Gå til innhold

Jeg fant en minikattunge...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

...og tok den selvfølgelig med meg hjem. Stakkars krek, utmagret og utmattet. Nå har den bodd hos oss i åtte døgn, og er blitt en leken og kosete liten tjukkas. (Plakater på nærbutikkene som etterlyste eier, førte ikke fram.).

Jeg er allergisk, så vi skulle jo ikke beholde den. Men... Nå er den her. Og det har gått bra så langt. Jeg vet at jeg reagerer på voksne katter, men den tid, den sorg... Satser på allergimedisin, om det blir for ille. For det er umulig å gi fra seg krypet. Katten er blitt husvarm, ungene elsker den...

Jente eller gutt, aner ikke. Alder, aner ikke. Bitteliten. Men virket vant til å gå på do, og kastet seg over både våtfôr og tørrfôr. Tipper det er en kattunge fra et kull som skulle gies bort, tviler på at det er en villkatt. Den virker dessuten (for meg) litt for liten til å kunne taes fra moren. Selv om den var vettskremt og skalv det første halve døgnet, virker den vant med mennesker.

MEN, jeg vet jo ingenting om katter...

I går kveld kastet den opp. Hadde den fått for mye mat, kanskje? For den har spist kontinuerlig i en uke nå. Har latt den få så mye den ville, den var så mager at jeg var redd den ikke kom til å overleve. Har gitt den vann med litt fløte i. Den får våtfôr beregnet på kattunger, kjøpt i dyrebutikk, og tørrfôr beregnet på kattunger. Det er vel det den har fått.

Synes den har ganske tørr og hard avføring, har begynt å tenke tanken at den kan være forstoppet. Men sannsynligvis har den spist for mye? Etter å kanskje ha gått ute med tom mage i flere dager?

Bør jeg ta den med til dyrlege, for en sjekk, iom at jeg fant den ute og er usikker på tilstanden dens? Den virker forsåvidt ok. Haltet de første dagene, men det ser ut til å ha gått over nå. Og i dag har den vært veldig slapp, bare ligget og sovet og ikke vært så interessert i å leke. Men den maler hver gang jeg klapper og klør den. Nå ser den ut til å ha kviknet til litt.

Tør ikke slippe den ut, er redd for at den stikker av.

Hvis det er noen kattenerder der ute, tar jeg gjerne imot råd. Kunne trengt noen katte-"faddere". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo ta den med til en sjekk ja, er nok lurt :)

Du er snill som tok den i mot :)

Forresten så bør ikke kattunger slippes ut før de er 6 måneder, i og med at retningssansen ikke er ferdig utviklet, og de har veldig lett for å ikke finne tilbake igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempekoselig å høre om noen som bryr seg!! :)

Jeg er også allergisk mot katter, men har alltid hatt katt likevel. Elsker dem jo!

Bruker medisin mot allergien, så da går det bra.

Lille pusen har nok fått et godt hjem :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tur til dyrlegen er aldri en dårlig ide:) Utrolig fint at det finnes gode mennesker som deg her i verden! Stå på:) you made my day

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk "vokse" av deg allergi om du ikke er veldig ille berørt av den! Samboer fikk rød og tårene øyner i begynnelsen, men nå reagerer han ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Applecore

Du kan faktisk "vokse" av deg allergi om du ikke er veldig ille berørt av den! Samboer fikk rød og tårene øyner i begynnelsen, men nå reagerer han ikke. :)

Den kan jeg skrive under på.

Mannen min var litt allergisk mot pusen vår de tre første ukene vi hadde den, og så gikk det over; nå merker han ingenting.

Lykke til med den vesle tassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, alle. :)

Jeg skal droppe fløten. Har surfet litt rundt, og ser at noen katter tåler melkeprodukter, at det gjerne er litt individuelt. Ga den litt fløte i vannet fordi jeg tenkte at den kunne trenge kaloriene, men nå er den jo uansett blitt mye rundere. Har også kjøpt kattemelk i butikken, men den vil den visst ikke ha. Så får den drikke vann, selv om den ikke er spesielt interessert i det, heller.

Håper at allergien ikke blir plagsom. Overnattet i en leilighet senest i sommer hvor det bodde to katter, jeg så etterhvert ut som en kineser og mistet nesten stemmen... :sjenert:

Den er fæl til å "tråkke". Den tråkker rundt i sofaen og lar klørne henge fast. Hvorfor gjør den dette? Har jo sett at kattunger som dier gjør dette mot morens mage for å stimulere melkeproduksjonen, mon tro mo det kan være det instinktet som fortsatt sitter i? Stakkars sofaen min... Det er særlig når den koser/vil ha kos at den holder på slik. Den virker nesten litt manisk...

Og navnløs. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Takk, alle. :)

Jeg skal droppe fløten. Har surfet litt rundt, og ser at noen katter tåler melkeprodukter, at det gjerne er litt individuelt. Ga den litt fløte i vannet fordi jeg tenkte at den kunne trenge kaloriene, men nå er den jo uansett blitt mye rundere. Har også kjøpt kattemelk i butikken, men den vil den visst ikke ha. Så får den drikke vann, selv om den ikke er spesielt interessert i det, heller.

