Gå til innhold

ABB - En helt vanlig mann


straamann

Anbefalte innlegg

Jeg bortforklarer ikke muligheten for det, jeg sier bare at man ikke skal kaste seg ut i premature kliniske vurderinger. Spesielt ikke fordi han ennå ikke har fått en rettspsykiatrisk vurdering, ingen av oss er psykiatere (?), vi kjenner ikke detaljene rundt hvordan han ER, pluss at dette er nettet. Fjernundervisning kan fungere, fjerndiagnostikk gjør det ikke.

Jeg kjenner ikke Osama bin Laden, Pol Pot, Adolf Hitler, Djengis Kahn, Dominique Strauss Kahn eller Oklahoma-bomberen Timothy McVeigh heller, og det gjør heller ikke de fleste psykiatere. Likevel er deres handlinger så tydelige bevise på at disse menneskene er psykopater, at det er egentlig unødvendig å komme med flisespikeri om at man ikke kan si noe som helst før de er vurdert av en psykiater.

Psykiatere flest har aldri vært borti psykopater, da dette er den eneste personlighetsforstyrrelsen som ikke man møter i klinisk arbeid utenom enkeltstående tilfeller i fengselene. De som virkelig sitter med kunnskap om psykopater, er de som har levd med dem, vet hvordan det føles, og som gjennom kunnskap og viljestyrke har kommet fri fra dem. Det er på bakgrunn av opplevelsene til psykopat-ofre man har kommet frem til det som i dag utgjør kriteriene for en APF. Jeg synes ikke det kreves psykolog-utdanning for å hevde at det er svært liten sannsynlighet for at ABB ikke karakteriseres som APF. Inntil den ofisielle uttalelsen fra rettpsykiateren foreligger, kan vi selvsagt ikke bruke dette i ofisielle medier. Men på et nettsamfunn bør man kunne diskutere, uten å kverulere.

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ikke Osama bin Laden, Pol Pot, Adolf Hitler, Djengis Kahn, Dominique Strauss Kahn eller Oklahoma-bomberen Timothy McVeigh heller, og det gjør heller ikke de fleste psykiatere. Likevel er deres handlinger så tydelige bevise på at disse menneskene er psykopater, at det er egentlig unødvendig å komme med flisespikeri om at man ikke kan si noe som helst før de er vurdert av en psykiater.

Psykiatere flest har aldri vært borti psykopater, da dette er den eneste personlighetsforstyrrelsen som ikke man møter i klinisk arbeid utenom enkeltstående tilfeller i fengselene. De som virkelig sitter med kunnskap om psykopater, er de som har levd med dem, vet hvordan det føles, og som gjennom kunnskap og viljestyrke har kommet fri fra dem. Det er på bakgrunn av opplevelsene til psykopat-ofre man har kommet frem til det som i dag utgjør kriteriene for en APF. Jeg synes ikke det kreves psykolog-utdanning for å hevde at det er svært liten sannsynlighet for at ABB ikke karakteriseres som APF. Inntil den ofisielle uttalelsen fra rettpsykiateren foreligger, kan vi selvsagt ikke bruke dette i ofisielle medier. Men på et nettsamfunn bør man kunne diskutere, uten å kverulere.

Det du forsøker å gjøre er å gi deg selv grønt lys til å slenge ut diagnoser og mer generelle kliniske karakteristikker uten å ha noen som helst faglige forutsetninger for å gjøre det. Du ser vel selv at dette er absurd. Jeg kan forstå det på den måten at det er naturlig å søke etter grunner og motiver for å gjøre noe så uhyrlig. Men det legitimerer ikke å grafse uhemmet i ting hverken du eller jeg har noe greie på. Du misforstår kapitalt dersom du tror at etikk og nettetikette er det samme som flisespikkeri.

Reagerer ellers på at Strauss-Kahn stilles i samme kategori som de andre der. Ikke er han dømt for det han eventuelt er siktet for heller. Det der er uakseptabelt og det vet du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ha han til å være smart, artikulert, og skremmende dyktig til å planlegge. Det er det samme bildet han prøver å tegne av seg selv i manifestet sitt.

Jeg har lest 60% av manifestet og hoppet over alt han har copy-pastet, eller paraphrased fra andre (noe som tilsvarer langt over halvparten). Det kommer ikke frem noe revolusjonerende ifht. ideologi, idealer, intensjoner eller prinsipper i manifestet -- det er det samme oppgulpet som er kjent for de fleste høyre-ekstremister.

Hvem påstår at det er noe revolusjonerende? Han vil jo tilbake til en annerledes tid. Og nei, dette er ikke noe de fleste høyreekstremister står for. Selv nazigrupper tar jo avstand fra fyren!

Og når det gjeldet planlegging og slikt, benekter du virkelig at han ikke er dyktig til å planlegge og har en øye for detaljer som nesten er creepy?

