Violen Skrevet 7. juni 2012 #161 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) fjernet Endret 13. juni 2012 av Violen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 7. juni 2012 #162 Del Skrevet 7. juni 2012 Generelt så blir det bedre på høyere utdanning fordi man studerer noe man selv har valgt og har interesse for, fremfor fag som blir prakket på en i videregående. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LillaGorilla Skrevet 7. juni 2012 #163 Del Skrevet 7. juni 2012 Er ferdig med eksamener for i år. Hurra Men må sitte å jobbe med masteren i minst to uker til... :/ Og jeg som hadde lyst på sommerferie og greier! Uff.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #164 Del Skrevet 8. juni 2012 Hurra! Jeg fikk A (til tross for mange skrivefeil)!! Lykkelig, glad, fornøyd! (Husker dessverre ingenting fra muntlig.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violen Skrevet 8. juni 2012 #165 Del Skrevet 8. juni 2012 (endret) Hurra! Jeg fikk A (til tross for mange skrivefeil)!! Lykkelig, glad, fornøyd! (Husker dessverre ingenting fra muntlig.) Gratulerer så masse med et fantastisk resultat!! Deilig å være ferdig tenker jeg Endret 9. juni 2012 av Violen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #166 Del Skrevet 13. juni 2012 Trenger litt råd og motivasjon - Jeg er midt inne i et masterprosjekt. Det er en del praktisk arbeid med dette prosjektet, men det må jo også skrives litt. Jeg har kikket i noen mastegradsoppgaver som omhandler litt det samme som jeg jobber med, i alle fall den bakenforliggende teorien. Men aner ikke hvordan jeg skal komme igang De 2-3 mastegradsoppgavene har en kildeliste som er helt usannsynlig lang at jeg mister helt motet! Hvordan finner man kilder med relevant informasjon? Teorien er ganske rett fram og konkret egentlig, men dog, avansert... hvordan skal jeg greie å skrive det på min måte uten at det blir for likt de andre oppgavene? Hva var deres taktikk da dere satt dere ned og begynte å skrive? Uff... jeg trenger et spark bak! MÅ komme igang NÅ. Men trenger råd for hvordan jeg skal begynne å nøste i alle trådene, sortere dem og ikke minst, sitere dem! Anonym poster: e1ebe46fcc65108c955f4a82e74d30c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #167 Del Skrevet 13. juni 2012 Hei! Jeg skal starte på en humanistisk master nå til høsten. Trenger noen beroligende ord Ble plutselig så utrolig stressa for at jeg ikke skal bli kjent med noen på studiet mitt (enda vi er ganske få), at alle kjenner hverandre fra før, at alle andre kan mye mer enn meg, at jeg skal fremstå som dum fordi det er en stund siden jeg ble ferdig med akkurat den bacheloren og ikke sikkert jeg husker alt uten å få det litt oppfrisket... Noen som har kloke ord om dette? Må ellers si at jeg gleder meg kjempemye til å starte på masteren, er bare disse bekymringene jeg har Anonym poster: 1511e5649a36da0146f5afbea67f1762 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 13. juni 2012 #168 Del Skrevet 13. juni 2012 Kan ikke svare på alt, men kan komme med en liten oppmuntring i forhold til det å huske hvis det er en stund siden du leste sist. Jeg var ferdig med min bachelor i 2004, og begynte på master i høst. Trodde ikke jeg husket noenting, men en liiten gjennomgang og det meste av kunnskap blomstrer veldig litt opp igjen fra hjernens dyp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 13. juni 2012 #169 Del Skrevet 13. juni 2012 Trenger litt råd og motivasjon - Jeg er midt inne i et masterprosjekt. Det er en del praktisk arbeid med dette prosjektet, men det må jo også skrives litt. Jeg har kikket i noen mastegradsoppgaver som omhandler litt det samme som jeg jobber med, i alle fall den bakenforliggende teorien. Men aner ikke hvordan jeg skal komme igang De 2-3 mastegradsoppgavene har en kildeliste som er helt usannsynlig lang at jeg mister helt motet! Hvordan finner man kilder med relevant informasjon? Teorien er ganske rett fram og konkret egentlig, men dog, avansert... hvordan skal jeg greie å skrive det på min måte uten at det blir for likt de andre oppgavene? Hva var deres taktikk da dere satt dere ned og begynte å skrive?Uff... jeg trenger et spark bak! MÅ komme igang NÅ. Men trenger råd for hvordan jeg skal begynne å nøste i alle trådene, sortere dem og ikke minst, sitere dem! Anonym poster: e1ebe46fcc65108c955f4a82e74d30c1 Har du lest artikler? Har du søkt etter litteratur? Det er stedet jeg ville startet. Når jeg begynte med å utforme problemstilling og hypoteser til min masteroppgave, begynte jeg først og fremst med å se på litteraturen og hva