Gå til innhold

Omskjært penis vs naturlig penis


Gjest Handyboy

Anbefalte innlegg

Det er det da heller ingen som har gjort. Man har derimot sammenlignet omskjæring av gutter med omskjæring av jenter, som varierer i grad alt fra mindre alvorlig enn mannlig omskjæring, til tilsvarende, til mer. Men å sammenligne det med fjerning av alle kjønnsdeler hos jenter i prepubertal alder med stein, saks eller papir i et U-land, det er det faktisk ingen som har gjort. Hverken her, eller noe annet sted som jeg har sett.

Mumle... :sjenert:

Øhm, hjelper det hvis jeg sier DÅSE? :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Sorry... Men hvordan blir det i infinitiv - der må det vel være lov å si "skjære"? :sjenert:

Å skjære - skjærer - skar - har skåret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del syns jeg det blir litt søkt å sammenligne fjerning av alle kjønnsdeler hos jenter i prepubertal alder med stein, saks eller papir i et U-land, kontra å kirurgisk snippe av forhuden på en nyfødt guttebaby på et sykehus i et vestlig land. Det smaker av "Skal kvinner ha rettigheter, så skal vi JAMMEN MEG ikke finne oss i NOENTING som kan MINNE forskjellsbehandling...." Blir helt matt.

Jeg syns og det er STOR forskjell på omskjæring av jenter og gutter, men jeg syns ikke det er noe argument at det er verre for jenter? For det er fortsatt ille at dette gjøres på gutter all den tid det er reversibelt og gutten faktisk ikke har noe han skulle sagt. Om voksne menn vil ta piercing, tattovere seg eller omskjære seg, så kjør på, men ikke kutte i kroppen på små barn som ikke kan ta stilling selv. Selv om jeg er eniig i at det er et langt større overgrep når det gjøres mot jentebarn. (tror egentlig vi er enige ;) )

Arrrghhh!!!

Der har vi det igjen. Bagatellisering.

I mitt hode er det ingen som helt forskjell på en jente som har fått ødelagt seksualfunksjonen sin på grunn av omskjæring og en gutt som har lidd samme skjebne. Det er faktisk slik at skadepotensialet er døden, uavhengig av kjønn. Mange gutter og jenter mister livet årlig på verdensbasis på grunn av omskjæring. Selvfølgelig er det slik at de mest omfattende formene for omskjæring av jentebarn oftere har ødeleggende konsekvenser, men samtidig har ikke de minst omfattende formene for omskjæring av jenter det.

Og kjære KateW: Selvfølgelig handler dette om å gi alle barn det samme vernet - uavhengig av kjønn. Ville du utsatt din sønn for større risiki i livet enn du ville utsatt en datter? Selvfølgelig ikke, men det er faktisk det som er konsekvensen av dagens praksis og lovgivning.

Og helt tydelig formulert: Guttebarn er mer utsatt for helseskader enn det jenter er i Norge på grunn av dette. Kan dere leve med det da? Går ikke hele ideen om likestilling ut på at alle skal ha like rettigheter og vern mot overgrep - uansett kjønn? Og da må man begynne med lovverket.

Når man skaller av all annen argumentasjon om emnet, ender man opp med det helt essensielle til slutt. Bør man ikke beskytte alle spedbarn mot all helserisiko forårsaket av totalt unødvendig smertraume og amputasjon? Noen ganger lurer jeg på om folk virkelig er helt hjerteløse.

Endret av Jalp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrrghhh!!!

Der har vi det igjen. Bagatellisering.

Vet du, jeg har ikke visst så mye om dette med kjønnslemlestelse av guttebarn før jeg. Jeg har aldri "vært bortpå" en omskjært penis, har knapt nok sett bilde av en, og har egentlig ikke tenkt så mye på hva det vil si for menns seksualliv å mangle forhud. Men jeg er (som sagt) prinsipielt motstander (uten å vite så mye) fordi det gjøres på barn som ikke har mulighet til å samtykke, og fordi jeg tenker forhuden er der for en grunn. Jeg har mye mer kunnskap om kjønnslemlestelse på jenter, der vet jeg mye mer om konsekvensene. Så beklager hvis jeg støter deg når jeg sier at det ene har større konsekvenser enn det andre, saken er at jeg har ikke peiling. :sjenert:

