Gå til innhold

Jeg fant en minikattunge...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus

Ja, fikk du bildet jeg sendte nettopp? ;)

Har speil på bakkenivå, tror jeg. Vi får ta en test i morgen.

Gress, ja. Det burde ikke være noe problem, her plukkes daglig gress til kaninene, også. Vanlig gress, vel?

Å ja, sitt eget speilbilde ! :fnise: :fnise:

Alle min katter har vært superkresne på gresset... mykt og med gode, brede blader har vært det som falt beste i smak hos mine :)

Det jeg har erfart som lurest når det gjelder gress er å spa opp en liten gresstust med rot og plante denne i en liten blomsterpotte :)

Katten vil "plukke" det enkelte, utvalgte blad helt etter egen smak og forgodtbefinnende (og ikke tro at det ene bladet er like bra som det andre, - selv om de to bladene ser aldeles like ut, og kommer fra den samme roten :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rå kylling, kokt torsk og dyrking av gress. *noterer*

Den er så søt, med sin grå pels og gulbrune øyne. Pass opp, nabolagets tre monser, for snart skal Cameliadamen ut på vift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hun har vel ikke stjålet hjertet ditt.... har hun vel... ? :fnise:

Uff da... var det ingen som advarte deg mot at små kattunger er hjertetyver :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer:

Rå kylling, kokt torsk og dyrking av gress. *noterer*

Den er så søt, med sin grå pels og gulbrune øyne. Pass opp, nabolagets tre monser, for snart skal Cameliadamen ut på vift!

Personlig så hadde ikke jeg sluppet henne ut på vift alene... Innekatter (eventuelt med innettet balkong, kattegård eller lufteturer i sele) blir ikke påkjørt, plaget av jævelunger, smittet av katteaids (Fiv) katteleukemi (Felv), forgifta av naboer som ikke tåler andres katter i hagen (jada, har lest om dem som legger ut rottegift pga idioter som slipper ut markerende, fertile hankatter)og de går seg heller ikke bort...Den ene huskatten min kom hit da hun var 10 uker, ble funnet ute, bare skinn og bein. Hun maste aldri om å komme ut, nå har de kattegård, og det elsker hele gjengen. Men det gikk utrolig bra så lenge de bare var inne også. Her er det riktignok fem stykker, så de aktiviserer hverandre. Laserpeker er favorittleken når vi mennesker skal leke med dem. Har kjøpt en som er beregnet på katter, den er det ikke så skadelig for øynene om du skulle lyse rett på dem... Men man må begrense leken litt, tor nesten jeg kunne tatt livet av et par av mine om jeg hadde holdt på for lenge, de blir helt gale:)

Jeg ville foret med et skikkelig tørrfor fra dyrebutikken. Våtforet er det ikke like stor forskjell på i kvaliteten. Mange gir kattene tunfisk, det er visstnok ikke bra for dem, husker ikke hvorfor. Rå kyllingvinger er det mange som liker, og det er supert for dem å knaske kyllingbein.

Bortsett fra det; :klemmer: til deg for at du har tatt deg av kattungen. :kjefte: til den som har dumpa den! Vi har aldri angra på at vi adopterte den som kom hit, og etter det har det blitt fire stykker til... En hittekatt til og tre rasekatter:) Lykke til med det nye familiemedlemmet, ikke rart det er stas for ungene, det er sunt for unger å vokse opp med dyr, bare de ikke er alt for hardhendte med dem. Barnebarnet mitt elsker kattene her, og han er bare så forsiktig når han skal klappe/kose dem, og han er bare 2 1/2:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsk var bare sånn passe godt, men er kanskje en tilvenningssak.

Jeg har nok ikke mulighet til å ha noen kattegård, så pus må nok greie seg ute etterhvert. Vi bor ganske greit til, det er riktgnok en vei på den ene siden av huset (50 meter unna) hvor det er relativt mye trafikk, men i alle andre retninger er det borettslag og små stikkveier det nesten ikke kjøres på.

Vi har en kurant veranda, men jeg synes det er litt trist med en pus som ikke får bruke kroppen sin ute i naturen...

Får satse på at det går bra. To naboer har to katter hver, og de ser ut til å leve livets glade dager.

Vi reiser bort til helga, fredag ettermiddag - søndag kveld. Da må pus være alene hjemme. Arrangerer at noen kommer innom lørdag og søndag formiddag, for mat og kanskje litt kos og lek. Synes det er litt trist at den skal være hjemme alene så lenge når den er såpass liten, men har ikke noen alternativ. Den har i hvertfall mye plass og boltre seg på, ting å leke med og mat og vann og do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hostingen/nysingen... Hun gjør det minst førti ganger etter hverandre, én gang i sekundet omtrent. Er det virkelig hosting/nysing? Det kommer liksom fra magen, hun åpner ikke munnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Torsk var bare sånn passe godt, men er kanskje en tilvenningssak.