som manglet der. Det gav meg også et innblikk over temaet jeg hadde valgt innenfor feltet mitt, og jeg gjorde meg opp noen tanker rundt dette. Ta utgangspunkt i artiklene du finner, og utform din egen masteroppgave. Jeg syns at man godt kan benytte seg av andres masteroppgaver til inspirasjon, tips og triks, men jeg vil se på det som en ulempe å nilese i dem rett før du skal sette deg ned med din egen. Du sier at disse masteroppgavene har lange referanselister? Hva med å lese gjennom dem, og plukke ut noen relevante kilder for deg? Da har du et startpunkt. Hei!Jeg skal starte på en humanistisk master nå til høsten. Trenger noen beroligende ord Ble plutselig så utrolig stressa for at jeg ikke skal bli kjent med noen på studiet mitt (enda vi er ganske få), at alle kjenner hverandre fra før, at alle andre kan mye mer enn meg, at jeg skal fremstå som dum fordi det er en stund siden jeg ble ferdig med akkurat den bacheloren og ikke sikkert jeg husker alt uten å få det litt oppfrisket...Noen som har kloke ord om dette? Må ellers si at jeg gleder meg kjempemye til å starte på masteren, er bare disse bekymringene jeg har Anonym poster: 1511e5649a36da0146f5afbea67f1762 Jeg kjente nesten ingen når jeg begynte på min master, men man blir fort kjent med medstudenter, da spesielt hvis det er et fokus på det i klassen. Hos oss var det slik at alle var veldig interessert i å bli kjent, og derfor var vi veldig flinke til å finne på ting i starten, noe som har hengt igjen nå, så vi møtes ihvertfall en gang i mnd alle sammen, og vi er et stort kull. Du trenger ikke bekymre deg for å fremstå dum. Jeg trodde også at jeg ikke kunne all verdens, og jeg hadde nettopp avsluttet min bachelor, men jeg satt og nikket i hver forelesning, for jeg kjente igjen mye av det som ble sagt. I min klasse har vi ganske ulik bakgrunn, og det er noen som ikke kan grunnleggende ting som er helt naturlig for meg, men jeg ser ikke på dem som mindre intelligente av den grunn. Jeg skal i møte med min veileder på tirsdag for å snakke om masteroppgaven. Innser at jeg er ganske tidlig ute, men jeg skal samle inn to spørreskjemaer og dermed blir det mye som må gjøres i sommer for at tiden skal strekke til, og det første skal sendes ut rett etter sommerferien. Søknad til NSD er sendt inn. Veileder i boks. Prosjektrapport godkjent. Spørreskjema utformet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Armule Skrevet 13. juni 2012 #170 Del Skrevet 13. juni 2012 Trenger litt råd og motivasjon - Jeg er midt inne i et masterprosjekt. Det er en del praktisk arbeid med dette prosjektet, men det må jo også skrives litt. Jeg har kikket i noen mastegradsoppgaver som omhandler litt det samme som jeg jobber med, i alle fall den bakenforliggende teorien. Men aner ikke hvordan jeg skal komme igang De 2-3 mastegradsoppgavene har en kildeliste som er helt usannsynlig lang at jeg mister helt motet! Hvordan finner man kilder med relevant informasjon? Teorien er ganske rett fram og konkret egentlig, men dog, avansert... hvordan skal jeg greie å skrive det på min måte uten at det blir for likt de andre oppgavene? Hva var deres taktikk da dere satt dere ned og begynte å skrive? Uff... jeg trenger et spark bak! MÅ komme igang NÅ. Men trenger råd for hvordan jeg skal begynne å nøste i alle trådene, sortere dem og ikke minst, sitere dem! Anonym poster: e1ebe46fcc65108c955f4a82e74d30c1 Du må vel ikke ta utgangspunkt i hele litteraturlista? Les de relevante temaene for din oppgave, og se hvilke forfattere og verk som er sitert i de delene av oppgavene. Det er det beste tipset jeg har, i alle fall. Les en artikkel eller et kapittel med teorien du vil bruke, og jobb deg gjennom litteraturen det henvises til. Les disse kildene og gjør det samme med dem. På et tidspunkt er man jo nødt til å si stopp, men det går som regel greit. Og alltid gå til originalkildene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 13. juni 2012 #171 Del Skrevet 13. juni 2012 Og alltid gå til originalkildene. Signerer denne! Noen ganger er det faktisk umulig å finne primærkilden, men sekundærkilder bør være en siste utvei. Det er det for meg hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Armule Skrevet 14. juni 2012 #172 Del Skrevet 14. juni 2012 Herre gud og jesu fader.. ANGST. Gruer meg så jævlig til imorgen at det skulle ikke vært mulig.. Jeg er nestsist inne til muntlig av hele kullet, og det tærer på nervene å se at de andre gjør seg ferdig og gjør det bra! Så langt er det gitt 2 A'er, 2 B'er og 1 C. Ikke overraskende, vi har alle holdt et generelt høyt nivå jevnt over. Men nå vil jeg