Men jeg bagatelliserer IKKE.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så beklager hvis jeg støter deg når jeg sier at det ene har større konsekvenser enn det andre, saken er at jeg har ikke peiling. :sjenert:

Så lenge skadepotensialet er det samme for begge kjønn, kan man ikke si at det ene er værre enn det andre. Jeg ser at det er et stort behov for å opplyse folk om dette og grunnen til at jeg blir opprørt over bagatellisering av farene ved denne praksisen er at jeg har sett hvor galt det kan gå. I den konteksten blir f. eks slike tråder som dette så uendelig provoserende.

Men du bør jo også vite at det slettes ikke er alle som er så store at de beklager det når de selv antar at de kanskje kunne ha skrvet noe på en annen måte. (meg selv innkludert)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i statene, og jeg ser ikke helt relevansen i forhold til denne tråden.

Fordi vi kan få de samme tilstandene her om dette blir en motegreie... noe det meget god KAN bli med tanke på enkeltes holdninger her i landet... at det skal være så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du gjør et hederlig forsøk, så ser jeg ingen prinsippielle forskjeller på argumentasjonen mot omskjæring av jenter i forhold til gutter. Det er snakk om tradisjoner/ religion. Det er snakk om spedbarn, smerte, fare for varige men o.s.v. og da ender vi til slutt opp med bare en forskjell, og det er kjønn. Og det er da jeg begynner å få virkelig vond smak i munnen. Og jeg stiller meg det ubehgelige spørsmålet:

Er det at guttebarn ikke har samme vern som jentebarn egentlig bare en spørsmål om bedriten kjønnsdiskriminering og at feminismen inderlig vel tåler den urett som ikke rammer hunkjønnet? Det tror jeg er et inntrykk som vil få rotfeste i store deler av befolkningen hvis man unnlater å gi guttebarn samme vern som jentebarn mot dette uvesenet.

Jeg sitter med en virkelig vond følelse i munnen etter å ha lest denne tråden, ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Og jeg blir hogga ned for at jeg uttaler meg da jeg av tydeligvis få her har noe fornuftig å si om dette. Synes kvinneguiden har forandret seg til et useriøst mobbeforum på älle måter. Så får dere ha fortsatt lykke til med kranglingen deres.

Hva er det du har skrevet som er så fornuftig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Fordi vi kan få de samme tilstandene her om dette blir en motegreie... noe det meget god KAN bli med tanke på enkeltes holdninger her i landet... at det skal være så vanskelig å forstå?

Jeg skal bekymre meg for amerikanske tilstander den dagen jeg ser noe som helst indikasjon på at dette er en motegreie som er på vei hit. Det har jeg pr nå ikke registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i statene, og jeg ser ikke helt relevansen i forhold til denne tråden.

Du skrev jo:

"Jeg har aldri hørt om kvinner som oppfordrer partneren sin til å omskjære seg med mindre det er snakk om en medisinsk tilstand."

Denne giften har også spredt seg til Norge. Jeg mener å huske at det var en episode av Sex&singelliv der omskjæring i voksen alder ble glorifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del syns jeg det blir litt søkt å sammenligne fjerning av alle kjønnsdeler hos jenter i prepubertal alder med stein, saks eller papir i et U-land, kontra å kirurgisk snippe av forhuden på en nyfødt guttebaby på et sykehus i et vestlig land. Det smaker av "Skal kvinner ha rettigheter, så skal vi JAMMEN MEG ikke finne oss i NOENTING som kan MINNE forskjellsbehandling...." Blir helt matt.

Nei, det er ikke en søkt sammenligning. For det første er ikke den vanligste omskjæringen av jenter at de fjerner alt. For det andre er det ekstremt smertefult for guttebabyen å bli omskåret. I praksis torturerer man det lille barnet. For det tredje er det mye komplikasjoner knyttet til dette, også i vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke en søkt sammenligning. For det første er ikke den vanligste omskjæringen av jenter at de fjerner alt. For det andre er det ekstremt smertefult for guttebabyen å bli omskåret. I praksis torturerer man det lille barnet. For det tredje er det mye komplikasjoner knyttet til dette, også i vesten.