Jeg har nok ikke mulighet til å ha noen kattegård, så pus må nok greie seg ute etterhvert. Vi bor ganske greit til, det er riktgnok en vei på den ene siden av huset (50 meter unna) hvor det er relativt mye trafikk, men i alle andre retninger er det borettslag og små stikkveier det nesten ikke kjøres på.

Vi har en kurant veranda, men jeg synes det er litt trist med en pus som ikke får bruke kroppen sin ute i naturen...

Får satse på at det går bra. To naboer har to katter hver, og de ser ut til å leve livets glade dager.

Vi reiser bort til helga, fredag ettermiddag - søndag kveld. Da må pus være alene hjemme. Arrangerer at noen kommer innom lørdag og søndag formiddag, for mat og kanskje litt kos og lek. Synes det er litt trist at den skal være hjemme alene så lenge når den er såpass liten, men har ikke noen alternativ. Den har i hvertfall mye plass og boltre seg på, ting å leke med og mat og vann og do.

Jaja, det er jo ditt valg, og når katten blir påkjørt så kan du jo trøste deg med at hun døde lykkelig og fikk brukt kroppen sin, så lenge det varte... Du synes sikkert jeg er kjip, men det er så sykt mange katter som blir påkjørt, smitta med FiV/Felv, går seg bort (sjekk savnetsiden hos din lokale dyrebeskyttelse) osv. Katter er ikke skapt for å leve fritt i Norge, de er opprinnelig ørkendyr. Den eneste villkatta vi har her landet er gaupa.

Katter skal ha tilsyn to ganger om dagen når man har kattevakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har ikke hatt tid til å lese tråden, men hostingen du beskriver kan være innvollsorm. Er det en kattunge du har, så blir de smittet gjennom morsmelken. Derfor skal alle kattunger ha ormekur. P.s De kan godt ha mye innvollsorm uten at det synes i oppkast og avføring. Det kommer derimot meget godt til syne i løpet av en ormekur når de dør (eller halvdør..) og kommer ut. Det er veldig uheldig å la de gå for lenge med det, da det kan ta skade på bl.a lunger og hjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det er jo ditt valg, og når katten blir påkjørt så kan du jo trøste deg med at hun døde lykkelig og fikk brukt kroppen sin, så lenge det varte... Du synes sikkert jeg er kjip, men det er så sykt mange katter som blir påkjørt, smitta med FiV/Felv, går seg bort (sjekk savnetsiden hos din lokale dyrebeskyttelse) osv. Katter er ikke skapt for å leve fritt i Norge, de er opprinnelig ørkendyr. Den eneste villkatta vi har her landet er gaupa.

Katter skal ha tilsyn to ganger om dagen når man har kattevakt...

Mitt valg, og også valget til sikkert 95% av alle andre katteeiere. ;)

Hvorfor må katter ha tilsyn to ganger om dagen når man har kattevakt?

Hei!

Har ikke hatt tid til å lese tråden, men hostingen du beskriver kan være innvollsorm. Er det en kattunge du har, så blir de smittet gjennom morsmelken. Derfor skal alle kattunger ha ormekur. P.s De kan godt ha mye innvollsorm uten at det synes i oppkast og avføring. Det kommer derimot meget godt til syne i løpet av en ormekur når de dør (eller halvdør..) og kommer ut. Det er veldig uheldig å la de gå for lenge med det, da det kan ta skade på bl.a lunger og hjerte.

Akkurat, ja. Jeg skal sporens gi den ormekuren som ligger i hylla! Takk for opplysningen.

Gleder meg til ormer eventuelt halvdør... :sprettoy:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har ikke hatt tid til å lese tråden, men hostingen du beskriver kan være innvollsorm. Er det en kattunge du har, så blir de smittet gjennom morsmelken. Derfor skal alle kattunger ha ormekur. P.s De kan godt ha mye innvollsorm uten at det synes i oppkast og avføring. Det kommer derimot meget godt til syne i løpet av en ormekur når de dør (eller halvdør..) og kommer ut. Det er veldig uheldig å la de gå for lenge med det, da det kan ta skade på bl.a lunger og hjerte.

Spolorm er spesielt ille når det gjelder å gi plager til katta. Jeg har vært vant med bendelorm hos utekatt, og har da "bare" merket det på skrubbsulten katt med flassende og matt pels (pluss evt riskornlignende dingser i baken). Men den ene gangen katta fikk spolorm ble hun direkte dårlig i magen og gikk rundt og brakk seg i ett sett. Hun spiste og drakk normalt, men brakk seg svært ofte. Brekninger kan av og til minne om hoste. Så ja, det er nok lurt å gi pusen en ormekur! Og sjekk at ormekuren dreper riktig type orm (hvis du mistenker en spesiell type orm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Amen, - til kombinasjonen Aurora M. og AB som spesifikt nevner spolorm :)

Jeg drister meg til å anbefale å bruke en kur som tar både levende orm og egg.