Det nye er det som står om ABB og hans oppdrag. For meg virker det innlysende hvorfor denne mannen har et enormt behov for å forklare sine handlinger. Om han var drevet av sine foraktilige idealer hvorfor bruker han så mye tid på å portrettere seg selv? Ta seg tid til å photoshoppe bilder, og laste opp fotograf-bilder av seg selv til facebook?

Fordi terroraksjonene er en PR-kampanje for å spre budskapet hans. Herregud mann, han omtaler dette i manifestet sitt! Har du ikke lest det?

Han fremstår selvgod og innbilsk, som en person med et enormt behov for forhøye seg selv og ha kontroll over andre.

Ja, og så?

I youtube-videon han har lagt ut er det heroisk musikk og riddere før bilde montasjen av ABB. Det virker som et forsøk på selv-dramatisering hvor han prøver å opphøye seg selv, og fremstå som en moderne frelser.

Eh ja, han ønsker nettopp å stå frem som en leder og martyr for en viktig sak.

Han har dannet sitt eget selvbilde og prøver å rettferdiggjøre handlingene sine med at de er heroiske og nødvendige.

Handlingene kom etter rettferdiggjøringen. Herregud, har du lest noe som helst av manifestet hans?

At han har planlagt dette i ni år har jeg vanskelig for å tro. Det er langt mer sannsynlig at det er et tilfeldig hendelseforløp og en rekke mulighethet som har følgt som har ført opp til denne dramatiske hendelsen, og ut i fra dette har han dannet en virkelighetsforståelse som kan forklare alt som har skjedd.

Tilfeldig hendelsesforløp... Er du mindre begavet?

Har du ikke fått med deg at alt har gått som planlagt for ham så langt? Til og med medias beskrivelser av ham er basert på manifestet hans, og blant annet Facebook-siden han la ut.

Han har et skremmende godt øye for detaljer.

Endret av hulaboer
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste i Norge er både fysisk og mentalt rustet til å gjennomføre lignende handlinger.

Nei, det er de absolutt ikke, da de har sperrer mot å gjøre slikt. Dette har man forsket på. Et lite mindretall har personlighetsforstyrrelser som gjør sperrene mindre (eller gjør at de ikke er der).

Endret av hulaboer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningene til ABB er ganske utbredt på den politiske høyresiden i Norge. hatet mot ulike grupper (ikke bare innvandrere) er det mange som gir uttrykk for. jeg skulle ønske Høyre og FrP ville rydde opp i egne rekker i stedet for å feie problemet under teppet.

Holdningene til ABB er også ganske utbredt på den politiske venstresiden. Den politiske venstresiden hater alle som ikke drømmer om deres sosialistiske utopia.

Det er ekstremt avskyelig av deg å trekke inn Høyre og FrP her. Skam deg.

Hvorfor tør du ikke skrive dette under eget nick, forresten? Er du en feig rotte eller hva?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overbevist om at han er hverken mer eller mindre psykopat eller kaldblodig enn en norsk soldat som trykker inn avtrekkeren i Afghanistan, eller hvor vi nå er og kriger denne uka...

Eh. Det er en enorm forskjell på en soldat i Afghanistan som skyter for å overleve selv, og en som kaldt og rolig går rundt og henretter barn og ungdom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får ikke sett videoen, men ut fra overskriften " ekspert sier multikulturalisme har skylden" vil jeg si at denne eksperten er et talerør for ham som står bak. Usmakelig og ut fra et faglig perspektiv er det galt.

Nei, eksperten det er snakk om jobber i statlige(!) NUPI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hulaboer, jeg orker ikke bruke tid på deg.

Ha en fin kveld, og måtte kommende uke være produktiv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drepte han ikke de små barna på øya. Det var iallefall 3 stykker under 10 år der, og disse lot han leve. Den ene hadde iallefall tryglet om å ikke bli skutt... og da gikk han videre.. Var det et ørlite øyeblikk av samvittighet? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et avskyelig forsøk på å demonisere motstandere av islam og/eller ikke-vestlig innvandring. Samtlige kjente personer i dette milljøet har tatt kraftig avstand fra ABB.

Det er nettopp dette som bidro til at ABB klikket i det syke hodet sitt. Venstresiden klarer ikke å argumentere saklig, så de tyr til rasismestempel og andre avskyelige hersketeknikker for å sabotere debatten.

Fy faen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drepte han ikke de små barna på øya. Det var iallefall 3 stykker under 10 år der, og disse lot han leve. Den ene hadde iallefall tryglet om å ikke bli skutt... og da gikk han videre.. Var det et ørlite øyeblikk av samvittighet? eller?

Kilde?

Jeg leste nemlig at minst to barn under 10 ble skutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drepte han ikke de små barna på øya. Det var iallefall 3 stykker under 10 år der, og disse lot han leve. Den ene hadde iallefall tryglet om å ikke bli skutt... og da gikk han videre.. Var det et ørlite øyeblikk av samvittighet? eller?

