Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ensom ulv var han bare frem til de siste par årene før terroren - en nødvendighet for å skjule sine planer. At hans mangelende evner til å knytte ekte sosiale kontakter er et tegn på at han er "unormal", er jeg skeptisk til. Tvert imot har jeg inntrykk av at han er meget sosialt oppegeånde i den forstand at han vet hvordan han skal opptre for å manipulere menneskene rundt seg. Det kreves stor sosial innsikt for å manipulere, det er ikke dermed sagt at han bruker disse sosiale ferdighetene i en positiv forstand. AT han klarer å være en ensom ulv i lang tid, kan forklares med at et mennekse som ikke er i stand til å føle kjærlighet, har heller ikke noe behov for mennekslig kontakt. De har bare behov for å utnytte mennesker, noe han får utløp for gjennom sin terror og sin mediapropaganda. ABB har fått sin utløsning.

Poenget mitt med overskriften "en normal mann", er at ABB har virket normal for sine omgivelser så lenge han har villet. Han har hatt evnen til å skjule sin syke psyke, helt frem til forrige uke, der han ikke klarte å holde seg skjult stort lenger og måtte utløse bomben. Det skriver han jo også i sin dagbok.

Tullpreik. Mennesker uten evne til å gi eller motta kjærlighet (hva nå det enn måtte være) kan selvsagt ha behov for sosial kontakt, enten det nå er kroppslig kontakt eller det å snakke med noen. Omvendt: tror du virkelig at folk er sosiale fordi de evner å føle kjærlighet til noen? Hahahaha! Det er tusen grunner til at folk omgås hverandre, knytter vennskap osv. For mange (ikke alle) er dette en nødvendighet, et behov som andre behov. Trenger ikke ha noe med kjærlighet å gjøre.

Noe av det du sier er fornuftig. Men så blir det mageplask likevel fordi du er så bastant. Det er notorisk vanskelig å snakke om hvorfor folk gjør som de gjør, hvilke grunner og motiver de har. Ha litt ydmykhet da. Ikke konkluder for raskt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er tilbøyelig til å tro at han er en maktsyk jævel. Motivert av to ting. Han ville drepe for å få det kicket han mente det ville gi han. Den makten han følte ved å ta liv, og over den redselen han forårsaket.

Men mest av alt ville han bli sett, han ville bli superkjendis, han ville gripe inn i livet til oss alle. Bare det å tenke på alle de tårene den mannen har forårsaket, alt som sies om han - både blant vanlige folk, i media og til og verdensledere kommenterer hans handlinger. Det er bare å innse, for øyeblikket er han vel verdens mest kjente...jeg klarer nesten ikke å kalle han nordmann.

Jeg_kan_til og med være tilbøyelig til å tro at høyreekstremismen, manifestet (som jo er mye klipp&lim uansett) og årsaksforklaringen han bruker bare er tull. Det er bare for å få mest mulig kaos og oppmerksomhet og for å kunne forklare det han har gjort på et vis. For han handler dette om han selv, og ikke om noen sak.

Alle har reagert på det han har gjort, og det var det han ville. Bare hvordan har regissert det hele, lagt ut "pressebilder" på FB, lagt ut intervju med seg selv - slik at han kan bli sitert i media.

Han er ingen vanlig mann og jeg håper han dør i fengsel, men mest av alt håper jeg han dør desillusjonert og glemt.

Det som derimot aldri skal glemmes er hvordan landet sto sammen i tiden etter tragedien.

Og sånn synser jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er tilbøyelig til å tro at han er en maktsyk jævel. Motivert av to ting. Han ville drepe for å få det kicket han mente det ville gi han. Den makten han følte ved å ta liv, og over den redselen han forårsaket.

Men mest av alt ville han bli sett, han ville bli superkjendis, han ville gripe inn i livet til oss alle. Bare det å tenke på alle de tårene den mannen har forårsaket, alt som sies om han - både blant vanlige folk, i media og til og verdensledere kommenterer hans handlinger. Det er bare å innse, for øyeblikket er han vel verdens mest kjente...jeg klarer nesten ikke å kalle han nordmann.

Jeg_kan_til og med være tilbøyelig til å tro at høyreekstremismen, manifestet (som jo er mye klipp&lim uansett) og årsaksforklaringen han bruker bare er tull. Det er bare for å få mest mulig kaos og oppmerksomhet og for å kunne forklare det han har gjort på et vis. For han handler dette om han selv, og ikke om noen sak.

Alle har reagert på det han har gjort, og det var det han ville. Bare hvordan har regissert det hele, lagt ut "pressebilder" på FB, lagt ut intervju med seg selv - slik at han kan bli sitert i media.

Han er ingen vanlig mann og jeg håper han dør i fengsel, men mest av alt håper jeg han dør desillusjonert og glemt.