Lenke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Du skrev jo:

"Jeg har aldri hørt om kvinner som oppfordrer partneren sin til å omskjære seg med mindre det er snakk om en medisinsk tilstand."

Denne giften har også spredt seg til Norge. Jeg mener å huske at det var en episode av Sex&singelliv der omskjæring i voksen alder ble glorifisert.

Ja, hva vil du frem til?

Jeg HAR fortsatt ikke hørt om kvinner I NORGE som oppfordrer partneren til å omskjære seg med mindre det er snakk om en medisinsk tilstand. Har du? Hva de måtte gjøre i statene ser jeg på som uvesentlig så lenge det ikke er noen form for indikasjon på at det samme problemet er på vei hit. De som omskjærer i Norge gjør det ikke pga hva man gjør i statene. Og som andre her inne har skrevet, norske MENN ser ikke akkurat ut til å stille seg i kø for å omskjære seg. "Med hette" ser ut til å være den soleklare normen i Norge og det kommer den med all sansynlighet til å fortsette å være.

Hva de gjør i Sex & Singelliv er meg også knakende likegyldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvem i all verden reklamerer for omskjæring?

Denne tråden rekalmerer for omskjæring.

"Vi liker ikke at barn blir plaget, men vi elsker konsekvensen av det og vil helst ha en som har blitt plaget, så vi kan ha det digg i senga."

Det er dette dere åpent sier, på et av Norges mest besøkte seksualitetsforum for kvinner.

Men andre odr: "Vi bare later som vi er mot lidelse, siden vi foretrekker å få dem som har lidd opp i senga vår.

Det er vår "preferranse" som vi liker veldig godt, og kan "argumentere for" at er best, så lenge vi ikke trenger å tenke på lidelsen som mannen måtte gjennom som baby. Den fortrenger vi og sier vi vil ha menn som har lidd vondt på den måten."

Dette er det dere sier.

Om det er for å trøste deres omskjærte menn, så deikke skal føle seg inadekvat,vet ikke jeg. Eller at dere barer er så uintelligent at dere ikke forstår at det er sånne holdninger som frontes her som bygger opp kulturer der en omskjærlese blir gjengs praksis.

Gjerne på siden av religionen.

Ta land i Afrika der menn foretrekke omskårne kvinner. Religionen fordrer det ikke, men de har dette som "preferanse".

tenk på det dere som sier denne holdningen er grei.

Er det da greit å foretrekke en omskåret kvinne så lenge manikke var der da hun led?

Og ikke kom trekkende med å si at smerten ikke vr den samme, siden det er det overordnede prinsippet dette handler om.

Dere oprerer nemlig med nøyaktig samme tankegang som disse mennene.

Så tenk litt over hva dere fornter på nettet og poster i seksualitatsforum.

Å omskjære muslimske og jødiske guttebarn er forøvrig ikke noe "valg" den enkelte tar. Det er et pålegg de får fra sin Gud, som må/skal følges for å ikke leve i synd.Så hba andre måtte mene er ikke relevant for de som frykter sin Guds vrede og avvisning om de ikke følger en praksis de mener er et pålegg fra Ham der oppe.

Det er ikke noe man selv går inn på som voksen (med minder man konverterer), da man tror det er pålagt foreldrene fra Gud å omskjære barna sine. Det er et offer- og ikke noe som tas lett på.Det skal også være et tegn på at man er føst som jøde/muslim for å skille seg ut fra "de andre folkene". Altså er det ikke et valg, men et press, et samvittighetsspørsmål og et pålegg.

Når så jenter sitter på nett og snakker så søtt seg imellom med umodent, tenåringsaktig preg om hva som er "best", "pent" og "vakkert" blir det bare forkastelig å lese.

Ingen gjør dette for å tekkes kvinner på soverommet.

Da blir det bare ekkelt med de jenter ( ikke kvinner) sm sitter om slarver om hva som er så "vakkert" og "godt", når det ligger lidelser bak.

Spesielt der man ikke kan få gjennomfort omskjærelser på medisinsk forsvarlig vis.