bare at det skal være ferdig! *grøss* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violen Skrevet 15. juni 2012 #173 Del Skrevet 15. juni 2012 Lykke til i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Armule Skrevet 16. juni 2012 #174 Del Skrevet 16. juni 2012 Tusen takk! Det gikk kjempebra :D Fikk ingen vanskelige spørsmål, og holdt meg på en B! Hurra! :D 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #175 Del Skrevet 18. juni 2012 Har du lest artikler? Har du søkt etter litteratur? Det er stedet jeg ville startet. Når jeg begynte med å utforme problemstilling og hypoteser til min masteroppgave, begynte jeg først og fremst med å se på litteraturen og hva som manglet der. Det gav meg også et innblikk over temaet jeg hadde valgt innenfor feltet mitt, og jeg gjorde meg opp noen tanker rundt dette. Ta utgangspunkt i artiklene du finner, og utform din egen masteroppgave. Jeg syns at man godt kan benytte seg av andres masteroppgaver til inspirasjon, tips og triks, men jeg vil se på det som en ulempe å nilese i dem rett før du skal sette deg ned med din egen. Du sier at disse masteroppgavene har lange referanselister? Hva med å lese gjennom dem, og plukke ut noen relevante kilder for deg? Da har du et startpunkt. Takk for svar! Har lest noen artikler ja, og har en viss oversikt. Men alt er så omfattende. Det finnes jo tusenvis av artikler om temaet. Fant noen artikler og andre verker, som ble mye sitert i de forrige oppgavene. Holder på å lese dem nå. Har mindre panikk nå som jeg faktisk er i gang med å gjøre noe Du må vel ikke ta utgangspunkt i hele litteraturlista? Les de relevante temaene for din oppgave, og se hvilke forfattere og verk som er sitert i de delene av oppgavene. Det er det beste tipset jeg har, i alle fall. Les en artikkel eller et kapittel med teorien du vil bruke, og jobb deg gjennom litteraturen det henvises til. Les disse kildene og gjør det samme med dem. På et tidspunkt er man jo nødt til å si stopp, men det går som regel greit. Og alltid gå til originalkildene. Nei, jeg må ikke det. Men jeg har bare så lyst til å gjøre det kjempebra!! hehe Tusen takk for svar, du og. Jeg følger dine råd nå Gå til orginalkildene - altså at jeg ikke skal sitere en artikkel som siterer noen andre igjen? Gå til den som først skrev det..? Anonym poster: e1ebe46fcc65108c955f4a82e74d30c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Armule Skrevet 18. juni 2012 #176 Del Skrevet 18. juni 2012 Nei, jeg må ikke det. Men jeg har bare så lyst til å gjøre det kjempebra!! hehe Tusen takk for svar, du og. Jeg følger dine råd nå Gå til orginalkildene - altså at jeg ikke skal sitere en artikkel som siterer noen andre igjen? Gå til den som først skrev det..? Anonym poster: e1ebe46fcc65108c955f4a82e74d30c1 Ja. Om for eksempel Binford skriver at Hodder hadde den og den meningen, eller siterer noe fra Hodders verk, så ikke siter Binford men Hodder. Pass også på å ikke sitere Hodder direkte fra Binford, men å gå til den originale kilden. Vet mange som siterer Binford når det egentlig skal være Hodder, og for alt man vet er Hodders sitat og meninger tatt helt ut av kontekst. Litt knotete forklart igjen, men det var spesifikt dette jeg tenkte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #177 Del Skrevet 18. juni 2012 Ja. Om for eksempel Binford skriver at Hodder hadde den og den meningen, eller siterer noe fra Hodders verk, så ikke siter Binford men Hodder. Pass også på å ikke sitere Hodder direkte fra Binford, men å gå til den originale kilden. Vet mange som siterer Binford når det egentlig skal være Hodder, og for alt man vet er Hodders sitat og meninger tatt helt ut av kontekst. Litt knotete forklart igjen, men det var spesifikt dette jeg tenkte på. Hehe - nå endte jeg opp med å google både Binford og Hodder Men jeg er med på forklaringen din! Takker og bukker :D Anonym poster: e1ebe46fcc65108c955f4a82e74d30c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #178 Del Skrevet 30. juli 2012 Noen som har forsvart sin masteroppgave i naturvitenskapelig fag (spesielt biologi/genetikk/molekylærbiologi)? Lurer så fælt på hva en sensor kan finne på å spørre om! Anonym poster: bf57825c64a1708354cdc111828805e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sakone Skrevet 30. juli 2012 #179 Del Skrevet 30. juli 2012 Noen som tilfeldigvis begynner på Master i regnskap og revisjon ved BI nå i august? ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daenerys Skrevet 30. juli 2012 #180 Del Skrevet 30. juli 2012 Jeg har kommet inn på master! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå