Gå til innhold

Pus er veldig syk og underærnert.


Angelheart2

Anbefalte innlegg

Vi har en pus som er veldig syk. Hun har ikke tatt til seg hverken vått eller tørt på mange dager.

Var hos dyrlegen i går og han konstaterte kattepest med da medfølgende forkjølelse og forstoppelse. Hun fikk klyster og parafin mot forstoppelsen, og har vært på do etterpå, så den saken skulle vel være grei, men hun er fortsatt veldig syk.

Hun spiser ingenting og vi får hene heller ikke til å drikke noe. Veterinæren sa det var veldig viktig at hun fikk i seg masse væske og næring nå fremover, men hvordan skal vi få til det når hun ikke vil ha noenting?

Jeg har forsøkt å lage "suppe" av våtfor blandet med masse vann og kjørt det i blenderen. Dette hadde jeg i en stor sprøyte som jeg tvang inn i munnen hennes. Men hun bare brekker seg og klarer ikke holde på noenting.

Hun er nå veldig tynn, slapp og orker ikke engang å vaske seg selv, så hun ser ikke ut...

Alle gode tips godtas med takk!

Vi har fått bskjed om å komme tilbake til dyrlegen om hun ikke er bedre til torsdag, men jeg er faktisk redd hun ikke holder ut så lenge, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville avlivet katten så fort som mulig. Det er rett og slett dyremishandling å holde katten i live så lenge som mulig når den lider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Prøv å mate lite og ofte (sånn omtrentlig 1 gang i timen).

Du burde sikkert fått beskjed om å kjøpe med deg lettfordøyelig våtmat med eksta høyt næringsinnhold hos vetrinæren, men nå har du den våtmaten du har :)

Bland den tynnt (kanskje nnå tynnere enn du har gjort ?som du har gjort), blender er fint (bra jobbet :) ). Suppen skal være kroppsvarm (varm opp vann som du blander med, bruk hånden din som temperaturmål) og tynn.

Gi henne max 1/2 liten ts ad gangen på samme måte som du nå har prøvd, med srøyte uten kanyle :)

Det viktigste er bitte-lite væske/mat blanding ad gangen, og ofte.

En gang per time eller per 1,5 - 2 timer.

Det blir en slitsom natt for deg, men det går.

Aurora M. - kan du være en engel og kvalitetssikre litt her ? :vinke:

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å mate lite og ofte (sånn omtrentlig 1 gang i timen).

........

Tusen takk for kjempegodt svar, Lille-pus.

Det er faktisk slik spesialfor vi har. Fikk det med fra dyrlegen, men han sa ingenting om hvordan eller hvor mye. Nå vet jeg iallefall at det er meningen det skal gå smått, så da kan jeg gå på med godt mot!

Til anonym: Tenk om man skulle avlivet deg fordi du var syk, når det eneste du trengte var noen som ville ta jobben med å passe på deg og gi deg det du måtte behøve av omsorg.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempegodt svar, Lille-pus.

Det er faktisk slik spesialfor vi har. Fikk det med fra dyrlegen, men han sa ingenting om hvordan eller hvor mye. Nå vet jeg iallefall at det er meningen det skal gå smått, så da kan jeg gå på med godt mot!

Til anonym: Tenk om man skulle avlivet deg fordi du var syk, når det eneste du trengte var noen som ville ta jobben med å passe på deg og gi deg det du måtte behøve av omsorg.....

Liiite om gangen ja! Husk på at en sånn stor sprøyte omtrent tilsvarer at noen kommer og tvinger i deg en liter vann på styrten, når magen din allerede er dårlig og ikke vil ta til seg noe. Klart det kommer opp igjen!

Lykke til, og god bedring til pus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var riktignok ikke min katt like syk som din, men heller ikke han rørte mat eller vann noen dager da han fikk en reaksjon etter å ha gått på metacam i tre dager. Jeg ga han en teskje med vann hvert 20.minutt tror jeg, det klarte han faktisk å holde på. Akkurat som Lille-Pus sier, lite og ofte. Høres ikke noe godt ut for katten din det du forteller. Sa dyrlegen noe mer enn at dere skulle komme tilbake torsdag om det ikke ble bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en pus som er veldig syk. Hun har ikke tatt til seg hverken vått eller tørt på mange dager.

Var hos dyrlegen i går og han konstaterte kattepest med da medfølgende forkjølelse og forstoppelse. Hun fikk klyster og parafin mot forstoppelsen, og har vært på do etterpå, så den saken skulle vel være grei, men hun er fortsatt veldig syk.

Hun spiser ingenting og vi får hene heller ikke til å drikke noe. Veterinæren sa det var veldig viktig at hun fikk i seg masse væske og næring nå fremover, men hvordan skal vi få til det når hun ikke vil ha noenting?

Jeg har forsøkt å lage "suppe" av våtfor blandet med masse vann og kjørt det i blenderen. Dette hadde jeg i en stor sprøyte som jeg tvang inn i munnen hennes. Men hun bare brekker seg og klarer ikke holde på noenting. Hun er nå veldig tynn, slapp og orker ikke engang å vaske seg selv, så hun ser ikke ut...