Det blir som å sitte på KG og si at man helst og gjerne vil bruke den og den sminken siden det er vakkert, og diskutere det som er bra med den, mens man vet den er testet på øynene til kaniner som lider- uten å bry seg om å ta det inn over seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke en søkt sammenligning. For det første er ikke den vanligste omskjæringen av jenter at de fjerner alt. For det andre er det ekstremt smertefult for guttebabyen å bli omskåret. I praksis torturerer man det lille barnet. For det tredje er det mye komplikasjoner knyttet til dette, også i vesten.

Det er dette man gjør.

For øvrig syns jeg du hadde et godt innlegg der du kalte det for hva det er: å foretrekke en maltraktert penis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Denne tråden rekalmerer for omskjæring.

"Vi liker ikke at barn blir plaget, men vi elsker konsekvensen av det og vil helst ha en som har blitt plaget, så vi kan ha det digg i senga."

Det er dette dere åpent sier, på et av Norges mest besøkte seksualitetsforum for kvinner.

Men andre odr: "Vi bare later som vi er mot lidelse, siden vi foretrekker å få dem som har lidd opp i senga vår.

Det er vår "preferranse" som vi liker veldig godt, og kan "argumentere for" at er best, så lenge vi ikke trenger å tenke på lidelsen som mannen måtte gjennom som baby. Den fortrenger vi og sier vi vil ha menn som har lidd vondt på den måten."

Dette er det dere sier.

Om det er for å trøste deres omskjærte menn, så deikke skal føle seg inadekvat,vet ikke jeg. Eller at dere barer er så uintelligent at dere ikke forstår at det er sånne holdninger som frontes her som bygger opp kulturer der en omskjærlese blir gjengs praksis.

Gjerne på siden av religionen.

Ta land i Afrika der menn foretrekke omskårne kvinner. Religionen fordrer det ikke, men de har dette som "preferanse".

tenk på det dere som sier denne holdningen er grei.

Er det da greit å foretrekke en omskåret kvinne så lenge manikke var der da hun led?

Og ikke kom trekkende med å si at smerten ikke vr den samme, siden det er det overordnede prinsippet dette handler om.

Dere oprerer nemlig med nøyaktig samme tankegang som disse mennene.

Så tenk litt over hva dere fornter på nettet og poster i seksualitatsforum.

Å omskjære muslimske og jødiske guttebarn er forøvrig ikke noe "valg" den enkelte tar. Det er et pålegg de får fra sin Gud, som må/skal følges for å ikke leve i synd.Så hba andre måtte mene er ikke relevant for de som frykter sin Guds vrede og avvisning om de ikke følger en praksis de mener er et pålegg fra Ham der oppe.

Det er ikke noe man selv går inn på som voksen (med minder man konverterer), da man tror det er pålagt foreldrene fra Gud å omskjære barna sine. Det er et offer- og ikke noe som tas lett på.Det skal også være et tegn på at man er føst som jøde/muslim for å skille seg ut fra "de andre folkene". Altså er det ikke et valg, men et press, et samvittighetsspørsmål og et pålegg.

Når så jenter sitter på nett og snakker så søtt seg imellom med umodent, tenåringsaktig preg om hva som er "best", "pent" og "vakkert" blir det bare forkastelig å lese.

Ingen gjør dette for å tekkes kvinner på soverommet.

Da blir det bare ekkelt med de jenter ( ikke kvinner) sm sitter om slarver om hva som er så "vakkert" og "godt", når det ligger lidelser bak.

Spesielt der man ikke kan få gjennomfort omskjærelser på medisinsk forsvarlig vis.

Det blir som å sitte på KG og si at man helst og gjerne vil bruke den og den sminken siden det er vakkert, og diskutere det som er bra med den, mens man vet den er testet på øynene til kaniner som lider- uten å bry seg om å ta det inn over seg.

Så med andre ord, menn bør slutte å starte tråder som SPØR om hva kvinner syntes er best! For det er faktisk det som er HI her. Når man spør så direkte som man gjør i HI, hva syntes KVINNER og homser er best, så vil man få svar på nettopp det. Om man ikke like svarene, så bør man heller la være å lage slike tråder.

Vampen - som forøvrig bruker sminke som IKKE er testet på dyr.

Endret av Vampen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...