Vet at vertrinærer og apotek kan anbefale ulike produsenter, men jeg drister meg altså for en gangs skyld til å anbefale ett navngitt produkt; nemlig Panacur Vet, enten som tabletter eller som oralpasta :)

Se forøvrig oversiktstabellen i bunnen av denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snill du er som tar deg av en bortkommen katt :)

Vet ikke om noen har skrevet det før, men du får bra for til katter på Felleskjøpet, de har både til unger, voksne og senior :)

Edit: Synes det er bare tull de som sier katten ikke skal få være ute! Klart den må få være ute, det er jo mye bedre for katten enn å bare være inne. Få bruke både kropp og hode. Men vent til den har retningssansen på plass før dere slipper den uten tilsyn :)

Så lenge den får mat, drikke og litt kos/lek en gang/to ganger om dagen klarer den seg helt sikket fint de to dagene dere skal være borte. De sover jo store deler av dagen når de er så små.

Endret av Lumos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang det å være ute; venn den til å gå i sele. min forrige katt ble påvent sele fra han var liten. Det første halvåret eller noe slikt gikk vi tur i hagen \nabolaget i sele, etter det gikk han fritt her hjemme. Men han var vant selen, og når vi dro på tur var det null poblem å ha ham med. Har luftet katt på utallige fergeleier ol, vært på campingplasser, leide hytter landet rundt, og pus gikk i bånd.Hjemme og på hytta gikk han fritt, der var han kjent.Jeg trengte svært sjelden kattevakt, for pus var med meg overalt. Vakre, snille silkepusen min; gråt i mange måneder når jeg måtte avlive ham, og sverget på aldri å ha katt mer... Akkurat det skar seg litt da...;-)

Savner faktisk litt akkurat det der med den katten jeg har nå ( som flyttet inn av seg selv da han var ca 2-3 år, og slettes ikke vant til å gå i bånd), for nå har jeg en katt jeg IKKE kan ta med meg overalt.

Endret av Wildy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ormekur gitt! Pasta, Banminth var det vi hadde fått.

Takk for tips om Felleskjøpet, denne katta er av den glupske sorten, så det kan nok være lurt å være litt økonomisk, ja. Har kjøpt våtfôr for kattunger på dyrebutikken, både paté og biter, og den skulle helst hatt tilgang på det absolutt hele tiden, i følge katten selv. Men den spiser heldigvis også tørrfôr.

Den så ut til å ha greid seg utmerket hjemme alene, den hadde satt spor etter seg både her og der. Men hele tiden gått i kassen, heldigvis. Og naboens datter på elleve var helt forelsket, så hun hadde vært inne med den en hel ettermiddag og lekt.

Vi har sele, men den er ikke testet enda. Har tatt den med ut noen ganger, holdt den, men den blir rebelsk. Vil være inne. Den har også vært litt ute på verandaen, men det er visst litt skummelt. Den har vel ikke så gode minner fra den tiden den gikk ute, kan jeg tenke meg...

Vi reiser bort igjen nå til helga, men da blir pus med. Så lenge hun uansett kun er inne foreløpig, tenker jeg det er bedre å ta den med til fremmed hus enn å la den bli igjen hjemme alene.

Hun har blitt kjempestor! Har glatt fordoblet vekten sin på tre uker. Og stadig like vakker. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katteavføring skal normalt være ganske fast, så det er ikke noe problem så lenge det ikke det virker som den strever med å få gjort fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katteavføring skal normalt være ganske fast, så det er ikke noe problem så lenge det ikke det virker som den strever med å få gjort fra seg.

Nettopp. Ser ikke ut som den strever - i den grad jeg observerer når den gjør fra seg... Dessuten har vi sånne krystallgreier i kassen, de trekker kjapt ut all fuktighet, kanskje det virker ekstra hardt og tørt av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi gir våre katter tørrfor fra dyrebutikk. Kjøper digre sekker som varer god over halvåret, noe som tilsvarer rundt 100 kr måneden (på to katter). I tillegg får de en pose våtfor på deling ila dagen. Noe mer våtfør trenger de strengt tatt ikke. Tørrfor bør være hovedkilden til mat :)

Endret av ticket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen sa til oss at tørrfor er viktig for tenner og tannkjøtt, og at man ikke behøver å gi våtfor i det hele tatt. Pus har tilgang til tørrfor hele tiden, mens våtfor får han for kos innimellom.

Det er så kos å se dem vokse :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir også kun våtfor som kos en gang i blant :) Det er ikke så bra for tennene. Tørrforet gjør at den får mindre tannsten. Savner når våre to var små! De er ekstra søte som små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at våtfor var junk for katter. Gav mi 2-3 ganger om dagen før, men nå har jeg redusert til 1 ss om dagen og en boks varer en uke. Klarte ikke å ta den kosen fra henne. Er butikkvåtfor. Hu får Hills tørrfor som hovedmatkilde og av og til middagsrester av kjøtt. Tror dere helsa til katten blir redusert av den lille mengden våtfor hu får om dagen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...