Det som derimot aldri skal glemmes er hvordan landet sto sammen i tiden etter tragedien.

Og sånn synser jeg.

Ja, du synser fælt. Det er imponerende hvor mye detaljkunnskap du sitter inne med om denne mannen. Om du er alminnelig avisleser som meg må jeg være en uhyre dårlig leser som ikke har fått med meg brøkdelen av det du har. Jeg tror jeg må være direkte dum.

Skrevet
Tvert imot har jeg inntrykk av at han er meget sosialt oppegeånde i den forstand at han vet hvordan han skal opptre for å manipulere menneskene rundt seg.

En psykopat, altså.

Skrevet

En psykopat, altså.

Nettopp, som jeg har hevdet hele tiden.

Gjest MorAase
Skrevet

@Flanør

Utover å slenge med leppa, hva er ditt bidrag i denne tråden?

• Liker 2
Skrevet

@Flanør

Utover å slenge med leppa, hva er ditt bidrag i denne tråden?

Mitt bidrag er å slenge med leppa. Er ikke det godt nok kanskje? :gjeiper:

Gjest MorAase
Skrevet

Mitt bidrag er å slenge med leppa. Er ikke det godt nok kanskje? :gjeiper:

Nei, egentlig ikke. Å slenge med leppa er veldig lett. Vil gjerne se motargumenter. Samt, ett diskusjonsforum er til for å spekulere, for å leke kvasipsykolog og for å utfordre sine egne og andres tanker. Så langt har du ikke agt annet enn at folk ikke skal tenke selv men la alle fagfolk tenke for seg. Det er en farlig utvikling når det kommer til offentlig debatt.

• Liker 3
Skrevet

Nei, egentlig ikke. Å slenge med leppa er veldig lett. Vil gjerne se motargumenter. Samt, ett diskusjonsforum er til for å spekulere, for å leke kvasipsykolog og for å utfordre sine egne og andres tanker. Så langt har du ikke agt annet enn at folk ikke skal tenke selv men la alle fagfolk tenke for seg. Det er en farlig utvikling når det kommer til offentlig debatt.

Da er du en enda dårligere leser enn jeg trodde du var. Det stiller deg i et temmelig dårlig lys for å si det svært diplomatisk.

Det jeg har gjort er å oppfordre til forsiktighet, til å ikke falle for fristelsen til å spre rundt seg med karakteranalyse når intet grunnlag for det eksisterer, til å ikke vifte med kliniske karakteristikker og diagnoser når en ikke har forutsetninger for å gjøre dette (det foreligger ingen rettspsykiatrisk vurdering av ham ennå, så vidt meg bekjent), til å sile ut irrelevante personopplysninger (som f.eks. om de plastiske operasjonene hans), til å tenke selv og ikke la seg påvirke av medias grafsing.

Jeg forholder meg til hva han har gjort - som jeg som leser og seer kjenner til. Ikke hvordan han er - som jeg overhodet ikke kjenner til, og det gjør ikke du heller.

Kritikken din er helt på jordet. Når folk spekulerer vilt som i denne tråden trengs det noen som maner til en smule forsiktighet, og det er det jeg har forsøkt å gjort. Det er intet å utsette på noe av det jeg har sagt i denne tråden, og det vet du godt.

Skrevet

Signaturen min fra et annet forum passer som hånd i hanske:

Creating monsters of monsters, is a reciepe for repeating past mistakes.

When monsters no longer is perceieved human, we lose ability to recognise the future monsters. -Because they seem so human.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke en farlig utvikling å overlate diagnostisering til fagfolk... Ellers er jeg helt med på at folk har behov for og at det kan være interessant å diskutere mange sider av denne spesielle saken, men jeg syns også det i blant blir for mange bastante påstander i denne type diskusjoner.

Gjest charella
Skrevet

Har du fått lest avisen de siste dagene flanør? Det virker ikke som om du har fått med deg så mye.

• Liker 2
Skrevet

Har du fått lest avisen de siste dagene flanør? Det virker ikke som om du har fått med deg så mye.

Ja, jeg leser avisene selvsagt. Og jeg har også fått med meg spekulasjonene som går om psyken hans, oppveksten hans, forholdet til venner og familien osv. Og hva så? Selv om opplysningene er korrekte i seg selv så innebærer ikke det at alt er like relevant, dvs. er viktige for å forklare beveggrunnene for at han handlet som han gjorde. Det gir heller ikke grønt lys for å kaste seg ut på brådypt vann og konkludere at han er slik og slik, eller tenker slik og slik. Denslags må overlates til rettspsykiaterne.

Det er fint at du leser Charella. Men det ville vært enda bedre om du tenker i tillegg. Jeg er slett ikke sikker på at du gjør det, nemlig.