For en omtenksom mann. Kanskje han sparte et liv eller to, var det samvittighet? Eller var det fordi han ønsket å skyte grupper av mennesker og ikke ville sløse tid på enkeltpersoner? For hvert enkeltskudd springer folk av gårde og gjemmer seg, han ønsket heller å lokke til seg grupper av ungdommer, eller lure seg innpå dem og ta dem i en fei. Slik er det vi har fått bekskrevet hans handlinger fra flere vitner. Ser ikke at dette har noe med samvittighet å gjøre. Tolker det som et naivt utsagn fra en håpefull humanist.

Endret av straamann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde?

Jeg leste nemlig at minst to barn under 10 ble skutt.

Jeg har ingen kilde, men jeg kjenner til at 3 små barn kom hjem. Fedrene til to av disse barna ble drept foran øynene på barna. Om det var flere barn, vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peter Svaar om sin tidligere klassekamerat

En skremmende artikkel som beskriver Anders Behring Breivik som en helt vanlig og ressurssterk norsk gutt. Kun en ting skiller han fra 96% av resten av befolkningen: den grunnleggende mangelen på samvittighet. Det er det som gjør denne saken så skremmende. Det finnes flere av hans kaliber blant oss, men få av dem er intelligente nok til å gjennomføre den terroren ABB har gjort. Heldigvis.

Jeg håper denne saken kan bidra til at folk innser det faktum at noen mennesker er grunnleggende onde, og at de ikke kan helbredes.

Psykiatere har tegnet et bilde av ABB som en ensom ulv uten venner, og uten evne til å knytte kontakter - som en mann helt uten sosiale antenner.

Altså ikke en "normal mann".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg stusser på er at han klarte å drepe så mange unge på Utøya. De aller fleste har vanskeligheter med å ta et annet menneskeliv (ref. statistikk fra WWI, WW2, Vietnam, et al.), noe som får meg til å tro at han enten lider av en sinnslidelse eller var ruset i gjerningsøyblikket.

Har lest litt i manifestet hans, og der skriver han at han går på steroider samt noe som heter stack, som jeg forstår at er ulovlige i norge som forbindes med narkotikumet speed siden det inneholder efedrin. steroider fremprovoserer aggresjon mm, og stack fungerer vel på samme måte som speed, oppspilthet, mister virkelighetsorientering, ruset av handlingene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiatere har tegnet et bilde av ABB som en ensom ulv uten venner, og uten evne til å knytte kontakter - som en mann helt uten sosiale antenner.

Altså ikke en "normal mann".

Ensom ulv var han bare frem til de siste par årene før terroren - en nødvendighet for å skjule sine planer. At hans mangelende evner til å knytte ekte sosiale kontakter er et tegn på at han er "unormal", er jeg skeptisk til. Tvert imot har jeg inntrykk av at han er meget sosialt oppegeånde i den forstand at han vet hvordan han skal opptre for å manipulere menneskene rundt seg. Det kreves stor sosial innsikt for å manipulere, det er ikke dermed sagt at han bruker disse sosiale ferdighetene i en positiv forstand. AT han klarer å være en ensom ulv i lang tid, kan forklares med at et mennekse som ikke er i stand til å føle kjærlighet, har heller ikke noe behov for mennekslig kontakt. De har bare behov for å utnytte mennesker, noe han får utløp for gjennom sin terror og sin mediapropaganda. ABB har fått sin utløsning.

Poenget mitt med overskriften "en normal mann", er at ABB har virket normal for sine omgivelser så lenge han har villet. Han har hatt evnen til å skjule sin syke psyke, helt frem til forrige uke, der han ikke klarte å holde seg skjult stort lenger og måtte utløse bomben. Det skriver han jo også i sin dagbok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han er nok mentalt skadet på et vis. Mange mennesker kan oppføre seg helt normalt, men være ødelagt i hodet.. det trenger ikke nødvendigvis syntes.

Han var jo intelligent, og visste og at han måtte holde seg under loven for å ikke skape noe oppmerksomhet mens han planla dette....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt i manifestet hans, og der skriver han at han går på steroider samt noe som heter stack, som jeg forstår at er ulovlige i norge som forbindes med narkotikumet speed siden det inneholder efedrin. steroider fremprovoserer aggresjon mm, og stack fungerer vel på samme måte som speed, oppspilthet, mister virkelighetsorientering, ruset av handlingene osv.

Nå husker jeg ikke hvilke steroider han brukte, men felles har de at testostornivået synker rimelig raskt etter endt kur. Enkelte hevder at man føler seg som en kastrert hingst i ukene etter avsluttet kur.

ECA (stack) som han brukte innholder, som du sier, effedrin, koffein og aspirin. Medfører også en grei blåmandag ved brå opphør.

Ser for meg at han får noe utrivelige dager og uker fremover. Nedstemthet, depresjon, dårlig selvbilde, ol. Dette kombinert med lange avhør, isolasjon og annet kan bli.. interesant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, han behøvde i alle fall ikke å drite seg ut på Paradise Hotel for å bli kjendis...

æææææææ, hahahaha, jeg ler meg i hjel :D Takk, hihi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...