Alle gode tips godtas med takk!

Vi har fått bskjed om å komme tilbake til dyrlegen om hun ikke er bedre til torsdag, men jeg er faktisk redd hun ikke holder ut så lenge, jeg...

Stakkars katt! At du har samvittighet til å gjøre dette mot den!

Dyr skal faktisk ikke holdes i live for enhver pris!

Jeg vet om MANGE katter som har hatt kattepest, og alle ble avlivet umiddelbart.

I løpet av kort tid vil alle forsvarscellene til katten din være ødelagt som følge av denne sykdommen, det vil si at den omtrent ikke har noe immunforsvar og kommer til å få flere alvorlige sykdommer. Å dø av kattepest er en MEGET smertefull måte å dø på.

Jeg er visst ikke den eneste som mener at dette er vanskjøtting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym: Tenk om man skulle avlivet deg fordi du var syk, når det eneste du trengte var noen som ville ta jobben med å passe på deg og gi deg det du måtte behøve av omsorg.....

Ja tenk om! Så vidt jeg vet blir ikke syke mennesker avlivet her i landet, så akkurat det bruker jeg ikke tid på å bekymre meg over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en alvorlig sykdom, men at mange lir avlivet fordi de har det, kan jeg ikke skjønne hvor du har i fra....

http://dyr.origo.no/-/bulletin/show/593959_kattepest?ref=mst

Jeg kjenner også flere som har hatt kattepest, men som ikke ble like syke som min lille venn og de klarte seg veldig fint!

Dersom det hadde vært så ille som du mener, Anonym, så ville nok ikke dyrlegen sendt meg hjem med penincillin og spesialfor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Kattepest er en svært alvorlig sykdom. En katt som får sine normale vaksiner (fra den er meget ung og så på årlig basis) vil være beskyttet mot kattepest.

Minner derfor på hvor utrolig viktig det er å vaksinere katten sin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville avlivet katten så fort som mulig. Det er rett og slett dyremishandling å holde katten i live så lenge som mulig når den lider.

Så du mener at alle katter skal bli avlivet? Katter overlever kattepest, og tenk på alle de kattene som blir gamle med diabetes. Det er ikke dyremishandling når det er fullt mulig å gjøre pus frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med kattepest, men katten min var veldig syk for noen uker siden, og fikk ikke i seg verken vått eller tørt. Hun fikk intravenøst og noen netter på dyresykehuset. Og når vi da fikk henne hjem så funket det med "tvangsforing" med sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg fikk samme kommentarer på min tråd om min syke katt fra anonyme brukere, og jeg bare sier det, det er folk som enten ikke har hatt dyr eller som ikke bryr seg. Gjør alt du kan for pusen din mens dyrlegen mener det er forsvarlig, dyrlegen kan dette. Hadde han sagt at det var håpløst så blir det noe annet.

LYKKE TIL med katten din, håper det går bra. Min er enda syk, og fores nå med slik "super godt" næringsrik mat fra dyrlegen med sprøyte. Hun har ikke spist eller drukket selv på flere dager fordi hun ble kvalm av et avføringsmiddel hun fikk. Kasta opp og greier. I går fikk vi i henne litt mat (og vaniljesaus^^) og hun drakk frivillig:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Angelhart2: dersom hun ikke har klart å holde på noe i løpet av natten så bør du ringe dyrlegen i dag, og få henne "lagt inn", slik at hun kan få væske, næring og antibiotika intravenøst.

Som du sikker husker fra din egen link så er dehydrering en stor fare, og grunn til død ved kattepest.

Krysser fingrene for at dette går bra - tross alt :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering til alle dere som var så snille og kom med gode råd og lykkeønskninger.

Pus er nå død..... På tross av iherdig jobbing i går kveld og natt så ble hun bare sykere og sykere. Da vi tok henne med til dyrlegen i dag morges kunne han konstatere at det ikke var noe håp om bedring og det var bedre at hun fikk slippe, stakkars.

Vi har hatt en tung dag her hjemme i dag og sliter med dårlig samvittighet fordi vi ikke vaksinerte pus. Forferdelig at hun skulle måtte lide på grunn av vår dumhet...

Jeg vet iallfall at jeg aldri mer skal hoppe over vaksinasjon og gjemme meg bak at "det skjer ikke oss...."

Endret av Angelheart2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

En liten oppdatering til alle dere som var så snille og kom med gode råd og lykkeønskninger.

Pus er nå død..... På tross av iherdig jobbing i går kveld og natt så ble hun bare sykere og sykere. Da vi tok henne med til dyrlegen i dag morges kunne han konstatere at det ikke var noe håp om bedring og det var bedre at hun fikk slippe, stakkars.

Vi har hatt en tung dag her hjemme i dag og sliter med dårlig samvittighet fordi vi ikke vaksinerte pus. Forferdelig at hun skulle måtte lide på grunn av vår dumhet...

Jeg vet iallfall at jeg aldri mer skal hoppe over vaksinasjon og gjemme meg bak at "det skjer ikke oss...."

:klem: :klem:

- det er ikke noe å si akkurat nå, ingenting som kan hjelpe eller gjøre om..... :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...