter hvert. Hun veterinæren (som må ha vært en assistent, hun visste knapt nok at det var en katt hun hadde foran seg) antydet vaksine med én gang, men jeg sa at jeg ville vente litt. For det første bor pus bare inne foreløpig, men enda viktigere - den er fortsatt litt tynn og skranten. Synes den skal bli litt mer robust først.

Hun er virkelig i sitt ess på kvelden. Og kloreplanken med tilbehør er virkelig en slager, hun er den reneste akrobat! Og leker med sin egen skygge. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunge.... :rodmer:

Har du speildører i huset ditt? Å iaktta en katt som for første gang oppdager sitt eget speilbilde i en speildør er ubetalelig! :fnise:

Kom på, katter bør jo ha tilgang på litt gress. Aner ikke hvor gamle de er når de begynner å gresse, men hvis den bare er inne kan du vurdere å så litt gress i en liten eske i vinduskarmen? Eller spørre noen om når den må begynne å få gress først, evnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunge.... :rodmer:

Har du speildører i huset ditt? Å iaktta en katt som for første gang oppdager sitt eget speilbilde i en speildør er ubetalelig! :fnise:

Kom på, katter bør jo ha tilgang på litt gress. Aner ikke hvor gamle de er når de begynner å gresse, men hvis den bare er inne kan du vurdere å så litt gress i en liten eske i vinduskarmen? Eller spørre noen om når den må begynne å få gress først, evnt?

Ja, fikk du bildet jeg sendte nettopp? ;)

Har speil på bakkenivå, tror jeg. Vi får ta en test i morgen.

Gress, ja. Det burde ikke være noe problem, her plukkes daglig gress til kaninene, også. Vanlig gress, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fann ein bortkommen tynne kattunge ca same alder. Jeg hadde ikke greie på katter og ga den for som bare det. Kattungen hadde ingen begrensinger og sikkert redd for å gå sulten igjen, spiste seg vel sprekkferdig eit par ganger ja.

Kalte den for diablo hadde den vel ca 1 1/2 uke før min søster og hennes famile adopterte den, dei hadde 1 katt fra før. Men den fekk nytt navn da. Tiger, dei har den ennå. Synes faktisk den vaks mye på den tida jeg hadde den.

Lykke til med den lille :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...