Håper at allergien ikke blir plagsom. Overnattet i en leilighet senest i sommer hvor det bodde to katter, jeg så etterhvert ut som en kineser og mistet nesten stemmen... :sjenert:

Den er fæl til å "tråkke". Den tråkker rundt i sofaen og lar klørne henge fast. Hvorfor gjør den dette? Har jo sett at kattunger som dier gjør dette mot morens mage for å stimulere melkeproduksjonen, mon tro mo det kan være det instinktet som fortsatt sitter i? Stakkars sofaen min... Det er særlig når den koser/vil ha kos at den holder på slik. Den virker nesten litt manisk...

Og navnløs. :)

Tror alle katter jeg har møtt har tråkket mye når de er kjælne; tror instinktet henger i og blir en "koseting".

Da jeg var liten hadde vi en katt som ble tatt alt for tidlig fra moren sin, den hadde helt intense koseritualer. Den kunne sitte i en evighet i armkroken til mamma og tråkke og male og sutte på genseren hennes til genseren var kliss våt :fnise:

Men kan være lurt å prøve å oppdra den til å ikke sette klørne i sofaen, evt klippe klørne med jevne mellomrom.

Og siden kvessing av klør også er et sterkt instinkt, kan det være lurt å kjøpe et klorebrett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, alle. :)

Jeg skal droppe fløten. Har surfet litt rundt, og ser at noen katter tåler melkeprodukter, at det gjerne er litt individuelt. Ga den litt fløte i vannet fordi jeg tenkte at den kunne trenge kaloriene, men nå er den jo uansett blitt mye rundere. Har også kjøpt kattemelk i butikken, men den vil den visst ikke ha. Så får den drikke vann, selv om den ikke er spesielt interessert i det, heller.

Håper at allergien ikke blir plagsom. Overnattet i en leilighet senest i sommer hvor det bodde to katter, jeg så etterhvert ut som en kineser og mistet nesten stemmen... :sjenert:

Den er fæl til å "tråkke". Den tråkker rundt i sofaen og lar klørne henge fast. Hvorfor gjør den dette? Har jo sett at kattunger som dier gjør dette mot morens mage for å stimulere melkeproduksjonen, mon tro mo det kan være det instinktet som fortsatt sitter i? Stakkars sofaen min... Det er særlig når den koser/vil ha kos at den holder på slik. Den virker nesten litt manisk...

Og navnløs. :)

Så koselig at du tok av deg en katt i nøden :) Min samboer var også allergisk mot katter, men det tok ikke lange tiden før han hadde vendt seg til dem. Satser på at det går bra i ditt tilfelle også!

Jeg ville bestilt en sjekk hos dyrlegen, hvor helsen til katten blir vurdert, alderbestemmelse, kjønnsbestemmelse og første vaksine. Etter første vaksine, må du tilbake etter fire uker for ny vaksine (dette er grunnvaksinene), og etter det er det kun en gang i året du trenger å tenke på vaksine. Kan være greit å kastrere/sterilisere katten når den blir litt eldre, slik at det ikke blir kattunger. :) Og som noen andre her nevnte, kattunger har ikke ferdig retningssans før de nærmer seg året (fra 6 mnd, men individuelt). Så pus bør holdes inne, evt kun være ute under oppsyn frem til da. Veldig lett for pusen å komme seg bort, dersom de blir jaget av en hund eller katt som er større enn dem, eller om de glemmer seg helt der de følger etter en sommerfugl. Min pus gikk seg bort da han var 6 mnd gammel (hans retningssans var ikke på plass før han var nærmere ett år). Men det viste seg, etter to dager, at han hun var 200 meter hjemmefra. Men han fant altså ikke veien hjem.

Og så råder jeg deg på det varmeste å skaffe forsikring! Min pus ble påkjørt for snart to uker siden, og vi har fått regninger på til sammen 36 000 kr. Enda står det igjen en del, han må gjennom en siste operasjon, samt bandasjeskift en gang i uken i flere måneder fremover. Han ble påkjørt, og jeg priser meg lykkelig for at jeg forsikret han bare to uker før ulykken.

Ang. det med "tråkkingen", det er et vanlig fenomen blant katter når de koser seg. Så det er nok ikke en uvane han har skaffet seg, det er nok heller veldig vanlig :)

Lykke til med ny pus i hus :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Kattemager tåler ikke melkeprodukter særlig godt, så du bør droppe fløten. Hvis du vil gi den noe ekstra, kan du kjøpe "kattemelk" i butikken. Pass på at den får nok å drikke, at den alltid har friskt vann tilgjengelig.

Fløte eller kumelk er ikke bra for katter. de fleste katter er faktisk laktoseintolerante, og da betyr kumelk (eller følte) at pusen får diare.