Gjest charella
Skrevet

Ja, jeg leser avisene selvsagt. Og jeg har også fått med meg spekulasjonene som går om psyken hans, oppveksten hans, forholdet til venner og familien osv. Og hva så? Selv om opplysningene er korrekte i seg selv så innebærer ikke det at alt er like relevant, dvs. er viktige for å forklare beveggrunnene for at han handlet som han gjorde. Det gir heller ikke grønt lys for å kaste seg ut på brådypt vann og konkludere at han er slik og slik, eller tenker slik og slik. Denslags må overlates til rettspsykiaterne.

Det er fint at du leser Charella. Men det ville vært enda bedre om du tenker i tillegg. Jeg er slett ikke sikker på at du gjør det, nemlig.

Det er vel egentlig ikke noe å diskutere om han er helt frisk i hodet eller ikke , for det er helt innlysende at han ikke er.

Og du som er så imot slike spekulasjoner, blir det ikke litt selvmotsigende å si om jeg tenker eller ikke?

• Liker 2
Skrevet

Det er vel egentlig ikke noe å diskutere om han er helt frisk i hodet eller ikke , for det er helt innlysende at han ikke er.

Og du som er så imot slike spekulasjoner, blir det ikke litt selvmotsigende å si om jeg tenker eller ikke?

Nei, jeg forholder meg til det du skriver og feller dom utfra det.

Om han er sjuk i hodet vet jeg ikke. Alt jeg vet er at han har gjort noe aldeles bestialsk, og at han sprer hatideologi. Det er jaggu ille nok i seg selv.

Gjest charella
Skrevet

Nei, jeg forholder meg til det du skriver og feller dom utfra det.

Om han er sjuk i hodet vet jeg ikke. Alt jeg vet er at han har gjort noe aldeles bestialsk, og at han sprer hatideologi. Det er jaggu ille nok i seg selv.

Da forstår du kanskje at folk forholder seg til det ABB skriver (og gjør) og feller dom ut ifra det ;)

• Liker 2
Skrevet

Da forstår du kanskje at folk forholder seg til det ABB skriver (og gjør) og feller dom ut ifra det ;)

Nei, de begår en klassisk slutningsfeil og slutter fra noe som er kjent (handlingene) til noe som er ukjent (motivene, hvordan han er). Det er flere her som kunne hatt godt av et innføringskurs i språklogikk og vitenskapsteori. Noen ville til og med hatt godt av å sitte igjen også.

At du ikke forstår disse tingene jeg prøver å fortelle deg sier meg at du ikke er den flinkeste til å lese kritisk, eller annerledes sagt: tenke.

• Liker 1
Gjest charella
Skrevet

Nei, de begår en klassisk slutningsfeil og slutter fra noe som er kjent (handlingene) til noe som er ukjent (motivene, hvordan han er). Det er flere her som kunne hatt godt av et innføringskurs i språklogikk og vitenskapsteori. Noen ville til og med hatt godt av å sitte igjen også.

At du ikke forstår disse tingene jeg prøver å fortelle deg sier meg at du ikke er den flinkeste til å lese kritisk, eller annerledes sagt: tenke.

Om det er meg personlig du er opphengt i så har jeg ingen utdanning vitenskaps teori og vil lære meg det en gang.

En person uten allverdens kunnskap har gjerne ikke mulighet til å se andre sider og motiver med en sak, det har du helt rett i. For alt vi vet så går alt fortsatt etter hans plan, men det er ikke det vi diskuterer her. Du som er så kunnskapsrik og smart kan vel se med halvt øye at ABB mangler noe vesentlig oppe i hjernen.

• Liker 2
Skrevet

Om det er meg personlig du er opphengt i så har jeg ingen utdanning vitenskaps teori og vil lære meg det en gang.

En person uten allverdens kunnskap har gjerne ikke mulighet til å se andre sider og motiver med en sak, det har du helt rett i. For alt vi vet så går alt fortsatt etter hans plan, men det er ikke det vi diskuterer her. Du som er så kunnskapsrik og smart kan vel se med halvt øye at ABB mangler noe vesentlig oppe i hjernen.

Jeg er ikke opphengt i deg personlig, kommentaren min var rettet mot flere. Det var ikke meningen å henge deg spesielt ut, sorry.

Som sagt flere ganger, det jeg ser er hva han har gjort, punktum. Det er prematurt og uhyre vanskelig å si noe utover det. Alle de forskjellige teoriene kan støttes av empirien, dvs. hva han har gjort, og da er man like langt for da er det ikke mulig å avgjøre hvilke av teoriene som er den mest treffende. Derfor er det best å avholde seg fra dem. Det er en edruelig innstilling, og jeg må si jeg blir litt overrasket at det er mulig å få kritikk for den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...