Flaske med Wiskas kattemelk (kjøpt på butikk) er no-go til en så liten pus som morsmelkerstatning :opplyser:

Det du kan (og nok også bør gjøre) er å kjøpe mormelkerstatning til katt, hos vetrinæren. De fleste vetrinærer har det :)

Det er melkepulver som blandes med vann. Eneklt og greit :) - og da får den lille tassen i seg de riktige næringsstoffene nå :)

Å ! Har du fått en "tråkker" :rodmer:

Jada, det stemmer det du sier :) "Tråkkingen" er den refleksen som brukes mot kattemors mage når en liten "tass" slurper i seg melk. "Tråkkingen" er som regel et veldig ekte tegn på at "nå kooooser jeg meg mor :hjerte:"

Tips: kjøp et billig-billig fleecepledd eller to, og legg disse doble i/over sofaen(e).

De er myke, gode å ligge på, tåler en klo eller to, og er så billige at de byttes ved behov :)

Gratulerer med en liten tass som "var til overs", du er et snilt menneske du :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så koselig og bra gjort av deg og ta vare på den lille kattungen. Trist at folk kan gjøre noe sånt og bare sleppe den ut helt alene og sulten stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta den med til en sjekk ja, er nok lurt :)

Du er snill som tok den i mot :)

Forresten så bør ikke kattunger slippes ut før de er 6 måneder, i og med at retningssansen ikke er ferdig utviklet, og de har veldig lett for å ikke finne tilbake igjen.

6 mnd er det INGEN som holder kattunger inne, det er tull. Har vokst opp med katter og man kan trygt begynne å slippe dem ut med tilsyn etter 3-4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pus kan jo også ha stukket av selv, det er ikke sikkert at noen har kastet den ut.

Den har altså drukket litt fløteblandet vann, men diaré har den i hvertfall ikke, snarere tvert imot...

Nå vet jeg jo ikke hvor gammel katten er. For min del kan den være alt fra tre til tolv uker... Eller mer, hva vet jeg. Kanskje var den fravent mors patter før den la ut på vandring, og dermed ikke har behov for erstatning. Jeg må vel finne ut hvor gammel pus er.

Hva skal katten vaksineres mot, da?

Og forsikring... Oj, det har ikke falt meg inn engang.

Nå er den på oppdagelsesferd i hele huset, heldigvis har den kviknet til nå mot kvelds. I går var den ganske aktiv hele dagen, men i dag har den bare slumret.

Og nå klør øynene mine litt, gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og der var jeg ikke anonym lenger, men det var jo heller ikke nødvendig, det bare ble sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 mnd er det INGEN som holder kattunger inne, det er tull. Har vokst opp med katter og man kan trygt begynne å slippe dem ut med tilsyn etter 3-4 uker.

Det er overhodet ikke tull. Det er faktisk derfor så mange av de forsvunnede kattene i aviser, på finn.no og plakater er under ett år. En annen ting er at enkelte katteeiere ikke vet hvor tidlig en hunnkatt kan komme i fruktbar alder, slipper ut katta og blir helt sjokkert når den kommer hjem med stor mage og melk i pattene...

Jeg har holdt mine katter inne i et halvt år (til de var kastrert), og det gikk da helt fint. Jeg hadde dem ute en sjelden gang under oppsyn, men slapp dem aldri ut alene. Det gikk helt utmerket.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

så snill du er :rodmer:

eneste jeg vil slenge på, som ingen andre har nevnt, er chip :) jeg chippa minstepusen samtidig som 1. vaksina, sånn just in case hun skulle klart å snike seg ut og bli borte.. vetrinæren annbefalte også øremerking evt samtidig som sterilisering pga ikke alle (ikke-dyreeiere) som vet hva en chip er, og at det er noe som i det heletatt eksisterer, men et øremerke, ser de fleste at katten har en eier :jepp:

du har en morsom tid i vente, med myyyyye sprell og ugang :fnise: (iløpet av 2uker her, 1 knust glass, 1 knust lampe, oppspiste/ferdig rivde regninger, hullete ledninger osv :fnise: ) har virkelig prøvd å fjerne/gjemme/blokkere det som kan være skadelig, meeeeeen hun kommer til der hun vil, spesielt når jeg ikke er hjemme :fnise:

masse lykke til, og kos dere masse :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg tørr slippe den ut med oppsyn, heller. Er livredd for at den skal få "ånden" over seg, og bare løpe avgårde. Vil i hvertfall vente til den er 100% trygg på oss, og det er mulig å få tak i den om den skulle bli i sprinterform.

Haha, den fikk en leketøymus fra Ikea å leke med, en sånn kosedyraktig sak, og den går helt amok på golvet her i leken! :ler: Skyver den rundt på den glatte parketten, spinner og galopperer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chip, ja. Det er sikkert lurt. Hadde jeg heller ikke tenkt på. :)

Får ta en tur til smådyrklinikken en av dagene.

På natta bor den på badet foreløpig. Vil ikke at den skal fyke rundt i hele huset og hoppe opp i senger og finne på ugang. Vi må bli litt bedre kjent først, og den med huset. På badet har den det ypperlig, svak varme i golvet, tilgang på mat og dokasse. Og så har jeg ofret det grå Ikea-skinnet jeg hadde under rumpa i bilen, det ligger den på. Og i sofaen på stua har den enda et saueskinn. Kommer til å bli verdens mest bortskjemte pus!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...